کد خبر 1237929
تاریخ انتشار: ۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۸

تیم ملی والیبال کشورمان در شرایطی خود را برای حضور در المپیک آماده می‌کند که اتفاقات خوبی را در لیگ ملت تجربه نکرد.

به گزارش مشرق، تیم ملی والیبال در لیگ ملت‌های 2021، پس از شکست 3 بر یک مقابل آرژانتین در آخرین بازی، کار خود را با 5 پیروزی متوالی، 10 شکست، 25 ست برده و 32 ست باخته و 18 امتیاز به پایان برد. شاگردان ولادیمیر آلکنو در نهایت در مکان دوازدهم جدول لیگ ملت‌ها قرار گرفتند.

* از صفر تا بالای صد، در اختیار آلکنو

در همان روزهای ابتدایی حضور آلکنو در ایران اعلام شد اختیار تام دارد و می‌تواند با خیال راحت برای موفقیت تیم ملی در المپیک برنامه‌ریزی کند. در این مسیر فدراسیون از هیچ تلاشی دریغ نکرد؛ حتی در اقدامی شاید عجیب، فدراسیون روز ملی روسیه را که خود آلکنو هم چندان در جریانش نبود را به وی تبریک گفت و برایش جشن گرفت. برخی از اقدامات مدیریت فدراسیون موجب شد تا آلکنو بداند که می‌تواند در بهترین شرایط تصمیماتش را اجرایی کند.

با این حال، از گوشه و کنار خبرهایی به گوش رسید که چندان خوشایند اهالی والیبال نبود؛ خبرهایی مبنی بر انتخاب بازیکنان تیم ملی توسط افرادی غیر از سرمربی. تیم ملی با پشت سر گذاشتن این حواشی راهی لیگ ملت‌ها شد و بدترین نتیجه را کسب کرد تا فرکانس‌های فنی، اهالی این رشته را نگران کند. در روزهای اخیر برخی‌ها حتی چهره ملی‌پوشان در جریان مسابقات را هم آنالیز کردند و به این نتیجه رسیدند مشکلاتی در تیم وجود دارد که شاید این روزها کسی از بیرون متوجه آن نشود.

والیبال ایران در شرایطی هدایت تیم ملی را به آلکنو سپرد که می‌دانست او برای نخستین‌بار است (غیر از مدت کوتاهی که در فرانسه کار کرد) که می‌خواهد در کشوری غیر از روسیه کار حرفه‌ای کند. شاید برای این کار نیاز بود وقت بیشتری را صرف کند. مثالی فوتبالی از گواردیولا می‌زنیم تا شاید لمس این موضوع راحت‌تر شود. از پپ پرسیدند آیا نمی‌خواهید مربی ملی شوید؟ او پاسخ داد که برای مربی ملی شدن باید چند سال در آن کشور زندگی کنم. موضوعی که درمورد آلکنو وجود دارد این است که او نه تنها زمان زیادی در ایران نبود، حتی مشاوره‌های درستی هم به او داده نشد.

بیشتر بخوانید:

مشخص نشد آلکنو چه کار می‌کند

* کاشکی بد نشود آخر این قصه بد!

پرونده والیبال با کسب بدترین نتیجه در طول تاریخ لیگ جهانی و لیگ ملت‌ها بسته شد و حالا موجی از نگرانی و ناامیدی در بین مردم و اهالی والیبال ایجاد شده و همه با دلشوره منتظر آغاز المپیک هستند. تیم ملی در دو هفته پایانی فقط باخت و به نوعی بازیکنان و کادر فنی به شکست عادت کردند.

دست آلکنو برای این مسابقات کامل باز بود و فدراسیون به وی اختیار تام داده بود، اما باید دید سرمربی باتجربه توانست از فرصتی که در اختیارش قرار گرفته بود، به خوبی استفاده کند یا خیر؟ آلکنو قرار بود در این مسابقات به ترکیب ایده‌آلش برای المپیک برسد، اما شواهد نشان می‌دهد اوضاع چندان هم خوب نیست، چراکه برخی بازیکنانی که باید بار تیم را در المپیک به دوش بکشند نتوانستند توان واقعی خود را به کادر فنی تیم ملی نشان دهند. 

در کنار تمام مسائل فنی، ریکاوری روحی بازیکنان کار بسیار سختی است که کادر فنی در مدت کوتاهی که تا المپیک مانده باید انجام دهد. با وجود اینکه بازیکنان خودشان علاقه‌ای به پذیرفتن این موضوع ندارند، اما واقعیت این است که تیم ملی به شکست عادت کرده و حالا همه نگران هستند که این شرایط در المپیک تکرار نشود. قصه والیبال ایران در لیگ ملت‌ها بد تمام شد و حالا همه باید کمک کنند تا بد نشود آخر این قصه بد!

* چه در سر آلکنو می‌گذرد؟

سوالی که این روزها ذهن اهالی والیبال را به خود درگیر کرده، این است که چه ایده‌ای در سر آلکنو است. اگر هدف او از حضور در لیگ ملت‌ها شناسایی بازیکنان بود و قصد داشت تا ظرفیت بازیکنان را ارزیابی کند، چرا فرصت برابر در اختیار تمام بازیکنان قرار نگرفت؟ چرا پوریا فیاضی فقط در دو بازی اول در ترکیب قرار گرفت و پس از آن یا در لیست نفرات نهایی حضور نداشت یا به عنوان لیبروی دوم قرار گرفت؟ چرا به علی شفیعی که 3 سال در ترکیب اصلی تیم ملی حضور داشت، زمان زیادی داده نشد و در نهایت هم اواسط مسابقات به تهران برگشت؟

آلکنو مدعی شده بود به بازیکنان جوان میدان داده اما سوال اساسی این است که آیا چند ماه مانده به المپیک زمان مناسبی برای میدان دادن به جوانان است یا خیر؟ نه تنها کمتر تیمی در میدان بزرگی همچون المپیک به بازیکنان جوانش بازی می‌دهد، بلکه به یاد داریم تیم‌هایی همچون برزیل و روسیه برای المپیک از بازیکنان 36 ساله و 37 ساله و حتی 41 ساله استفاده کردند.

جیبای 36 ساله در المپیک 2012 یا سرجیو سانتوس 41 ساله در المپیک 2016 برای برزیل و سرگئی تتیوخین 37 ساله در 2012 لندن برای روسیه و لویی بال 36 ساله در 2008 پکن و …. نفراتی بودند که با کوله‌باری از تجربه برای کمک به تیم ملی کشور خود در المپیک حاضر بودند. این موضوع نشان می دهد که المپیک میدانی برای استفاده از باتجربه‌ها است، نه تغییر نسل و جوانگرایی؛ تجربه نشان داده بعد از هر المپیک بهترین زمان برای میدان دادن به جوانان است تا بتوانند برای دوره بعدی به اوج پختگی برسند. این در حالی است که ترکیب تیم ملی در آستانه المپیک با 7 تغییر ناگهانی روبرو شد که باید منتظر ماند و دید حاصل این تغییرات چه خواهد بود.

* رفع مشکلات فنی و روحی در کمتر از یک ماه

تمامی اهالی والیبال اذعان دارند که آلکنو مربی بزرگ و با رزومه‌ای است. او دانش بالایی دارد و سیستم توپ‌گیری و دفاع را خوب بلد است اما باید دید می توان در مدت کوتاهی که در اختیار دارد، تفکراتش را در تیم ملی پیاده کند یا خیر؟ به گفته اکثر کارشناسان، سیستم دریافت و توپ‌گیری تیم ملی که سال‌ها با مشکل روبرو بود، همچنان با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کند. این در حالیست که تیم ملی در برخی دنده‌ها در دفاع روی تور هم مشکل دارد.

آلکنو مدت زمان زیادی نیست که آمده و هدایت تیم ملی کشورمان را برعهده گرفته و نمی‌توان در مدت یک ماه کوچینگ او را قضاوت کرد، اما واضح است که در این مدت نتوانسته توقعات را برآورده کند. به نظر می‌رسد در کمتر از یک ماه مانده تا المپیک چاره‌ای جز حمایت وجود ندارد. اهالی والیبال توقع دارند آلکنو و دستیارانش در این مدت بتوانند از نظر روانی به خوبی روی بازیکنان کار کنند. 

تیم ملی والیبال مردان با پایان یافتن مسابقاتش در مرحله مقدماتی لیگ ملت‌ها، صبح جمعه به تهران می‌رسد و پس از استراحتی چند روزه، تمرینات خود را جهت اعزام به المپیک آغاز می‌کند. امیر خوش‌خبر سرپرست تیم ملی ضمن بیان مطلب فوق، زمان آغاز اردو را شنبه دوازدهم تیر ماه، و تعداد بازیکنان مد نظر سرمربی تیم ملی برای حضور در اردو را 16 نفر اعلام کرد.

منبع: فارس