کد خبر 1065563
تاریخ انتشار: ۶ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۸:۳۳

سناتور کریس مورفی: خروج از توافق هسته ای و سیاستِ "فشارِ حداکثریِ" ترامپ بر ایران نتایج فاجعه باری به سود ایران و به زیان آمریکا به بار آورده است.

به گزارش مشرق، سناتور کریس مورفی در چند توئیت نوشت: «امروز ما متوجه شدیم که ایران اولین ماهواره نظامی خود را پرتاب کرده و این ثابت می‌کند که سیاست ترامپ فقط موجب تقویت ایران شده است و موجب می شود تا آنها رفتار تهاجمی تری داشته باشند. ۱/ به راحتی می توان ارزیابی کرد که سیاست ترامپ چه فاجعه بار بوده است ، اما بگذارید امتحان کنم.»

 


«۲/ تقریبا از هر نظر و در مقایسه با ۴ سال گذشته، ایران امروز در خاورمیانه قدرتمندتر و آمریکا ضعیفتر است. نخست، زمانی که ترامپ قدرت را در دست گرفت ایران نیروهای آمریکایی را در عراق هدف قرار نمی‌داد. اوباما ایران را متقاعد کرده بود تا نیروهای نیابتی خود را به همراه ما و در جنگ علیه داعش بفرستد.»

«۳/هم اکنون، ایران و نیروهای نیابتی‌اش به طور منظم در حال هدف قرار دادن نیروهای آمریکایی هستند . و اگر چه ترامپ به ما گفت که کشتن [قاسم] سلیمانی باعث بازدارندگی ایران می‌شود اما از زمان ضربه به سلیمانی حملات به نیروهای آمریکا افزایش و نه کاهش یافته است.»

«۴/ترامپ توافق هسته‌ای را متلاشی کرد و به ما قول داد تا یک سیستم جدیدی از فشار بین‌المللی برای مجبور کردن ایران برای توافق جدید بهتری، ایجاد کند. آشکار این موضوع بدبختانه با شکست مواجه شد. هیچ کسی تحریم‌های جدیدی را تایید نکرد و ایران برنامه هسته‌ای خود را از سر گرفت و هیچ توافق جدید بهتری هم بوجود نیامد.»

«۵/ایران تقریبا در هر جایی که نیروهای نیابتی دارد قدرتمندتر است. خروج ترامپ از سوریه باعث قدرتمند شدن اسد شد. ایران و حوثی‌های یمن بیش از هر زمان دیگری نزدیکتر شده‌اند. حزب‌الله کنترل لبنان را در دست گرفته است و تهران بیش از گذشته در بغداد نفوذ دارد. فاجعه.»

«۶/سیاست ترامپ در خروج سیاسی، تحریم‌های اقتصادی یکجانبه و تشدید نظامی غیر راهبردی کورکورانه هیچ دستاوردی جز بازی کردن در زمین ایران نداشته است. آنها قدرتمندتر شده و ما ضعیفتر شده‌ایم و پرتاب این ماهواره تایید بیشتری بر این موضوع است.»