کد خبر 1093640
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۳

صنایع دفاعی ترکیه همچنان در بسیاری از پروژه های اصلی دفاعی خود با مشکل تامین سیستم پیشران بومی دست به گریبان است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، صنایع دفاعی ترکیه با وجود پیشرفته های خوب در سالهای گذشته هنوز در یکی از بخش های بسیار مهم و استراتژیک یعنی سیستم پیشران دچار مشکل بوده و بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند که این مشکلات می تواند حتی به توقف کامل بسیاری از این طرح ها منجر شود. یکی از این طرح ها پروژه تانک آلتای است که ترکیه با الگو برداری از تانک K2 کره جنوبی ساخته است و چندین سال است که به دلیل عدم تامین موتور پروژه به تولید انبوه نرسیده است. بعد از کودتای سال 2016 میلادی طرف های شریک از آلمان و اتریش در این طرح همکاری خود را با طرف ترک قطع کردند و ترکیه هنوز نتوانسته است در این بخش به نقطه مشخصی برسد. یک کنسرسیوم ترکی قطری با نام BMC تلاش ها برای ساخت موتور برای این تانک را آغاز کرده است اما بنا به اعتراف منابع مطلع در ترکیه در بهترین حالت تا سال 2022 این تلاش ها ثمری نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید:

افتضاحات دومین ارتش بزرگ ناتو پس از توهمات صدام‌گونه اردوغان/ تانک‌های بدون حفاظت، جنگنده‌های بدون خلبان و یگان‌های بدون فرمانده! +عکس و فیلم

در خصوص موشک های کروز مثل سری ضد کشتی Atmaca  و موشک حمله به اهداف زمینی SOM هنوز ترک ها وابسته به موتورهای میکروجت وارداتی از فرانسه هستند و در همین حال به تلاش ها برای توسعه یک موتور بومی برای کروزهای خود هستند.

در بخش هوایی ترکیه چند طرح مهم در دست کار دارد. یکی پروژه بالگرد ATAK که به دلیل عدم ارائه اجازه از سمت شرکت آمریکایی برای فروش موتور فرصت صادراتی این بالگرد به پاکستان و فیلیپین از دست ترکیه رفت. ترک ها برای تامین سیستم پیشران هواپیمای نسل 5 بومی خود نیز دچار مشکل بوده و در سالهای گذشته به دنبال همکاری مشترک با شرکت های معروف مثل رویزرویس بوده اند. در برنامه بالگرد میان وزن ترابری Gökbey نیز موتور توربوشفت مورد استفاده یعنی مدل CTS-800A ساخت یک شرکت مشترک بین شرکت آمریکایی هانی وال و رویزرویس انگلیس است. مشخص نیست چه زمان ترکیه بتواند از این مشکل رهایی پیدا کرده و طرح های دفاعی خود را به سرانجام برساند.