کد خبر 1245893
تاریخ انتشار: ۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۳

وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان به ادعاهای معاون نخست وزیر ارمنستان درخصوص وضعیت حقوقی قره باغ، پاسخ داد.

به گزارش مشرق، «لیلا عبدالله اوا» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان با اشاره به اظهارات "تیگران آوینیان" معاون نخست وزیر ارمنستان که گفته است، "تا موضوع وضعیت حقوقی قره باغ حل نشود قراداد صلحی هم نخواهد بود"، گفت: تیگران آوینیان فراموش کرده است که انتخابات در ارمنستان تمام شده است و اکنون زمان اظهارت پوپولیستی نیست بلکه زمان انجام کارهای عملی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری آذربایجان افزود: تلاش مقامات ارمنستان برای مشروط سازی صلح با ادعاهای بی‌اساس به زیان این کشور است و این اظهارات نشان میدهد آن‌ها نمی‌توانند با واقعیت جدید منطقه کنار بیایند. درحالی که بهترین راه برای دستیابی به صلح، امنیت و پیشرفت در منطقه عادی سازی روابط بر پایه احترام و پایبندی به اصول حقوق بین الملل است.

وی با تاکید بر همکاری‌های منطقه‌ای گفت: جمهوری آذربایجان پس از پایان اشغال اراضی، آمادگی خود را برای عادی سازی روابط با ارمنستان را اعلام کرده است و از پیشنهاد همکاری‌های جدید حمایت می‌کند؛ و ما طرفدار سازندگی هستیم نه تخریب و ویرانی.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری‌های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته توانست سرزمین‌های خود از اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

بر اساس مفاد معاهده صلح ۱۰ نوامبر ۲۰۲۰ میان سه جمهوری آذربایجان – ارمنستان و مسکو، صلح‌بانان روسیه به مدت پنج سال در مناطق مرکزی قره باغ و گذرگاه لاچین مستقر هستند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما