روز ۱۴ سپتامبر مصادف است با دومین سالگرد عملیات به یاد ماندنی انصارالله یمن در حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در دو منطقه بقیق و الخریص.

سرویس جهان مشرق _ روز ۱۴ سپتامبر مصادف است با دومین سالگرد عملیات به یاد ماندنی انصارالله یمن در حمله به تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در دو منطقه بقیق و الخریص.

در نخستین ساعات بامداد روز ۱۴ سپتامبر ۲۰۱۹ آسمان دو شهر بقیق  و الخریص در شرق عربستان با سلسله انفجارهایی در تاسیسات نفتی شرکت آرامکو در این مناطق روشن شد.

بر اساس اطلاعاتی که بعدها منتشر شد، یگان پهپادی و موشکی انصارالله یمن تاسیسات نفتی این مناطق را که در فاصله بیش از ۱۰۰۰ کیلومتری از خاک یمن قرار داشتند با ۱۸ فروند پهپاد انتحاری (که بعدها "وعید" نامگذاری شد) و ۷ فروند موشک کروز قدس۱ هدف قرار داده بود.

بقایای پرتابه‌های اصابت کرده به تاسیسات آرامکو

دو پالایشگاه نفتی بقیق و الخریص مجموعا حدود ۸ میلیون بشکه نفت عربستان را تصفیه و آماده انتقال به ترمینال‌های نفتی این کشور در ساحل خلیج فارس می‌کردند و این بزرگترین و موثرترین حمله موشکی عصر جدید به بزرگترین تاسیسات نفتی دنیا در خاک سعودی بود که در طول سالهای جنگ یمن رخ داد.

این حمله به قدری موثر و خسارت بار بود که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی و سایر مقامات این کشور بر خلاف حملات سابق ارتش یمن به خاک این کشور که معمولا اثرگذاری و شدت خسارات آن انکار می‌شد، از شدت ترس و عصبانیت اقدام به درخواست از جامعه جهانی و سازمان ملل برای تامین امنیت بازار جهانی انرژی و حمایت از عربستان سعودی کردند!

رهبران و فرماندهان نظامی ارتش سعودی در توجیه بی خبری مطلق و ناتوانی عجیب تمامی سامانه‌های راداری و پدافندی ارتش این کشور که حتی فرصت مقابله حداقلی با این حمله را نیز به دست نیاوردند و کلیه پرتابه‌ها به اهداف خود با دقتی به یاد ماندنی اصابت کردند، این حمله را به جمهوری اسلامی ایران نسبت داده و مدعی شدند که موشک‌ها و پهپادهای مورد نظر از شمال وارد خاک عربستان شده‌اند اما ده‌ها مورد حملات موفق بعدی که از خاک یمن به تاسیسات نظامی و اقتصادی سعودی از بندر راس التنوره در شرق این کشور تا شهر جده در غرب آن در ۲ سال اخیر انجام شد اثبات کرد که ادعای پوچ آل سعود تنها برای توجیه ضعف شدید ساختاری ارتش این کشور و زیر سوال بردن بیهوده توانایی‌های ارتش و نیروهای مردمی یمن در جنگ با این کشور بوده است.

رینگ‌های پدافندی فشرده و پر تعداد در اطراف تاسیسات آرامکو

پس از گذشت ۲ سال از حمله انصارالله یمن به تاسیسات نفتی آرامکو، هنوز کارشناسان و تحلیلگران نظامی به جمع بندی دقیقی از نحوه انجام این حمله و چگونگی ارسال ۲۵ پرتابه (۱۸ پهپاد و ۷ موشک) بدون شناسایی توسط حجم عظیمی از سامانه‌های راداری و پدافندی ارتش سعودی در فاصله بیش از هزار کیلومتری از خاک یمن ارائه دهند.

سوالاتی نظیر اینکه کشوری که در شرایط تحریم و محاصره کامل قرار داشته و تحت شدیدترین بمباران‌های هوایی دشمن قرار دارد و در سمت مقابل ارتش سعودی سالانه ده‌ها میلیارد دلار از بهترین و مدرنترین تسلیحات امریکایی و انگلیسی در حوزه نیروی هوایی و پدافندی را خریداری می‌کند چگونه بزرگترین و مهمترین تاسیسات اقتصادی و رگ حیاتی‌اش توسط چند موشک و پهپاد یک کشور فقیر و تحت محاصره و جنگ هدف قرار می‌گیرد طبیعتا تا زمانی که اسناد و اطلاعات محرمانه مربوط به این حملات در دسترس عموم قرار نگیرد بی پاسخ خواهند ماند.

برچسب‌ها