کد خبر 1273544
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۱۴

تویوتا هایلوکس ۱۲ سیلندر شاید عجیب ترین هایلوکسی باشد که در طول تاریخ به تولید رسیده است، به خصوص زمانی که از پیشرانه تویوتا سنچوری استفاده کند.

به گزارش مشرق، پیشرانه ۱ GZ-FE تاکنون فقط در نسل دوم تویوتا سنچوری مورد استفاده قرار گرفته است. سنچوری همان سدان لوکس فول سایز تویوتا است که فقط برای مشتریان خاص در بازار ژاپن عرضه می شود. اگرچه این موتور نسبت به سری پیشرانه محبوب تویوتا (۲JZ) کم تر شناخته شده است، اما به هر جهت، تنها موتور ۱۲ سیلندر کمپانی تویوتا محسوب می شود که مدت زمانی طولانی (از سال ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۷) روی خط تولید، دوام آورده است. چراکه عرضه نسل پیشین سنچوری به مدت دو دهه ادامه یافت. اما اخیراً در آفریقای جنوبی، گروهی از افراد ماهر موفق شده اند یکی از این پیشرانه های ۵٫۰ لیتری قدرتمند را به یک اتومبیل متفاوت پیوند بزنند. ما درباره یک هایلوکس متواضع سخن می گوییم! پیکاپی که در زمان عرضه در سال ۲۰۱۲، به شکل استاندارد از یک پیشرانه ۳٫۰ لیتری دیزلی برخوردار بود، اما اینک تویوتا هایلوکس ۱۲ سیلندر قطعاً پدیده متفاوتی از آب درمی آید!

مشخصات فنی هایلوکس ۱۲ سیلندر
تویوتا هایلوکس ۱۲ سیلندر پیشرانه V۱۲ تویوتا سنچوری را با یک جفت توربو شارژر Garrett GT۳۵ ترکیب کرده است. نسخه استاندارد این پیشرانه در حالت تنفس طبیعی، تنها ۲۷۶ اسب بخار قدرت دارد، اما اکنون به لطف سیستم توربو، توان تولیدی آن به ۵۴۰ اسب بخار بر روی داینو رسیده است. گشتاور موتور هم به شکل چشمگیری ارتقا یافته و از ۴۸۱ به ۹۷۰ نیوتن متر افزایش پیدا کرده است. نکته شگفت انگیز ماجرا این جاست که از همان گیربکس ۴ سرعته اتوماتیک تویوتا سنچوری برای این پیکاپ استفاده شده و قادر به رویارویی با گشتاور بیش از دو برابری نسخه توربو شده پیشرانه V۱۲ در مقایسه با نمونه اتمسفریک است. فقط شفت گیربکس را برای عملکرد بهتر سفارشی سازی کرده اند. این هایلوکس تیون شده فعلاً از همان ترمزهای فابریک بهره می برد، اما گفته شده است به زودی با ترمزهای تقویت شده جایگزین می گردند.

هدف از ساخت هایلوکس ۱۲ سیلندر
ایده اصلی پشت پرده ساخت تویوتا هایلوکس ۱۲ سیلندر را آماده سازی آن برای رویداد Simola Hillclimb عنوان کرده اند. رویدادی که در اوایل همین ماه برگزار می گردد. تیم اجرایی به سختی بر روی این هایلوکس کار کرده اند تا بتواند به راحتی از انواع تپه ها بالا رود. البته برخی مشکلات مربوط به بخش های الکتریکی و گیربکس هنوز حل نشده باقی مانده اند و جای کار دارند. به یاد داشته باشید که این اولین تویوتای قرن جدید نیست که به پیشرانه ۱ GZ-FE مجهز می شود. پیش از این، نسخه هایی از سوپرا Mk۴s را هم با موتور ۵٫۰ لیتری دیده بودیم. البته خود هایلوکس هم چندان با موتورهای حجیم بیگانه نیست. پیش تر شاهد نصب پیشرانه V۸ ساخت AMG به حجم ۶٫۲ لیتر و برگرفته از مدل C۶۳ بر روی این پیکاپ بوده ایم.

منبع: اسب بخار