کد خبر 1121056
تاریخ انتشار: ۳۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۷

به گزارش مشرق، صفحه اینستاگرام ویدئو کاست درباره جنگ ایران و عراق منتشر کرد: برای بسیاری 31 شهریور 1359 آغاز تهاجمات رژیم بعث عراق به کشورمان است؛ اما واقعیت چیز دیگری است.بر خلاف معاهده الجزایر رژیم بعث عراق از اواخر 1357 حمایت از گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی را آغاز کرد.

فعالیت ‏های ضدانقلاب کرد و کومله  از  24 بهمن 57، آغاز آشوب در مناطق کردنشین با مساعدت رژیم بعثی بود. حمایت علنی از خرابکاری‌های گروهک چپ «الاحوازیون» در خوزستان پرده دیگری از این حمایت‌ها بود فعالیت کانون خلق عرب در 10خرداد 1358 علیه جمهوری اسلامی شدت گرفت و به درگیری خونین در خرمشهرمنجر شد.

اوایل سال 1359 مقارن با قطع رابطه آمریکا و ایران و آغاز محاصره اقتصادی، صدام به سمت شرایط جنگی پیش رفت

در نیمه اول 1359 ارتش بعثی جمعاً 636 بار با نقض توافقنامه‌های بین‌المللی به حریم هوایی، زمینی و دریایی ایران تجاوز کرد

روند افزایشی تجاوزات تا آغاز حمله سراسری، به‌خوبی نشان‌گر تمایل صدام به آغاز این نبرد است.صدام با تحریک آمریکا به دنبال تصرف و تجزیه اراضی ایران و نقش ژاندارم منطقه و رهبری جهان عرب بود.طبق محاسبات صدام و آمریکا، بی‌ثباتی بعد از انقلاب و توسعه قدرت نظامی عراق، فرصت مناسبی برای جنگ علیه ایران بود.

سرانجام عراق در 26 شهریور 1359 با احضار کاردار ایران و ابلاغ یادداشتی رسمی قرارداد 1975 الجزایر را یکجانبه لغو کرد و در ساعت 14:15 دوشنبه 31 شهریور 59، با هدف براندازی جمهوری اسلامی ایران، جنگ بطور رسمی با حمله هوایی عراق به ایران آغاز شد:

اول فرودگاه اهواز، بعد مهرآباد تهران و بعد فرودگاه همدان و سنندج و تبریز و اسلام آباد و کرمانشاه.

رژیم بعث ادعای کاذب «دفاع پیش‏گیرانه» به منظور دفاع از منافع حیاتی عراق را بهانه حمله به ایران کرد هرچند با توجه به تحرکات نظامی این کشور و سفر مقامات آمریکایی، ایران مستحق پیش دستی بوده است و نه عراق! کماکه پس از قطعنامه ۵۹۸، در ‌18 آذر ‌1370 عراق  توسط نهادهای بین‌المللی به‌عنوان متجاوز و شروع‌کننده جنگ شناخته شد.

مرورگر شما از ویدئو پشتیبانی نمی‌کند.
فایل آن‌را از اینجا دانلود کنید: video/mp4

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها