کد خبر 1278634
تاریخ انتشار: ۷ مهر ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۶

به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: بعد از سرمایه گذاری های موفقیت آمیز ایران بر مناطق اطراف فلسطین اشغالی که عمدتا عقیدتی و با استفاده از ظرفیت قدرت نرم جمهوری اسلامی و  انگیزه جهاد با اشغالگران صهیونیست بود، آنان نیز به تکاپو افتادند تا در اطراف این کشور لانه کرده و به زعم خود آن را از طریق اقدامات نظامی و امنیتی فرسایش دهند.

دم دست ترین منطقه برای اسرائیل، اقلیم کردستان بود که علاوه بر انگیزه مخالفت با جمهوری اسلامی گروههای تروریستی لانه کرده در آنجا و همچنین خانواده بارزانی جهت همکاری و همسویی با آنان ، در میان‌ اقوام کردی داخل ایران نیز حامیانی هر چند اندک در قالب هسته های تروریستی جدایی طلبی داشتند.

این ارتباط تا آنجا پیش رفت که هنگام رفراندوم غیرقانونی جدایی طلبی اقلیم کردستان از عراق ، برخی از طرفداران خانواده بارزانی، پرچم اسرائیل را در آن نقطه به اهتزاز در آوردند که البته آن طرح و نقشه با تلاش های ایران و همکاری با دولت مرکزی عراق ظرف چند ساعت از بین رفت.

در روزهای اخیر نیز بارها فرماندهان سپاه پاسداران به اقلیم کردستان بابت پناه دادن به تروریست های تجزیه طلب که ارتباطات آنها با رژیم صهیونیستی پوشیده نیست، هشدار داده اند .

چند روز گذشته نیز کنفرانسی در اقلیم مزبور برگزار شد که با بودجه امارات علنا خواستار پیوستن به جریان عادی سازی با رژیم صهیونیستی بودند که البته با واکنش قاطع و صریح گروههای عراقی و دستگاه قضایی این کشور مواجه شدند و نقشه آنها تا حد زیادی خنثی گشت.

البته تلاش های اسرائیل بر تقرب خزنده به جغرافیای ایران به اقلیم کردستان عراق ختم نشده و سال هاست که در منطقه قفقاز نیز قصد لانه گزیدن دارند که البته با حمله روسیه به شمال گرجستان در سال ۲۰۰۷ و پس از آن کنار رفتن ساکاشویلی از قدرت، تا حد زیادی سرمایه گذاری آنها در شمال قفقاز بر باد رفت.

اما جمهوری باکو هنوز هم از شرکای مهم اسرائیل به شمار می رود و همکاری های تنگاتنگی با آن دارد که اخیرا از سوی سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی اخطار مهمی در این خصوص دریافت کرد.

به این نکته باید توجه کرد که بار سیاسی هشداری که از سمت سخنگوی وزارت امور خارجه منتقل می شود با رجز خوانی یک فرمانده نظامی کاملا متفاوت بوده و سطح حساسیت های یک کشور را نشان میدهد.

اکنون نیز لشکرهای زرهی ، پدافندی ، زمینی و پهپادی سپاه و ارتش در حجم وسیع در مرزهای جمهوری باکو مستقرند تا در صورت لزوم به وظایف خود عمل کنند.

رژیم تل آویو برای حضور در جنوب دشمن اصلی خود نیز سرمایه گذاری های زیادی کرده که البته کم بازده ترین طرح آنها در قبال ایران بوده است. 

صهیونیست ها سعی داشتند از طریق امارات و بحرین به اصطلاح به مرزهای ایران نزدیک شوند اما اتفاقی که افتاده اینست که پس از گذشت یکسال حتی یک کشتی آنها نتوانسته سالم وارد خلیج فارس شده یا از آن خارج گردد. 

توضیح بیشتر در این خصوص قابل بیان نیست اما نگارنده همینقدر مطلع است که دکترین جدید امنیتی جمهوری اسلامی در قبال اسرائیل اخیرا تغییر کرده و هر گونه نفوذ و حضور آنها در مرزهای ایران برای سران تهران غیر قابل تحمل بوده و برای مقابله با آن طرح های جدی آماده شده و دستورات خاصی نیز اعلان گشته که نمونه آن را در حمله به مقر موساد در اربیل و کشته شدن چند جاسوس اسرائیلی توسط افراد مسلح عراقی شاهد بودیم.

 در پایان باید گفت شواهد نشان میدهد ایران قصد دارد قبل از قوام یافتن حضور رژیم صهیونیستی در مرزهایش با آن مقابله جدی کند و آن را از اولویت های امنیت ملی خود میداند و جمهوری باکو نیز اگر رفتارهایش را اصلاح نکند از این قاعده مستثنی نخواهد بود.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها