افغانستانی ها در ایران - افغانستانی

بر اساس منطق حکمرانی و عقلانیت اقتصادی؛ ظرفیت‌های یک کشور در حالتی که نیاز به نیروی کار یا تشکّل‌های جمعیتی نیست، باید تبدیل به ارزش افزوده شود.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

ردّ پای ۲۰ ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران

افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران

محمد خاتمی، لیدر جبهه اصلاحات به تازگی در سخنانی که سایت جماران آنها را منتشر کرد با طرح این کنایه که امیدواریم بزرگان کشور نگرانی این را داشته باشند که مشکلات را حل کنند(!) گفته است:

"تنها یک سال از برنامه چشم‌انداز ۲۰ ساله مانده است، باید ببینیم چرا به شاخص‌های نهایی آن نزدیک نشده‌ایم."[۱]

*اگرچه ایران اسلامی توانسته است به برخی اهداف خود در سند چشم‌اندازه ۲۰ ساله برسد و برخی از آنها هم نزدیک شود لکن سؤال خاتمی درباره برخی از شاخص‌ها همچنان موجه است و باید به آن پاسخ داد...

نکته اول در قبال پاسخ به سؤال خاتمی این است که بخش زیادی از مجموع ۲۰ سال متعلق به تحقق سند چشم انداز در اختیار مدیریت دولتی اصلاح‌طلبان بوده است و جا دارد آنها بیشتر از هر کس دیگری به مردم درباره میزان پیشرفت در سند چشم‌انداز گزارش بدهند.

نکته دوم این است که نمی‌شود از مسیر پیشرفت حرف زد اما از طوفان‌ها و بلایا و دره‌های خطرناک دستکند شده در طول مسیر چیزی نگفت!

آقای خاتمی آیا می‌داند که اثر فتنه او و دوستانش در سال ۸۸ بر سرعت پیشرفت کشور و زیاد شدن تحریم‌ها علیه مردم ایران چه بود؟

۳ دوره "تحریم انتخابات" که خاتمی حامی آن بود چه؟ آیا تحریم انتخابات که عملا به معنی هدف گرفتن شقیقه نظام سیاسی کشور است هیچ تأثیری در کاهش سرعت پیشرفت کشور نداشته است؟

"سیاه‌نمایی از اوضاع کشور و دعوت دائم مردم به خیابان" که قاتق نان اصلاح‌طلبان در شب و روز بود را چطور باید ارزیابی کرد؟

خاتمی باید بداند که بخش اعظمی از وقت و انرژی و تدبیر کشور طی ۲۰ سال گذشته صرف مقابله با این توطئه‌های خانمانسوزی شده است که هر یک به تنهایی می‌توانست تمام ابعاد زندگی و اقتصاد و معیشت و امنیت مردم را با مخاطره مواجه کند. اما نظام اسلامی در مقابل تمام این دسیسه‌های خطرناک ایستاد و در عین حال به یک هژمونی جهانی تبدیل شد که امروز نه تنها از معیشت مردمش دفاع کرده است بلکه همپیمانان خود در اقصی نقاط جهان را نیز زیر چتر حمایت خود دارد. و ایضا درخشش موشک‌های ایران در آسمان تلاویو نیز که حتما به سمع و نظر آقای خاتمی رسیده است.

ملاحظه می‌شود که ایران علیرغم تمام توطئه‌هایی که بخش بزرگی از آنها نیز عامل داخلی داشته؛ اما به جایگاه امروزینی رسیده است که عده کثیری در جهان با اطلاق هژمونی به ایران موافقت یافته‌اند.

پس باید واقعیت مطلوب ایران را دید و البته سؤالات فوق‌الذکر را هم از آقای خاتمی و دوستانش پرسید!

درباره وضعیت پیشرفت ایران در سند چشم‌انداز ۲۰ ساله همچنین خوانش این تحلیل ۲ سال قبل مشرق که با عنوان "اشک‌ها و لبخندهای سند چشم انداز ۱۴۰۴؛ امروز کجا هستیم!؟" منتشر شد نیز خالی از لطف نیست.

***

کارنامه‌هایی که باید آنها را به مردم معرفی کرد

افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران

آیت‌ا... محمدجواد فاضل لنکرانی، رئیس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) طی سخنانی در مراسم تجلیل از استادان منتخب این مرکز گفته است:‌ استادان حوزوی باید از جهت معیشت تأمین شوند.

به گزارش شفقنا، او در عین حال تصریح کرده است: برخی از تلاش های آیت الله اعرافی در تأمین معیشت استادان به ثمر رسیده است.[۲]

*اذعان آیت‌ا... فاضل لنکرانی به کارآمدی مدیریت حوزه‌های علمیه یک اذعان باارزش و حاوی این معناست که کارآمدی نصب‌العین برنامه‌های مدیریت حوزه‌های علمیه است.

کارآمدی موثر و دور از شعارزدگی و نمایش که می‌بینیم مورد اشاره استادان حوزه نیز قرار گرفته است و همگان وظیفه داریم برای معرفی آنها به مردم تلاش کنیم.

دقت شود که معنای "کارآمدی" و مدیریت اصولی همین است و باید اثرات چنین مدیریتی آنچنان ملموس باشد که جامعه هدف نیز بتواند دقیقا بدان‌ها اشاره کند.

آیت‌ا... علیرضا اعرافی که از اعضای مجلس خبرگان نیز هست؛ مدتی قبل در نامه‌ای سرگشاده به رئیس‌جمهور با برشمردن ایرادات طرح نهضت ملی مسکن به عدم توانایی عمده مردم برای بازپرداخت اقساط این طرح اشاره کرده بود.[۳]

***

نگاهی به الزامات "حکمرانی پیشرفته اسلامی" برای مهاجرین خارجی

افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!

افغانستانی‌ها بمانند یا بروند؟!/ ردّ پای 20 ساله لیدر اصلاح‌طلبان در مشکلات مردم و ایران

محمد کرمی، استاندار سیستان و بلوچستان به تازگی طی سخنانی در دیدار با جمعی از مدیران استانی و شهرستانی پیرامون ظرفیت‌های صنعتی و پیشرفت این استان گفته است: همکاری ایران با کشورهای همسایه و برعکس باید در یک چرخه مثبت باشد تا موفقیت متقابل را ممکن سازد چون همه این کشورها مکمل یکدیگر هستند و باید از ظرفیت‌های یکدیگر استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، او به ارتباط ایران با افغانستان اشاره کرد و افزود: افغانستان درخواست کرده با کارخانه‌های فرآوری ایران به صورت مشترک سرمایه گذاری کند و از آن طرف بخشی از استخراج معادنشان را به این طرف بیاورند و از این طریق می‌توانند از معادنشان استفاده کنند.
کرمی تصریح می‌کند: اگر اقتصاد افغانستان را درست کنیم قطعا اقتصاد ایران نیز بهره می‌برد. از آن طرف نیاز نیست افغانستانی‌ها را از ایران خارج کنیم"![۴]

*سخنان استاندار محترم کاملا صحیح است الّا در بخش آخر که می‌گوید با عنایت به پیشرفت ایران و توسعه همکاری با کشورهای همسایه از جمله افغانستان آنگاه نیازی نیست افغانستانی‌ها را از ایران خارج کنیم!

باید دانست که بر اساس منطق حکمرانی و عقلانیت اقتصادی؛ ظرفیت‌های یک کشور در حالتی که نیاز به نیروی کار یا تشکّل‌های جمعیتی نیست؛ باید تبدیل به ارزش افزوده شود نه اینکه در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد.

زیرا در این حالت مفهوم مرز و ملت و حکمرانی و پرچم مورد استشکال قرار می‌گیرد.

بله! ما با افغانستانی‌ها برادریم و همدرد آنها در مصائب و مشکلات افغانستان هستیم. و ایضا بر اساس همین برادری و هم‌کیشی بود که مهاجران جنگ‌زده افغانستان را پذیرفتیم و همچنان نیز میزبان آنها (اعم از شیعه و سنی) هستیم.

اما به لحاظ منطق حکمرانی؛ افغانستانی‌ها باید به کشورشان بازگردند و در خاک خودشان نموّ داشته باشند.

چه در این حالت است که سطح همکاری‌های دو کشور نیز می‌تواند ارتقای بیشتری بیابد چون بخشی از جمعیت بازگشته؛ دارای استعداد و تخصصی هستند که در ایران اسلامی به دست آورده‌اند و لذا اکنون که در سنین ثمردهی هستند، می‌توانند کمک‌کار کشور و حکومتشان باشند.

از سوی دیگر ایران اسلامی نه تنها در گستره جمعیت فعلی خود بلکه در گستره جمعیت بسیار بیشتر (که نیازمند آن است) نیز نیازمند تمام ظرفیت‌های خویش است و هر توجیهی برای اختصاص بخشی از این ظرفیت به اتباع خارجی مسموع نیست. مگر همانطور که اشاره شد در حالت نیاز به نیروی کاری که مشاغلی را در داخل کشور میزبان بر عهده بگیرد که شهروندان بنا به هر دلیلی در آن شغل‌ها نیستند. پدیده‌ای که البته در ابعادی از اقتصاد ایران هم بروز کرده و برای جبران آن می‌توان در کنار افغانستانی‌ها به اتباع کشورهای دیگری غیر از افغانستان هم نگریست.

من‌حیث‌المجموع باید این مسئله نصب‌العین مدیران حکمرانی خاصّه در وزارت کشور باشد که ترتیباتی اتخاذ کنند تا اتباع محترم افغانستانی نه تنها فی‌الفور به کشور مادر بازگردند بلکه تدابیری هم برای حاضرین افغانستانی در ایران (اعم از مجاز و غیر مجاز) لحاظ شود تا هم حضور معیشت و کارکرد آنها برای خودشان و برای حاکمیت ایران بهینه شود و هم اگر نیازی به کار یا تخصص آنان در بازار کار ایران وجود دارد؛ فی‌الفور به سمت آن شغل راهنمایی شوند.

این الزامات "حکمرانی پیشرفته اسلامی" بایستی مد نظر تمام مسئولان و مدیران کشور باشد و هرگز از آنها تخطی نکنند.

***

۱_https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-۱۶۳۰۴۴۶

۲_https://fa.shafaqna.com/?p=۱۷۸۸۲۲۰

۳_khabaronline.ir/xk۵dz

۴_https://irna.ir/xjQrZz

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 126
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    64 10
    بروند همه جا افغانی گرفته. همشون بروند از ترکیه یاد بگیرید
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      31 5
      موافقم
    • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      38 1
      جالب اینجاست که سه چهارراهها پر است از اتباع کشورهای بیگانه من نمیدونم اینها از کجا وارد می شوند
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      20 1
      منم موافقم
    • DE ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      23 5
      در همین مشرق دهها مقاله در مورد سیل کنترل شده ی مهاجران با حمایت اندیشکده های صهیونیستی مثل جامعه ی باز جورج سوروس و اختلاط نژادی و قومی و فرهنگی منتشر شده که همه درست و دقیق هستند ولی چرا مسئولین نسبت به این حوادث بی توجه هستند خدا میداند. شورای امنیت ملی ما کجاست و چه میکند؟ آمار جرم و جنایت از این گروه پناهنده و مهاجر سر به فلک کشیده که بعضی وقتها به نظر می‌رسد دستهایی در داخل به این بحران دامن هم میزنند. اگر راه حل قطعی و نهایی برای این مشکل پیدا نشود به نقطه ی غیر قابل بازگشت خواهیم رسید. از ما نصیحت.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      11 1
      دقیقا
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      14 1
      اصلا افاغنه خوب ولی نگه داشتن این حجم افغانی بدون مدرک زسمی و درست فول بزرگ امنیتی هست
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      16 1
      متاسفانه چنانچه این اتباع غیر مجاز جرمی را مرتکب شوند جنایتی بکنند تجاوز یا سرقتی کنند هیچ دسترسی به ایشان نیست و قابل پیگیری نیستند
    • SE ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 12
      باید گفت : پادوی سورس خفه شو!
    • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      3 10
      به علت کاهش رشد جمعیت، مهاجرت ایرانی ها ، افزایش تعداد افراد پیر درایران اجازه داندند افهانستانی ها در ایران زیاد شوند. به زودی باید کارت ملی افغانستانی دریافت کنیم. شاید بتور نکنید ولی این اتفاق خواهد افتاد.
    • محمودسلمانی IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      5 15
      افغانستان عزیز بخشی جدا شده از وطن است ملت زنده و‌هوشیار تلاش می کند جان جدا شده از نکبت سلاطین را به وطن بازگرداند و با تعامل فرهنگی آریایی اسلامی میهنی گسترده تر و پیشرفته تر داشته باشد این گفتمان عقب مانده افغانستانی ستیزی را همان انگلیسی باب کرده که مارا از هم جدا کرد و قرنهاست بااین فرهنگ عقب افتاده تفرقه بنداز و احمقان را به جان و خون هم بینداز بر عالم حکومت می کند.. خردمند تهدید رافرصت میکند نه بالعکس تمام میهمانان عزیز وطن باید براساس قوانین مدون کشورم زندگی کنند و محترمند ما باید درست اعمال حاکمیت کنیم از خود متوقع باشیم تا رشد کنیم و رشد دهیم..
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      7 3
      خیلی ازینا که بازبان بدوی نژادپرستانه باموضپع برخورد میکنند تا کارگر میخواهند افغانی میارن میشناسم که میگم من برای عزیزان حرمت قایلم اما کارم را به خارجی نمی‌سپارم وقتی طرف بازار کار نداشته باشد ترانسفر! میشود اروپا و .. یا باز میگردد و مسیولانه کشور عزیزش را میسازد طالبان خیلی تندروی ندارد و اگر مطالبه مردمی باشد نمیتپاند مانند سابق عمل کند ما هم باید بجای رفتارهای متعصبانه همه اتباع حاضر را ملزم به مراعات قانون و آداب اجتماعی کند خیلی افاغنه ریشه دارند سالهاست ایرانند و جزوی از فرهنگ ما هستند اما نخست غربالگری درباره جوانان و تازه مهاجران غیر قانونی و‌سپس درباره خانواده ها تصمیم گیری شود اما آفت هرکار رفتار ملتهب و جو‌زده است و در شان ایرانیان نیست
    • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      4 10
      سطح تربیت و ادب و فرهنگ 2500 ساله رو مشاهده کنید
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      0 1
      در بخش نظرات اینقدر فقط به آخرین مطلب توجه شده که بخش اول فراموش شد در آن مطلب به این نکته دقت نشده که در سندد۲۰ ساله ۱۲ سال آن در دست اصولگرایان بود و ۸ سال وسط آن دست اصلاح‌طلبان از طرفی یادتان رفته که احمدی نژاد گفت سند چشم انداز ۲۰ ساله را یک دسته بیسواد نوشتند( نقل به مضمون) که رهبری معظم در اینباره تذکر دادند نه واقعیت آن است که دولت نهم و دهم اصلا به این سند اعتقاد نداشت
    • IR ۱۶:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 2
      حتی قوانین راهنمایی رانندگی را زیرپا می گذارند
    • ایرانی عصبانی AU ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      5 1
      ما در سخنان جناب استاندار میخوانیم : باید دانست که بر اساس منطق حکمرانی و عقلانیت اقتصادی؛ ظرفیت‌های یک کشور در حالتی که نیاز به نیروی کار یا تشکّل‌های جمعیتی نیست؛ باید تبدیل به ارزش افزوده شود نه اینکه در اختیار اتباع خارجی قرار گیرد. من نمیدانم این جناب از اقتصاد چه میداند اما انچه نیروی انسانی در هر بخش فعالیت اقتصادی اعم از از صنعتی ، کشاورزی ، ساختمان سازی ، و ....... تا توریستی و رستورانی و شرکتهای خصوصی همه و همه در جمع گیری ارزشی و باراوری اقتصادی هر کشوری بحساب امده و به انچه ما در اقتصاد در ایران به ان تولید ناخالص ملی میگوییم منجر میشود. و این باراوری اقتصادی در نظر نمیگیرد شرکتها/ رستورانها/ قهوه خانهای بین شهرهاو........ همشهریان افغانی و یا ایرانیان را در خدمت دارد. اگر این جناب میگوید جامعه نیاز به به نیروی کار خارجی ندارد باید نظری بکشور بیاندازد و مهمتر از همه ارزش کار همشهریان افغانی را که خود انها از ناچاری به ایران امده اند را زیر پا نگذاشته و مهترم بشمارد. من و ملت میدانیم و دیده ایم که این افراد اکثرا در شغلهایی مشغول کارند که هموطنان علاقه ای به ان ندارند. در استرالیا هر ساله هزاران کارگر از کشورهای دیگر برای کار در کشاورزی و .. استخدام موقتی 3 - 6 ماه شده و بعد به کشورشان برمیگردنند.این مورد بحث مفصلی است اما من فکر میکنم دولت باید همشهریان دراز مدت اقامتی را ایرانی شناخته و خدمات را برای انان میسر سازد. هم چنین مرزهای ایران را بیشتر کنترل و هر کسی را بخاطر بیکاری در کشورش قبول نکند.
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 1
      چقدر خوبه که شماهم اعتراف کردی البته هنوز نه به طور صریح که افغانستانی ها باید بروند
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      6 1
      فرزند دوستم میره مدرسه ایتدایی ، دوستم میگه کلاسشون همه افغانین ، این یه دونه ایرانیه . مادرای افغانی معترض شدند چرا ایرانی رو تو کلاس بچه های ما راه دادید و دعوا کردند با کادر مدرسه که نباید ایرانی تو کلاس بچه های ما باشه .... البته من نمیدونم با چه دلی داره بچه رو میفرسته وسط کلاس سی نفره افغانی ... چی اون بچه تو اینده دراد خدا میدونه
    • US ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      4 1
      مهاجران افاغنه که برای کشورخودشان مفید نیستند و پشت به افغانستان کرده اند چگونه می توانند برای ایران مفید باشند چرا با مشکلات کشور خود دست و پنجه نرم نمی کنند و کشورشان را نمی سازند اگر مشکل از حکومت طالبان است بمانند بجنگند و حکومت دلخواه خود را انتخاب کنند افغانستان غنی از منابع است چرا مردم افغانستان بجای فرار از افغانستان با هم متحد نمی شوند و اختیار حکومت و منابع و سرنوشت کشورشان را خودشان به دست بگیرند ایستادن و جنگیدن برای آینده روشن خود بهتر و آسانتر از آواره شدن در کشورهای دیگر است اگر ایران می خواهد به ملت افغانستان خدمت کند جلوی آنها را از ورود به خاک ایران بگیرد و زمینه کمک به آنها را در خاک افغانستان فراهم کند بخوص اگر می خواهند برای رفاه و آزادی مبارزه کنند
  • احمد IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    22 4
    سلام بروند . به گذشته نگاه کنید
    • CA ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 1
      مسئله مهاجرت در تمام دنيا وجود داره منتها هر کشورى برا خودش قانون و محدويت هائى قائل مى شه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    50 5
    تا کار بدتر نشده افغانی ها را به کشورشان برگردانید ما چه گناهی کرده ایم که شهروند این کشور شده ایم نه از دست دولت در آسایش هستیم نه از دست افغانیها ، دیگه توی تهران برای ما مستاجرین جا نیست کرایه ها به درک
    • حاجی از سه راه جوبشور قم IR ۰۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      3 1
      والا الان افغان ها در محلات بالا شهر قم خونه گرفتن
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    68 6
    افغان ها بروند کشور خودشون آباد کنن.
    • IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      10 1
      مطمئن باش اگر میتونستند 50 سال جنگ داخلی حاکم نبود
    • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      13 3
      بروند وکشور خود را اباد کنند جنگ داخلی به ما ربطی ندارد در ضمن افغانی ها طالبان را قبول کردن از کشور 30میلیونی افغانستان 20میلیونش توایرانه از پاکستان یاد بگیرید 5میلیون را با امدن طالبان فرستادن کشور خودشون اگر این 20میلیون برگردن امنیت- اقتصادد -تورم همه چیز درست میشه یکی می خواهد گوشت ومرغ برنج وارد کند برا اینا که چی بشه مهمان یک روز نه 47سال اونوقت ما خودمون بیکار وگرسنه یه قانون بزارید ورود غیر قانونی 20سال زندان یا مثل انگلیس برای جلوگیری مهاجرین اخراج به نمیدونم افریقا قطب جنوب تا نیان شده مثل گاراج
  • LU ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    40 4
    قطعا باید بروند. موضوع امنیت ملی در میان است.
  • ید IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    36 4
    بلااستثنا باید همه افغانی ها از گوشه گوشه ایران به کشور خودشون برگردند و اونجا رو آباد کنن
  • IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    7 3
    به بهانه قانون ایمنی راهها کمربندی را به دیوار شهر تبدیل کردند وبه لین ترتیب محدوده شهر را کوچک کردند مصوبه سال ۷۹ امضای عارف آنگاه قیمت زمین وممکن به تدریج پیشران تورم شد قیمت دلاری زمین چند برابر شده است لذا اگر به دنبال نجات مردم هستید از مسئولین پایان این مصوبه جنجالی را طلب کنید
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    31 4
    این چه سوالیه بروند یا بماندد غلط میکنید از طرف ملت غریبه به کشور راه میدید
  • IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    30 2
    تو رو خدا تعداد خروج افاغنه رو افزایش بدید کل ایران رو گرفتن
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    29 3
    اگر در اخراج افاغنه کوتاهی شود عواقب بدی شاهدخواهیم بود
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    31 0
    تو رو خدا با احترام به اکثریت افعانی ها شیعه و بی آزار و افغانی های سنی بی آزار ولی باید اولا از ورود مهاجرین جدید جلوگیری بشه ثانیا مرزهای شرقی چه افغانستان و چه پاکستان باید مسدود بشن ثالثا ومهمتر از همه مهاجرین افغانی تا داخل کاملا مورد غربالگری سخت قرار بگیرن و به کشور خودشون برگردن
    • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      8 0
      حق
  • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    30 3
    افغانی ها باید به کشورشان برگردند
  • IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    30 4
    فقط اخراج همه افاغنه حتی اونهایی که با ایرانیها ازدواج کردند باید دست خانواده اشونو بگیرن و برن
  • علوی IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    6 34
    اگر به اتباع افغانی که سالهاست ساکن ایران هستند تابعیت داده بشود اولا نیروی کار کشورمان تأمین می شود چون ما به این ها نیاز داریم و اگر ایران را ترک کنند با مشکل جدی در زمینه کمبود نیروی کار مواجه خاهیم شد. ثانیا از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور جلوگیری می شود. ثالثا این پول ها در کشور سرمایه گذاری می شود. بعضی ها که در همه زمینه ها از غربی ها الگو می گیرند چرا در همین زمینه از آنها الگو نمی گیرند؟
    • ف IR ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      16 4
      لطفا ساکت
    • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      12 3
      این همه جوان بیکار ایرانی که حتی به شغل بازیافت زباله با حقوق و مزایای قانونی و امنیت شغلی هم راضی هستن! بگو نیروی کار مفت می‌خواهیم!
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      13 3
      داد میزنه هدفت نابودی ایران و نسل ایرانیه . بهانه درنیار
    • به علوی IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      6 2
      برو کشور خودت ، کشور خودت به پول و نیروی کار خودش بیشتر احتیاج داره تا کشورما .
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 25
    طبق نص صریح قرآن کریم مسلمانان افغانستان برادر دینی ما هستند. و ما وظیفه داریم به آنان پناه بدهیم.(اگر لازم شد ایات را هم ذکر می کنم) برادران افغانی در زمان دفاع مقدس در کنار ما بودند و بیش از 2500 در جبه های جنگ ما شهید شدند. در جبهه مقاومت نیز با تیپ فاطمیون در کنار ما بودند و هزاران شهید را تقدیم اسلام کردند. بعضی از اینها که این نظرات منفی را می دهند تا بحال به خاطر انقلاب یک شب هم بی خوابی نکشیده اند چه برسد به شهید.
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      13 3
      حساب فاطمیون جداست ولی اگه شما جنگ جو بودید برا کشور خودتان می جنگیدید و فرار نمی کردید بیایید اینجا
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      16 2
      برادر برادر نکن افغانی- کدام برادر اب رو برادرش میبنده چرا حق اب هیرمند را نمیدهید مگه خدا سیل وطوفان بفرسته کمی اب بیاد این طرف باز تابستان خشکسالی وبی ابی-
    • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      8 1
      بهانه ی لشگر فاطمیون فقط یک فریب است زیرا تنها بیست هزار نفرند ولی ایران اکنون لااقل شش میلیون اهل سنت افغان دارد که به لحاظ ایدءولوژیک علقه ای ندارند که برای ایران بجنگند، بلکه هر بار ایران را تهدید به عملیات انتحاری می کنند، پشتون ها با دبه های زرد و تاجیک ها با مسلسل و ازبک ها با دشنه و چاقو یا عملیات تروریستی ر انجام داده اند یا ایران را تهدید کرده اند.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 3
    به امیدخدابرن وکشورافغانستان روهمونطورکه شایسته مردم یه کشورمسلمانه،زیبا وباشکوه بسازن.به خداقسم به عنوان یک ایرانی،ارزویی جزارامش واسایش وسربلندی تمام مسلمانان جهان ندارم.انشالله بزودی برادران وخواهران افغانستانی درکشوراباواجدادیشون،درکمال اسایش وسربلندی زندگی کنن.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    17 0
    استاندار محترم اشتباه کردند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    20 7
    نصف بدبختی کشور ما زیر سر همین افاغنه هست
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    6 20
    به نظر من بهتره افغان های محترم بمانند به هر حال مهمان چهل ساله خودش میزبان و صاحبخانه هست دیگه. پیشنهاد من اینه ما ایرانی ها برویم و این برادران بمانند
    • IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      4 3
      با توجه به روند سرعت گیری نابودی مردان ایرانی با اعتیاد و تصادف و... زن زندگی آزادی می‌ماند و مردان مهاجر و اینگونه نسل ایرانی منقرض می‌شود!
  • IR ۱۱:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    17 2
    خوب معلومه باید بروند
  • IR ۱۱:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    9 17
    برای افغانیها دلم میسوزه. نمیدونم چه کار باید کردشون
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      19 2
      دلت برای خودت بسوزه کشور ایران با این همه منابع طبیعی خدادادی بی ازرش ترین پول داریم حتی همین افقانیا اقتصاد و ارزش پول ملیشون از ما بشتره.
    • LU ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      16 2
      برای مردم خودمون دلت بسوزه! مگه ایران ماموریت داره از خودش خرج کنه برای بدبخت های دنیا؟! تازه بعدش حکومت های همون کشورها طلبکار هم هستند.
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      15 3
      دلت برا من بسوزه که بعد 17سال بیکار وتعدیل نیرو والن 2ماهه نان خالی می خورم
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      5 1
      باید برن کشور خودشون را آباد کنن
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      3 3
      یک وقت مواظب باشیم خودتحقیری نکنیم
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    18 1
    هر کشوری که درهای خود را بر روی افراد بیگانه باز کند در نهایت نابود خواهد شد. مهاجران سلاح صهیونیزم برای نابودی فرهنگ و نژاد بومی مردمان جهان هستند. کشورهایی که حکومت های باهوش دارند مانند چین، به هیچ عنوان به خارجی ها شهروندی نمی دهند. از چین یاد بگیرید!‌
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    13 3
    اخراجشون کنید دلسوزی ندارن اینا
  • IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 3
    این چه وضعشه کوچه ما و کوچه پشتی ما پر از افغانی شده چندتا از همسایه های ما به بنگاهی سفارش میکنن که فقط افغانی بیارن واسه خونه ی خالیشون چونکه ایرانی جماعت سر کرایه چونه میزنه ولی افغانی جماعت بی چون و چرا کرایه بیشتری میده طالبان باید با تشویق و وعده وعید و پاداش‌ اقدام به فراخوان افغانی ها به برگشت کنه افغانی ها نباید به وطن خودشون پشت کنن باید برگردن مملکتشون رو آباد کنن بیشتر مستاجرها تو ایران افغانی هستن بیشتر بناها گچکارا سیمانکارا تو ایران افغانی هستن پس ما برگ چغندریم که تو خاک ایران در اومدیم؟
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    7 1
    در زمان حمله شوروی افغانیها نوبتی وارد ایران می شدند یعنی یه عده در ایران می ماندند زنان و بچه ها ساکن بودند و یه عده آنجا می جنگیدند اینطوری به هیچ عنوان هجوم جمعیتی نداشتن
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    13 2
    به خدا اینها را از ایران بیرون کنید با زادوولد زیادی که اینها دارند در آینده تبدیل به بزرگترین مسئله امنیتی خواهند شد همان کاری که یهودیان صهیونیست مهاجر با بومیان فلسطینی کردند و اول تعدادشون زیاد شد بعد شروع به کشتار و اخراج فلسطینی ها کردند افاغنه هم چنین نیت شومی در سر دارند خدا به داد نسل های آینده ایران برسد
  • بسیجی تنها IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    14 1
    افاغنه محترم باید به کشور خودشون برگردند چون حکومت دینی اونجا سر کار اومده و دیگه دغدغه کمبود دین ندارند. همین الان میدونین چقدر در افزایش اجاره خونه موثر واقع شده اند و چقدر دارن از بودجه عمومی کشور مصرف میکنند؟ در اخراج افاغنه تردید نکنید.
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    5 0
    چه اصراریه که بگید افغانستانی؟ افغانستان : افغان + ستان یعنی محل زندگی افغان این کشور اسمش رو از ساکنینش میگیره . شما دوباره ساکنین رو به اسم کشور عطف میکنید‌. اگه افغانی هم بگید اشتباه نیست چون فرد رو به قومش نسبت میدید. نمیگم غلط مصطلحه ولی لقمه رو میپیچونید و سختش می کنید. برای اینکه نگید افغانی چون واحد پولشونه.فکر نمیکنم نژاد پرستترین آدم هم برای تحقیر به این نام گذاری واحد پولی فکر کنه. این اصطلاح رو یه پزشک محترم و عزیز افغان که تو مشهد ساکنه و (طبابت و خدمت میکنه) اولین بار طرح کرد تو یه مستند بعد بدون هیچ بررسی تو روزنامه ها و تلوزیون باب شد.
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    11 2
    راه و روش جدیدی برا دور زدن قانون پیدا کردند و در حال خرید ملک در اطراف تهران هستند
  • DE ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    13 4
    مردم قهرمان و مظلوم ایران ،برای نجات کشور و آینده فرزندان خودتان آینده سیاسی کشور عزیزمان ایران و رهایی از اشغال بیگانگان موذی، باید با اخراج اینها موافقت کنید
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 2
    اینها باید اخراج شوند استاندارد این دولت طرز فکر این دولت به زبان میارد وقتی میگه لازم نیست برود یعنی بدمون نمیاد باشن و خودمون هم تو این شل گرفتن دخیل هستیم شما برو در افغانستان کار ایجاد کن اینها برن اونجا و برا کشور هم ارز اوری داشته باشد
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    13 2
    حتی اگه کشور به نیرو کار احتیاج داشته باشه اینکه همرو از افغانستان بیارین اشتباه است کشورهای جنوب شرق آسیا گزینه های بهتری هستند تایلند بنگلادش کامبوج و انسانهای بهتری هم هستند
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      8 0
      ما الآن بخاطر حمایت از تولید داخل جلوی واردات خودرو و لوازم خونگی و خیلی چیزهای دیگه رو گرفتیم و مردم هم بناچار باید تولید داخلی رو در جهت حمایت با قیمت بسیار نجومی تهیه و مصرف کنن . خوب عین همین سیاست باید برای ریشه کنی فقر و بیکاری هم اعمال بشه و تا مدتها فقط نیروی داخلی جذب کار بشه و اشتغال اتباع بیگانه ممنوع
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    19 4
    اخراج فوری افغانی ها . پر رو زبون درازن
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    11 4
    جامعه ایرانی نژادپرست نبوده و نیست اما در جذب مهاجران ناموفق است
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    17 3
    خودشون که عمرا بروند چون بهداشت وبیمه مدرسه رایگان مغز خر نخوردن که بروند تازه به بقیه هم میگن بیان ... با بستن مرزها هم باز میان خوب بلدن راه ها را یاد گرفتن تنها راهش اینه مثل خودشون رفتار کنیم ورود غیر قانونی 6سال زندان واموال مصادره دفعه بعد ودر صورت تکرار اخراج به یک کشور افریقایی دور دست به خدا دارن یک عده خیانت میکنند اینا به قول نماینده مجلس نزدیک 20میلیون هستن با بچه هاشون که واقعا بزا هستن یکی دوسال دیگه میشه 40میلیون بعد ادعای حق میکنند نگی نگفتیم
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      عزیزم هیچ کدوم اینها ک گفتید رایگان نیست که هیچ تازه خیلی بیشتر از خود ایرانی ها بدون بیمه وام یارانه و ...هزینه و مالیات در همه چی از بیمارستان و مدرسه و دانشگاه و مالیات و هزینه شهرداری و...ازشون گرفته میشه منتها چون اطلاع رسانی نمیشه ملت فکر میکنه همه چی براشون رایگانه برای همین بعضی کامنتا میگه اینجا براشون بهشته خوب اگه بهشته چرا برای خود ایرانیا که بیمه دارن یارانه دارن و ...بهشت نیست طبق کامنت خبرهای دیگه و همه مینالن ...
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    13 4
    فقط اخراج
  • IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    9 20
    افغان‌ها چه بمانند و چه بروند، برادران و خواهران ما هستند و عزیز.
    • اردشیر IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      13 3
      ما با همه مسلمانان عالم حس برادری داریم . خوب چون اینجوریه باید همه شون قاچاقی بیان تو آب و خاک ما جا خوش کنن ؟! آخه این شد دلیل و منطق که شما میگی ؟
    • IR ۱۶:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 3
      ۱۳:۴۶ یا خودتو به نادانی می‌زنی یا مزدوری و چند تا جمله رو تکرار می‌کنی. چون نگفتم بمانند یا بروند. گفتم در هر صورت محترمند و برادران و خواهران ما تا چشم منافقین تفرقه‌افکن کور شود. چرا چشم تو کور شد و ندید؟!
  • IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 2
    همه افاغنه رو برگردونین کشور خودشون به این دلایل : ناامنی ها از افاغنه است - دارن سوبسید نان و ارد و برق و اب و .... ما رو استفاده می کنن - جوون های خودمون بیکار هستن چرا اینها اینجا کار می کنن- امنیت ملی - اینها ازدواج کردن و بچه هاشون فردا پس فردا دو تابعتی و جاسوس در ارکان نظام - تورم و شلوغی و ... - جمعه ها تو پل طبیعت - دارآباد - سینماها - بازار عبدل آباد و ... انگار وسط کابل هستید. همه برن حتی اون هایی ازدواج کردن
  • IR ۱۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    8 2
    بیرون کنید همشون و - با این زاد و لدی که می کنن دارن نسل ایرانی رو نابود کنن . همش نقشه است - با این روند فرداد پس فردا باید با افاغنه بگید ، آیا ایرانی ها در این کشور بمانند؟
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 3
    افغانی ها بمانند یا بروند مضحک ترین سؤالی است که کسی می توان مطرح کند اولا ماندن میلیون ها نفر افغانی به مانند آن است که یک کشور دیگر را بدون هیچ آورده ای و یا تعهدات الزام آور ملی و شهروندی زیر پوشش امکانات ارزان قیمت و یارانه های آب و برق و گاز و مواد غذایی و درمان و دارو و سوخت و انرژی و حمل و نقل و مسکن و از بین بردن میلیون ها فرصت شغلی برای ایرانیان و از همه بدتر تداخل فرهنگی و از بین رفتن نقشه راه تمدنی و فرهنگی مختص انقلاب و مردم ایران و شکل گیری یک جامعه قوی بیگانه در دل جامعه اصلی و ایجاد حق و حقوق و امتیازهای ساختگی و باد آورده برای خود در برابر جامعه مادر و از همه مهمتر از بین رفتن امنیت اجتماعی و استفاده دشمنان از پتانسیل عظیم آنها در ایجاد آشوب و ناامتی بعنوان ستون پنجم و تروریسم و هزاران معایب دیگر است اگر می خواهیم مهاجر بپذیریم همانند سایر کشورها نخبه ها و پولدارها و دانشمندان را بپذیریم
    • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      1 1
      افاغنه که سالیان سال در ایران زندگی می کنند و در ایران به دنیا آمدن و ازدواج کرده اند و دارای مشاغل مفید برای جامعه هستند نه تنها نباید اخراج شوند بلکه باید آنها حمایت شوند اما سیل هجوم افاغنه که اخیرا به ایران سرازیر شدند و آنهائیکه از اقوام با تفکرات ضد پارسی دارند و یا تفکرات داعشی و طالبانی و وهابی دارند و کسانی که فاقد هرگونه مهارت و سواد لازم هستند باید سریعا به افغانستان بازگردانده شوند
  • سروش IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    15 2
    استاندار سیستان غلط فرمودن اینها باید از کشور اخراج شوند ما خودمون نیروی کار زیادی داریم نیازی به افغانی هم نداریم
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 2
    یکی از مسئولان توضیح بده این ها را بر اساس چه منطقی به ایران راه می دهند؟ بخشی از تورم مربوط به حضور این هاست مثل گرانی اجاره خانه. تو جمع خودشون هم به ایرانی بدوبیراه می گن . امنیت اجتماعی هم که نداریم از دست این ها. برا چی موندن؟ برن کشورشون . خودمون بیکار زیاد داریم . خیر پیش
  • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    10 2
    ایران نباید مخزن مشکلات کشورهای دیگر باشد اگر می خواهد به اتباع افغانی خدمت کند کاری کند آنها در کشورخودشان بمانند و به دولت افغانستان در جهت رفع مشکلات مردم افغانستان کمک کند وگرنه مثل سیل این همه مهاجر افغانی وارد کشور شوند خطر نا امنی و بیماری و تشدید بیکاری و گرانی و شیوع قاچاق و صدها معضل و کمبود دیگر برای مردم ایران ایجاد میشود
  • IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 5
    برید خجالت بکشید-با چه رویی از دولت خاتمی انتقاد میکنید -8سال مردم ایران طعم زندگی رو چشیدن-اونم زمان خاتمی بود
  • Ryan IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 1
    این گروه به اصطلاح اصلاحات کارشون خرابکاری و در عین حال طلبکاریه. جالبه خیلی از مردم باهاشون حرف میزنیم میگن این دولت چه وضع معیشتیه واسمون درست کردن در حالیکه مسبب و عامل اصلیش رو از یاد بردن (باند روحانی). لعنت بر گروه مخالفان انقلاب اسلامی
  • اردشیر IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    5 1
    ماملت عاشق سربلندی ایران و پشت نظام هستیم اما بشدت ناراضی و خشمگین از جولان میلیونها افاغنه غیرمجاز و بی هویت و بشدت مشکل آفرین . در ضمن جناب مشرق چرا نظر قبلی منو درج نکردی برادر ؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    9 3
    بیرون شون کنید تهران شده کابل ستان
  • نام اشنا IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    8 4
    باقی بمانند در ایران که چه کار انجام دهند؟ ما چه احتیاجی به انها داریم ؟ اینها جز دردسر و ناراحتی و جنایات تکان دهنده و گاهی همراهی با تروریستهای ادمکش اعزامی از تاجیکستان چه کاری برای کشورما انجام دادند که مستحق ماندن باشند؟ در هیچ کشوری در دنیا نمیتوانید مهاجرانی بدتر از مهاجران افغانستانی و اقدامات ناجوانمردانه انها علیه مردمی که به انها پناه دادند پیدا کنید. هرنوع جنایتی را که شما فکرش را بکنید این مهاجران افغانستانی در این سی یا چهل سال اخیر در کشورما انجام دادند. اگر درکشور کاره ائی بودم ظرف کمتر از 6 ماه تمام انها را از قانونی یا غیرقانونی به کشورشان عودت میدادم و مرزها را هم طوری میبستم که حتی یک مورچه افغانستانی هم نتواند وارد خاک ایران شود و روابط با حکومت طالبان را هم به حداقل میرساندم.
  • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 1
    ارزش انسانها ب خدماتی است که ارایه میکنند. هر ان کس که ب کشور ایران خدمت کند ارزشمند است و وجودش نیکوست، انکسی هم که مشکل خودش است و فقط سهم میخواهد و سهم بیشتری هم میخواهد مشکل از خودش است. این حرفها زدم اینها را هم اضافه کنم، فقط ب جستجوی پول و منافع ب ایران امدن قابل قبول نیست. حق شناسی و وفاداری و مشارکت در ساختن ایران بهتر، از وظایف مهاجران نیز هست. کشورهای غربی اغلب مهاجرینی را می پزیرند که یا ب اقتصاد ان کشور کمک میکنند، یا بار علمی دارند و نخبه هستند، و یا کارگر هستند. در ایران ما فقط مهاجر کارگر داریم.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    5 1
    شما فعلا برای مردم این کشور اشتغال زایی کن. افغانی ها پیشکش.
  • نا شناس IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    8 1
    اتفاقا جوان های زیادی داریم که بیکارند. توصیه برادرانه من به افغانستانی هایی که در ایران ساکن هستند این است که بروند و کشور خودشان را آباد کنند و تکلیف خود را با طالبان مشخص کنند. اگر این جا بمانند کشورشان درست می شود؟ منطق آقای استان دار اشتباه است.
    • حمید IR ۲۰:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 0
      قطعا درسته. موافقم. درستش همینه.
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    7 3
    سوبسید نان و ارد و بنزین و دارو و آب و برق و ... که استفاده می کنن. تحصیل و درمان مجانی هم که دارن . کار هم دارن کجا برن بهتر از اینجا؟ بیرونشون کنید. می خوان نسل ایرانی رو منقرض کنن. چند وقت دیگه ازشون می پرسن می خواین ایرانی ها اینجا بمونن؟؟؟
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 7
    دست شما نیست ، بخوان میمونن بخوان میرن ، به شما ربطی نداره
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      1 1
      شما؟
    • IR ۱۷:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      3 2
      ببند دهنتو افغانی چه بخواین چه نخواین باید برید گمشید از ایران
    • IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 2
      مهمونی تموم شد
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 7
    متاسفانه خیلی از ایرانی ها کارهای سخت را انجام نمی دهند به همین خاطر نیروی کار افغانی جایگزین آنها شده است.با بیرون راندن این همه نیروی کار افغانی آیا جایگزینی برای آنها پیش بینی می شود؟به نظرم باید افاغنه در تمام ایران پراکنده بشوند که هم از تجمع آنها جلوگیری بشود و هم نیروی کار تأمین باشد. در کل مشخص هست که اراده ای هم برای اخراج افاغنه حتی آنهایی که غیرقانونی وارد کشور می شوند وجود ندارد.
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
      2 2
      بی هویت. پس تو تبریز و ارومیه و شهرهای کردستان این کارها رو کی انجام میده ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ خوب بهانه ای برای خودتون پیدا کردین
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    6 1
    همه افاغنه رو به کشور خودشون بفرستید
  • IR ۱۵:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    9 2
    الان بروند بهتر از اینه که خودمان دست به کار شویم.
  • IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    7 1
    محترمانه بروند
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    7 2
    بهتر خودشون برن
  • عبدالله کرمی IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 2
    افغانی ها بروند.واقعاً مشکلات زیادی برای مردم مناطق مختلفی که این ها درست شده
  • IR ۱۶:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 4
    نظرات توهین‌آمیز، نظرات منافقان کمپ آلبانیست.
  • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 2
    افغانی افغانی اخرجوا اخرجوا
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 1
    بیرونشون نکنید ، خودمون دست بکار میشیم. هر کسی نگران آینده بچه هاش دست بکار میشه تامام
  • جواد FR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 1
    اتباع عمدتا وهابی سربازان اسب تروای یهودن. با سرعت دستگاه کپی زادوولد میکنند. دشمن تصمیم داره از یارانه خواری اتباع آتشفشان تورم بسازه برا نابودی دهکهای پایینمون. پروسه ویتنام سازی ایران بدست اتباع عمدتا وهابی هدف یهودیه. سالی بالا پنج هزار همت باج به اتباع می‌دیم بهترین دیوار. جهت جلو گیری از اتباع دادن یارانه ها به کدملی اتباع سالی پنجاه همت یارانه نون فقط میگیرن حداقل. روزی بیست میلیون لیتر بنزین مصرف میکنند چند میلیون وسیله اتباع در کشور تردد میکنند میلیونها خونه اتباع آب برق گاز مفت میگیرن وووووو
    • IR ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      99 درصد اتباع جدا از مسایل مالی به دلایل قانونی نمی تونن خودرو بگیرن خودرو که هیچ تو خرید سیمکارت 5 تومنی هم مشکل دارن ... درسته مشکلات هست و شکایت و گله و اعتراض ولی حق الناس فقط خوردن پول مردم نیست بعضی حرفا و کامنت ها هم حق الناسه البته بماند که بعضی ها فکر میکنن در مورد اتباع خدا حق الناس و ندیده میگیره....
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 1
    افاغنه را از کشور اخراج کنید. بر خلاف ایرانی ها افاغنه در تولید مثل خیلی فعال هستند خواهشا یک فکری بکنید ایران تبدیل به افغانستان شده
  • حسین IR ۱۸:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 2
    بله کاملا حق با شماست بله دقیقا نمی‌شود از مسیر پیشرفت حرف زد اما از ثبات نرخ ارز در مدت 8 ساله 76 تا 84 حرفی نزد نمیشود از پیشرفت حرفی زد اما از در امد نجومی پول نفت در دوره اصلاحات که تقدیم به دولت بعدی شد حرفی نزد نمیشود از پیشرفت حرف زد اما از تورم پایین سالی یکبار دوران اصلاحات حرفی نزد آنهایی که دوران 8 ساله اصلاحات را یادشان هست خوب میدانند
  • FR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    0 0
    هر آدمی که در حد ابتدایی به سیاست آشناست میفهمد که پخش سریالی مانند هفت سر اژدها یعنی پایان فتنه گری سبز و بنفش و اصلاحاتچی و صولی و معتدل و منافق و انواع و اقسام براندازان قانونی و غیر قانونی که تا کنون سد راه انقلاب و زندگی مردم بوده اند ....به امید حق !
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    2 2
    وقتی جمعيت شان بالای ده میلیون نفراست و به اقتصادزیرتحریم کشور ازمسکن واشتغال وحمل ونقل وسوخت ومترو وآموزش وپرورش وبهداشت ودرمان وموادغذایی فشارمضاعفی می‌آید کافیه به مکان‌های عمومی مثل مترووپارکها وکارخانه ها وتولیدیها وبازارها نگاه کنید انبوه جمعیتشان را
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 1
    الان افغانی معضلی شده برا خودش تقریبا هر هفته یا هر ماه شاهد شاهکارهای اونا هستیم از قتل عمد و تجاوز و سرقت و... آنهم نه از افغانی دیگه بلکه از ایرانیها ! اون حرفا هم برای خودشیرینی و فرار از مسئولیت هستش وگرنه همه از ازدیاد افغانی ناراحت هستن از یارانه سوخت بگیر یا قیمت خانه و اجاره خانه و... بحث مواد مخدر و تروریسم هم بماند
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 1
    سرمایههای اسراعیل خصوص این ملعون پلید ترازنتانیاهو خودشان ازیک طرف ویرانی میسازند ازانطرف بعنوان مدعی اصلاح مدعی میشوند مثل دزدی که فریاد میزند ای دزدرابگیرید همکار امریکا دراشغال افغانستان صاحب لایحه دوقلو ومجری سیاستهای شیطان وتحمیل کننده حسن روحانی وکسی که مفسدان همواره پشتیبانش هستند ازاین ببعد لازمه انقلاب میباشد چراکه عامل شناخته شده شیطان وتکمیل کننده اعمال انقلابیون بارمی جمرات اومیباشدکسی کهباانهمه خدمت به امریکا نهیک تحریمی را برایش برداشتند ونهکدخدا دلاری ازپولهای بلوکه شده راازاد کرد لعنت خدا برقوم ذلیل ووطن فروش
  • خليل IR ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    1 3
    خجالت بكشيد
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 0
    تاجیک ها رو هم بیرون کنید تروریست خطرناکند
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    4 2
    افغانی ها علاوه بر جنایت ارز هم از کشور خارج می‌کنند. مصرف کننده نان یارانه ای و آب و برق و گاز هستند
  • به سلمانی IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    3 2
    پاشو برو کشور خودت ،چرت و پرت نگو
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۶
    5 2
    یکی از فامیلای ما از تبریز اومده بود میگفت که تو تبریز یه افغانی هم نیست تبریز اجازه ورود افغانی ها رو به این شهر نمیده!
  • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    1 0
    ... نکته اول در قبال پاسخ به سؤال خاتمی این است که بخش زیادی از مجموع ۲۰ سال متعلق به تحقق سند چشم انداز در اختیار مدیریت دولتی اصلاح‌طلبان بوده است و جا دارد آنها بیشتر از هر کس دیگری به مردم درباره میزان پیشرفت در سند چشم‌انداز گزارش بدهند. نکته دوم این است که نمی‌شود از مسیر پیشرفت حرف زد اما از طوفان‌ها و بلایا و دره‌های خطرناک دستکند شده در طول مسیر چیزی نگفت! آقای خاتمی آیا می‌داند که اثر فتنه او و دوستانش در سال ۸۸ بر سرعت پیشرفت کشور و زیاد شدن تحریم‌ها علیه مردم ایران چه بود؟ ۳ دوره "تحریم انتخابات" که خاتمی حامی آن بود چه؟ آیا تحریم انتخابات که عملا به معنی هدف گرفتن شقیقه نظام سیاسی کشور است هیچ تأثیری در کاهش سرعت پیشرفت کشور نداشته است؟
  • IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    0 1
    اینها اکثریت طرفدار طالبان هستند والان هم ازیارانه بهداشت وانرژی بهرمند وبدون اینکه مالیات بدهند .لذا الان که حکومت مدنظر افغانها سرکار باید حاکمیت برنامه ریزی جهت برگشت تدریجی اتباع راساماندهی کند
  • ادرین DE ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    جایی اینجوری فله ای مهاجر میپذیرن که کارخونه هاش لنگ کارگر باشن. نه تو ایران که بیکاری همه جا هست. بابا ما با مدرک مهندسی بیکار بودیم میرفتیم کارگری همونم ول شد از بس افغانی ها ارزون تر کار میکردن بدون که کارفرما بخواد بیمه شون بده. ول کنید بخدا
  • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۲
    1 0
    افغانی باید برود
  • محل IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۵
    0 0
    تازه اومدن بذار چند بار رای بدن شناشنامه ایرانی بگیرن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس