عملکرد دولت قبل در پرداخت بوجه عمرانی به مراتب موفق‌تر از دولت فعلی بوده است و بهتر است رئیس سازمان برنامه و بودجه دانش اقتصادی مخاطبان را فراموش نکند.

سرویس اقتصاد مشرق - محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، یکشنبه‌شب با حضور در استودیوی شبکه خبر اظهاراتی درباره بودجه عمرانی دولت قبل مطرح کرد که غیرواقعی بود.

بیشتر بخوانید

توضیحات نوبخت در خصوص تخصیص بودجه‌های عمرانی

وی درباره وضعیت پرداخت بودجه عمرانی گفت: واقعیت این است امسال تلاش کردیم تا امروز ۵۶ هزار میلیارد تومان در ارتباط با طرح‌های عمرانی کشور پرداخت انجام دهیم که رقم بی سابقه‌ای است.

پارسال کل مبلغ طرح‌های عمرانی ۴۲ هزار میلیارد تومان بود. این در حالی است که قبل از دولت یازدهم، ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سالانه پرداخت می‌شد.

اگر منظور آقای نوبخت از قبل از دولت یازدهم، دولت‌های نهم و دهم است، رقم ذکرشده اشتباه است چراکه   بر اساس آمارهای وزارت اقتصاد و بانک مرکزی، از سال ۱۳۸۴ تا ۱۳۹۱ میانگین بودجه عمرانی پرداخت‌شده ۱۸۷۰۰ میلیارد تومان بود، نه ۱۱۲۰۰ میلیارد تومان مورد ادعای نوبخت.

سال

بودجه عمرانی پرداخت‌شده (میلیارد ریال)

   ۱۳۹۱

   ۱۵۲۲۷۷

   ۱۳۹۰

   ۲۸۹۰۰۱

   ۱۳۸۹

   ۲۳۷۸۴۵

   ۱۳۸۸

   ۱۹۸۱۷۳

   ۱۳۸۷

   ۲۱۳۴۹۵

   ۱۳۸۶

   ۱۴۷۷۱۵

   ۱۳۸۵

   ۱۴۵۵۶۱

   ۱۳۸۴

   ۱۱۷۶۳۸

میانگین

  ۱۸۷۷۱۳

نکته مهم دیگر آن که نوبخت در مقایسه بودجه عمرانی پرداخت‌شده در سال جاری با ارقام دولت قبل، شاخص تورم را در نظر نگرفته است.

از لحاظ منطق اقتصادی، مقایسه اعداد جاری یک شاخص در دو مقطع زمانی، بدون لحاظ تعدیل تورمی، مقایسه اشتباهی است بلکه باید ارزش روز اعداد یک شاخص در دو مقطع خصوصا با فاصله زمانی قابل توجه را مورد مقایسه قرار داد.

به زبان ساده‌تر مثلا ۲۸۹۰۰ میلیارد تومانی که در سال ۱۳۹۰ دولت دهم برای بودجه عمرانی پرداخت کرده است، از لحاظ ارزش روز، بسیار بیشتر از ارقامی است که دولت فعلی در سال جاری پرداخت کرده است.

بر اساس سایت محاسبه‌گر نرخ تورم مرکز آمار، رقم ۲۸۹۰۰ میلیارد تومانی که دولت دهم در سال ۱۳۹۰ برای بودجه عمرانی پرداخت کرده معادل ۹۱۶۰۰ میلیارد تومان در سال ۱۳۹۷ بوده است، یعنی بیش از ۲ برابر رقمی که دولت دوازدهم برای بودجه عمرانی اختصاص داده است.

اگر رقم ۲۸۹۰۰ میلیارد تومان را برای سال ۱۳۹۸ و بر اساس میانگین نرخ تورم ۱۱ ماهه امسال حساب کنیم، به رقم ۱۲۲۰۰۰ میلیارد تومان می‌رسیم که بیش از دو برابر ۵۶ هزار میلیارد تومانی است که طبق گفته آقای نوبخت در سال جاری پرداخت شده است.

بنابراین حقایق فوق نشان می‌دهد که عملکرد دولت قبل در پرداخت بوجه عمرانی به مراتب موفق‌تر از دولت فعلی بوده است و بهتر است رئیس سازمان برنامه و بودجه دانش اقتصادی مخاطبان را فراموش نکند.