کد خبر 122052
تاریخ انتشار: ۱ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۰۶

عمليات بيت المقدس طي بيست روز طراحي شد و قرارگاهها و يگانها موظف شدند به سرعت در منطقه حاضر شده و به شناسايي دشمن و زمين منطقه عمليات اقدام كنند. دشمن در اين منطقه تا قبل از آغاز عمليات پنج لشكر و يك تيپ پياده زرهي و مكانيزه مستقر كرده بود و تا پايان عمليات اين آمار به 9 لشكر و 15 تيپ افزايش يافت.

به گزارش مشرق به نقل از تابناک، پس از موفقيت رزمندگان اسلام در عمليات فتح المبين در فروردين 1361 منطقه عمومي خرمشهر در ادامه آزاد سازي مناطق اشغالي مد نظر طراحان نظامي ايران قرارگرفت. در خلال عمليات فتح المبين افرادي مامور كار روي اين منطقه شده و بلافاصله پس از عمليات فتح المبين كليه فرماندهان براي انجام عمليات بيت المقدس به اين منطقه آمدند و از آنجايي كه منطقه عملياتي خرمشهر تنها منطقه مهم باقيمانده در دست دشمن بود لذا نيروهاي عراقي مطمئن بودند عمليات بعدي رزمندگان ايراني در خرمشهر خواهد بود و فرماندهان نظامي ايران با علم به اين موضوع سرعت عمل را از اولويتهاي اصلي عمليات قرار دادند.

عمليات بيت المقدس طي بيست روز طراحي شد و قرارگاهها و يگانها موظف شدند به سرعت در منطقه حاضر شده و به شناسايي دشمن و زمين منطقه عمليات اقدام كنند. دشمن در اين منطقه تا قبل از آغاز عمليات پنج لشكر و يك تيپ پياده زرهي و مكانيزه مستقر كرده بود و تا پايان عمليات اين آمار به 9 لشكر و 15 تيپ افزايش يافت.

استعداد نيروهاي خودي در اين عمليات هفت لشكر و چهار تيپ مستقل بود كه در مجموع 27 تيپ پياده / زرهي و مكانيزه براي عمليات بكار گرفته شد.

با توجه به موقعيت منطقه عمليات و استقرار دشمن منطقه عمليات به سه محور تقسيم شده و سه قرارگاه مامور انجام عمليات شدند. قرارگاه قدس در محور شمالي / قرارگاه فتح در محور مياني / قرارگاه نصر در محور جنوبي.

عمليات در ساعت 30 دقيقه بامداد روز 10 ارديبهشت 1361 با رمز يا علي ( ع) آغاز شد. اجراي عمليات دقيقا مطابق طراحي عمليات انجام شد علاوه براينكه قرارگاه فجر در جريان آزادسازي شهر خرمشهر به قرار گاه نصر كمك كرد و در آن منطقه وارد عمل شد در اين عمليات از دشمن 19000 هزار نفر اسير و 5400 كيلومتر مربع از سرزمينهاي اشغالي آزاد شد.
اسناد اين حماسه بسيارند. اسنادي كه حكايتگر بزرگي اين حماسه و همت و ايمان رزمندگان اسلام وذلت و زبوني ارتش بعث عراق مي باشند. برخي از اين اسناد را با هم مرور مي كنيم:


اول) اولين طرح عمليات:

قرارگاه مركزي كربلا اولين طرح عملياتي كربلا 3 از سلسله عملياتهاي دوازده گانه مصوب را براي آزادسازي سرزمين اشغالي و فتح كربلا به منظور آزاد سازي خرمشهر / هويزه و پادگان حميد ابلاغ مي كند.

دراين طرح پس از تعيين ماموريت نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران اهداف عمليات را در هفت بند بر شمرده و سازمان رزم و چگونگي ادغام واحدهاي سپاه و ارتش را تعيين كرده است.
 





 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص103)


 دوم) ابلاغ رمز عمليات:

رمز مرحله اول عمليات از طرف فرماندهي مشترك قرارگاه قدس به يگانهاي تابعه ابلاغ شد:
 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص 125)

سوم) اسم رمز يا كلمه شناسايي

يگانهاي واحدهاي نظامي در همه مواقع براي شناسايي افراد در شب از اسم شب استفاده مي كنند. اين موضوع در شبهاي عمليات كاربردي بيشتري دارد زيرا يگان از موضع ثابت خارج شده و با تعداد زيادي نيرو درحال عمليات و جابجايي است لذا ضروري است بين فرماندهان و رزمندگان در تاريكي شب نام واحدي از قبل تعيين شده باشد تا درمواقع ضروري از آن استفاده كنند. سردار شهيد احمد كاظمي فرمانده تيپ 8 نجف اشرف براي شب اول عمليات بيت المقدس كلمه شناسايي «يا محمد. يا علي» را كه توسط قرارگاه فتح تعيين شده ابلاغ مي كند.
 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص 124 )

چهارم) سند عراقي (1)

گزارش حمله نيروهاي خودي در مرحله سوم عمليات بيت المقدس:
هادي عبدالجواد النقاخ (فرمانده عراقي مستقر در خرمشهر) به رده مافوق اعلام مي كند در اثر حمله نيروهاي ايراني واحدهاي تحت امر او از اطراف خرمشهر عقب نشيني كرده و در داخل شهر خرمشهر مستقر شده اند.
 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص 149 )


پنجم) سند عراقي (2)

جوخه اعدام براي فراريان دفاع از خرمشهر:
غانم يونس احمد (فرمانده پليس خرمشهر) دستور تشكيل جوخه اعدام را صادر كرده و در آن تاكيد مي كند هر كس در دفاع از خرمشهر كوتاهي كند و قصد فرار را داتشه باشد اعدام مي شود:
 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص 148)

ششم) سند عراقي (3)

انتصاب فرمانده جديد ارتش عراق براي دفاع از خرمشهر:
در مورخ 19/2/1361 همزمان با آغاز مرحله سوم عمليات بيت المقدس غانم يونس احمد (فرمانده پليس خرمشهر) فرمانده تيپ 113 را براي حراست از خرمشهر به فر ماندهي تيپ 22 منصوب كرده وتاكيد مي كند كليه واحدها موظفند تا آخرين نيرو و آخرين سرباز از خرمشهر دفاع كنند.
 
(منبع: فصلنامه نگين ايران / شماره 38 / ص150)