کد خبر 1237053
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۸

کارشناس گروه بین‌المللی بحران با اظهار اینکه طالبان نیروی بزرگ نظامی نیست که نتوان جلو آن را گرفت، تاکید کرد که می‌توان از سقوط کابل جلوگیری کرد.

به گزارش مشرق، «اندرو واتکینز» کارشناس گروه بین‌المللی بحران گفت که ارزیابی نهادهای اطلاعاتی آمریکا مبنی بر سقوط کابل طی 6 تا 12 ماه پس از خروج نظامیان آمریکایی پاسخی زودهنگام به تحولات میدان جنگ در افغانستان و پیشروی‌های اخیر طالبان است.

بیشتر بخوانید:

کابل ظرف ۶ ماه تا یک سال سقوط می‌کند!

واتکینز افزود: اگرچه نمی‌توان میزان و سرعت از دست دادن اراضی از سوی دولت افغانستان را انکار کرد، اما سقوط کابل قریب الوقوع نیست.

وی با تاکید بر اینکه طالبان یک نیروی بزرگ نظامی نیست که نتوان جلو پیشروی‌هایش را گرفت، به «خبرگزاری فرانسه» گفت که سقوط کابل اجتناب‌ناپذیر نیست و می‌توان از آن جلوگیری کرد.

این کارشناس آمریکایی با اشاره به تحولات امنیتی افغانستان ادامه داد: بیشتر مناطقی که طالبان ادعای تصرف آن را دارند، در مناطق روستایی این کشور موقعیت دارند که از نظر استراتژیک یا نظامی از ارزش کمی برخوردار هستند و نیازی به حضور هیچ یک از بازیگران در آنجا نیست.

وی افزود: با این حال برخی از مناطق تصرف شده توسط طالبان در مسیرهای حمل و نقل و اطراف مراکز ولایت‌ها قرار دارد. طالبان در حال تقویت حضورشان در اطراف شهرهای بزرگ هستند، اما لزوماً در آینده نزدیک سعی به گرفتن این شهرها نخواهند کرد.

واتکینز پیشنهاد داد که ارتش افغانستان فعلاً باید به حفاظت از مراکز پرجمعیت و مسیرهای تدارکاتی تمرکز کند و تاکید کرد ارتش باید قدرت خود را نشان دهد تا طالبان از تلاش برای تصرف کشور از طریق زور منصرف شود.

«جیمز دابینز» نماینده ویژه سابق آمریکا در افغانستان و کارشناس اندیشکده «رند» نیز درباره تحولات افغانستان گفت که احتمالاً جنگ در این کشور افزایش خواهد یافت.

وی تاکید کرد که در حال حاضر «طالبان از امتیازات ویژه‌ای برخوردار است اما امتیازات این گروه عموماً در حومه‌هایی است که طرفداران طالبان در آنجا مستقر هستند.

دابینز ادامه داد: طالبان در شهرهایی که تمام زیرساخت‌ها وجود دارد، طرفداران زیادی ندارد؛ کابل اکنون یک شهر 5 میلیون نفری است و با زمانی که در تصرف طالبان قرار داشت، فرق می‌کند. من فکر می‌کنم آن‌ها برای کنترل آن مشکل خواهند داشت.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها