بیشترین و کمترین میزان مطالعه در کشور

"سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید" که به تازگی از سوی رئیس‌جمهور رئیسی ابلاغ شد تکلیف قانونی جالبی را برای شهرداری‌ها معین کرده است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و اتفاقات کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"چپ‌های نجیب" به انتخابات ۱۴۰۴ می‌آیند

"چپ‌های نجیب" به انتخابات ۱۴۰۴ می‌آیند/ مأموریت غیر ممکن منتقدان قالیباف

محمدباقر نوبخت، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت شیخ حسن روحانی که سمت دبیری حزب چپ اعتدال و توسعه را بر عهده دارد؛ اخیرا طی سخنانی در جلسه مطبوعاتی این حزب گفته است: با توجه به –مشکلات و- شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی، از نظر حزب اعتدال و توسعه راه حل این موضوع اعتراضات خیابانی و تصمیم‌گیری منفعلانه انتخاباتی نیست. حزب اعتدال و توسعه معتقد است اگر مردم اراده کنند و مسئولان ذیربط اراده کنند، می‌توانیم شرایط را تغییر دهیم.

به گزارش اعتمادآنلاین، او درباره برنامه‌های این حزب در سال جاری که منتهی به انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ است، تصریح کرد: حزب اعتدال و توسعه در خصوص بهبود وضع موجود به خصوص شاخص‌های اقتصادی و اجتماعی معتقد به شرایط نگران کننده است و لذا باید نقش موثری را داشته باشد. این نقش می‌تواند با افزایش شاخص نماد جمهوریت و افزایش درصد مشارکت مردم در انتخابات به عنوان تحول رخ دهد و حزب در این خصوص در تلاش است.

نوبخت همچنین گفته است: به دنبال آن هستیم که برای انتخابات آینده، خود را آماده کنیم و از چهره‌هایی که می‌توانند انگیزه را در مردم ایجاد کنند استفاده کنیم. البته برخی گفتند که بخش‌هایی از مردم از برخی مسائل عبور کرده‌اند اما ما معتقدیم اتفاقا خیلی از آحاد جامعه منتظر یک تحول هستند و می‌خواهند اطمینان داشته باشند که می‌توان یک تحول مثبت را ایجاد کرد؛ لذا به دنبال شناسایی چهره‌های محبوب هستیم و از شورای محترم نگهبان نیز می‌خواهیم به خاطر جمهوریت این کشور و نیز بالا بردن شاخص‌ها و درصد مشارکت؛ زمینه حضور این چهره‌های محبوب و مطرح را از جناح‌های مختلف سیاسی فراهم کنند.

دبیر کل حزب اعتدال و توسعه می‌افزاید: حتی لازم است از شخصیت‌های مستقل حضور داشته باشند تا مردم احساس کنند با هر گرایش فکری افرادی هستند که مورد انتخابشان قرار بگیرند و انشالله شاهد انتخابات با مشارکت بالایی در اردیبهشت و خرداد سال ۱۴۰۴ باشیم که می‌توان زمینه تحول مثبت در کشور را به وجود آورد.[1]

*صحبت‌های نوبخت دارای یک وجه بسیار مهم و قابل توجه است و آن اینکه دبیر کل حزب اعتدال و توسعه با این سخنان خود بصورت تمام قد در مقابل "چپ‌های تحریمی" ایستاده است.

همان افرادی که لیدرشان به تازگی در یک فایل صوتی گفته بود: "تا این شورای نگهبان هست، ما دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم"!

اکنون راهکار چپ‌های نجیب و مشارکت‌جو که قصد پیروی از چپ‌های نانجیب و تحریمی را ندارند و در انتخابات مجلس دوازدهم نیز شرکت کردند؛‌ این است که موضع انتخابات‌محور خود را شفاف و بر صندوق رأی تأکید کنند.

قبل از نوبخت،‌ محمد عطریانفر، از اعضای مبرّز حزب کارگزاران سازندگی نیز طی سخنانی در واکنش به اظهارات تحریمی خاتمی گفته بود: اصلاح‌طلبان همچنان نسبت به مقوله انتخابات واکنش مثبت دارند و نمی‌توانند انتخابات را از دستور کار خود حذف کنند، اگر بگوییم اصلاح‌طلبان انتخابات را از دستور کار خارج می‌دانند، یعنی اصلاح طلبان سیاست‌ورزی را بوسیده و کنار گذاشته‌اند.

او تصریح می‌کرد: خیلی باور ندارم که چنین صحبت‌هایی (صحبت‌های خاتمی) که در محافل خصوصی می‌شود، ملاک داوری و تصمیمات جریان اصلاحات باشد.[2]

در اقتفای موارد بالا لازم به ذکر است که به نظر می‌رسد فضای کشور با توجه به رخدادهای سیاسی و مشکلات اقتصادی به سرعت در حال ورود به اتمسفر انتخابات 1404 است که باید از این روند استقبال کرد.

به نظر می‌رسد گفتمان غالب انتخابات آینده و رقابت‌های آن بر سر نیاز فعلی کشور یعنی "کارآمدی" باشد.

***

تکلیف جالب شهرداری‌ها در سند ملی ترویج مطالعه

"چپ‌های نجیب" به انتخابات ۱۴۰۴ می‌آیند/ مأموریت غیر ممکن منتقدان قالیباف

در "سند ملی خواندن و ترویج مطالعه مفید" که به تازگی از سوی رئیس‌جمهور رئیسی ابلاغ شد؛ یک تکلیف مهم و البته جالب برای شهرداری‌های کشور وجود دارد.

به گزارش ایرنا، بر اساس بخشی از بند 9 سند مذکور، تمامی شهرداری‌های کشور مکلفند حداقل ۳ درصد از تبلیغات شهری را به ترویج خواندن و کتابخانه‌های عمومی اختصاص دهند.[3]

*ترویج مطالعه در محیط‌های شهری؛ یک حلقه مفقوده بود که در بحث ترویج کتابخوانی از نبودش رنج می‌بردیم.

حلقه مفقوده‌ای که خوشبختانه در سند ملی مطالعه به آن پرداخته شده و هم‌اکنون شهرداری‌های کشور موظفند بخشی از تبلیغات شهری خود را به این موضوع اختصاص دهند.

البته خوب‌تر آن بود که در بند مذکور الزامی هم در نظر گرفته می‌شد مبنی بر اینکه شهرداری‌ها بهترین بخش از تبلیغات شهری خود را به مطالعه اختصاص دهند و نشود که در یک بخش کم‌بازدید و صرفا برای رفع تکلیف اقدام به این کار کنند!

به هر حال اکنون امید جامعه به شهرداران فرهیخته و معاونان کتابدوست فرهنگی و هنری شهرداری‌هاست که بهترین نقاط تبلیغات شهری را به معرفی کتاب و ترویج فرهنگ کتابخوانی اختصاص دهند و حتی بیشتر از 3 درصد برای مطالعه ارزش قائل باشند.

ضمن اینکه انتظار است دولت محترم نیز کار نظارتی ویژه‌ای بر روی کیفیت اجرای سند ملی مطالعه انجام دهد تا مفادّ آن مثل مصوبات اقتصادی دولت درگیر مماشات و اهمال نشود.

***

در مقابل مردم، علیه کارآمدی؛ مأموریت غیر ممکن

"چپ‌های نجیب" به انتخابات ۱۴۰۴ می‌آیند/ مأموریت غیر ممکن منتقدان قالیباف

سیدروح‌الله موسوی،‌ منتخب مردم لردگان در انتخابات مجلس دوازدهم، طی سخنانی که مشرق آنها را منتشر کرد، درباره گزینه‌های ریاست مجلس دوازدهم گفته است: محمدباقر قالیباف شانس بیشتری نسبت به سایر گزینه‌ها برای کسب ریاست مجلس دوازدهم دارد و حتما هم رئیس مجلس دوازدهم خواهد شد.

او می‌افزاید: ما این روزها با برخی از نمایندگان مجلس نشست و برخاست داریم که نظر آنان روی ریاست محمدباقر قالیباف برای مجلس دوازدهم است.

موسوی تصریح می‌کند: قالیباف تجربیات زیادی دارد و نفوذ در حاکمیت دارد. وی مسؤولیت های کلان و مهمی از ابتدای انقلاب تاکنون داشته است و شخصیتی جامع الشرایط است.[4]

*قالیباف به دلیل کارآمدی واضحی که دارد؛ البته دشمنان و منتقدانی هم دارد.

کسانی که کارآمدی قالیباف؛ موجب شده قضاوت صحیح‌تری نسبت به کارنامه آنان در میان مردم شکل بگیرد و از همین رو با معضل مواجه می‌شوند. در این فضا طبیعیست که اینان علیه قالیباف و هر سمتی که او بر مسئولیت آن تکیه داشته باشد موضع بگیرند.

اکنون و با پایان انتخابات مجلس دوازدهم؛ مسئله ریاست پارلمان جدید به یکی از مباحث داغ سیاسی تبدیل شده است.

منتقدان قالیباف اگرچه خاستگاه‌های یکسانی ندارند اما جملگی بر ممانعت از ریاست قالیباف در مجلس دوازدهم توافق دارند و از رحِم این توافقات نانوشته حتی یک‌، دو نامزد ریاست مجلس هم انتخاب کرده‌اند.

مع‌الوصف همانطور که اشاره شد اینان با چالش کارنامه و کارآمدی مواجه‌اند.

مجلس یازدهم در سطح خوبی از کارآمدی و تأثیرگذاری ملموس در زندگی مردم برخوردار بود. تأثیراتی که اگر به سدّ ناکارآمدی دولت برخورد نمی‌کرد یقینا بیشتر می‌شد. از همین رو بود که مقام معظم رهبری هم مدال "انقلابی" را به این مجلس دادند.

در عین حال مسئله اساسی دیگری هم وجود دارد و آن اشاره مهم آقای موسوی به خصلت‌های مدیریتی قالیباف است.

او در کنار کارنامه و کارآمدی بلامنازع خود البته جامع‌الشرائط مدیریت کلان نیز هست و از تجربه و نفوذ معقول زیادی هم برخوردار است.

صفاتی که هیچیک از مدعیان جانشینی او در هیچ سمتی برخوردار نیستند.

در این فضا؛ طبیعیست که بخش اکثریتی مجلس از چنین عقلانیت‌هایی عبور نمی‌کند زیرا یک نماینده فهیم می‌داند که مردم از ریاست مجلس انتظار کارنامه و کارآمدی دارند نه دعواهای سیاسی یا بی‌هنری یا رفتارهای سوپرانقلابی!

آنچه که ذکر شد معقولات تحلیلی ماجرای ریاست مجلس دوازدهم است. معقولاتی که در کنار اکثریت بودن عمده منتخبان فهرست شورای نیروهای انقلاب در مجلس جدید که قالیباف در صدر آن قرار داشت؛ تکلیف ریاست مجلس را از هم‌اکنون مشخص کرده و در سمت خواست مردم قرار داده است.

***

1_ https://www.etemadonline.com/tiny/news-660593

2_ mshrgh.ir/1603058

3_ https://irna.ir/xjQB7r

4_ mshrgh.ir/1603534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 19
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 4
    جالب بود
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      9 5
      خود را فریب ندهیم! اصلاح طلب و نجابت؟! شاید مثلاً مرحوم دعائی را می شد این گونه فرض کرد که با مرگ وی دیگر چنین شخصی در جمع اصلاح طلبان تهوع آور یافت نمی شود! بنابراین این جماعت ریاکار را می توان به دو بخش تقسیم کرد یا دشمن که برای نظام شمشیر از رو بسته اند مانند عبدی و تاجزاده و زیباکلام و یا منافق مانند روحانی و آخوندی و نوبخت و فلاحت پیشه و مطهری و حضرتی !!!!
    • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      10 2
      آقای نوبخت در دولت قبل میگفت دیگه حتی یک قطره نفت نمی توانیم بفروشیم اگر اون وضعیت ادامه داشت الان قبمت دلار 300 هزار تومان شده بود.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 1
    ای کاش بانکهای خصوصی از این کشور جمع بشند ...
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    10 9
    از کارهای مهم مجلس تصویب تعطیلی روز شنبه که مردم بتوانند به راحتی در عبادت یهودیان شرکت کنند!!!!
    • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      4 5
      بتو چه مردم اصلا میخوان شنبه تعطیل باشن. تئوری توطئه مثل اینکه تمومی نداره
  • محمدایوب IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    13 4
    لعنت خدا بر شیخ مغروق استخر فرح که لیبرالیستی را بر کشور مسلط وانقلاب را به بیراهه برد و بانکهای خصوصی هم یادگار نحث او است
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 9
      روح آیت الله هاشمی شاد باد
  • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 15
    قالیباف بهترین گزینه برای ریاست مجلس
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    8 2
    هر کی دیگه جای نوبخت بود برای همیشه از عالم سیاست خداحافظی میکرد -۱۷۰۰۰ رای یادت رفته نوبخت؟ بعد یه طوری میگه اعتدالیون شرایط کشور رو تغییر میدن انگار عملکرد دولت روحانی یادشون رفته!!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 2
    هر کی دیگه جای نوبخت بود برای همیشه از عالم سیاست خداحافظی میکرد -۱۷۰۰۰ رای یادت رفته نوبخت؟ بعد یه طوری میگه اعتدالیون شرایط کشور رو تغییر میدن انگار عملکرد دولت روحانی یادشون رفته!!
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 2
    اصطلاح طلب ها بهتر سکوت اختیار کنن
  • FR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 2
    نانجیب هاشون هم میان !
  • IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 5
    قالیباف شاید شخصا انسان خوبی باشد ولی زیردستانش را آزاد می گذارد که هر غلطی و کثافتکاری که می خواهند بکنند.
  • DE ۰۹:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 6
    قالیباف توان مدیریت قاطع رو داره فقط باید همه با هم پشتش باشن
  • رضا دوست IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 0
    انصافاً درست گفته اید که نوبخت جزء چپ های بد خیم نیست ولی برای من واقعاً جا نمی افتد که این آدم با این شخصیت ، چگونه ارتباط و پادوئی حسن روحانی را برای خود توجیه میکند . حسن روحانی با آن پُر روئی نجومی را چگونه تحمل میکند . البته می توان به یک جوابی رسید ، که هر دو دارای تکبر هستند ولی نوبخت دارای تکبر متواضعانه و حسن روحانی تکبر مستکبرانه و......
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 5
    قالبیباف در هر منصبی که بوده الحق به درستی مدیریت کرده
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    خدا رحم کنه
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 1
    نوبخت ماله کش باز شروع کردی به ماله کشی؟ روحانی آنقدر گند زده که تو هر چی ماله بکشی بوی گندش بیشتر بلند میشه.
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      3 0
      نوبخت 5لایه ماسک میزنه و بعد شروع میکنه به ماله کشیدن روی کثافتهای حسن روحانی نکبت .
  • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 0
    نوبخت میگفت یارانه مصیبت عظماست ! و نجومی بگیران ذخائر نظام هستن !!!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 1
    خدایا به فریادمان برس خدایا به فریادمان برس چهار سال تمام رنج عذاب از هم پاشیدگی خانواده ها بیماری های اعصاب و روان تمام زندگی ها در بورس نابود شدبه خاطر وعده های دروغ
  • محمد IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 3
    مشرق نیوز حیف است!!!
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 2
    مسیلهروابط نا مناسب و تجاوز و اینها چززیه که می خواهند بهش گیر بدهند در جمهوری اسلامی قشر ارزشی به قول خودشون اینحا دجار تصاد میشه و بعد میگه پس فرق شاه با اینها جیه افشا گری یارو درباره فرقه پهلوی هم از اینجا می اید متوجه شدید ایجاد ارزشهای جدید تمام ...
  • رضا IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    بیا خیلی خوب کارکردی میخوای برگردی
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    شما نوبخت را چپ نجیب میدانید!!! یعنی اگه بی بی نتانیاهو هم ار افرادحمایت کنه از نظر راقم این سطور میشه نجیب!!!
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    ممنون
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    این مردک علنا و عمدا در جریان تشویق مردم به انصراف از دریافت یارانه با اون لحن خانمانه اش بدترین توهین ها را به مردم میکرد! شما چطور به طمع تایید این مخنث نا نجیب پشت به حق و حقیقت می کنید!
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    7 0
    خدا شاهده خطر امثال نوبخت از نظایر تاجزاده بسیار بیشتر است به همان اندازه که خطر تاجزاده ها از اسرائیل بیشتر است.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    کتابخوانی رو ترویج کنیم. فضای مجازی آدمها رو از کتابخوانی دور کرده
  • IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 0
    از اول خلقت گفتند اسب نجیب است که یه دونه جیب هم نداره اتفاقا تفاله های بادمجون دور قاب چین مغروق استخر فرح هم جیب های زیادی از معلوم و مخفی دارن و سیرایی ندارن مرده شوره همشون ببرن یه مشت کثافت آشغال فقط جابجا میشن خائن های غربگدای مزدور
  • یکی از مردم IR ۱۵:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 1
    عالی
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    درود بر آقای قالیباف
  • IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    وقتی معیار نداری چه فرقی داره شما نجیب های ضد مشارکت مردم با سیاست زدایی شدید در دهه ۹۰ کاری کردید دانشگاه از کنش درباره مسائل درجه ۱ مورد نظری رهبری ، تنزل کرد به سخیف ترین فتنه برای دغدغه دختر پسر قاطی...چرا ملعون است دست هایی که به مردم میگه شما در سیاست گذاری های کشور های خود دخالت نکنید
  • حجت IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    6 0
    امثال این دوزاری با شعار ما می‌توانیم قر کمر را آزاد کنیم و پیتیکو پیتیکو کنان به دروازه تمدن برسیم میان یه عده با IQ جلبک و حافظه ماهی قرمز به اینا رای خواهند داد. بعد یه مدت که خوب بالا کشیدن و...، با شعار اینکه نگذاشتن کارکنیم خواهند رفت
  • رضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    2 0
    اصلاحطلبان جایی میان مردم ندارند
  • محمدایوب IR ۱۶:۰۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    6 0
    دمت گرم نوبخت اعتماد به نفسی مانند شیخ بنفش داری که بچه های پررو انگلیسی ندارند
  • IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    3 0
    اوس باقر نوبخت ماله کش دوره حسن روحانی نکبت و کثیف تمام شد . اما تو هنوز داری روی کثافتهای آن ملعون ماله می کشی .
  • IR ۱۷:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    برا اختلاس میان حتما
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    قالیباف کارآمده
  • FR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 0
    خیال کردیم خبر اعدام نوبخت را میخواهید درج کنید ! کم بی کفایتی و بی لیاقتی نکرد در دوران روحانی فرقه ضاله
  • محمدایوب IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    1 0
    اگر یک اصلاح طلب با رییسی همراه بود اتفاقی نمی افتاد چون خداوند با صالحان دوست هست با حرام خواران ودزد میانه ندارد
  • DE ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    اخطارآخر به جریان بنفش توبه کنید وبرای مردم خدمت کنید، روز رسیدگی به اعمال نزدیک است
  • IR ۲۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    0 0
    اخه کی به نوبخت ، لقب چپ گرا میدهد
    • IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۵
      1 0
      نوبخت فقط ماله کش روی گند و کثافات حسن روحانی نکبت و ملعون است .
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    0 2
    اصلاح طلبا بدن؟ مردم نمیخوانشون؟
  • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۰۲
    0 0
    شهید جمهور ما با خونش همه تلاشهای شما در بدنام کردن او و راهش را شست و ننگ این توهین و تهمت های حسن فریدون و نوبخت و جهانگیری و مهر علیزاده و باند هاشمی و ... تا ابد بر پیشانی شما ماند و شما و امثال ظریف باید بدوید تا مثل شهید سلیمانی خود را به او بچسبانید تا بلکه مردم شما را هم ادم حساب کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس