این حادثه به قدری عجیب و باورنکردنی بود که دستمایه تمسخر و طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

سرویس جهان مشرق _ روز گذشته رسانه‌های وابسته به تروریست‌ها فیلم و تصاویر متعددی از سرنگونی ۲ فروند پهپاد ناشناس بر فراز مناطقی از استان ادلب سوریه منتشر کردند.

تروریست‌ها مدعی بودند که این ۲ پهپاد متعلق به نیروی هوایی روسیه بوده و به آتش پدافند هوایی آنها سرنگون شده است اما هیچ گونه مدرک یا فیلمی از لحظه شلیک به سوی اهداف و ساقط کردن آنها منتشر نکردند. با انتشار نخستین تصاویر از بقایای لاشه پهپادهای سرنگون شده اما به سادگی مشخص شد این ۲ پهپاد از مدل MQ۹ Reaper امریکایی هستند که سابقه زیادی در پرواز بر فراز آسمان ادلب دارند.

در وهله نخست این احتمال وجود دارد که تروریست‌ها با استفاده از موشک‌های پدافندی دوش پرتاب نظیر ایگلا یا استینگر که در گذشته توسط ترکیه در اختیار آنها قرار داده شده بود اقدام به شلیک به سوی پهپادهای امریکایی کرده باشند. ممکن است عدم انتشار تصاویر لحظه شلیک و اصابت به پهپاد امریکایی نیز به دلیل فشار ترکیه و جلوگیری از آبروریزی ناشی از سرنگونی پهپاد متحد غربی خود باشد.

در سالهای اخیر ایالات متحده امریکا سیاست خاصی را در قبال برخی رهبران و فرماندهان گروه‌های تروریستی در استان ادلب اتخاذ کرده است. اعضای نیروهای ارتش آزاد سابق و زیرمجموعه‌های گروه فعلی "جبهه وطنی تحریر" که همواره تحت حمایت این کشور و ترکیه بوده و از حملات هوایی کاملا مصون هستند. اما گروه‌های اصطلاحا جهادی و تروریست‌های خارجی وابسته به هیات تحریرالشام و برخی گروه‌ها نظیر حراس الدین که نماینده القاعده در سوریه محسوب می‌شوند سرنوشت متفاوتی دارند.

خودروی متعلق به ابوخیر المصری از رهبران تکفیری پس از هدف قرار گرفتن توسط پهپاد امریکایی

آن دسته از گروه‌ها و اشخاصی که حاضر به همکاری با امریکا و دادن تضمین برای عدم اقدام علیه منافع این کشور شدند از حملات هوایی پهپادهای امریکایی مصون هستند. نمونه بارز این گروه اشخاص، ابومحمد الجولانی رهبر گروه هیات تحریرالشام است که آزادانه و بدون ترس به مناطق مختلف استان ادلب رفت و آمد میکند و حتی گفته می شود در عملیات ترور ابوبکر البغدادی رهبر گروه تروریستی داعش نیز با مقامات امریکایی همکاری اطلاعاتی داشته است.

اما سران و نیروهای برخی گروه‌های تندروتر تکفیری نظیر حراس الدین و فاثبتوا که حاضر به همکاری با امریکا و ترکیه نیستند در ۲ سال اخیر همواره هدف حملات نیروی هوایی امریکا در استان ادلب بوده‌اند.

عمده این حملات توسط پهپادهای رزمی_شناسایی MQ۹ ریپر که مسلح به موشک‌های هوا به زمین هلفایر و در مواردی خاص موشک مرموز R۹X که بدون مواد منفجره و مخصوص ترور اشخاص با تیغه‌های فولادی روی بدنه است انجام می‌شود.

روش عملیات این پهپادها معمولا به این شکل است که ۱ یا ۲ فروند پهپاد MQ۹ در نقش شناسایی بر فراز آسمان منطقه به پرواز در می‌آیند و در زمان کشف و شناسایی هدف ۱ فروند نمونه رزمی و حامل موشک این پهپاد عملیات شکار هدف را انجام می‌دهد.

پهپاد ریپر دارای مداومت پروازی حدود ۳۰ ساعت است اما از آنجاییکه عملیات کشف و شناسایی اشخاص تحت تعقیب ممکن است حتی بیش از این زمان نیز طول بکشد این پهپاد معمولا ۱ یا ۲ مخزن سوخت خارجی نیز با خود حمل می‌کند که مداومت پروازی آنها را به ۴۰ تا ۵۰ ساعت افزایش میدهد.

پهپاد MQ۹ حامل مخزن سوخت خارجی و غلاف جاسوسی در زیر بال بر فراز استان ادلب

در حادثه روز گذشته نیز احتمالا چند فروند پهپاد MQ۹ امریکایی مشغول گشتزنی بر فراز استان ادلب برای شکار اهداف خاصی بوده‌اند که بر اثر یک اتفاق باور نکردنی و تا حدودی خنده دار ۲ فروند از این پهپادهای گرانقیمت نیروی هوایی امریکا سرنگون می‌شوند.

تا چندین ساعت پس از حادثه هیچ فرد یا گروهی مسئولیت سرنگونی این ۲ پهپاد را بر عهده نمیگرفت و هیچ مدرکی دال بر شلیک موشک به سمت آنها نیز وجود نداشت، تا اینکه وبسایت Militari Times به نقل از یکی از مقامات وزارت دفاع امریکا اعلام کرد این ۲ پهپاد بر اثر برخورد با یکدیگر بر فراز استان ادلب سرنگون شده‌اند!

این حادثه به قدری عجیب و باورنکردنی بود که دستمایه تمسخر و طنز بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی نیز شده است.

مشخص نیست اپراتورهای مرکز کنترل پهپادی ارتش امریکا در زمان پرواز این پهپادها مشغول چه کاری بوده‌اند که نزدیک شدن این ۲ پهپاد به یکدیگر در فضای بیکران آسمان این منطقه را تشخیص نداده و این چنین موجب خسارت مالی هنگفت به ارتش امریکا شده‌اند.

هر چند باز هم این احتمال وجود دارد که ارتش امریکا برای جلوگیری از افشای سرنگونی اشتباه این پهپادها توسط ترکیه یا نیروهای تحت امرش، مسئله تصادف هوایی آنها را اعلام کرده باشد.

گفتنی است هر واحد پروازی پهپاد MQ۹ شامل ۴ فروند پهپاد و اتاق کنترل حدود ۶۴ میلیون دلار قیمت دارد و در واقع سرنگونی این ۲ فروند پهپاد بر اثر اشتباه ناشیانه و خنده‌دار اپراتورهای مربوطه موجب خسارتی حدود ۳۰ میلیون دلار به ارتش امریکا شده است.

برچسب‌ها