کد خبر 1144783
تاریخ انتشار: ۲۷ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۰

رئیس جمهور فرانسه در اظهاراتی به شدت از عملکرد شورای امنیت سازمان ملل برای حل و فصل معضلات و مشکلات جهانی انتقاد کرده است.

به گزارش مشرق به نقل از خبرگزاری فرانسه، امانوئل ماکرون رئیس جمهور فرانسه در مصاحبه با وبگاه گراند کانتیننت، گفت: شورای امنیت سازمان ملل دیگر راه حل های خوبی برای مشکلات جهانی ندارد.

بیشتر بخوانید:

نژادپرستی در جامعه فرانسه و فشار دولت مکرون بر مسلمانان

رئیس جمهور فرانسه خواستار اصلاح ساختاری و اساسی مکانیسم های همکاری بین المللی شد و افزود: چارچوب ها و ساختارهای چندجانبه امروز تضعیف شده است زیرا با بن بست روبرو شده اند.

ماکرون اظهار داشت: من نمی توانم کمک کنم ولی مشاهده می کنم که شورای امنیت سازمان ملل دیگر امروز راهکارهای موثر و خوبی برای چالش ها و مشکلات جهان ندارد.

بیشتر بخوانید:

ایران و برجام؛ محور مذاکرات پامپئو و ماکرون

اعضای شورای امنیت سازمان ملل غیر از یک ویدئوکنفرانس در ماه آوریل، دیگر هیچ گونه ارتباط و تماسی برای مقابله با بحران شیوع ویروس کرونا نداشته اند.

این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بارها سازمان بهداشت جهانی را به همکاری و تبانی نزدیک با دولت چین متهم کرده و روند خارج کردن ایالات متحده از این سازمان را آغاز کرده است.

ماکرون افزود: اکنون وقت مناسبی برای تقویت و بازسازی زیرساخت های سیاسی اروپا است که می تواند در قلب و مرکز چندجانبه گرایی جدید باشد. یک اروپای قوی و مقتدر تنها راه برای تحمیل ارزش های ما است تا جلوی دوگانه آمریکا-چین را بگیریم و مانع از بازگشت قدرت های منطقه ای متخاصم شویم.

ماکرون در سخنرانی سپتامبر در مجمع عمومی سازمان ملل نیز از جامعه بین‌المللی خواسته بود تا تحت تاثیر اقدامات مخرب دو رقیب بزرگ یعنی چین و آمریکا قرار نگیرند.

ماکرون پیش از این در مصاحبه‌ای تاکید کرد: حتی با تشکیل دولت جدید در آمریکا که ممکن است روابط دوستانه تری با اتحادیه اروپا داشته باشد، کشورهای اروپایی همچنان به استقلال و راهبرد دفاعی مستقل خود نیاز خواهند داشت.

ماکرون اظهارات پیشین وزیر دفاع آلمان را رد کرده است که در مصاحبه با پلیتیکو گفته بود "اروپا همچنان مجبور است در آینده نزدیک برای حمایت نظامی، به آمریکا وابسته و متکی باشد."

رئیس جمهور فرانسه افزود: من کاملا با دیدگاه منتشر شده توسط وزیر دفاع آلمان در پلیتیکو مخالف هستم. تصور می کنم آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان نیز با من موافق و هم نظر باشد.

ماکرون تصریح کرد: اگر ما در موضع مخالف خودمان جدی و قاطع باشیم و اگر در راهبرد دفاعی مستقل مان پافشاری کنیم، ایالات متحده به ما به عنوان متحد احترام خواهد گذاشت. ما باید راهبرد مستقل خود را دنبال کنیم، همان طور که آمریکا نیز برای خودش همین کار را انجام می دهد، همان طور که چین نیز همین مسیر را دنبال می کند.

منبع: تسنیم