کد خبر 1247889
تاریخ انتشار: ۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۶

به گزارش مشرق کانال ویرگول مدیا نوشت: چند روزیست رسانه ها خبر آزادسازی پول های بلوکه شده ایران در کره جنوبی را منتشر می کنند.

عده ای از محل تخصیص این پول صحبت می کنند که باید کجا برود و کجا نرود. عده ای هم مثل جهانگیری می گویند خوش به حال دولت بعد که با کلی پول کار را شروع می کند. 

اما مسئله اینجاست که کدام پول؟ چه کسی گفته که قرار است پولی وارد کشور شود که حالا برای محل هزینه آن نقشه می کشند؟

یکی از رسانه های آمریکایی در خبری به نقل از منبعی نامعلوم گفته است که قرار است طبق معافیتی 90 روزه، پول های بلوکه شده ایران به صادر کنندگان کره ای و ژاپنی تحویل داده شود. 

این پول در ازای واردات گذشته ی ایران، شامل کالاهای غیر تحریمی یا به عبارتی بهتر کالاهای لوکس، پرداخت خواهد شد.

در این خبر به صراحت آمده است که قرار نیست هیچ پول یا کالایی به ایران داده شود و صرفا بدهی ایران به صادرکنندگان کره ای و ژاپنی از پول های بلوکه شده پرداخت خواهد شد.

در نتیجه هیاهویی که رسانه های داخلی و امثال جهانگیری از پول دار شدن دولت بعد! به راه انداختند، چیزی جز سراب نیست.

اما ای کاش همین بدهی ایران هم پرداخت شود! در صحت این خبری که یکی از رسانه های نه چندان مطرح آمریکایی آن هم به نقل از منبعی نامعلوم منتشر شده، جای سوال هایی وجود دارد:
 
1- در این خبر آمده که این معافیت با امضای وزیر امور خارجه آمریکا رخ داده است. درحالی که تصمیمات در حوزه تحریم، برعهده وزارت خزانه داری قرار دارد نه امور خارجه. 

2- هم اعمال تحریم و هم رفع تحریم از آن جایی که بر مبادلات اثر دارد، به طور رسمی و علنی اعلام می شود تا تمام کشورها از آن با خبر شوند. اما در مورد این معافیت هیچ اعلام رسمی از طرف مقام آمریکایی، صورت نگرفته است.

3- ایران و کره جنوبی مدت هاست که به صورت دو جانبه بر سر آزاد سازی پول های ایران در حال مذاکره هستند. در نتیجه این مسئله خارج از مذاکرات وین قرار دارد.

از طرفی اگر این خبر واقعیت داشته باشد، به قدری مهم است که باید واکنش هایی را از طرف کره جنوبی شاهد باشیم. اما این کشور هیچ گونه واکنشی نسبت به این خبر نداشته است.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.