از گوشه و کنار ورزش

از بی‌تفاوتی کمیته المپیک به بحران مالی فدراسیون‌ها تا رهاشدگی کی‌روش به حال خود و انفعال فدراسیون، روایت مشرق از گوشه و کنار ورزش است.

سرویس ورزش مشرق، دربی پایتخت با کیفیتی نه چندان مطلوب به پایان رسید و کمی از هیاهوی سرخابی‌ها کاسته شد؛ اما این تمام ورزش ایران و زوایای آن نیست. مروری بر اخبار کمتر دیده شده هفته گذشته خواهیم داشت:

* ورزش تهران چند سالی است که دچار رکودی عجیب شده. شهرداری تهران که با راه اندازی مجموعه های ورزشی، تجهیز و فعال سازی بسترهای مورد نیاز و ...، به این موضوع توجه ویژه ای داشت، در سال های اخیر عملا آن را به فراموشی سپرد. اکنون نیز ورزش شهروندی از نقطه مطلوب فاصله گرفته و صرفا در چند برنامه نمادین و شعاری خلاصه شده است. به نظر می رسد بایستی تجدید نظری جدی در حوزه ساختاری، رویکردی و عملکردی ورزش شهرداری تهران صورت گیرد تا شاهد حرکت این موضوع در پایتخت باشیم.

* فدراسیون ورزش های سه گانه را می توان در نوع خود کم نظیر دانست. در شرایطی که زمان ثبت نام برای انتخابات ریاست فدراسیون فرا رسیده، دبیر مجمع انتخاباتی که دبیر فدراسیون نیز هست، بار سفر را بسته و همراه تیم ملی راهی اردن شده است. اینکه چه چیز موجب می شود تا چنین اتفاقی روی دهد، فقط در چهارچوب این مجموعه قابل تحلیل است که فلسفه وجود چنین فدراسیونی بر هیچ کس مشخص نیست! به نظر می رسد وزارت ورزش بایستی درباره چنین فدراسیون‌هایی و عملکردشان جدی‌تر ورود کند که این ماجرا حکایتی از وضعیت کلان مدیریتی در ورزش است.

* در شرایطی که 7 ماه از سال 96 گذشته، کمیته ملی المپیک تنها سی درصد بودجه فدراسیونها و در برخی موارد کمتر آز آن را پرداخت کرده است. این در حالی است که اخبار دریافتی حکایت از آن دارد که مبلغ تخصیص یافته از سوی دولت به مراتب بیشتر بوده است. در شرایطی که فدراسیونها با مشکلات مالی مختلف روبرو هستند، این بی تفاوتی از سوی مدیران کمیته انتقادات بسیاری را برانگیخته است. در این خصوص موارد دیگری نیز وجود دارد که در آینده به آن‌ها خواهیم پرداخت.

* کارلوس کی روش که توانست با تیم ملی نتایج قابل قبولی بگیرد، مشخص نیست چه برنامه‌ای را برای کسب نتایج مطلوب در جام جهانی دنبال می کند. او به یک باره سفر می رود؛ ناگهان سر از روسیه درمی آورد؛ یک روز راهی آفریقا می شود و موارد دیگری که محصول انفعال و ضعف مدیریتی فدراسیون است. به نظر می رسد شاهد یک رهاشدگی امور مربوط به سرمربی پرتغالی هستیم که این فقط یک نمونه ساده از وضعیت مدیریت فدراسیون است. فدراسیون فوتبال بایستی در این زمینه جدیت و حمیت بیشتری از خود به نمایش بگذارد.

* کمیته اخلاق که در دوران ریاست مهدی تاج بر فدراسیون فوتبال، حیات جدیدی را آغار کرده، توانسته اقداماتی را در حوزه کاری خود که مقابله با ناهنجاری‌ها  در این رشته است، انجام دهد؛ اما در این بین، انتقاداتی نیز وجود دارد. مهمترین موضوع پنهان کاری در اعلام نتایج رسیدگی و تخلفات است. شایسته است، این کمیته اسامی و جزئیات تخلفات (در صورت امکان) را اعلام دارد که خود عاملی بازدارنده در وقوع تخلفات است. این پنهان کاری به هر دلیل که صورت می‌گیرد، نتایج نامطلوبی در پی داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس