این روزها در حالی همه نگاه ها به استان «پنجشیر» و «احمد مسعود» برای نبرد با طالبان دوخته شده که در استان بغلان نیروهای موسوم به مردمی در عملیات غافلگیرانه سه شهرستان را از تصرف خارج کردند.

سرویس جهان مشرق؛ بیش از ۹۵ درصد از خاک کشور افغانستان در هفته‌های گذشته به سیطره گروه طالبان درآمد اما از برخی استان ها خبر می‌رسد گروه هایی تحت عنوان نیروهای مردمی برای بازپس گیری مناطق وارد میدان شده‌اند.

«بغلان» در شمال شرق افغانستان یکی از نخستین استان هایی به شمار می‌آید که نیروهای موسوم به مردمی هسته مقاومت در برابر گروه طالبان را تشکیل داده اند و برای نبرد فعال شده اند.

یک منبع میدانی که تحولات را در استان بغلان از نزدیک دنبال می کند به جزئیات آمادگی نیروهای موسوم به مردمی اشاره کرد و گفت: این گروه ها در بیشتر شهرستان های این استان برای جنگ با طالبان آماده شده اند.

این منبع میدانی با بیان این که نیروهایی که به عنوان مردمی معرفی شده اند در برخی محورها عملیات را علیه شبه نظامیان طالبان آغاز کرده اند، افزود: در روزهای اخیر شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» ایستگاه نخست درگیری ها با عناصر طالبان بوده اند.

به گفته این منبع میدانی، نیروهای موسوم به مردمی گام اول را در استان «بغلان» محکم برداشتند و با عقب راندن شبه نظامیان طالبان موفق شدند شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» را از تصرف خارج و به کنترل دربیاورند.

آرشیو

براساس اطلاعاتی که این منبع میدانی در اختیار گذاشته است، این نیروها در ادامه دامنه عملیات را افزایش دادند و از محور «اندراب» حملاتی را به سمت مناطق غربی شهرستان آغاز کردند و شهرستان «خنجان» را هم از تصرف گروه طالبان خارج کردند.

این منبع میدانی افزود: اگر چه شبه نظامیان طالبان در ابتدای درگیری ها غافلگیر شدند اما در برابر نیروهای مردمی دست بسته نبودند و به سرعت عملیات معکوسی را برای تصرف دوباره مناطق از دست رفته در استان «بغلان» ترتیب دادند.

به گفته این منبع میدانی، عناصر شبه نظامی طالبان حملات را از سمت شهرستان «دوشی» و محور جنوبی (استان پروان) شروع کردند و با عقب راندن نیروهای مردمی توانستند بار دیگر کنترل شهرستان «خنجان» را در دست گیرند.

وی از سیطره دوباره نیروهای طالبان بر شهرستان «اندراب» در جریان درگیری ها خبر داد و گفت: تصرف این منطقه مدت زمان زیادی طول نکشید و نیروهای مقابل دوباره ضد حملاتی را انجام دادند و این شهرستان را به کنترل درآوردند.

منابع محلی مستقر در منطقه اعلام کردند: درگیری بین نیروهای مردمی با شبه نظامیان طالبان در ۲۴ ساعت گذشته به اوج خود رسید و  دوشهرستان «ده صلاح و اندراب» بین دو طرف دست به دست می شود.

در مجموع اگر نیروهای موسوم به مردمی موفق به تثبیت مواضع در شهرستان های «ده صلاح، اندراب و پل حصار» شوند مقصد بعدی به سمت شهرستان های «خوست و فرنگ، جلگه، نهرین، دوشتی و خنجان» خواهد بود.

مناطق جنوب شرقی استان «بغلان» از جمله جنوب و جنوب غرب شهرستان خوست و فرنگ (هم مرز با پل حصار و ده صلاح) و شهرستان های «ده صلاح و اندارب» محورهای درگیری با نیروهای شبه نظامی طالبان به شمار می آیند.

نیروهای مردمی ۵ درصد از مساحت استان «بغلان» شامل شهرستان «ده صلاح» و بخش هایی از شهرستان های «اندراب و پل حصار» که معادل حدود ۱ هزار و ۱۲۰ کیلومتر مربع است را در اختیار دارند و شبه نظامیان طالبان بر حدود ۲۰ هزار کیلومتر مربع از خاک این استان تسلط دارند.

استان بغلان در شمال شرق افغانستان با استان های «تخار، قندوز، سمنگان، بامیان، پروان و پنجشیر» هم مرز است و به شهرستان های «اندراب، پل حصار، ده صلاح، نهرین، بغلان جدید، پل حمری، تاه و برفک، جلگه، خنجان، خوست و فرنگ، دوشی، دهانه غوری، فرنگ و غارو، گذرگاه نور و برکه» تقسیم شده است.

به گزارش مشرق، اهمیت درگیری ها در بغلان و بازپس گیری برخی شهرستان ها از این نظر اهمیت دارد که این استان هم مرز با «پنجشیر» است، استانی که پس از تسلط طالبان بر کابل به محور مقاومت نیروهای تحت فرمان «احمد مسعود» در برابر طالبان تبدیل شد.