کاپیتانن ناو هواپیمابر هسته‌ای آمریکا که بیش از یکصدنفر از ملوانانش به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند از مقامات نیروی دریایی آمریکا درخواست کرده تا تمام خدمه ناو هواپیمابر فورا قرنطینه شوند.

سرویس جهان مشرق -  ناخدای ناو هواپیمابر روزولت آمریکا که با ۴۰۰۰ خدمه در گوآم پهلو گرفته از واشنگتن درخواست کمک کرده و گفته پس از مثبت شدن تست حدود ۱۰۰ ملوان این ناو، بیم آن دارد که همه‌گیری به سرعت در این کشتی غول‌پیکر نظامی گسترده شود.

بر اساس گزارش اختصاصی‌ روزنامه سانفرانسیسکو کرونیکل، این درخواست غیرمعمول از طرف کاپیتان برت کروزیر از اهالی سانتاروزا در قالب ارسال یک نامه صورت گرفت. نشریه کرونیکل این نامه را به صورت اختصاصی مشاهده کرده و یکی از افسران ارشد ناو هواپیمابر تئودور روزولت نیز نامه را تائید کرده است. این ناو هواپیمابر کمتر از یک هفته قبل به دنبال شیوع بیماری کووید-۱۹ در میان خدمه خود در گوام لنگر انداخت. این ناو بیش از ۴۰۰۰ نفر پرسنل دارد. وی توضیح داده که وضعیت به سرعت رو به وخامت است.

کروزیر در نامه خود آورده است: «این امر نیازمند یک راه‌حل سیاسی است، اما کار درست همین است. ما در شرایط جنگی نیستیم. نیازی نیست ملوان‌ها جان خود را از دست بدهند. اگر اکنون کاری صورت ندهیم، قادر نخواهیم بود از معتمدترین دارایی خود ــ یعنی ملوان‌ها ــ به نحو مناسب مراقبت کنیم.»

کروزیر در نامه چهار صفحه‌ای خود به مقامات ارشد نظامی نوشته که تنها گروه کوچکی از ملوانان مبتلا به بیماری کرونا از ناو خارج شده‌اند. اکثر پرسنل همچنان بر روی ناو حضور دارند و در آنجا تبعیت از دستورالعمل‌های رسمی مبنی بر قرنطینه ۱۴ روزه و فاصله‌گذاری اجتماعی امکان‌پذیر نیست.

کروزیر در این نامه آورده است: «با توجه به محدودیت فضا بر روی این کشتی جنگی، گسترش بیماری همچنان ادامه دارد و روند آن شتاب گرفته است.»

وی خواستار آن شده که «اتاق‌های قرنطینه مناسب» در ساحل گوام «در اسرع وقت» برای کل خدمه کشتی فراهم شود. کروزیر در ادامه آورده است: «خارج کردن اکثریت پرسنل از یک ناو هواپیمابر هسته‌ای استقراریافته آمریکایی و قرنطینه‌ کردن آنها به مدت دو هفته شاید یک اقدام غیرعادی به نظر برسد... این ریسک ضروری است. نگه داشتن بیش از ۴ هزار مرد و زن جوان بر عرشه ناو تئودور روزولت به مثابه یک ریسک بی‌مورد و بدعهدی در قبال ملوانانی است که مراقبت از آنها به ما سپرده شده است.»

پس انتشار خبر این نامه، توماس مودلی سرپرست وزارت نیروی دریایی با شبکه سی‌ان‌ان مصاحبه کرد و در این باره گفت: «درباره نامه ناخدا کروزیر اطلاع دارم. می‌دانم که سازوکار فرماندهی ما حدوداً ۲۴ ساعت می‌شود که از این نامه مطلع هستند. ما طی هفت روز گذشته در تلاش بوده‌ایم ملوان‌ها را از کشتی خارج کنیم و در گوام به آنها جا و مکان دهیم. مشکل این است که گوام در حال حاضر تخت‌های کافی در اختیار ندارد و ما با دولت گوام در حال گفتگو هستیم تا ببینیم می‌توانیم یک هتل یا جایی برای برپاسازی چادر فراهم سازیم.»

وی افزود: «ما با ناخدای کشتی مخالفتی نداریم و مشغول انجام امور به یک شیوه کاملاً روشمند هستیم، زیرا روند کارها با امور مربوط به یک کشتی تفریحی فرق دارد. ما بر روی این ناو جنگی مهمات داریم، هواپیما داریم، در صورت آتش‌سوزی بر روی ناو باید بتوانیم با آتش مقابله کنیم، باید یک نیروگاه هسته‌ای را اداره کنیم. پس چیزهای زیادی بر روی این ناو جنگی هست که باید انجام دهیم و به همین خاطر شرایط تا حدودی متفاوت و منحصربه‌فرد است، اما مشغول رسیدگی به این مسئله و سروسامان دادن امور هستیم.»

مودلی در ادامه اظهار داشت: «ما بطور گسترده درگیر موضوع هستیم، بسیار نگران آن هستیم و همه اقدامات مناسب را صورت می‌دهیم.» تا به اینجای کار، هیچکدام از ملوانان مبتلا به بیماری علائم جدی از خود بروز نداده‌اند، اما از روز ۲۴ ماه مارس که نیروی دریایی از ابتلای سه نفر از خدمه این ناو جنگی خبر داد، تعداد افرادی که نتیجه آزمایششان مثبت شده بطور تصاعدی افزایش یافته است. این اولین بار بود که ابتلا به بیماری کووید-۱۹ در یک کشتی جنگی در دریا مشاهده می‌شد.

جیمز استاوریدیس دریاسالار بازنشسته و فرمانده ارشد سابق ناتو در اروپا در ایمیلی به نشریه کرونیکل نوشته که «ما باید منتظر حوادث بیشتری از این دست باشیم، زیرا ناوهای جنگی بستر مناسبی برای رشد ویروس کرونا هستند.» وی در این باره نوشته است: «متأسفانه، شناورهای جنگی مکان ایده‌آلی برای گسترش ویروس هستند، زیرا اتخاذ تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی بر روی یک شناور جنگی غیرممکن است.». دلیل این امر وجود اقامتگاه‌های متراکم بر روی عرشه شناور است. به گفته استاوریدیس، مشکل شناور «وخیم‌تر خواهد شد»، زیرا نمی‌توان شناور را در به اسکله بست و «همه را به خشکی فرستاد. کشتی پر از سلاح است، میلیاردها دلار تجهیزات، خطر آتش‌سوزی، و راکتورهای هسته‌ای است.»

طبق گزارشات، روز جمعه که این ناو جنگی به گوام رسید، تعداد موارد ابتلا به ۲۵ مورد رسیده بود و این رقم خیلی زود به ۳۶ مورد افزایش یافته بود.

دریاسالار مایک گیلدی فرمانده عملیات‌های نیروی دریایی اواخر هفته گذشته در واکنش به افزایش تعداد مبتلایان بر عرشه ناو جنگی اظهار داشت نیروی دریایی «این تهدید را جدی گرفته است» و تلاش دارد موارد مثبت ابتلا را قرنطینه‌سازی کند و روند گسترش بیماری را متوقف سازد. وی وعده داد تعداد آزمایشات افزایش یابد و ملوانان مبتلا قرنطینه شوند. وی تأکید کرد که دو اولویت اول مراقبت از ملوانان و حفظ «آمادگی مأموریت» هستند. گیلدی در این راه گفت: «ما مطمئنیم که ناو هواپیمابر تئودور روزولت همچنان قادر باشد به هرگونه بحران در منطقه پاسخ دهد.»

اما روز دوشنبه، یکی از افسران ارشد سوار بر عرشه این ناو جنگی عظیم گفت که بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ ملوان آزمایششان مثبت شده است. این فرد نخواست نامش فاش شود، زیرا اجازه گفتگو با رسانه‌ها را نداشت. به گفته این منبع، هیچکدام از موارد مثبت هنوز در بیمارستان بستری نشده‌اند. نشریه کرونیکل به تبعیت از سیاست خود در خصوص منابع ناشناس پذیرفت که از این فرد نامی نبرد.

کروزیر در نامه خود به فرماندهان ارشد نیروی دریایی نوشت که اگر این ناو در شرایط جنگی قرار داشت، به عملیات‌های خود ادامه می‌داد و در عین حال به بهترین نحو با بیماری مقابله می‌کرد. وی در ادامه نوشت: «با این حال، ما در حال جنگ نیستم و نباید بگذاریم حتی یک ملوان به خاطر این همه‌گیری بیماری جان خود را بی‌دلیل از دست بدهد. در راستای تبعیت از مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و دستورالعمل نیروی دریایی و ممانعت از هرگونه پیامد فاجعه‌بار باید دست به اقدامات قاطع زد.»

کروزیر گفته که وضعیت ناو تئودور روزولت شاید از این هم بدتر شود، زیرا به گونه‌ای طراحی نشده که بتواند افراد را قرنطینه کند. وی در این باره نوشته است: «در بهترین حالت، با توجه به فضای حاکم، نتایج احتمالاً از این هم بدتر خواهد بود.»

در خصوص وعده هفته پیش مقامات ارشد نظامی در خصوص آزمایش همه خدمه این ناو جنگی، کروزیر گفت بدون قرنطینه مشکل حل نمی‌شود: «آزمایش هیچ تأثیر مستقیمی بر روی گسترش ویروس کووید-۱۹ ندارد. این امر صرفاً وجود ویروس را تائید می‌کند.»

به گفته کروزیر، اگر نیروی دریایی تمرکزش بر روی حفظ آمادگی رزمی باشد، این مسئله به «شکست در برابر ویروس» می‌انجامد. ناخدای این ناو جنگی توصیه کرد که گزینه دوم «پاکسازی ناو تئودور روزولت از کووید-۱۹ است.» کشتی را به شیوه روشمند پاکسازی کنید و با فراهم‌سازی حجم عظیمی از امکانات اقامتی اقدام به قرنطینه‌سازی خدمه کنید. در قالب بخشی از این برنامه، ۱۰ درصد خدمه بر روی عرشه باقی می‌مانند تا نیروگاه را اداره کنند، کشتی را ضدعفونی کنند، امنیت آن را تأمین کنند، و در مواجهه با شرایط اضطراری واکنش نشان دهند.

در پایان این گزارش آمده است کروزیر در نامه خود عنوان کرده از آنجا که جنگ قریب‌الوقوعی در کار نیست، توصیه ما این است که شرایط در وضعیت صلح در پیش گرفته شود.