تصاویری از نزدیک نیروگاه برق شهر مینگه چویر در شمال کشور جمهوری آذربایجان منتشر شده است که نشان می‌دهد تعدادی راکت توپخانه‌ای از مدل "اسمرچ" به نزدیکی این نیروگاه اصابت کرده است.

سرویس جهان مشرق- دهمین روز از نبرد در منطقه قره باغ میان ارتش جمهوری آذربایجان و ارمنستان بیشتر با حملات راکتی و موشکی به شهرهای دو طرف و خسارات مالی و جانی به مناطق غیر نظامی همراه بود و تحولات خاصی در عرصه جبهه زمینی در این منطقه رخ نداد.

از صبح امروز و در شرایطی که اخبار خاصی از پیشروی زمینی در خط مقدم نبرد شنیده نمی‌شد، تصاویر زیادی مبنی بر حملات موشکی دو طرف به شهرهای تحت کنترل یکدیگر منتشر شد.

رسانه‌های ارمنی با انتشار تصاویر زیادی از حملات توپخانه‌ای و موشکی به شهر استپاناکرت (خان کندی) مرکز منطقه تحت مناقشه قره‌باغ مدعی هستند این سنگین‌ترین حملات موشکی به این شهر از زمان آغاز دور جدید درگیری‌ها بوده است.

همچنین کارشناسان با تحلیل و مکان یابی یکی از تصاویر منتشر شده اعلام کردند حداقل یک تیر موشک بالستیک تاکتیکی (احتمالا از مدل توچکا) شلیک شده توسط ارتش جمهوری آذربایجان به ۱۵۰ متری مقر صلیب سرخ جهانی در شهر استپاناکرت اصابت کرده است.

تصویر ماهواره‌ای از اصابت موشک بالستیک ارتش آذربایجان به ۱۵۰ متری مقر صلیب سرخ در قره باغ

در سوی مقابل نیز وزارت دفاع جمهوری آذربایجان اعلام کرد حملات راکتی و موشکی ارتش ارمنستان به شهرهای این کشور از جمله گنجه، بیلقان و مینگه چویر همچنان ادامه داشته و موجب خسارات جانی و مالی به مردم غیر نظامی در این مناطق شده است.

تصاویری از نزدیک نیروگاه برق شهر مینگه چویر در شمال کشور جمهوری آذربایجان منتشر شده است که نشان می‌دهد تعدادی راکت توپخانه‌ای از مدل "اسمرچ" به نزدیکی این نیروگاه اصابت کرده است.

اصابت راکت توپخانه‌ای اسمرچ به نزدیکی نیروگاه برق شهر مینگه چویر

تصاویر منتشر شده از شهرهای گنجه و بیلقان نیز نشان می‌دهد علاوه بر راکت‌های توپخانه‌ای احتمالا تعدادی موشک بالستیک توچکا و یا اسکاد نیز به این شهرها اصابت کرده است.

اما جالبترین تصویری که از حملات موشکی به خاک جمهوری آذربایجان توسط منابع رسانه‌ای این کشور منتشر شده است، بقایای یک تیر موشک پدافندی مدل ۴۸N۶ در اطراف شهر باکو پایتخت این کشور است. این موشک متعلق به سامانه پدافندی S۳۰۰ PMU۲ ارتش جمهوری آذربایجان است که طی قراردادی در سال ۲۰۱۰ این کشور ۲ گردان از این سامانه برد بلند پدافندی را از کشور روسیه خریداری کرده است.

سامانه اس۳۰۰ برای درگیری با اهداف هوایی نظیر جنگنده، بالگرد و موشک کروز در برد بلند (بسته به مدل موشک تا ۲۵۰ کیلومتر) طراحی شده است اما برد موشک‌های رهگیر این سامانه علیه یک موشک بالستیک حدود ۴۰ کیلومتر است. این موضوع ادعای شلیک موشک بالستیک توسط ارتش ارمنستان به نزدیکی پایتخت آذربایجان را که وزارت دفاع این کشور ۲ روز قبل مطرح کرده بود تا حدودی تایید می‌کند.

بقایای موشک رهگیر ۴۸N۶ سامانه اس۳۰۰

ارتش ارمنستان در زرادخانه تسلیحاتی خود تعدادی موشک بالستیک سری اسکاد از دوره شوروی سابق و همچنین حدود ۳۰ تیر موشک بالستیک تاکتیکی فوق مدرن "اسکندر" را در اختیار دارد که شهر باکو پایتخت جمهوری آذربایجان را در تیررس خود دارد.

مناطقی در اطراف شهر باکو که طبق ادعای وزارت دفاع جمهوری آذربایجان هدف موشکهای ارمنستان قرار گرفته است.

مشخص نیست سامانه اس ۳۰۰ آذری موفق به رهگیری و نابودی موشک‌های رقیب شده است یا خیر اما به هر ترتیب این نخستین استفاده در شرایط رزمی از سامانه اس۳۰۰ علیه یک موشک بالستیک از زمان ساخت و صادرات این سیستم توسط کشور روسیه در دهه‌های اخیر بوده است.

هر دو کشور در زرادخانه تسلیحاتی خود سامانه‌های راکت انداز توپخانه‌ای BM۲۱ گراد، BM۳۰ اسمرچ و OTR۲۱ توچکا را در اختیار دارند.

راکت انداز توپخانه‌ای BM۳۰ اسمرچ

همچنین ارتش ارمنستان مجهز به موشک‌های بالستیک اسکندر ساخت روسیه و ارتش جمهوری آذربایجان دارای موشک‌های LORA اسراییلی و Polonez ساخت بلاروس هستند.

سامانه موشکی Polonez ارتش جمهوری آذربایجان

برچسب‌ها