به گزارش مشرق، علیرضا تقوی‌نیا، تحلیلگر مسائل سیاسی در کانال تلگرامی خود نوشت: نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مطالب قابل تاملی را ارائه کرد.

وی به صراحت اظهار داشت: اسراییل به معنای واقعی کلمه، از سوی حزب الله، شبه نظامیان شیعه، جهاد اسلامی و حماس در اطراف مرزهایش محاصره شده است. 

بنت ادامه داد: برنامه سلاح هسته‌ای ایران در نقطه بحرانی است. تمام خط‌های قرمز زیر پا گذاشته شده، به بازرسیها بی اعتنایی شده، و تمام امیدها در این مورد نقش بر آب شده‌اند.

نگرانی عالی ترین مقام سیاسی رژیم صهیونیستی کاملا قابل درک است زیرا ایران در زمینه هسته ای به سطحی از میزان و غنای اورانیوم دست یافته است که اگر اراده آن را نماید حدود یکماه به اولین بمب اتمی دست خواهد یافت و به سطحی از بازدارندگی قابل اطمینان می رسد.

از طرفی جمهوری اسلامی متحدان خود را در منطقه با خیالی آسوده از حمله نظامی آمریکا و اسرائیل علیه خاک خود پشتیبانی و تغذیه کرده و آنان را بوسیله به روزترین جنگ افزارهای بومی شده تسلیح می کند و رژیم صهیونیستی نیز در نبردهای متعدد نتوانسته است از پس آنها برآید.

تنها راهکار دولت های غربی و اسرائیل برای به زانو درآوردن ایران، ترکیبی از تحریم های اقتصادی، فشارهای سیاسی و اقدامات امنیتی بود که اگر چه در مقاطعی اثرگذاری خاص خود را داشتند، اما به لحاظ استراتژیک نتوانستند مانع از پیشبرد برنامه هسته ای جمهوری اسلامی شوند.

در نتیجه ایران با سرعتی بالا غنی سازی خود را پی گیری می کند و اگر چه اخیرا با آژانس اتمی توافقنامه ای را امضا کرد لکن مانع از ورود سرزده آنها به مرکز مونتاژ سانتریفیوژ در کرج (همان مکانی در که در تیرماه هدف حمله تروریستی قرار گرفت) شد.

به عبارت دیگر جمهوری اسلامی علنا و با کمال صراحت پروتکل الحاقی را اجرا نمی کند زیرا راهبرد ابهام هسته ای را برای مواجهه با دول متخاصم جایگزین سیاست شفاف سازی و ایجاد اعتماد دولت گذشته (که البته نتیجه ای جز طمع ورزی بیشتر آنها در بر نداشت) کرده است.

در واقع ایران در حال غنی سازی ۶۰ درصدی و ساخت اورانیوم فلزی به میزان قابل اعتنایی بوده و از طرف دیگر در معاهدهNPT باقی مانده است تا همچنان بر عدم ساخت بالفعل بمب اتمی تاکید ورزد.

اما نکته مهم اینجاست که اگر شرایطی پیش آمد (به فرض رفتارهای ناعادلانه آژانس اتمی در راستای اتهام زنی های کشورهای غربی ) و جمهوری اسلامی ناچار شد فورا و بدون تهدید قبلی از NPT خارج شود و هرگونه نظارتی بر برنامه هسته ایش را برچیند، چه خواهد شد؟ 

البته پرواضح است که تهران قصد حرکت به سمت سلاح اتمی را ندارد لکن بهترین استراتژی را در حال حاضر ایجاد ابهام عمدی در خصوص برنامه اتمی خود در جهت آمپاس طرف مقابل تعریف کرده است.

غربی ها تا زمانی که ایران را در انزوای دیپلماتیک، همزمان با اعمال تحریم های شدید قرار داده بودند کورسویی از موفقیت را شاید می دیدند ولی پس از پیوستن جمهوری اسلامی به پیمان شانگهای انزوای بین المللی به وضوح ترک برداشته و حتی شکسته شده و فشارهای اقتصادی نیز به تبع آن در میان مدت خواهد شد.

فلذا پیش بینی میشود با ادامه غنی سازی ایران در ۲ ماه آتی معادله قدرت در غرب آسیا تا حد زیادی به ضرر متحدان ایالات متحده همچون دول عربی خلیج فارس ، ترکیه و اسرائیل تغییر کند و کلید بازگرداندن این توازن قوا در دستان دولتمردان آمریکایی است.

ایران در برجام حداکثر امتیازها را داده و دیگر پوئنی به طرف های غربی نخواهد داد و فعلا که ابتکار عمل را در اختیار گرفته و در حال تاختن است، صرف بازگشتش به برجام باید آرزوی آمریکا، اروپا و اسرائیل باشد.

در نتیجه سران کاخ سفید لازم است ملتفت شوند که فرصت زیادی ندارند تا با لغو عملی تحریم ها شرایط را به وضع سابق برگردانند؛ در غیر اینصورت پس از بهم خوردن موازنه قدرت در منطقه، احتمالا اتفاقات بزرگی در قبال اسرائیل رخ عیان می کند.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.