کد خبر 1180466
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۴

رئیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران در مورد علت گران شدن قیمت برخی میوه‌ها از جمله خیار و موز گفت: دلیل این گرانی‌ها سوءمدیریت و شاید هم سوءمدیریت عمدی بوده است.

به گزارش مشرق، صدرالدین نیاورانی، رئیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران درمورد گران شدن قیمت برخی میوه‌ها از جمله خیار و موز گفت: دلیل این گرانی‌ها سوءمدیریت و شاید هم سوءمدیریت عمدی بوده است.

وی افزود: چند ماه قبل که کار واردات موز انجام می‌شد عده‌ای با تغییر تعرفه موز، آن را از ردیف ثبت سفارش خارج کردند و ثبت سفارشی به نام آنها انجام نمی‌شد و عملاً این کار دست عده‌ای افتاد که فروشنده این ثبت سفارشها بودند و بنابراین واردات موز از این کانال صورت گرفت.

بیشتر بخوانید:

چرا میوه گران شد؟

نیاورانی اظهار کرد: ما به وزیر پیشنهاد کردیم که با توجه به مشکلات کمبود ارز، اگر سیاست بر واردات این محصول است موز با ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی وارد کشور شود.

بیشتر بخوانید:

وعده ارزانی موز و خیار تا هفته آینده

رئیس بازرگانی اتحادیه محصولات کشاورزی ایران گفت: وزارت صمت و وزارت جهاد کشاورزی اگر قبل از این مشکلات با بخش خصوصی، که واردکننده این محصولات هستند، همکاری می‌کرد مردم ضرر نمی‌کردند اما متأسفانه دولت نه کنار می‌کشد و نه اجازه می‌دهد که مسیر تجارت پیشرفت کند.

بیشتر بخوانید:

واردات موز آزاد شد؛ قیمت کاهش می‌یابد؟

 نقدعلی عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد شدید از گرانی و بالا رفتن قیمت برخی میوه‌ها گفت: وزارت صمت که عهده‌دار تنظیم بازار است نباید اجازه دهد قیمت‌ها تا این حد افزایش پیدا کنند.
وی افزود: درست است که موز کالای اساسی و استراتژیک نیست، اما متأسفانه در گذشته برخی آقایانی که منافعشان در این محصول بود با تخصیص ارز به این محصول ذائقه مردم را تغییر دادند و مردم را به این میوه عادت دادند و از طرف دیگر هم در ادامه کار و با قطع کردن تخصیص ارز، عملاً بازار را دچار سکته کردند.

این نماینده مجلس با اذعان به سوءمدیریت و نبود استراتژی در وزارت مربوطه برای مدیریت فضای روانی ناشی از افزایش قیمت‌ها ابراز کرد: گرانی موز تا ۶۰ هزار تومان باعث شد که مردم موز نخرند اما تأثیر اصلی خودش را بر قیمت سایر میوه‌ها و مرکبات نیز می‌گذارد.

نقدعلی تصریح کرد: متأسفانه این گرانی‌ها در شرایطی است که تولید مرکبات و میوه‌های درختی در ایران فراوان است و بسیاری از این میوه‌ها تبدیل به ضایعات می‌شوند.

وی با تأکید بر اینکه وزارت صمت و وزارت کشاورزی موظف به سیاست‌گذاری و تدبیر در این حوزه‌اند، گفت: مجلس نیز در راستای مطالبه از دولت برای تعریف یک نقشه راه با هدف تکرار نشدن این سکته‌های ناگهانی به بازار اقدام خواهد کرد.

منبع: تسنیم