سرویس سیاست مشرق - پیرو مصوبه کمیسیون تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، امروز ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ سومین مناظره میان هفت نامزد احراز صلاحیت شده برگزار خواهد شد.

سومین مناظره‌ تلویزیونی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با موضوع «دغدغه های مردم» راس ساعت ۱۷ آغاز می شود. مدت زمان مناظره‌های انتخاباتی سه ساعت خواهد بود.

مناظره اول نامزدهای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری شنبه ۱۵ خرداد با موضوع «اقتصادی» و مناظره دوم سه شنبه ۱۸ خرداد با موضوع «فرهنگی، اجتماعی و سیاسی» برگزار شد.

بر اساس قرعه کشی صورت گرفته قبل از مناظره دوم نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری از ساعت ۱۵ و ۱۵ دقیقه به این ترتیب وارد محوطه جام جم خواهند شد و بعد از استقبال به صورت زنده و مستقیم پاسخگوی سوالات خبرنگاران خواهند بود: ۱_ علیرضا زاکانی، ۲محسن رضایی میر قائد، ۳محسن مهرعلیزاده، ۴سید ابراهیم رییسی، ۵عبدالناصر همتی، ۶سید امیرحسین قاضی زاده‌هاشمی و ۷سعید جلیلی.

پیش از آغاز مناظره آخر همانند دو مناظره قبل بر اساس قرعه کشی شماره صندلی نامزدها در آخرین مناظره مشخص خواهد شد.

روند ورود، استقبال، مصاحبه و قرعه کشی همانند دو مناظره قبل از ساعت ۱۵ و ۱۵ شنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن شبکه‌های یک و خبر سیما خواهد رفت.

**  تمام فیلم های مناظره انتخاباتی را ببینید**

** تمام عکس های مناظره  را اینجا ببینید**

** مشروح مناظره اول را اینجا بخوانید**

** حاشیه های اولین مناظره را ببینید و بخوانید**

** مشروح مناظره دوم را اینجا بخوانید**

** حاشیه های دومین مناظره را اینجا بخوانید**

** انصراف دولت از فرصت ۸ دقیقه‌ای برای پاسخگویی به کاندیداها

در پی اختصاص فرصت ۸ دقیقه‌ای به دولت برای پاسخگویی به نقدهای کاندیداهای انتخابات در مناظره‌ها، شورای اطلاع‌رسانی دولت از انصراف دولت از این فرصت خبر داد.

این شورا در بیانیه‌ای گفته: هیات نظارت بر انتخابات برای پاسخگویی به اتهامات، برای دولت صرفا ۸ دقیقه زمان در نظر گرفته لذا به نظر می‌رسد این شیوه یک نوع رفع تکلیف بوده و دولت آن را به رسمیت نمی شناسد.

** زاکانی وارد جام جم شد

بر اساس قرعه کشی علیرضا زاکانی به عنوان اولین نامزد وارد جام جم شد تا پاسخگوی خبرنگاران باشد.

زاکانی رو به رسانه ها گفت:امروز صدای فروخفته مردم غارت‌شده هستم.

این نامزد انتخاباتی گفت:هفته ای دو روز (پنج شنبه و جمعه) در میان مردم هستم و پای صحبت های مردم می نشینم. زاکانی ادامه داد:

اطلاعات بنده از مشکلات مردم از راه‌های مختلف و از ابعاد مختلف به دست من می رسد. یک راه دیگر همچنین از طریق گزارشات تخصصی و بازدید میدانی خودم در میان مردم است.

امروز رقابت میان غارت زدگان و غارت شدگان است و بنده خودم را صدای غارت شدگان می‌دانم. روزی به میدان رفتیم تا در مقابل متجاوزان خارجی قد علم کنیم، اما امروز در مقابل غارت کنندگانی قرار داریم که آبرو، جان و مال مردم را هدف قرار دادند.

زاکانی گفت: امروز بر خودم واجب می‌دانم با تمام وجود در مقابلشان بایستم و با حرف های جدید مشت کسانی که می‌خواهند مردم را فریب دهند باز کنم.

زاکانی: من صدای غارت شده ها هستم

** رضایی : زنان ۱۳ درصد در اقتصاد ملی سهم دارد

محسن رضایی دومین نامزدی بود که وارد صدا و سیما شده و روبروی خبرنگاران قرار گرفت.

محسن رضایی گفت: با شعار و وعده دادن نمی شود به مشکلات مردم رسیدگی کرد؛ دولت باید یک شناخت کامل از مشکلات کنونی و هشت سال آینده داشته باشد

رضایی ادامه داد: دولت ما هم دولتی عملیاتی و هم دولتی راهبردی است؛ مهمترین مشکلی که امروز وجود دارد بی اعتمادی مردم به نامزدهای انتخابات است

این نامزد انتخاباتی گفت: صبح مردم بلند می شوند می بینند که قیمت بنزین سه برابر شده است، به آن ها می گویند همینی که هست؛ ما خط مقدم مشکلات، نگرانی ها ودغدغه های مردم خواهیم بود.

رضایی: یارانه  ۴۵۰ هزار تومانی می دهم

** صدای مردم سانسور نشود

مهرعلیزاده سومین نامزدی بود که وارد جام جم شد.

محسن مهرعلیزاده در بدو ورود به محل مناظرات گفت:دغدغه های مردم در صورت شناخته می شوند که دولت امکاناتی را فراهم کند که صدای مردم بدون هیچگونه سانسور و بدون تغییر به گوش مردم برسد

این نامزد انتخاباتی ادامه داد: زمانی که دولت از متخصصین امر بدون هیچگونه در نظر داشتن خودی یا ناخودی استفاده کند دغدغه های مردم شناخته می شود

استاندار دولت روحانی گفت: اگر نگاه مسئولین نگاه از بالا به پایین و نگاه ارباب - رعیتی نباشد مسئولین بهتر و دقیق تر می توانند با دغدغه های مردم آشنا شوند

 امیدوارم با برنامه هایی که تدوین کردم بتوانم دغدغه های دیگر مردم را امروز بیان کنم.

شنیده شدن دغدغه های مردم از نگاه مهرعلیزاده

**مدیر در عمل باید مردمی باشد

ابراهیم رئیسی چهارمین نامزدی است که وارد صدا و سیما شده است.

رئیسی در جمع خبرنگاران گفت: باید از نزدیک با مردم سخن گفت و شکایات مردم را شنید

نامه‌های مردم را می‌بینم و از طریق فضای مجازی، شکایات مردم را پیگیری می‌کنم؛ یکی از علل حضور من در استان‌ها ارتباط با مردم است

رئیسی ادامه داد:با سطوح میانی و بخش‌های اداری دستگاه قضایی هم مرتبطم و رصد می‌کنم؛ شرط موفقیت یک مدیر، مردمی بودن است

مدیری که انتخاب می‌کنم، سه شرط اساسی دارد: یک مردمی بودن، دو ضد فساد بودن و سه روحیه انقلابی داشتن؛ رئیسی ادامه داد:نباید برای پیشبرد امور، بهانه‌تراشی کند.

 ورود رئیسی به صدا و سیما برای آخرین مناظره

** همتی:معنی ندارد رئیس‌جمهور در اتاق شیشه‌ای بنشیند

عبدالناصر همتی در بدو ورود به محل مناظرات گفت: قبل از این که رییس جمهوری چگونه رفتای می کند، باید بگوییم رییس جمهوری منتخب مردم باشد، رییس جمهوری نباید منتخب اقلیت مردم باشد.

همتی ادامه داد: رییس جمهوری باید بین مردم باشد و درد آن ها را بشناسد، معنا ندارد رییس جمهوری در اتاق شیشه ای باشد.

همتی گفت: رابطه بین مردم و حاکمیت سست شده است.

همتی:رئیس جمهور منتخب مردم است

** قاضی زاده هاشمی:مدیر جمهوری اسلامی باید در میان مردم باشد

 امیرحسین قاضی زاده هاشمی وارد جام جم شد و در بدو ورود به محل مناظرات گفت: بعد از مناظره اول با سیل مراجعات مردم مواجه شدم.

 کسی به جز بدون بودن میان مردم نمی تواند دغدغه های مردم را درک کند.

 لازمه یک مدیر در جمهوری اسلامی حضور در میان مردم است.

قاضی زاده ادامه داد: برخی از دوستان از من پرسیدند نظر شما در خصوص آینده برجام چیست، هر دولتی سر کار بیایید متعهد به قراردادهای بین المللی است، امیدوارم خیلی زود نتایج عملی مذاکرات در دولت سلام مشهود باشد.

آمریکایی ها کارشان کش دادن موضوع است و فقط زبان اقتدار را می فهمند.

 قاضی زاده هاشمی گفت:نباید گذاشت که زمان به سود آنها باشد و باید چرخه زمان به سود ملت ایران بگردد.

قاضی زاده:کار آمریکا کش دادن مذاکرات است

** جلیلی: دغدغه مردم با گزارش فهمیده نمی شود

سعید جلیلی آخرین نامزدی بود که وارد جام جم شد.

ورود جلیلی به صدا و سیما با خودرو معروف

جلیلی در میان خبرنگاران گفت:دغدغه مردم چیزی نیست که با یک گزارش یا یک حضور در میان مردم فهمیده شود، به ویژه برای کسی که رئیس‌جمهور است.
رئیس‌جمهور باید دغدغه همه مردم ایران را بداند.
در هشت سال گذشته در تمام استان‌ها و شهرها و روستاها جلسات متعدد برگزار کردیم و مشکلات مردم و اصناف و تولیدکنندگان را بررسی کردیم و برای آنها راهکار داریم.
بسیاری از دغدغه‌های مردم مثل کرونا نیست که ناشناخته باشد و راهکار آن مشخص نباشد، راه‌حل رفع مشکلات مردم مشخص است و فقط اراده جدی می‌خواهد.

جلیلی در گفتگو با رسانه ها

** قرعه کشی شماره صندلی ها

صندلی‌ نامزدها در استودیو مناظرات ریاست جمهوری با قید قرعه مشخص شد.

* صندلی شماره یک: جلیلی
* صندلی شماره دو: زاکانی
* صندلی شماره سه: همتی
* صندلی شماره چهار: رییسی
* صندلی شماره پنج: مهرعلیزاده
* صندلی شماره شش: قاضی زاده هاشمی
* صندلی شماره هفت: رضایی

 انتخاب سؤالات نیز به قید قرعه انجام می‌شود.