کد خبر 1600006
تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۷
بالا گرفتن بحث‌ها درباره خدمت سربازی اجباری زنان آلمانی

اخیرا با توجه به کمبود پرسنل در ارتش آلمان وزارت دفاع این کشور طرح اجباری شدن مجدد خدمت سربازی را در دستور کار قرار داده است.

به گزارش مشرق، روزنامه "اشتوتگارتر ناخریشتن" در مطلبی نوشت: "بوریس پستوریوس"، وزیر دفاع آلمان می خواهد به زودی مفاهیم و طرح هیی را برای شکل جدیدی از خدمت سربازی اجباری ارائه کند. در این میان پیشنهادهای گسترده ای نیز برای اصلاح خدمت سربازی تعلیق شده وجود دارد.

از زمان حمله روسیه به اوکراین، درآلمان دوباره به شدت در مورد خدمت سربازی اجباری بحث هایی شکل گفته است. بوریس پیستوریوس، وزیر دفاع فدرال آلمان از این طرح حمایت می کند و به وزارت خود دستور داده است تا انواع مختلف این طرح را بررسی کند و نتایج را در یک «گزارش کارگاهی» خلاصه کند. ظاهراً این کار به پایان رسیده است، اما تا ژوئن به صورت عمومی ارائه نخواهد شد. اما در حال حاضر بسیاری از افراد مشکوک به این طرح در حزب خود پیستوریوس ( حزب سوسیال دموکراتت) و همچنین در شرکای ائتلافی او سبزها و لیبرال دموکرات ها وجود دارد.

بسیاری از کسانی که فراخوان خدمت اجباری سربازی می دهند امیدوارند که این امر به چندین هدف در یک زمان اولاً تقویت توان دفاعی عمومی کشور و ثانیاً رفع مشکلات پرسنلی نیرو دست یابد. انتظار می رود ارتش آلمان از حدود ۱۸۰۰۰۰ مرد و زن در حال حاضر به ۲۰۳۰۰۰ تا سال ۲۰۳۱ افزایش یابد. اما تعداد سربازان در ارتش آلمان در حال حاضر در حال کاهش است و در زمان بحران کمبود کارگران ماهر، این نگرانی وجود دارد که افراد کمتری تصمیم به سرباز شدن در آینده بگیرند. امید است که خدمت اجباری سربازی بتواند جوانان بیشتری را با بوندسوهر در ارتباط قرار دهد و سپس آن ها در مورد شغل نظامی تصمیم بگیرند.

بر اساس اطلاعات وزارت دفاع آلمان در گزارش کارگاهی، مدل‌های مختلف سربازی اجباری مورد بررسی قرار گرفت، اما الگوی سوئدی مورد توجه قرار گرفته است. در سوئد، همه مردان و زنان در یک سال برای این منظور ثبت نام می‌کنند، اما تنها یک سوم جمع‌آوری می‌شوند و حتی تعداد کمتری نیز واقعاً خدمت می‌کنند. تنها در صورتی که داوطلبان کافی وجود نداشته باشند، افراد بیشتری به خدمت اعزام خواهند شد.

اما به طور بالقوه ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد تا خدمت سربازی اجباری بتواند دوباره در آلمان برقرار شود. نه تنها موانع قانونی زیاد است، بلکه اکثریت دو سوم در بوندستاگ و بوندسرات برای اجرای این طرح لازم است و از نظر عملی هم ارتش آلمان در حال حاضر پادگان یا مربی کافی برای استخدام‌های جدید ندارد.

در این میان حزب لیبرال دموکرت در دولت ائتلافی نسبت به هر شکلی از خدمات اجباری انتقاد دارد. "الکساندر مولر"، سخنگوی سیاست دفاعی لیبرال ها در بوندستاگ، به این تیم تحریریه گفت: تهدید برای آلمان هنوز به این شدت قابل پیش بینی نیست، بنابراین با حزب لیبرال دموکرات نه خدمت سربازی اجباری وجود خواهد داشت و نه خدمت سربازی اجباری مجدداً برقرار خواهد شد. وی بر این عقیده است که برای حل مشکلات پرسنلی بوندس‌ور، این بخش باید مثلاً از طریق کمپین‌های استخدام و کمک هزینه جذاب‌تر شود.

حزب دموکرات مسیحی این موضوع را مثبت تر می بیند. این حزب در کنفرانس حزبی خود در این هفته برنامه پایه ای جدیدی را اتخاذ خواهد کرد. بخشی از این تقاضا برای یک سال خدمت اجباری است که جوانان نیز باید بتوانند آن را در ارتش آلمان تکمیل کنند.

اما حزب دموکرات مسیحی همچنین نگران خدمت اجباری فعلی است - به ویژه به این دلیل که ممکن است سال ها طول بکشد تا یک خدمت جدید یا الزامات خدمت سربازی معرفی شود. این حزب بر این باور است همانطور که اوضاع در حال حاضر وجود دارد، خدمت اجباری سربازی فقط به حالت تعلیق درآمده است، اما هنوز در شرایط اولیه خود از سال ۱۹۵۶ اعمال می شود، یعنی فقط برای مردان ۱۸ سال و بالاتر. این حزب بر این عقیده است که در صورت تنش یا دفاع، می توان آن را دوباره فعال کرد. با توجه به سیاست خارجی تهاجمی روسیه، نمی توان چنین موردی را رد کرد.

مارکوس گروبل، سیاستمدار دفاعی حزب دموکرات مسیحی نیاز به اقدام را در اینجا می بیند. او به این تیم تحریریه گفت که او خواستار این است که قانون اساسی همچنین باید «برای زمان در حال تغییر مناسب باشد». قانون اساسی باید به گونه ای تغییر کند که سربازی اجباری نه تنها برای مردان بلکه برای زنان نیز اعمال شود.

تاکنون در بند چهار ماده ۱۲ الف قانون اساسی آمده است که زنان را می توان به خدمت در بیمارستان ها یا دفاع شهری فراخواند، اما به هیچ عنوان برای خدمت با سلاح نمی توان فراخواند. گروبل از این موضوع انتقاد می کند. وی تاکید کرد: الگوهای ارائه شده در این ماده از قانون اساسی دیگر به روز نیستند. زنان همچنین می‌توانند امروز سهم خود را داشته باشند و به عنوان سرباز کمک کنند تا آلمان قابل دفاع باشد. گروبل گفت: این نه تنها گامی به سوی عدالت بیشتر در ارتش، بلکه به سوی برابری بیشتر خواهد بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • زن زندگی آزادی IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    11 1
    تساوی حقوق زن و مرد :::::::: لطفا سربازی برای ما بانوان ایران هم اجباری گردد .
    • IR ۲۲:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
      9 1
      احسنت ، سربازی باید یا اجباری نباشه یا برای دختر و پسر اجباری بشه!! آقا قرن بیست و یکم هست دیگه!!
  • حامد IR ۰۹:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    5 0
    حداقل این که برای خانم هایی که قصد استخدام در ادارات و شرکتها را دارند اجباری شود
  • سجاد IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۹
    2 0
    ایرانم باید سربازی زنا اجباری بشه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس