مقامات باشگاه بارسلونا برای رهایی از بحران ناشی از فساد مالی و استعفاهای عجیب از بحران ایجاد شده توسط کرونا رضایت دارند!

سرویس ورزش مشرق - باشگاه بارسلونا بدون تردید در فهرست سه یا چهار باشگاه بزرگ جهان قرار می گیرد که همیشه می تواند الگویی برای باشگاه داری در ابعاد مختلف باشد.

این باشگاه ریشه در تاریخ دارد و به رغم روزگار و تجربه فراز و نشیب بسیار همیشه دارای ثبات بوده و هواداران میلیونی آن در سراسر جهان تضمینی زنده و پویا برای بخش اقتصادی فرهنگی و حتی نگاهی سیاسی این باشگاه محسوب می‌شود.

این که باشگاه‌های بزرگ دچار فساد مالی شوند مسئله تازه ای نیست و شاید به قدمت تاریخ فوتبال و باشگاه های فوتبال قابل ردیابی است اما هر بار که خبری درباره فساد مالی منتشر می‌شود و هواداران آن تیم را به شدت نگران می‌کند.

چند هفته پیش خبر قطعی درباره فساد مالی گسترده و شبکه ای در فوتبال ایتالیا و اسپانیا فضای رسانه‌ای اروپای غربی را متشنج کرد. شبکه افشا شده تا حدی گسترده بود که در شایعات کناری خبر پای آسیای جنوب شرقی و چند کشور دیگر مثل آلمان یونان و فرانسه نیز باز می‌شد. امیلی روسو، عضو سابق هیئت مدیره باشگاه بارسلونا بابت آنچه بی‌نظمی‌های مالی احتمالی می خواند در همان روزها از سمت خود استعفا داد اما واضح بود که باید شجاعانه بماند و پاسخگویی سوالات احتمالی نیروهای اطلاعاتی اسپانیا باشد.

گارد سلطنتی مادرید بلافاصله دست به کار شد و البته مشخص نبود که چرا در همان روز نخست باشگاه رئال مادرید را بدون کوچکترین جستجو و تحقیق تبرئه کرد اما پای ۳ باشگاه والنسیا و بارسلونا و رئال بتیس به این پرونده تقریباً ملی باز شده بود.

چند روز بعد ۶ عضو هیئت مدیره استعفای خود را به مدیرعامل باشگاه یعنی بارتومئو و تقدیم کردند اما بلافاصله مشخص شد که این استعفاها تکمیل کننده برنامه مدیریتی که از سال ۲۰۱۰ کلید خورده بود محسوب می شدند.

از طرفی بارسلونا در بیانیه تصریح کرد برنامه استراتژیک تصویب شده در سال ۲۰۱۵ ایجاد می‌کرد که تغییرات جدی در هیئت مدیره و هیئت امنا صورت بگیرد.

بارتومئو با جدیت هرگونه فساد مالی در باشگاه خود را تکذیب کرد و حتی رسانه‌ها را با توجه به ادامه انتشار اخبار کذب، به شکایت جدی و بین المللی تهدید کرد.

اتهام اصلی که متوجه شخص بارتومئو و فضای مدیریتی در باشگاه بارسلونا می شد جدا از فساد مالی شدید مربوط می شد به استخدام حداقل ۴۰۰ نفر برای تولید محتوا در فضای مجازی و ایجاد موج خبری کاذب به نفع باشگاه بارسلونا و تخریب برخی از ستارگان این باشگاه که اگر به اثبات می رسید می توانست به شدت دردسرساز باشد.

بارتومئو باید هرچه سریعتر دست به کار می شد، بعد از استعفای ۶ نفر از اعضای کادر مدیریتی باشگاه بارسلونا فشار زیادی بر مدیریت وارد آمده بود و به واقع راه حل درستی پیش روی خود نمی دید تا اینکه طبیعت به فریاد او رسید.

اکنون بحران ویروس کویید ۱۹ از شاخه کرونا فوتبال جهان را مثل خیلی چیزهای دیگر در جهان به تعطیلی کشانده روزنامه‌های ورزشی به سختی صفحات خود را پر می کنند. بازیکنان و ستاره هایی که قرار بود با حملات فضای مجازی خانه نشین شوند به دستور طبیعت خانه نشین شده اند و مدیر بارسلونا در این سکوت طبیعی مشغول بررسی راه های احتمالی برای فرار از بحران خود ساخته است.

اوضاع مالی در باشگاه بارسلونا اصلاً خوب نیست و ممکن است حداقل ۶ بازیکن مهم این تیم توسط غول های انگلیسی یا فرانسوی خریداری شوند بارسلونا نیز توان تمدید برخی از قراردادها را به این راحتی ندارد.

در خزانه بارسلونا فاکتور ها با هم همخوانی ندارند در یک سند معادل یک میلیون یورو از صندوق پرداخت شده و محل هزینه کرد و آن ذکر نشده است در همان تاریخ به ارزش ۱۰۰ هزار یورو فاکتور دیگری وجود دارد که آن هم محل هزینه‌کرد شما مشخص نیست و این تنها یک مورد از ده‌ها مورد است.

بحران در بارسلونا به پایان نرسیده و به نظر می‌رسد اگر حسابرسی ها ادامه پیدا کند ابعاد تازه‌ای از یک دزدی پنهان افشا خواهد شد. 

احتمال دارد سرانجام این ابهامات به یک انتخابات زودهنگام برسد و اینجاست که مدیر عامل دیگر تصمیم گیرنده نیست و هیئت امنا در این خصوص تصمیم خواهد گرفت.

در این میان ماجرای مسی دردسر مضاعفی است که بارسلونا باید زودتر از همه چیز آن را حل کند. مسی از این ناهماهنگی ها به شدت دلخور است و شایعه همبازی شدن او با کریستیانو رونالدو اصلاً شوخی نیست هر چند، غول های دیگر نیز برای خرید او و ماهی گرفتن از آب گل‌آلود باشگاه اول کاتالونیا خیز برداشته‌اند.