کد خبر 1267532
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۶

رئیس جمهور روسیه با ابراز نگرانی از احتمال استقرار سامانه موشکی آمریکا در مرز ژاپن با روسیه، از توکیو خواست امکان چنین اتفاقی را ندهد.

به گزارش مشرق، رئیس جمهور روسیه ضمن انتقاد از توکیو برای تغییر مکرر مواضع خود در مذاکرات  بین دو کشور گفت که روسیه و ژاپن پس از جنگ جهانی دوم پیمان صلح منعقد نکرده‌اند.

به نوشته روزنامه «ژاپن تایمز» «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه روز جمعه در سخنرانی خود در مجمع اقتصادی در شهر «ولادی وستوک» در شرق دور روسیه ابراز نگرانی کرد که در صورت امضای توافقنامه صلح، نیروهای آمریکایی ممکن است یک سامانه موشکی در خاک ژاپن نزدیکی مرز با روسیه مستقر کنند.

وی از ژاپن خواست نسبت به توافق صلح در آینده اطمینان بخشی کرده و اجازه استقرار سامانه موشکی آمریکا در مرز  ژاپن با روسیه را ندهد. پوتین همچنین افزود که عدم توافق بین مسکو و توکیو پس از خاتمه جنگ جهانی دوم تاکنون، مورد ناپسندی است.

بر اساس این گزارش، اختلاف بر سر جزایر تحت کنترل روسیه و ادعای توکیو بر «هوکایدو» شمالی ترین جزیره در ژاپن مانع از انعقاد پیمان صلح بین دو کشور شده است.

 به نوشته این روزنامه، پوتین در ادامه سخنان خود گفت که دو طرف بارها در مورد اقدام مشترک در جزایر مورد اختلاف توافق کردند، اما ژاپن بارها در موضع خود تجدید نظر کرده است.

در سال ۲۰۱۸، رئیس جمهور روسیه به ژاپن پیشنهاد کرد که یک پیمان صلح امضا کنند، اقدامی که به گفته برخی تحلیلگران  بهم زدن اتحاد توکیو با ایالات متحده است.

این در حالی است که ژاپن بشدت در زمینه تحرکات نظامی روسیه در این جزایر راهبردی حساس است. روسیه چندی قبل اعلام کرد که برای نخستین بار قصد استقرار یک سامانه موشکی در این جزیره مورد مناقشه با ژاپن را دارد، اما این اقدام بخشی از یک تمرین نظامی و نه با اهداف زرمی است.

جزایر کوریل که در ژاپن با عنوان «قلمروی شمالی» نامیده می‌شود، در پایان جنگ جهانی دوم توسط نیروهای شوروی سابق تصرف شد. هر دو کشور مدعی مالکیت بر این جزایر هستند و ژاپن به دنبال بازگرداندن آن به قلمروی خود هستند. اختلافات میان ژاپن و روسیه بر سر این منطقه از زمان پایان جنگ جهانی دوم تاکنون ادامه داشته و لاینحل باقی مانده است.

منبع: فارس