کد خبر 1603425
تاریخ انتشار: ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵
حج

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا با اشاره به قوانین سختگیرانه ایران و عربستان نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روان گردان، گفت: حمل داروهای ممنوعه در عربستان جریمه نقدی و حبس دارد.

به گزارش مشرق، سردار ایرج کاکاوند، همزمان با نزدیک شدن به موسم حج و سفر هموطنان به کشور عربستان، به منظور صیانت و پیشگیری از وقوع هر گونه رویداد ناخوشایند برای زوار محترم کشورمان، گفت: پلیس از یک سو با هدف صیانت از عزت و اعتبار هموطنان و از سوی دیگر با هدف پیشگیری از عواقب بسیار شدید برای حاملان مواد مخدر به کشورهای دیگر به ویژه عربستان، نسبت به حمل مواد مخدر توسط افراد حتی به مقدار کمتر از یک گرم حساسیت بالایی داشته و در صورت مشاهده با چنین مواردی برابر قانون و با قاطعیت با مجرمان، برخورد می‌کند.

سردار کاکاوند در ادامه با اشاره به توانمندی‌های عملیاتی، اطلاعاتی و فنی پلیس در کشف هر گونه مواد مخدر جاساز شده توسط مجرمان تاکید کرد: کارکنان مجرب پلیس با استقرار فرودگاه‌های محل عزیمت مسافران به کشور عربستان، با بهره‌گیری از تجهیزات فنی پیشرفته و دستگاه‌های مواد یاب و نیز چهره زنی و رصد و بازرسی وسایل همراه زائران از قابلیت بسیار بالایی در شناسایی متهمان و کشف جاسازهای مواد مخدر برخوردار هستند.

قوانین سختگیرانه ایران و عربستان نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روان گردان

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به قوانین بازدارنده جمهوری اسلامی ایران در حمل و نگهداری مواد مخدر توسط زائران اشاره و خاطر نشان ساخت: به استناد ماده ۱۷ قانون مبارزه با مواد مخدر، اگر از زائری انواع مواد مخدر یا روان گردان به هر میزان کشف شود ضمن جلوگیری از ادامه سفر و توقیف گذرنامه فرد خاطی، در مرحله اول به مدت ۱ تا ۵ سال و در مرحله دوم ۵ تا ۱۵ سال گذرنامه آنان باطل و ممنوع‌الخروج خواهند شد.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا همچنین بر وجود قوانین سختگیرانه توسط کشور عربستان نسبت به حمل کنندگان مواد مخدر سنتی و روان گردان از جمله تریاک، شیشه، هروئین، گل، گراس، ماری جوانا و… اشاره کرد و افزود: بر اساس قوانین مبارزه با مواد مخدر کشور عربستان، هر فردی نسبت به خرید، فروش، حمل و یا نگهداری مواد مخدر و روانگردان‌ها حتی به مقدار کمتر از یک گرم اقدام کند، پس از دستگیری و تشکیل پرونده قضائی از سوی پلیس میزبان، تحت پیگرد قانونی قرار گرفته و علاوه بر جریمه‌های نقدی سنگین، به شش ماه تا یک سال حبس، محکوم خواهد شد.

حمل داروهای ممنوعه در عربستان جریمه نقدی و حبس دارد

وی در بخش دیگری از سخنان خود به حبس‌های طولانی مدت و جریمه‌های سنگین نقدی حمل کنندگان داروهای ممنوعه و غیر مجاز توسط زائران به مقصد کشور عربستان اشاره و اضافه کرد: حمل دارو در اشکالی نظیر قرص، شربت و آمپول که حاوی کدئین و یا مواد مخدر از جمله دیازپام، فلورازپام، کلونازپام اگزازپام، لورازپام، شربت تریاک، دیفن اکسیلا، استامینوفن کدئین، متادون، ترامادول، ریتالین، بوپونورفین (b۲)، داروهای بیماری صرع و سرطان و … که به نوعی حاوی مقادیری مواد مخدر بوده، بر اساس قوانین کشور عراق جرم محسوب شده و در صورت کشف، ضمن ممانعت از ادامه سفر زائر، برای وی پرونده قضائی تشکیل و جهت تحمل حبس و جزای نقدی به مراجع قضائی معرفی می‌شود.

سردار کاکاوند تاکید کرد: چنانچه ضرورت دارد فرد بیمار به دلیل وجود سابقه بیماری داروی خاصی را در طول سفر به عربستان مصرف نماید، می‌تواند با مشاوره با پزشک معالج خود از او بخواهد داروهای جایگزین را که در کشور میزبان داروهای ممنوعه نبوده برای وی تجویز کند تا درمانگاه‌های آن سوی مرز با تجویز داروهای جایگزین مشکل این افراد را حل کنند؛ بنابراین همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی می‌تواند برای پیگیری بیماری در عربستان مؤثر باشد.

وی همچنین افزود: به زوار گرانقدر توصیه می‌شود از حمل و نگهداری داروهای گیاهی مانند شیرین بیان، قره قروت و… که از لحاظ ساختاری شباهت زیادی به مواد مخدر دارد و به دلیل عدم مصرف ممکن است برای مأمورین کشور عربستان ناشناخته باشد، خودداری کنند.

توصیه‌های پلیس مبارزه با مواد مخدر به حجّاج

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فراجا در خاتمه با آرزوی بهره‌مندی زوار از فیوضات این سفر معنوی به زائرین حج توصیه کرد.

۱- از آنجایی که یکی از شگردهای قاچاقچیان انتقال مواد مخدر توسط افراد ناآگاه است، بنابراین هموطنان عزیز به هیچ عنوان بار یا وسیله‌ای را به صورت امانت برای انتقال و تحویل به افراد ثالث در خارج از مرز ایران از کسی قبول نکنند.

۲- زائران دقت کنند که قبل و بعد از گیت بازرسی پلیس، وسایل و یا کیف دیگران را به دلیل شباهت با وسایل خود به اشتباه بر ندارند.

۳- زائرانی که احتیاج به مصرف داروهای خاصی را دارند، ضمن همراه داشتن نسخه و پرونده درمانی ،مراتب را قبل از حضور در مرزها با پزشک هماهنگ کنند و تاییدیه مربوطه را به همراه داشته باشند.

۴- با توجه به استقرار دستگاه‌های بسیار پیشرفته کشف مواد مخدر و داروهای غیر مجاز در فرودگاه کشورهای میزبان، به زائرین گرامی توصیه می‌شود حتی به مقادیر بسیار اندک هم مواد مخدر یا اقلام دارویی ممنوعه و غیر مجاز با خود حمل نکند.

۵- مدیران و و عوامل اجرایی کاروان‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا زائران قبل از رسیدن به کشور عربستان نسبت به شناخت جرایم و تبعات مرتبط با مواد مخدر و روانگردان‌ها در کشور عربستان و مرزهای خروجی توجیه شوند تا از انتقال احتمالی این گونه مواد ممانعت بعمل آید.

۶- بازداشت هر یک از مرتکبین جرایم مرتبط با مواد مخدر در کشور عربستان تابع کهولت سن و بیماری نیست.

۷- مسافران در صورت مواجهه با موارد مشکوک می‌توانند مراتب را به مأمورین پلیس مستقر در مبادی و گیت های خروجی فرودگاه‌ها اطلاع دهند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۲۹
    0 0
    ممنون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس