کد خبر 1112219
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۸:۱۹

توافق همکاری چین و ایران در مراحل نهایی قرار دارد و اجرای این توافق می‌تواند مناسبات منطقه‌ای را تحت تأثیر قرار دهد.

به گزارش مشرق به نقل از تریبون پاکستان، توافق همکاری‌های اقتصادی بین چین و ایران در مراحل پایانی برای اجرا شدن قرار دارند.

بیشتر بخوانید:

ابراز نگرانی نیکی‌هیلی از همکاری ایران و چین

این توافق شامل سرمایه‌گذاری ۴۰۰ میلیارد دلاری پکن در تهران خواهد بود و پیش‌بینی می‌شود معادلات خاورمیانه را که همین حالا هم دستخوش تغییر است، بیش از پیش  جابه‌جا کند.

در شرایط کنونی ایران درگیر تحریم‌های آمریکا و شیوع ویروس کرونا است و اجرای این توافق چند صد میلیارد دلاری می‌تواند از نظر اقتصادی به این کشور کمک زیادی بکند.

برای چین توافق با تهران بُرد بُرد است این کشور نه تنها از طریق این قرارداد دسترسی بیشتری به منابع هیدروکربنی و حامل‌های انرژی خواهد داشت بلکه حضور خود را در اقیانوس هند نیز پررنگ‌تر خواهد کرد.

با توجه به سرمایه‌گذاری هندی‌ها در ایران به خصوص در بندر چابهار اجرای این توافق البته برای بسیاری باعث شگفتی است. از سال ۲۰۱۰ چین تلاش کرده است تا با بستن ۱۷ قرارداد همکاری به ارزش ۱۸ تا ۲۰ میلیارد دلار و تلاش برای رساندن حجم مبادلات تجاری به ۶۰۰ میلیارد دلار طی ۱۰ سال آینده تلاش کرده است تا روابط دوستانه‌ای را با ایران ایجاد کند.

تلاش‌های حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران و شی‌ جین پینگ، رئیس‌جمهور چین در حال ثمر دادن در قالب این توافق تجاری ۲۵ ساله است. البته در این مسیر فشار حداکثری دولت آمریکا علیه تهران هم بی‌تأثیر نبوده است.

بیشتر بخوانید:

هوک: توافق راهبردی چین و ایران نباید بدون پاسخ بماند

فشار تحریم‌های آمریکا باعث شد تا رشد اقتصادی ایران کاهش یابد و تولید نفت این کشور از ۳.۸ بشکه در روز در اوایل سال ۲۰۱۸ به ۲.۱ میلیون بشکه در آوریل سال ۲۰۱۹ کاهش یابد.

ارزش ریال ایران نیز تا دسامبر سال ۲۰۱۹ به نصف کاهش داشت و همین امر باعث شد تا طرف‌های ایرانی به مذاکرات خود با پکن سرعت بدهند.

از منظر ژئوپلتیک یک چیز کاملاً مشخص است اگر شما علیه یک کشور بیش از حد فشار بیاورید دیر یا زود مقابله به مثل خواهد کرد. پکن تمام و کمال آماده شده تا ۲۸۰ میلیارد دلار در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی ایران سرمایه‌گذاری کرده و ۱۲۰ میلیارد دلار دیگر نیز برای بروز رسانی زیرساخت‌های تولید و حمل و نقل این کشور تزریق کند.

بخش قابل توجهی از این سرمایه‌گذاری قرار است در ۵ سال نخست این توافق انجام شود و این پتانسیل وجود دارد که سرمایه‌گذاری پکن هر ۵ سال افزایش یابد.

در قالب این توافق ۲۵ ساله صدها پروژه زیرساختی در حوزه‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، بنادر، تأسیس کارخانه و پالایشگاه در ایران انجام خواهد شد در عوض به شرکت‌های چینی این امکان داده می‌شود تا در زمان حضور در مناقصه‌های پروژه‌های نفت، گاز و پتروشیمی در ایران اولویت داده شده و در صادرات این محصولات از ایران  به پکن هم تخفیف ۱۲ درصدی داده شود.

بیشتر بخوانید:

سردار دهقان: قرارداد ایران و چین هم منطقه و هم دنیا را متاثر می‌کند

شرکت هوآوی چین هم قرار است زیرساخت ایجاد شبکه مخابراتی ۵G را در ایران کلید بزند.از طرف دیگر چینی‌ها می‌توانند در قالب توافق با ایران به بنادر این کشور در ساحل خلیج‌فارس و تنگه هرمز نیز دست پیدا کنند.

چینی‌ها تا کنون توانسته‌اند در گوآدار پاکستان، سریلانکا و جیبوتی بنادری ایجاد کنند. البته بسیاری از آنچه که گفته شد بر مبنای اطلاعاتی است که به صورت غیررسمی از سوی منابع مختلف اعلام شده است و در واقع جزئیات آن هنوز از سوی دو کشور محرمانه تلقی شده  و قرار است قبل از اجرا به تصویب مجلس شورای اسلامی در ایران نیز برسد.

این توافق هر چه که باشد به طور قطع پکن و تهران را در یک تقابل با واشنگتن قرار خواهد داد. برای ایران همکاری با پکن نه تنها سیاست فشار حداکثری آمریکا را خنثی خواهد کرد بلکه حمایت بین‌المللی از ایران را هم بیش از پیش نمایان خواهد کرد. از منظر چین این توافق یک گام شاخص است و حضور این کشور در دریای خزر و اقیانوس هند را تقویت کرده و ایران را به یک متحد جدایی ناپذیر چین تبدیل می‌کند.

بیشتر بخوانید:

توافق راهبردی ایران و چین «فشار حداکثری» آمریکا را خثنی خواهد کرد

به لطف منابع عظیم نفت و گاز ایران تهران می‌تواند به پکن در زمان هرگونه اعمال محدودیت نفتی از سوی آمریکا کمک کند به علاوه اینکه چین با داشتن یک متحد قوی در قلب خاورمیانه می‌تواند هر زمان که بخواهد توجه آمریکا را به این منطقه جلب کند و باعث شود که تمرکز آمریکا از موضوع مورد اختلاف به خصوص احتمالاً از دریای جنوبی چین کاهش یابد.

از نظر بسیاری از کارشناسان این مسأله می‌تواند به افزایش تولید نفت ایران در آینده‌ای نزدیک و حفظ نقش این کشور در حوزه انرژی منجر شود.

منبع: فارس

برچسب‌ها