آمریکایی ها علاوه بر حمایت آشکار از تروریست های داعش در مناطق غربی عراق، نقشه جدیدی را برای مقابله با بسیج مردمی و تجزیه این کشور به سه اقلیم پیش بینی کرده اند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای مسلح عراق پس از افزایش تحرکات و حملات هسته های مخفی داعش از هفته گذشته عملیاتی مهم و حساسی را در صحرای غربی استان الانبار برای پاکسازی مناطق آلوده از لوث وجود تروریست ها آغاز کردند.

نیروهای عراقی در این محور چند مقر تروریست ها را منهدم کردند و یکی از نکات قابل توجه در این عملیات مربوط به زمانی است که رزمندگان به نزدیکی یکی از پایگاه های داعش در منطقه نزدیک شدند و پرواز بالگردهای آمریکایی را در سطح بسیار پایین مشاهده کردند.

به گفته منابع میدانی، زمانی که نیروهای عراقی به این پایگاه رسیدند، تروریست ها از منطقه متواری شدند و همین مسئله نشان می دهد آمریکایی ها با عناصر تروریستی داعش به ویژه در مناطق غربی استان الانبار ارتباط نزدیکی دارند.

این پایگاه گروهک تروریستی داعش در منطقه صعب العبور «وادی الملصی» واقع شده است و به نظر می رسد آمریکایی ها این منطقه را برای رشد تروریست های داعش مناسب دیده اند و درصدد هستند از آنان پشتیبانی کنند.

به گزارش مشرق، مناطق بیابانی غرب استان الانبار در نزدیکی مرزهای مشترک با سوریه، اردن و عربستان واقع شده اند و به دلیل دور بودن از دید و نظارت نیروهای عراقی و همچنین پشتیبانی ویژه و علنی آمریکایی ها به محل مناسبی برای تقویت عناصر مخفی گروهک تروریستی داعش تبدیل شده اند.

براساس اطلاعات به دست آمده، آمریکایی ها در این محدوده به ویژه در حومه منطقه «الرطبه» تحرکات مشکوک دارند و از طریق منطقه اشغالی التنف در جنوب استان حمص سوریه از تروریست ها حمایت مالی و نظامی می کنند و حتی آنان را در دو سوی مرز جابه جا می کنند.

حملات و انفجارهای روزهای گذشته این احتمال را تقویت کرده که عناصر مخفی داعش بار دیگر در مناطق مهم و راهبردی غرب استان الانبار از سوی آمریکایی ها مجهز شده اند و قصد دارند عملیات های دیگری را علیه نیروهای عراقی ترتیب دهند.

از سویی دیگر باز شدن گذرگاه مرزی «عرعر» نیز می تواند راه را برای انتقال تروریست ها و تجهیزات نظامی از خاک عربستان به مناطق غربی الانبار و مناطق مرکزی و جنوبی عراق از جمله پایتخت باز کند که پیشتر در حملات انتحاری اخیر در بغداد تکرار شده بود.

روند تحولات میدانی نشان می دهد، آمریکایی ها علاوه بر این که افزایش قدرت عناصر مخفی داعش را در غرب استان الانبار و نقاط مرزی دنبال می کنند، همزمان درصدد هستند گروهی موازی با سازمان بسیج مردمی را در مناطق شمالی عراق تشکیل دهند.

آمریکایی ها با تجمیع، استخدام و آموزش گروه های تندرو در قالب یک جریان شناسنامه دار قدرتمند و مشخص در تلاش هستند حضور بسیج مردمی عراق که متشکل از رزمندگان اهل سنت و شیعه است را در مناطق شمالی با مشکل و محدودیت مواجه کنند.

رژیم سعودی نیز مسئولیت تامین مالی این گروه را بر عهده دارد که در ظاهر به دروغ گفته خواهد شد از نیروهای مردمی اهل سنت ساکن مناطق شمالی عراق تشکیل می شود اما در اصل بقایای جریان های بعثی و تروریستی هستند و در شروع کار هم قصد دارند گام به گام کنترل استان الانبار را در دست گیرند و با این حربه می خواهند القا کنند که دیگر به حضور رزمندگان بسیج مردمی و نیروهای ارتش نیازی نیست و باید این استان را تخلیه کنند.

به گزارش مشرق، واشنگتن، بسیج مردمی عراق را یک مانع بزرگ برای دست یافتن به اهدافش در عراق می داند و به همین دلیل با تشکیل گروه جدید به دنبال حذف این سازمان و ایجاد تفرقه است و در بلند مدت به دنبال تجزیه عراق به سه اقلیم کردستان، سنی و شیعی است.

برچسب‌ها