پاریس باکو را به اجرای کمپین تجزیه‌طلبی در فرانسه متهم کرد

وزارت امور خارجه آذربایجان اعلام کرد: فرانسه به جای متهم کردن آذربایجان به حمایت از تظاهرات استقلال‌طلبانه در کالدونیای جدید، باید روی سیاست شکست‌خورده کشورش در قبال مناطق برون‌مرزی تمرکز کند.

به گزارش مشرق، سرویس دولتی حفاظت از فرانسه در برابر مداخلات دیجیتال خارجی (VIGINUM) اعلام کرد که جمهوری آذربایجان در حال انجام یک کمپین سیاه نمایی در شبکه‌های اجتماعی با هدف قرار دادن فرانسه در پس‌ زمینه ناآرامی‌ها و تجزیه‌طلبی در کالدونیای جدید است.

ویگینوم در گزارش خود خاطرنشان کرد که حساب‌های منشأ آذربایجانی «نشر گسترده و هماهنگ محتوای آشکارا نادرست یا گمراه‌کننده» را کشف کرده‌اند که پلیس فرانسه را متهم به شلیک به معترضان در کالدونیای جدید در پلتفرم‌های ایکس و فیسبوک در روزهای اخیر کرده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: تنها در ۱۵ می، ۱۶۸۶ کاربر در پلتفرم ایکس اطلاعات جعلی را با هدف قرار دادن فرانسه به اشتراک گذاشتند و حداقل ۸۶ نفر از آن‌ها اعلام کردند که اعضای حزب حاکم آذربایجان نوین (YAP) هستند. در ۱۶ می، حداقل ۱۱۲ نفر از ۳۰۱ کاربر که پست‌های مشابهی را در پلتفرم ایکس منتشر کردند، در بیوگرافی خود اظهار داشتند که از حزب حاکم آذربایجان نوین و آذربایجانی هستند.

ویگینوم تأکید کرد که اسلام بافاداروف، یکی از اولین کاربرانی که اطلاعات جعلی شامل مونتاژهای عکس و ویدئو را منتشر کرد، به عنوان مشاور در حزب حاکم آذربایجان نوین کار می‌کرد و شخص دیگری به نام المدین بهبود که گفته بود در شورای حمایت از سازمان‌های غیردولتی زیر نظر رئیس‌جمهور آذربایجان کار می‌کند، قبلاً در کمپین‌های مشابه شرکت کرده است.

این گزارش همچنین شامل فهرستی جزئی از کاربران شرکت‌کننده در کمپین و همچنین نمونه‌هایی از انتشار اطلاعات نادرست است.

حزب حاکم آذربایجان نوین هنوز در مورد این ادعاها اظهارنظر نکرده است.

جرالد دارمانان وزیر کشور فرانسه در مصاحبه‌ای با تلویزیون «فرانس ۲» در تاریخ ۱۶ مه، جمهوری آذربایجان را به دخالت در سیاست داخلی کالدونیای جدید (یک واحد اداری-سرزمینی ویژه فرانسه در اقیانوس آرام) که در آن شورش‌ها در طول هفته رخ داد، متهم کرد. باکو این اتهامات را رد کرد.

دارمانان، جمهوری آذربایجان را یک دیکتاتوری خواند و خاطرنشان کرد: دخالت آذربایجان در امور داخلی فرانسه یک خیال نیست، بلکه یک واقعیت است. من متأسفم که برخی از رهبران هواداران استقلال کالدونیا با جمهوری آذربایجان معامله کرده‌اند.

وزارت امور خارجه آذربایجان بلافاصله بیانیه‌ای صادر و تأکید کرد که «اظهارات بی‌اساس» وزیر فرانسوی را کاملاً رد می‌کند.

آیخان حاجی‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه آذربایجان گفت: وزیر کشور فرانسه به جای متهم کردن آذربایجان به حمایت از تظاهرات استقلال‌طلبانه در کالدونیای جدید، باید روی سیاست شکست‌خورده کشورش در قبال مناطق برون‌مرزی که باعث چنین اعتراضاتی شده است، تمرکز کند.

روابط جمهوری آذربایجان و فرانسه پس از جنگ دوم قره‌باغ به تدریج رو به وخامت گذاشت. در سپتامبر ۲۰۲۲، درگیری‌های خونین در مرز جمهوری آذربایجان و ارمنستان و به دنبال آن عملیات نظامی آذربایجان منجر به بازگرداندن کنترل کامل باکو بر قره‌باغ و خروج ارمنی‌ها از منطقه شد. در آن زمان که فرانسه حمایت علنی سیاسی و نظامی خود را از ارمنستان افزایش داد، روابط باکو و پاریس متشنج شد.

در این دوره مقامات فرانسوی، جمهوری آذربایجان را به نقض حقوق ارامنه قره‌باغ و تهدید تمامیت ارضی ارمنستان متهم کردند، در حالی که باکو فرانسه را متهم کرد که از تجزیه‌طلبی در آذربایجان حمایت می‌کند و با تسلیح، ارمنستان را برای جنگ بعدی آماده می‌کند.

در ادامه تنش روابط، آذرماه سال گذشته، جمهوری آذربایجان دو دیپلمات شاغل در سفارت فرانسه در باکو را اخراج کرد. پاریس نیز در پاسخ همین اقدام را انجام داد. آذربایجان همچنین یک شهروند فرانسوی مقیم باکو را به اتهام جاسوسی دستگیر کرد.

از سوی دیگر، الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان در کنفرانس‌های جنبش عدم تعهد که در مارس ۲۰۲۳ و سپس در ژوئیه در باکو برگزار شد، فرانسه را به استعمار نو متهم کرد.

در ژوئیه ۲۰۲۳، کنفرانسی در باکو برگزار شد که جدایی‌طلبان و حامیان استقلال از سرزمین‌های فرادریایی فرانسه از جمله کالدونیای جدید را گرد هم آورد.

در پایان کنفرانس «گروه ابتکار باکو» برای مبارزه با «استعمار فرانسه» ایجاد شد. این گروه اخیراً رویدادها، نشست‌ها و کمپین‌هایی پیرامون این موضوع برگزار کرده است.

طی سال گذشته، تعداد مقالاتی که فرانسه را به «استعمار» متهم می‌کنند، در رسانه‌های نزدیک به دولت جمهوری آذربایجان، از جمله در آژانس اطلاعات دولتی آذربایجان که معمولاً فرانسه را به «استعمار» متهم می‌کنند، افزایش یافته است. پرچم‌های جمهوری آذربایجان و پرتره‌های الهام علی‌اف رئیس‌جمهور آذربایجان در تظاهرات استقلال‌طلبان در کالدونیای جدید ظاهر شده است.

«گروه ابتکار باکو» در بیانیه خود که در تاریخ ۱۶ مه منتشر شد، سیاست دولت فرانسه در کالدونیای جدید را محکوم و خاطرنشان کرد که دولت فرانسه مسئول ناآرامی‌ها است و حمایت خود را از مردم محلی کاناک اعلام کرد.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • GB ۱۱:۵۷ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    5 13
    مهدفتنه و اشاعه تجزیه طلبی و قبیله گرایی همین جمهوری کثیف و جعلی باکوهست.
    • مسلمان IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      6 0
      کالدونیای جدید با ۱۵هزار کلیومتر دورتر از فرانسه وسط اقیانوس آرام خاک تاریخی فرانسه هستش
    • محمد IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      7 0
      ابله نادان حالا داری طرف فرانسه را می گیری!!
  • IR ۱۴:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    6 1
    فرانسه پیچ گوشتی هم نیست... ..خخخخخ
    • GB ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
      0 2
      تووضعت خیلی بدتر شده .خخخخخ
  • IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۰
    4 0
    کالدونیا خاک فرانسه نیست که تجزیه طلبی باشه کالدونیا تحت اشغال فرانسه است اسم آن استقلال طلبی است
  • IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    4 0
    اذربایحان حامی مظلومان بوده وخواهد بودوشمشیری برقلوی ظالم
  • IR ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    3 0
    ماشااللّه اذربایجان که به یک قدرت جهانی تبدیل شده یاشاسبن اذربایجان
  • IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
    5 0
    بعدازنابودی عرمنستان جعلی حالاوقت نابودکردن فرانسه اسعمارگراست اذربایجان درحال مبارزه با استعمارگران دنیاست
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۳/۰۲/۳۱
      4 0
      دقیقایاشاسین اذربایجان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس