رئیس‌جمهور گفت: امروز دربدترین دوران تحریم هستیم اما قامت مردم ما استوار است و در همه‌جا در برابر قدرت‌های بدخواه به خوبی ایستادگی کردند.

به گزارش مشرق، حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران در آئین افتتاح مترو هشتگرد گفت: مسؤولیت‌ها، جایگاه‌ها و دولت می‌گذرد و فقط خدمت به مردم می‌ماند.

روحانی گفت: ما روزهای سختی در دوران ابتدای انقلاب، سال‌های جنگ و در سال‌های تحریم داشتم‌ و امروز در بالاترین حد تحریم هستیم اما ملت ما در تمام این مدت قامت خم نکرد و آنچه دستاورد به دست آمده در سایه ایثار و فداکاری مردم است.

وی ادامه داد: اگر امروز شاهد یک خدمت هستیم در سایه تلاش کارگران ماست. همان کارگرانی که در طول سال بیش از 4 روز استراحت نکرده‌اند و امروز خستگی همه آن‌ها مرتفع شده و در دستگاه باری تعالی هم در قیامت اجری بی‌پایان دریافت می‌کنند.

ببینید:

فیلم/ افتتاح مترو شهر جدید هشتگرد با حضور روحانی

رئیس جمهور با اشاره به ضرورت استفاده از روش‌های نوین در پاسخ به نیازهای کشور گفت: راهی نداریم جر اینکه به فناوری روز برای رفاه مردم پناه ببریم و این دستور خدا و پیامبر (ص) است که از علم و دانش و تجربه بشری بیاموزیم و به کار ببریم. بشر به جایی رسید که دید حمل و نقل در سطح زمین و در دریاها کافی نیست و به آسمان و زیر زمین راه پیدا کرد.

روحانی اظهار داشت: اینکه ما باید برای پاسخ به نیاز کشور به سمت مترو برویم بر همه آشکار است اما در سال‌های ابتدایی انقلاب این موضوع برای ما جا نیافتاده بود. در مجلس اول این موضوع مطرح شد و خیلی‌ها ابهاماتی داشتند که آیا ما به مترو نیاز داریم؟ در مجلس دوم با محوریت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی این موضوع به نتیجه رسید و بنده و آقای دری نجف آبادی مأمور پیگیری این موضوع شدیم.

9 میلیارد مسافرت با مترو در پایتخت

وی یادآور شد: از ابتدای ایجاد مترو تهران بیش از 9 میلیارد سفر با مترو انجام گرفته است و اگر این امکان در کشور فراهم نمی‌شد باید بررسی کرد چه مشکلاتی داشتیم و چه میزان سوخت مورد نیاز بود و چه سطحی آلودگی ایجاد می‌شد؟

روحانی با اشاره به این روزها هوای تهران و کلانشهرها هوای بدی بود. این آلودگی یک روزه ایجاد نشده است بلکه در طول یک قرن آلاینده‌های فراوانی کنار هم قرار گرفته‌اند. اگر یک عاملی در طول 100 سال مشکلی برای ما درست کرده است در طول یک روز نمی‌توان کاری برای آن کرد. کار این دولت و آن دولت هم نیست بلکه دولت‌ها باید دست به دست بدهند و مردم همراهی کنند تا آلودگی در طول سال‌ها حل شود

روحانی گفت: آلودگی مختص به کشور ما نیست و در کلانشهرهای دنیا وجود دارد. در چین و هند با آلودگی‌های بالاتر از سطح کشور مدارس و ادارت تعطیل نمی‌شود. مهم این است که آیا دولت درک می‌کند مردم در مشکل هستند و آیا دولت برای حل مشکلات تلاش دارد یا خیر؟

بنزین تولیدی کشور استاندارد است

وی ادامه داد: برای آلودگی باید بنزین را با استانداردهای جهانی تولید کنیم و آلایندگی گازوئیل را کاهش دهیم. امروز 75 درصد بنزین کشور یورو 4 و یور 5 است در حالی که در دولت قبل آلوده‌ترین بنزین که بنزین پتروشیمی بود، در اختیار مردم قرار می‌گرفت.

روحانی گفت: اگر اقدامات دولت در رابطه با محیط زیست نبود امروز 15 میلیون مردم ایران مجبور به مهاجرت بودند. مهم‌ترین اقدام دولت در رابطه با محیط زیست احیای دریاچه ارومیه بود که زندگی میلیون‌ها نفر را نجات داد.

رئیس جمهور تاکید کرد: یکی از مهم‌ترین کارهای این دولت در رابطه با محیط زیست توجه به ریل بود و خط آهن بود. 90 سال است که ریل و راه آهن به کشور آمده است و تاکنون 45 درصد کل ریل موجود در کشور به دست این دولت ایجاد شده است و تا پایان این دولت این رقم به 50 درصد خواهد رسید.

وی با بیان این نکته که تحریم‌ها بی‌تاثیر نیست گفت: اگر تحریم نبود درآمد ما پارسال و امسال 100 میلیارد دلار بیشتر بود اما اینکه این پروژه به این شکل تکمیل شده است نشان می‌دهد ما در شرایط تحریم هم کار خودمان را می‌کنم.

عصبانیت آمریکا از اقتدار نظامی ایران

روحانی با اشاره به رزمایش مشترک ایران روسیه و چین و بازتاب‌های جهانی آن گفت: رزمایش مشترک ایران دنیای استکبار را عصبانی کرده است و  برای آمریکا و انگلیس و کشورهای کوچک حاشیه خلیج فارس سنگین بود و نشان از اقتدار نیروهای مسلح ما و همگرایی بین آن‌ها داشت.

افزایش 15 درصدی  حقوق کارمندان در سال 99

روحانی در بخش دیگری از بیانات خود گفت: با تمام سختی‌ها و تحریم‌های دشمنان  امسال دولت حقوق کارمندان را 20 درصد افزایش داد و در سال آینده هم 15 درصد افزایش حقوق برای کارمندان در نظر گرفته شده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه مردم باید از دولت توقع تلاش در حد توان و برنامه‌ریزی داشته باشند، گفت: اگر دولت این کار را کرد به وظیفه‌اش عمل کرده و اگر نکرد آن دولت باید نقد شود و به دولت گفته شود چه کار کند.

وی با اشاره به اهمیت پتروشیمی، گفت: در پایان دولت دوازدهم محصول پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون می‌رسد یعنی دو برابر محصول آغاز  دولت یازدهم، که به معنای حرکت بزرگ کشور است. ما همه اینها را در شرایط جنگ اقتصادی انجام دادیم، اگر جنگ اقتصادی نداشتیم بدانید که از سال ۹۵ تا امروز بیش از ۲۰۰ میلیارد دلار منبع اضافی وارد کشور می‌شد، ۱۰۰ میلیارد پول نفت وارد می‌شد.

رئیس جمهور در بخش دیگری از بیانات خود گفت: دلم می‌خواهد یک روزی تمام مذاکرات دولت یازدهم و دوازدهم با غربی‌ها  منتشر شود تا همه بدانند با چه لحنی با دنیا حرف زدیم و قدرت ما چه بود و دستاوردهای ما چه بوده است.

روحانی با اشاره به دستاوردهای کشور در شرایط تحریم گفت: اخبار دو سه ماه اخیر را ببینید موفقیت‌هایی مردم ایران داشتند که یکی از آن‌ها کشف منبع 53 میلیارد بشکه نفت بود. همه این موفقیت‌ها به دست نخبگان ایرانی انجام شده ما دست این مهندسان را می‌بوسیم.

وی ادامه داد: برخی آنقدر در بوق یاس و ناامیدی می‌دمند که کشف چنین منبعی در اذهان فراموش شد؛ ما از صدا و سیما که نمی‌توانیم گله کنیم از روزنامه‌ها هم که نمی‌توانیم گله کنیم از خودمان باید گله کنیم چرا فراموش شد.
رئیس جمهور گفت: با وجود مشکلات اقتصادی و درآمد دولت بودجه سال آتی امور عمرانی  را ۷۰ هزار میلیارد در نظر گرفتیم. در طول  سال جاری  هر استانی  رفته‌ام در کمتر از 24 ساعت ۲۰ هزار میلیارد طرح افتتاح کردیم ؛ در کدام مقطه تاریخی کشور ما در این شرایط قرار داشته است؟ کدام کشور در اطراف ما اینگونه است؟

وی با اشاره به ناآرامی‌های آبان‌ماه سال جاری گفت: این که میلیون‌ها نفر از مردم ما به خیابان‌ها می‌آیند و از نظامشان پشتیبانی می‌کنند، معلوم است که دشمن را عصبانی می‌کند. حکومت از آن مردم است، از آن رای مردم است. باید به آینده امیدوار باشیم و هر کسی به این امید لطمه بزنند به کشور،  به مردم و انقلاب  خیانت کرده است. چرا مردم باید آینده سیاه و تاریک ببینند. ما امروز در سخت‌ترین شرایط هستیم اما ملت ما هیچ‌گاه سر خم نکرده است.

هر پروژه ای که افتتاح می شود یک ضربه بر دشمن و چراغ امیدی برای ملت است چرا که دیگر نیاز نیست آلمانی‌ها برای ما پل و راه‌آهن بسازند، ما خودمان راه‌آهن درست می‌کنیم خودمان ریل درست می‌کنیم. امروز اصفهان ریل ما را تامین می‌کند لازم نیست انگلیسی ریل را به ما بدهد؛ امروز واگن را خودمان تولید می‌کنیم.

وی افزود: قبل از انقلاب تنها ۱۹ سد در کشور وجود داشت، گفت: ما در دولت یازدهم و دوازدهم تا به امروز ۳۵ سد افتتاح کردیم و باز هم افتتاح خواهیم کرد و همه این‌ها نتیجه تلاش متخصصان داخلی خودمان است.

روحانی افزود: همه چیز در سایه عدالت، انصاف و سخن گفتن درست، اتحاد و وحدت انجام می‌گیرد. من از مسؤولین استان، نمایندگان ولی فقیه در سراسر استان، ائمه جمعه و همچنین نمایندگان مجلس به خاطر تلاش‌هایشان تشکر می‌کنم چرا که هیچ کاری پیش نمی‌رود مگر اینکه مسؤولان مختلف دست به دست هم دهند و پیشبرد امور کشور را دنبال کنند.

رئیس جمهور گفت: ما در واگن‌سازی 90 درصد و بنابر گزارش وزیر راه و شهرسازی در واگن باری 100 درصد خودکفا هستیم و در بحث مهندسی مترو 100 درصد روی پای خودمان ایستادیم و تمام تونل‌ها و مسیرها به دست متخصصان داخلی طراحی و اجرا می‌شود؛ تونل 90 کیلومتری عظیمی که در غرب کشور چند ماه پیش افتتاح کردیم که طولانی‌ترین تونل خاورمیانه بود کار ساده ای نبود که عزیزان متخصص ما انجام دادند. راه آهن برای اقتصاد کشور و حفظ محیط زیست حیاتی است و ما در این مسیر پیشرو هستیم. از وزارت راه و شهرسازی و قرارگاه خاتم الانبیا می‌خواهم دو طرح بزرگ راه آهن چابهار به زاهدان و رشت به آستارا را که از نظر ترانزیتی برای ما بسیار مهم است و ترانزیت بار داخلی و خارجی را دو برابر می‌کند در دست اقدام جدی قرار دهند.

منبع: فارس