یک نماینده اصلاح‌طلب تأکید کرد: برای تقاص خون حاج قاسم برویم با آمریکا مذاکره کنیم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

*** 

"جنگ نخواهد شد"؛‌ وصیت تاریخی حاج قاسم برای مردم

سپهبد سردار سلیمانی اگرچه پس از فتوحات تاریخی خود در سوریه و عراق و شکست دادن مفتضحانه آمریکا توسط این دولت تروریست به شهادت رسید اما ودایعی را در نزد مردم ایران به یادگار گذاشت که در صورت حفاظت از شروط آنها می‌توان تا سالیان سال از شهد گوارای این ودایع سود برد.

ودایعی از جمله "میراث امنیت" که سردار سلیمانی در لبه تیغ اما همراه با دیگر مقامات نظام جمهوری اسلامی ایران برای مردم عزیز ایران اسلامی به یادگار گذاشت و همواره نیز بر آن تأکید داشت.

آن اسطوره تاریخی انقلاب اسلامی، در یکی از سخنرانی‌های خود در 15 سال قبل گفته است: آمریکایی‌ها با بیش از 150 هزار نفر نیرو و هزینه روزانه بیش از یک میلیارد دلار به عراق آمده‌اند تا یک نمونه برای کشورهای اطراف، خصوصاً ایران بسازند و این تلاشها برای این است که آمریکا در منطقه به یک پیروزی قطعی برسد و آمریکا برای نیل به این هدف بزرگترین ریسکهای تاریخ خود را انجام داده است.

او که انگار این سخنان را همین دیروز بیان کرده است، همچنین می‌افزاید: من تعجب‌ می‌کنم که چرا بخشی از رسانه‌های ملی و روزنامه‌ها از تهدیدات آمریکا می‌ترسند زیرا هرچقدر روسای جمهوری سابق آمریکا توانستند علیه ایران کاری انجام دهند بوش(رئیس جمهور وقت) هم می‌تواند.

شهید سلیمانی در ادامه این صحبت‌ها تصریح می‌کند: معتقدم که جنگ نخواهد شد، اما اگر بنا به جنگ باشد ملتی که لیاقت شکست آمریکا را داشته باشد ملت ایران است و حتماً سالهای متمادی دیگری را خواهید دید که این حکومت و انقلاب سپری می‌شود.[1]

*ما با اندوه و بغض این کلمات را می‌نویسیم و امیدواریم میراث بزرگ سپهبد شهید سلیمانی یعنی "امنیت" به مثابه یک امانت در دستان مردم و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حفظ شود و تا همیشه از شرّ بدخواهان داخلی و خارجی در امان بماند.

خاصّه اینکه امنیت مهمترین نیاز هر جامعه بشری و حتی مهمتر از خوراک و پوشاک و سرپناه است و امثال حاج قاسم نیز برای حفظ همین دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی بود که جان خود را فدا کردند.

مع‌الوصف باید دانست که دولت آمریکا نیز با این اقدام تروریستی و  بر عهده گرفتن رسمی مسئولیت آن؛ اگرچه شاید نیّات شیطنت‌آمیز دیگری هم در ذهن داشته باشد اما هرگز و در چارچوب معقولات، پای در راه جنگ با ایران نخواهد گذاشت زیرا به وضوح می‌داند که هر دو قسم سخن وصیت‌گونه شهید سلیمانی صحیح است.

یعنی اولا هیچ منطقی ورود آمریکا به جنگ با ایران را تأیید نمی‌کند و ثانیا اگر بین ایران و آمریکا قرار بر اضمحلال یکی باشد، آن گزینه حتما انقلاب اسلامی ایران و مردم ایران نخواهند بود.

ضمن اینکه در این میانه آمریکا به روشنی می‌داند که بایستی در راستای رفتارهای همیشه معقول نظام جمهوری اسلامی ایران، متحمل انتقام سخت نیز باشد...

***

افزایش ورود گردشگران خارجی به ایران

مصیّب امیری، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان فارس گفته است: گردشگران خارجی بازدیدکننده از اماکن تاریخی- فرهنگی این استان طی ۹ ماه سال ۹۸ به نسبت به مدت مشابه سال گذشته نشانگر افزایش ۴ درصدی است.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: طی ۹ ماه ابتدای سال ۹۸، تعداد ۲۹۷ هزار و ۲۶۶ نفر بازدید خارجی از اماکن تاریخی- فرهنگی تحت پوشش این اداره کل صورت گرفته است.

امیری همچنین می‌گوید: مجموعه جهانی تخت جمشید با ۷۰ هزار و ۹۷۸ نفربازدید، مجموعه باستانی نقش رستم با ۵۴ هزار  ۵۱۱ نفر بازدید و حافظیه با ۴۶ هزار و ۶۱۷ نفر بازدید، به ترتیب بیشترین بازدیدهای خارجی را داشته اند.[2]

*افزون شدن کمک‌های مالی مردم به نهادهای خیریه کشور[3] و ازدیاد ورود گردشگران به خاک ایران در حالی است که دشمنان کشور و برخی دنباله‌های داخلی آنان بصورت روزمره اصرار دارند که مردم ایران گرسنه هستند و جمهوری اسلامی ایران هم ناامن است و به دلیل تحریم‌ها قادر به جذب بیشتر گردشگر نیست!

پیش از این، علی‌اصغر مونسان، وزیر گردشگری نیز طی سخنانی با اشاره به سفر نزدیک به 8 میلیون توریست به ایران در سال 97، از افزایش 50 درصدی ورود گردشگر به خاک ایران خبر داده بود.[4]

***

یک نماینده اصلاح‌طلب تأکید کرد:

برای تقاص خون حاج قاسم برویم با آمریکا مذاکره کنیم!

«شهاب الدین بیمقدار» نماینده اصلاح‌طلب تبریز در گفت‌وگو با خبرنگار شمس درباره پیامدهای شهادت سپهد قاسم سلیمانی گفت: شهادت قاسم سلیمانی باعث انسجام بیشتر مردم منطقه شده است، همانطور که مشاهده کردید در کشورهای منطقه و حتی آفریقا و هندوستان هم مراسم خودجوشی علیه اقدام تروریستی آمریکا انجام شد.

وی در پاسخ به این سوال که بهترین پاسخ به جنایت آمریکا چیست، عنوان کرد: پیشنهاد من، خویشتن داری و مذاکره بین ایران و آمریکا است!

بیمقدار متذکر شد: امیدوارم جنگی بین دو کشور رخ ندهد، زیرا پیروزی در برابر آمریکا و هم پیمانانش یعنی انگلیس و فرانسه کاری سخت به نظر می‌رسد.[5]

*اینکه پس از شهادت یک سردار ایرانی، حرف از مذاکره با قاتلان او زده شود حاکی از منطق استیصال و ترس گوینده دارد.

صد البته که ایران اسلامی هرگز جز دفاع و خویشتن‌داری مسلکی نداشته و نخواهد داشت اما پیوند زدن این خویشتن‌داری و قصاصی که حتی آمریکا هم وجوب آنرا بعنوان حق ایران پذیرفته است؛ با چیزی به نام مذاکره؛ حاکی از یک مشی و مرام خطرناک دارد که جز در اردوگاه اصلاحات ردّی از آن نیافته‌ایم.

همچنین اگرچه جنگی بین ایران و آمریکا رخ نخواهد داد و آمریکا و اذناب او هم کوچکتر و دست و پا بسته‌تر از این هستند که در پاسخ به انتقام یا انتقام‌های ایران وارد جنگ شوند (چه اگر غیر از این بود دست به ترور نمی‌زدند!) اما مشخص نیست چرا آقای بیمقدار حتی اهل مطالعه و به یاد آوردن هم نیست و تاریخ جنگ سوریه و تاریخ هشت سال دفاع مقدس را به خاطر نمی‌آورد؟!

تاریخی که به وضوح نشان می‌دهد ایران اسلامی چگونه توانست در مقابل بیش از 80 کشور دنیا یک تنه بایستد و طرح‌های مشترک آمریکا و انگلیس و فرانسه را در دو جنگ ایران و عراق و در جنگ سوریه، جملگی نقش بر آب کند و حتی در جنگ بوسنی در قلب اروپا هم بجنگد.

اینکه بی‌مقدار نتوانسته یا نخواسته که این تواریخ را به خاطر بیاورد؛ سؤالیست که باید با تأملات ضد امنیتی به آن نگریست.

***

1_ https://www.farsnews.com/news/8311240091

2_ www.irna.ir/news/83620163/

3_ mshrgh.ir/1022626

4_ www.irna.ir/news/83302885/

5_ https://shamsnews.ir/?p=11239

برچسب‌ها