کد خبر 1222141
تاریخ انتشار: ۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۳

سخنگوی دولت در صحبت های امروز خود اعلام کرد که مشکل بورس این بود که مردم در اوج وارد شدند. حالا پرسش از ربیعی این است که چه کسی در اوج مردم را به بورس دعوت کرد؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، بورس این روزها شرایط خوبی ندارد و سهامداران در ضررهای سنگینی فرو رفته اند. آن‌هایی که در اوج وارد بازار سرمایه شدند هم اکنون بیش از ۸۰ درصد در ضرر و زیان گرفتار شده اند.

در این شرایط امروز ۴ خرداد ۱۴۰۰ علی ربیعی سخنگوی دولت طی صحبت‌هایی اعلام کرد که مشکل بورس این بود که مردم در اوج وارد شدند. وی افزود: متاسفانه عده‌ای از هم‌وطنان صرفا در مقطع اوج‌گیری بورس وارد شدند و امروز مسئله ما حمایت از این افراد است. افرادی که درازمدت در بورس بودند هیچگاه متضرر نشدند. سخنگوی دولت ادامه داد: باید سیاست‌های جبرانی در مورد خسارت‌دیدگان دارا دوم اتخاذ شود. ما در کنار خسارت‌دیدگان بورس هستیم، مشکل این عده در کوتاه مدت است.

بیشتر بخوانید:

۲۰۰ میلیون دلاری که دوای درد بورس نشد

بد نیست به اواسط مرداد ماه ۱۴۰۰ برگردیم، زمانی که بورس به اوج خود رسیده بود. در این زمان شاخص کل کانال ۲ میلیون و ۷۸ هزار واحدی را لمس کرده بود.

رئیس جمهور روحانی در ۱۶ مرداد ۹۹ درست ۳ روز پیش از ورود بورس به فاز اصلاح در جلسه هماهنگی اقتصادی دولت، گفت: با شرایطی که بورس نشان می‌دهد اوضاع بهتر خواهد شد؛ مردم باید همه چیز را به بورس بسپارند.

همچنین رئیس جمهور در مصاحبه دیگری در ۲۲ مرداد ماه ۱۴۰۰ گفت: همین ETF که سهامش در اوایل شهریورماه، با تخفیف فروخته می‌شود برای این است که مردم بدانند، بازار سکه و دلار جای سرمایه‌گذاری نیست، اما بورس جای سرمایه‌گذاری است. خرید نفت جای سرمایه‌گذاری است. ما می‌خواهیم مردم را از یک طریق مطمئن، نه طریقی که امروز برای آن‌ها فایده داشته باشد و فردا ضرر کنند، هدایت و کمک کنیم.

بنابراین بسیاری از کسانی که در اوج وارد بورس شدند، به دعوت و تشویق شخص رئیس جمهور بود؛ بنابراین بهتر است قبل از آن که اعلام کنیم که مشکل بورس این بود که مردم در اوج وارد آن شدند، بگوییم که چه کسی مردم را در اوج به بورس دعوت کرد؟

یادآوری این نکته بد نیست که طبق مصاحبه وزیر اقتصاد در اسفند ۱۳۹۹ دولت حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان از بورس کسب درآمد کرد و کسری بودجه خود را تامین کرد و در زمان ریزش هیچ حمایت جدی (به خصوص تزریق نقدینگی به بازار سرمایه)، اما از بورس نکرد.

منبع: نبض بورس