1

جدیدترین یادداشت سعید حجاریان را باید بسترسازی هسته سخت اصلاحات به منظور اعلام مانیفست و سندگفتمانی جریان اصلاحات دانست.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل با نام «ویژه‌های مشرق» شما را در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم.

در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید

************

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در حالی چاپ و منتشر شد که تأکید بر پایان جنگ در توافقنامه جنگ غزه، واکنش سایت حسن روحانی به اظهارات سخنگوی شورای نگهبان، شکل‌گیری جنبش اعتراضی دانشجویان ایالات متحده امریکا در اعتراض به رژیم صهیونیستی و سهم ایران از میدان گازی آرش در بازی کویت و عربستان در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

جدیدترین یادداشت سعید حجاریان را باید بسترسازی هسته سخت اصلاحات به منظور اعلام مانیفست و سندگفتمانی جریان اصلاحات دانست، این یادداشت مورد توجه برخی رونامه‌های اصلاح‌طلب قرار گرفته و برخی دیگر آن را به صورت کامل بایکوت کرده‌اند؛ این عدم پوشش نوع نگاه جریان‌های مختلف در جناح اصلاح‌طلب را به خوبی نشان می‌دهد.

روزنامه هم‌میهن در یادداشتی با عنوان «آسیب‌شناسی جریان اصلاح‌طلب» نوشته است:

سعید حجاریان، تحلیلگر سیاسی در یادداشتی دو بخشی که بخش اول آن روزگذشته با عنوان «اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!» منتشر شده است، به آسیب‌شناسی آنچه امروز به‌عنوان جریان اصلاح‌طلب شناخته می‌شود پرداخته است، او در بخشی از این یادداشت نوشته است: «همه ما در سطوحی با مسئله‌ها، بحران‌ها و بعضاً فجایعی دست به گریبان هستیم و برای مواجهه با آن‌ها به ابزارهایی متوسل می‌شویم. این ابزارها در مواقعی به حل مسئله و مدیریت بحران کمک می‌کنند و حتی قادر هستند از فجایع جلوگیری کنند و در برخی موارد واجد چنین کارکردی نیستند. به گمان من به سیاست نیز می‌توان از این منظر نگریست؛ یعنی مسئله‌ها، بحران‌ها و فجایعی را فهرست کرد و سپس پرسید آیا ابزارها و ابتکارهای متعارف احزاب، جبهه‌ها و حتی افراد واجد کارکرد مثبتی هستند یا خیر؟»

در بخش دیگری از این یادداشت آمده است:

وی در ادامه این یادداشت به شکل‌گیری جریان اصلاح‌طلب اشاره کرده و آورده است: «از بدو تأسیس جمهوری اسلامی ایران، جریانی که ابتدا به‌نام چپ [خط امام] و سپس اصلاح‌طلب شناخته می‌شد، کوشید ضمن تلاش برای درک صحیح وضع موجود، به بخشی از راه‌حل تبدیل شود. به‌عنوان نمونه در زمانی‌که گروه‌های سیاسی- نظامی عرصه سیاست و اجتماع را تسخیر کرده بودند، این جناح تلاش کرد بر وزن سیاست بیافزاید و از نظامی‌گری بکاهد یا به‌عبارتی از عرصه عمومی اسلحه‌زدایی کند که حاصل این تلاش به اعلامیه ده‌ماده‌ای دادستانی ختم شد.

رونمایی تئورسین اصلاحات از الگوی جدید براندازی/ حسن روحانی بازیگر فیلم سوپرمن می‌شود؟

جدیدترین یادداشت سعید حجاریان را باید بسترسازی هسته سخت اصلاحات به منظور اعلام مانیفست و سندگفتمانی جریان اصلاحات دانست، سعید حجاریان که همواره به عنوان پیشقراول بیان تمهیدات کنش های سیاسی، گفتمانی و تشکیلاتی اصلاح طلبان برای عمومی سازی و بیان راهبردهای جریان اصلاحات شناخته می شود در نوشتاری با عنوان «اصلاح‌طلبان؟ خیر، متشکرم!» نخست، نگاهی به کارویژه‌های تفکر اصلاحی انداخته و حول دو مؤلفه «درک منطق موقعیت» و «نقش‌آفرینی به‌عنوان بخشی از راه‌حل» به بحث پرداخته و با ذکر مثال‌هایی به تعبیر خود توضیح داده است این دو مؤلفه چگونه به پیش رفته‌اند.

وی همچنین با تلاش برای تعریف جریان اصلاحات به عنوان جریانی بن بست شکن که طی سال های اخیر از سرعت فرایند فرسودگی کشور کاسته تصریح می کند که به‌نظر می‌رسد دو فاکتور مذکور، یعنی درک صحیح وضع موجود، و نقش‌آفرینی به‌عنوان بخشی از راه‌حل، اگر نگوییم به بن‌بست رسیده، دست‌کم با بحران اساسی مواجه شده‌اند. بحرانی که دامن‌گیر احزاب اصلاح‌طلب، جبهه اصلاحات ایران و… نیز شده، و بیم آن می‌رود چون آفت به‌سراغ ریشه‌ها نیز برود.

نهایتاً، حجاریان به پیامدهایی ارجاع می‌دهد که در پی‌ این وضعیت گریبان اصلاح‌طلبان را گرفته است که، از میان رفتن نقش واسط اصلاح‌طلبی به‌عنوان نیروی میانه و ضربه‌گیر جامعه از یک‌سو، و «تصویرسازی دفرمه» و «برساختن خصم» از سوی دیگر، بخشی از آن‌هاست.

بررسی این یادداشت حجاریان اما در بطن و متن بیانگر برخی از نکات قابل توجه است که عبارتند از؛

۱ - حجاریان در یادداشت خود هیچ اشاره ای به نظام فکری- اندیشه ای چپ های سنتی و اصلاح طلبان امروز و سیر تغییر گفتمان، رادیکالیسم های عصری و ...نداشته و صرفا تلاش می کند تصویری از روحیه اصلاحی در برابر نظامی با اشتباهات، پیگیر خیر عمومی و...را برای جریان اصلاحات بازنمایی کند که به تعبیر خاتمی به سخره ستپر بن بست برخورد است.

۲- حجاریان به انحای مختلف در حال بیان گزاره اصلاح ناپذیری نظام بوده و می کوشد تا ضرورت اصلاحات ساختاری را طرح و بیان کند.

۳- وی تلاش دارد تا شرایط کنونی جریان اصلاحات را مبتنی بر اخراج از حاکمیت بازنمایی کرده و عملا منش اپوزیسیونی جریان اصلاحات را گوشزد نماید.

۴- حجاریان با توجه به تاکید چند باره خاتمی و اصلاح طلبان مبنی بر پایان اصلاح طلبی مرسوم و شکل گرفته از سال ۹۲ در حقیقت در حال زمینه سازی برای عمومی سازی گفتمان و مانیفست جریان اصلاح طلبی است که همنشین با گفتمان تحولخواهی است.

۵- می توان تاکید و تصریح داشت حجاریان در حال بیان ایده کلی اصلاح طلبان ساختاری است که جامعه کشور در شرایط کنونی به چیزی فراتر از اصلاحات و کمتر از انقلاب نیازمند است.

در مجموع می توان تاکید داشت که حجاریان با یادداشت اخیر خود می کوشد تا علاوه بر مشخص کردن ابعادی از مانیفست جدید جریان اصلاح طلبی که بر اساس برخی اخبار مبارزه سیاسی با نظام را نیز توصیه می کند علاوه بر ارسال پیام هایی در این رابطه از سوی دیگر می کوشد تا به هژمون کردن این مانیفست در جبهه اصلاح طلبی پرداخته و به تعبیری به منزوی ساختن طیف میانه این جریان بپردازد.

وقتی اصلاح طلبان از روحانی سوپرمن می سازند!

رسانه های اصلاح طلب که از هم اکنون فعالیت های انتخاباتی خود را برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۴ آغاز کرده اند طی مطالب مختلفی ضمن هجمه به دولت سیزدهم از سوی دیگر تلاش دارند تا موضوع احیای برجام و سفیدسازی دولت گذشته را به عنوان یک برگ انتخاباتی طرح و بیان و مستمرا ادامه دهند.

این رسانه‌ها در این زمینه از سویی انتخابات آینده را به عنوان پاشنه آشیل دولت سیزدهم بازنمایی کرده و از جانب دیگر می کوشند تا دولت روحانی را به عنوان دولتی که از سقوط ایران جلوگیری کرد، طرح و بیان کنند، روزنامه آرمان ملی در این‌باره نوشته است:

ظاهرا حسن روحانی قصد سکوت ندارد و دلایل ردصلاحیتش دیگر تنها موضوع مدنظر او نیست، چنانکه بر خلاف گذشته به اقدامات شهرداری هم ورود پیدا کرده و انتقاد می‌کند. چنانکه در بخشی از دیدار جمعی با وزرا و معاونان سابق خود گفت: «امروز سر ساخت مسجد دعوا می‌کنند در حالی‌که اول باید نمازخوان تربیت کرد. اگر نمازخوان بیشتر شد، آن‌ها خودشان مسجد درست می‌کنند.» یا به صراحت به نقد رئیسی و دولت او می‌پردازد: «در این ۳۰ ماه دولت سیزدهم، ارزش بورس ۴۶ میلیارد دلار تنزل پیدا کرده در حالیکه در ۳۰ ماهه اول دولت یازدهم، ۸٫۵ میلیارد دلار رشد داشت. آن‌ها مدعی بودند همه با هم و یکدست هستند، به همدیگر کمک می‌کنند تا مشکلات حل شود. گفتند این‌ها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم.» مشخص است روحانی می‌خواهد چهره دیگری از خود به نمایش بگذارد و از آن شخصیت قبلی که تمایلی به انتقاد علنی نداشت، خارج شود.

رونمایی تئورسین اصلاحات از الگوی جدید براندازی/ حسن روحانی بازیگر فیلم سوپرمن می‌شود؟

گفتنی است با بررسی مطالب مطرح شده از سوی رسانه های اصلاح طلب و جای جای مطالب آن ها نه تنها ترس از دشمن و عدم توجه به ساخت درونی نظام مشهود است بلکه منجی سازی از دولت روحانی به عنوان منجی عدم سقوط ایران نیز موج می زند.

در این میان رسانه های اصلاح طلب اما هیچ گونه اشاره ای ندارند که همین برجامی که به عنوان دستاورد مقدس آنان شمرده می شود چگونه از سوی ترامپ به کاغذ باطله ای تبدیل شد و چگونه است که آنان چشم به روی عدم صداقت آمریکا در زمینه احیای برجام بسته‌اند.

اینکه اصلاح طلبان دوباره به دنبال حرکت انتخاباتی از مسیر سیاست خارجی و احیای برجام می باشند بیانگر فقدان ایده موثر و بی توجهی مضاعف به تلاش های داخلی است که می تواند اثربخشی تحریم ها را نه تنها کاهش داده که از سوی دیگر، تولید بازدارندگی برای ایران قوی نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 15
  • AS 7 IR ۲۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    20 2
    این سه تا سوال رو جواب بده؟ گلابی برجام واکسن معطل اف ای تی افی سند بیست سی به تمام مقدسات قسم هر کدوم از اینا بود تا الان طرف اعدام بود یه تیک تاکه ببین امریکا چه جیغ بنفشی میزنه اونوقت این اقا اینیستا رو ول باز گذاشته بود
    • SE ۰۴:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      19 1
      دزدان قالی های قیمتی کاخ مگه ممکنه که بتوانند بفکر مردم باشند
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 0
      حسنک وزیر و دو لت مستأصل و مستعمل وی در تراز دولت های عصر قجری و دوران پالانی ها !!!!!
    • فرید IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      6 0
      این بنفش اسکاتلندی مستحق چوبه دار هست. لعنت به مصلحتی که از اجرای عدالت در مورد همچین منافق خطرناکی ممانعت میکنه.
    • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 0
      دولتی که به قالی های کاخ ریاست جمهوری رحم نکنه میخواد به مردم رحم کنه
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      3 0
      روحانی و دار و دسته هاشمی آنچنان بلایی بر سر اقتصاد کشور و معیشت مردم آوردند که مغول نیاوردند اینها دیگه پاستور رو باید در خواب ببینند.
  • بختیاری IR ۲۱:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    11 3
    عجیبه که حضرات از فکر خودزنی بیرون امدند یا اینکه بعنوان آخرین تیر مظلوم نمایی و فریب نگه داشتید؟فقط جناب عصر حجری حواست هست حالت عادی حضرت عزرائیل دستش دراز کرده سمتت دوباره خودت هدف ترور سوری قرار ندی چون قطعا مسافر اونطرف میشی پیش رفیق مغروق خودت.در ضمن از افراد عقب مانده ذهنی هم استفاده نکنید.پیشنهاد میکنم از دوستان دارای ایدئولوژی سخت استفاده کنید.مثل دوستان دهه شصت که الان خیلی هاشون پشت سیستم نشین شدن اونطرف دنیا
    • IR ۰۶:۵۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 6
      خودت به تنهایی این مزخرفات رو نوشتی یا از موسادی‌های احمق هم کمک گرفتی؟!!
    • بختیاری IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      1 0
      چه خوشتون بیاد یانه کدخدا و جاسوسانش ملکه گور به گور شده و چهارپایانش همه وهمه در سراشیبی سقوط هستند و روسیاهی نصیب غربگداها و جاسوسان داخل ایران شد.واقعا سکوت حضراتو نمیبینی مقابل نسل کشی ها وشکنجه زنان و دانشجویان امریکا؟؟؟
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 0
    یادمه زمان روحانی لیست کسانی که ارز 4200 گرفته بودن توسط سایت ها اعلام شد . پدر داماد روحانی هم چند میلیون دلار ارز 4200 گرفته بود و موز وارد کرده بود . روحانی بیاید درباره این چند میلیون دلاری که برای واردات موز به پدر دامادش داده صحبت کنه اگر واقعا انصافی داره .
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    5 0
    اگر خدایی نکرده حسن فریدون دوباره رئیس جمهور بشه دیگه باید فاتحه ایران بزرگ وقدرتمند را برای همیشه خواند
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      0 0
      عیران قدرتمند:
  • کارتن خواب IR ۲۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    16 1
    روحانی و فرهادی هر دو الکی بزرگ شدند.
  • IR ۲۲:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    5 0
    حسن یک بار صنعت پیشرفته هسته ای به ثمن بخس وبدون هیچ عایدی فروخت میخواهد برگردد تا صنعت راهبردی دفاعی منطقه ای و استقلال ایران را هم بدهد برود
  • ناشناس IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 0
    حقیقتا باعث تعجبه، اینطور که میگید و استدلال میارید روحانی کمر به قتل نظام بسته و علنا داره تلاش میکنه، پس چرا کاریش نمیکنند؟
  • CA ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
    4 0
    حسن کلید داره میگه بذارید بهتون نشون بدم چرا رد صلاحیت شدم.
  • IR ۰۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    13 1
    دیدن قیافهٔ حسن روحانی لرزه به بدن می اندازه🤮
    • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
      5 0
      حسنک وزیر و دولت مستأصل و مستعمل وی در تراز دولت های عصر قجری و دوران پالانی ها !!!!! وقتی حجاریان ها و تاجزاده ها و زیباکلام ها حامی دولتی باشند یعنی این دولت باب طبع سرمایه های اسرائیل در ایران و بنابراین باب طبع خود صهیونی ها هست! به فرمایش حضرت علی علیه السلام اشخاص را با دوستان و دشمنانش می توان شناخت!!
  • IR ۰۲:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    13 1
    روحانی امروز ظاهر و باطن همون روحانی دیروزه‌ سندش اعصاب خردی هست که با دیدن مجدد این در تصاویرتون دچار شدم. میرغصبی بود برای خودش
  • CA ۰۲:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    12 1
    حسن کلید داره میگه بذارید بهتون نشون بدم چرا رد صلاحیت شدم.
  • IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    10 1
    وقتی کسانیکه این همه خیانت به کشور کردند محاکمه نمی شوند نتیجه اش میشه این ، الان دزد داره از صاحب مال شکایت میکنه؟!
  • IR ۰۵:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    قانون تعییر نکند
  • IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 1
    نقدینگی را از حبس خارج کن
  • IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 0
    شمولیت در دموکراسی امریکایی مسخره هست چون مثل اینه که بگیم صرف نشستن ادمها با لباس ها یا اسمهای مختلف مثلا درمجلی دموکراسی ایحاد میکنه
  • US ۰۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 0
    ببینم، یعنی واقعا نفهمیدید حجاریان اصالتا کیه و چیه و از چه قوم و تباریه؟ هنوز نفهمیدید سرش به چه آغلی بنده، هنوز نمیدونید کدوم قوم برای پوشش هویت واقعیشون اسم فامیلشون رو از شغل آباء و اجدادیشون انتخاب کردن؟ بادامچیان، ظروفچیان، بلورچیان، حدادیان، حجاریان، قدکچیان، آهنگر، زرگر، برزگر، زرکوب، زرینکوب، مسگر، ...
  • محسن IR ۰۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 5
    حسن روحانی که وضعیتش معلومه...میخوام بدونم رییسی چیکار کرده
  • پاکسازی قاطع !! IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 0
    آتش افروزی و توطنه چینی این اراذل داخلی ، قاطعانه متوقف شود !! :::: چند نفر دیگر از هموطنان عزیزمان قربانی این دسیسه ها و پستی این وطن فروشان شوند ؟!! :::: اینها برای به قدرت رسیدن و تخریب وجهه رقیب از هر حیله و آشوبی استفاده میکنند !! :::: حاضرند کشور و جامعه را به لبه پرتگاه ببرند !! :::: نباید به اینها عرصه جولان داد !! :::: اینها به کشور و جامعه رحم نمیکنند !! :::: اگر به اینها میدان بدهند ، حاضرند کشور را به هر شرایط بحرانی برسانند !! :::: باید سر جای خود نشانده شوند !! ::: برخورد قاطع و موثر میخواهند !!! :::: کوتاهی شود ، کشور را به هرج و مرج میکشانند !! ::::: برخورد قاطع و موثر میخواهند !!! :::: پاکسازی قاطع توطنه گران !! :::: اینها به کشور و جامعه رحم نمیکنند !! :: اینها به دنبال اغتشاش و ناآرامی هستند !!!!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    4 0
    حسن‌ روحانی بقالی هم نیت چه برسد به سوپر. هرچند انگلیسی های خبیث از این عزیز دردانه شان هایپرمن و سوپراستار می سازند که بجای گاو شیر ده عربی ، مرغ تخم طلای داشته باشند خوب حمایت رسانه ای در شبکه‌های اجتماعی خواهد کرد. و ما ايرانيهای فراموشکار 2 باره هم از سوراخ برجام هسته ای با برجام موشکی گزيده شویم.
  • نام اشنا IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    2 0
    احتمالا دوری حسن فریدون از برادرش حسین فریدون او را حسابی کلافه کرده و بی تابی میکند و در نتیجه شاهد این اراجیف و مهملات از سوی او هستیم. اگر شکایات مردم مالباخته دربورس را به جریان بیاندازید احتمالا حسن به حسین ملحق خواهد شد و با هم روزهای خوشی را سپری خواهند کرد و اب خنک خوردن را با هم به اشتراک میگذارند.
  • پاکسازی قاطع !! IR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    7 0
    آتش افروزی و توطنه چینی این اراذل داخلی ، قاطعانه متوقف شود !! :::: چند نفر دیگر از هموطنان عزیزمان قربانی این دسیسه ها و پستی این وطن فروشان شوند ؟!! :::: اینها برای به قدرت رسیدن و تخریب وجهه رقیب از هر حیله و آشوبی استفاده میکنند !! :::: حاضرند کشور و جامعه را به لبه پرتگاه ببرند !! :::: نباید به اینها عرصه جولان داد !! :::: اینها به کشور و جامعه رحم نمیکنند !! :::: اگر به اینها میدان بدهند ، حاضرند کشور را به هر شرایط بحرانی برسانند !! :::: باید سر جای خود نشانده شوند !! ::: برخورد قاطع و موثر میخواهند !!! :::: کوتاهی شود ، کشور را به هرج و مرج میکشانند !! ::::: برخورد قاطع و موثر میخواهند !!! :::: پاکسازی قاطع توطنه گران !! :::: اینها به کشور و جامعه رحم نمیکنند !! :: اینها به دنبال اغتشاش و ناآرامی هستند !!!!
  • DE ۱۲:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    حسنی از نتانیابو وترام پ ررو سرمشق میگیره برای اینکه محاکمه وزندان نره میخواد جنگ راه بندازه
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    1 0
    چندروز پیش شبکه 6 اقایی اومده بود که درمورد شکایت از رئیس دولت قبل صحبت میکرد واینکه رسیدگی میشود کاش تادیر نشده وکذاب فرار نکرده محاکمش کنند🤲🙏🤲🙏
  • IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۱۸
    0 1
    اینها رو ول کن، دلار چند؟ سکه چند؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس