برجام تجربه ای تلخ و عبرت آموز و پرهزینه بود. درسی عبرت آموز که بیش از پیش ثابت کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست. اینکه نباید معیشت مردم را به وعده و قول مقامات آمریکایی گره زد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** حجتی کرمانی: جای سران در حصر، این روزها خالی بود

«محمد جواد حجتی کرمانی» فعال سیاسی اصلاح طلب در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «بسم‌الله مقلب القلوب والابصار» نوشت:«این قلم پیوسته از وحدت، آشتی عام و شامل و فراگیر نوشته و بازگشت به وحدت نخستین انقلاب را که در ۲۲ بهمن ۵۷ تجلی عام و فراگیر وتجلی معجزه‌آسا داشت فریاد کرده است و این روزها که عام و خاص و دهاتی و شهری از هر قوم و قبیله و شهر و دیار و کوی و برزن در عزای عام و فراگیر شهادت سردار شهید قاسم سلیمانی که به حق- سردار دل‌ها-‌ لقب یافت شرکت شورانگیز چند میلیونی داشتند، این "وحدت"، "بازگشت" و "آشتی"، به ظهور و بروز رسید چرا که به چشم دیدیم که گرایش‌های مختلف و متضاد از اصولگرا و اصلاح‌طلب، ملی‌گرا و باستان‌گرا، انقلابی و غیرانقلابی، هشتادوهشتی‌های موافق و مخالف، وفاداران و معترضان به حاکمیت و حاکمان و حتی بسیاری از اپوزیسیون‌ خارج‌نشین عزادار سردار شهید بوده و همدردی خود را با بازماندگان پرافتخار حاج قاسم و امت عزادار ایران ابراز داشتند».

این فعال اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اینها را گفتم که به دغدغه خودم اشاره کنم و درد دلم را با بزرگان انقلاب صریح و بی‌پرده بگویم: چرا جای بزرگان و نام‌آورانی از چهره‌های مطرح دوران اولیه انقلاب که سمت‌های چشمگیری داشتند در رسانه‌های رسمی- صداوسیما و روزنامه‌ها- خالی بود؟اجازه بدهید به صراحت نام ببرم و عقده‌ام را باز کنم:حضرات آقایان:سید عزیز مهجور سیدمحمد خاتمی نماینده مجلس وزیر ارشاد و رییس‌جمهور اسبق،سیدمیرحسین موسوی نخست‌وزیر ایام جنگ،شیخ مهدی کروبی رییس دوره‌های پیشین مجلس...اسامی فوق نمونه‌های برجسته شخصیت‌های غایب در رسانه‌های ما در ایام عزای عام ملت ایران در سوگ شهید سلیمانی است که البته نظایری هم دارد و بسیاری دیگر را می‌توان برشمرد».

یکی از اقدامات تحسین برانگیز سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی این بود که کمر داعش(غده سرطانی دست پرورده آمریکا) را در منطقه شکست. در نقطه مقابل، دلیل اصلی حصر سران فتنه،توطئه مشترک و پیچیده آمریکا، رژیم صهیونیستی، برخی کشورهای اروپایی و سران مرتجع منطقه در سال ۸۹ و پس از ناکامی در کودتای مخملی است. سران فتنه بازیگر اصلی این توطئه امنیتی بودند. توطئه‌ای که اگر هوشمندانه و به هنگام- توسط شورای عالی امنیت ملی- خنثی نشده بود، سرنوشتی شبیه عراق و سوریه طی سال‌های گذشته، می‌توانست برای ایران رقم بخورد.

دشمن در آن مقطع در پی آن بود تا با انحراف بیداری اسلامی در منطقه، ایران را درگیر یک جنگ فرسایشی در داخل کرده و سرنوشتی شبیه عراق و سوریه طی سال‌های اخیر را برای ایران رقم بزنند. اما این توطئه بزرگ و نقشه شوم با اقدام هوشمندانه نظام و بصیرت آحاد مردم کشورمان ناکام ماند.

همین یک دلیل کفایت می کند که با قاطعیت بگوییم که خیانت نابخشودنی سران فتنه، شامل آشتی و گذشت نمی شود. این در حالی است که این خیانت نابخشودنی ابعاد گوناگونی دارد.

طیف تندروی اصلاح طلب دقیقا در مقاطعی که کشور شاهد وحدت مثال زدنی اقشار مختلف مردم است، به طرق مختلف به دنبال ماهیگیری سیاسی و بهره برداری قبیله ای و حزبی از همدلی مردم هستند.  

لازم به ذکر است که حجتی کرمانی پیش از این در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته بود:«نظام مبتلا به سرطان است و با رفع حصر، بیماری رفع می شود»!

** روزنامه اصلاح طلب: دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «دیاکو حسینی» مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری نوشت:«به علت اینکه طرف‌های اروپایی تاکنون اقدامی انجام نداده‌اند این تصمیم(اجرای گام پنجم کاهش تعهدات هسته ای) گرفته شد. برجام عملا به یک چارچوبی تبدیل شده است که از محتوا خارج شده است...بعید به نظر می‌رسد که آژانس به دنبال کارشکنی و یا ایجاد بحران باشد زیرا عملا دیگر چیزی از برجام باقی نمانده است که حساسیتی پیرامون آن وجود داشته باشد».

روزنامه های اصلاح طلب در ماههای اخیر بارها اذعان کرده اند که برجام عملا تمام شده است و دیگر چیزی از آن باقی نمانده است.

برجام تجربه ای تلخ و عبرت آموز و پرهزینه بود. درسی عبرت آموز که بیش از پیش ثابت کرد که آمریکا قابل اعتماد نیست. اینکه نباید معیشت مردم را به وعده و قول مقامات آمریکایی گره زد. آمریکا به تعهد مکتوب نیز پایبند نیست چه برسد به ایستادن پای قول و وعده.

برجام بیش از پیش ثابت کرد که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور باید به اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی، بهره مندی از توان عظیم داخلی، مدیریت صحیح نقدینگی، تقویت دیپلماسی منطقه ای و اجرایی کردن هر چه بیشتر اقتصاد بدون نفت روی آورد.

تجربه عبرت آموز برجام بیش از پیش ثابت کرد که نباید مولفه های قدرت را مورد معامله قرار داد. اینکه «هسته ای رفت، ولی تحریم ها ماند» به خوبی موید این مسئله است. نتیجه برجام به خوبی ثابت کرد که بهانه های آمریکا هیچگاه تمام نمی شود، چون این بهانه ها دقیقا همراستا با خوی سلطه گری و غارتگری واشنگتن است.

** ۳ پیام سیلی موشکی ایران به آمریکا

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت: «حمله ۱۸ دی ماه نیروهای مسلح ایران به پایگاه هوایی عین‌الاسد در استان الانبار عراق، سه پیام مهم را برای رقبا و دشمنان منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای ایران ارسال کرد؛ اول اینکه ایران در استفاده از ظرفیت‌های داخلی و منطقه‌ای برای دفاع از منافع و امنیت خود مصمم است و از اراده لازم در این حوزه برخوردار است. دوم اینکه برخلاف ارزیابی آمریکا ظرفیت بازدارندگی ایران در سطح منطقه همچنان موثر و از کارآیی برخوردار است. سوم اینکه ایران با رویکردی بازدارنده و تدافعی در مقابل تهدیدات همچنان دغدغه امنیت‌جویی دارد و در پی توسعه‌طلبی و سلطه‌جویی نیست.»

سیلی موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به آمریکا، بازتاب گسترده ای در جهان داشت. این اقدام بار دیگر هیمنه پوشالی آمریکا را در هم کوبید.

این اقدام مقتدرانه و تحسین برانگیز بار دیگر ثابت کرد که آمریکا همان ببر کاغذی است.