کردستان عراق

خاندان بارزانی باسوءاستفاده از احساسات ملی‌گرایانه کردی تلاش کردند تا گروه‌های رقیب و مخالف خود را از میدان به درکرده و جایگاه خود و حکومتشان را در میان مردم اقلیم خودمختار کردستان عراق تحکیم ببخشند.

سرویس جهان مشرق - بارزانی با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان سعی کرد تا خود و حکومتی که دو سال پیش ازدست‌داده است را نجات دهد. او با سوءاستفاده از احساسات ملی‌گرایانه کردها و با برگزاری این رفراندوم تلاش کرد تا دیگر گروه‌های رقیب و مخالف خود (مانند اتحادیه میهنی کردستان و اتحادیه اسلامی کردستان عراق) را از چرخه سیاست اقلیم کردستان خارج نموده و جایگاه خود و حکومتش را در میان مردم و اقلیم خودمختار کردستان عراق تحکیم ببخشد و همچنین جایگاه خانواده بارزانی را در شمال عراق و اقلیم خودمختار کردستان عراق تثبیت نماید.

در همین راستا سیدعلی قائم مقامی کارشناس مسائل ترکیه در گفت و گو با مشرق ضمن اشاره به برنامه ریزی های  بارزانی برای حذف مخالفان و سوءاستفاده از رفراندوم کردستان برای حذف تمامی مخالفان اعلام کرد: بارزانی به‌غیراز فعالیت در منطقه خودمختار فدرال کردستان عراق، سعی کرد تا دیگر مناطق مورد اختلاف اقلیم خودمختار با حکومت مرکزی بغداد مانند کرکوک، موصل، خانقین ... را نیز جزء حکومت فدرال کردستان عراق اعلام کند و مناطق ترکمن نشین و عرب نشین را نیز زیرمجموعه اقلیم کردستان یا حکومت فدرال کردستان قرار دهد.

در روزهای گذشته تعدادی از رسانه‌های کرد با تحریک رژیم اشغالگر قدس و با نشان دادن نقشه‌ای موسوم به «نقشه کردستان بزرگ» سعی کرده‌اند تا بیش‌ازپیش منطقه را به سمت ناآرامی بکشانند؛ چراکه که این نقشه شامل تعداد زیادی از استان‌های شرق و جنوب شرقی ترکیه است و تا ارمنستان ادامه پیدا می‌کند و قسمت‌های شمالی کشور سوریه که امتداد آن تا سواحل دریای مدیترانه گسترده می‌شود را دربرمی گیرد و بر بخش‌هایی از ایران طمع دارد.

هدف از بیان کردستان بزرگ یا ارائه نقشه کردستان بزرگ به چالش و آشوب کشیدن چهار کشور بزرگ منطقه یعنی جمهوری اسلامی ایران، عراق، سوریه و ترکیه است که با حمایت دستگاه‌های امنیتی اسرائیل و انگلیس و با نظارت آن‌ها طرح و بیان‌شده و به دنبال افزایش ناامنی‌ها و درگیری‌ها در کل منطقه است.

 البته در پی اجرای چنین سیاست شومی برخی از گروه‌های کردی بسیاری از مناطق عراق و سوریه را از وجود ترکمن‌ها، شیعه‌ها و عرب‌ها پاک‌سازی کرده و باعث مهاجرت اجباری و یا فرار آن‌ها از این مناطق گردیده‌اند.

در همین راستا و در پاسخ به اقدامات امنیت زدای کردها در منطقه، ترکیه به تأسی از سیاست‌های پیشروانه ایران در اولین گام گمرکات خلیل ابراهیم در شهر «زاخو استان دهوک» اقلیم کردستان واقع در شمال عراق را تعطیل کرد. اردوغان سعی کرد تا از طریق تلعفر جایگزینی برای این گمرکات ایجاد کند تا به مبادلات اقتصادی و تجارت خود با عراق از طریق این گمرک ادامه دهد. هدف اردوغان تحریم زمینی اقلیم کردستان عراق بود. رجب طیب اردوغان اعلام کرد که بنا به درخواست بغداد و شخص حیدرالعبادی تمامی پروازهای ترکیه به مقصد اربیل، سلمانیه و بالعکس، از روز جمعه به حالت تعلیق درخواهند آمد و از تمامی شهروندان ترکیه درخواست کرد تا از شمال عراق خارج شوند.

ترکیه همچنین تهدید کرد صادرات نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق که در حدود ۵۵۰ هزار بشکه در روز به کشور ترکیه و از طریق خاک ترکیه به کشورهای اروپایی و رژیم صهیونیستی را قطع خواهد کرد که در این صورت درآمدهای نفتی بارزانی ها از بین خواهد رفت.

در شمال عراق (اقلیم خودمختار کردستان عراق) در حدود ۱۵۰۰ شرکت ترک درزمینه های نفت، گاز، پوشاک، ساختمان‌سازی، مواد غذایی و... سرمایه‌گذاری کرده و در حال فعالیت هستند و در حدود ۴۰۰ شرکت به نام شخص بارزانی و عشیره بارزانی در خاک ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و درزمینه انرژی و ... فعال هستند. طبق برآوردها بارزانی در حدود ۲۰۰۰ میلیارد دلار ثروت و دارایی دارد که بخش عظیمی از آن را در ترکیه سرمایه‌گذاری کرده و مقداری را در بانک‌های خارجی کشورهای مختلف به سپرده گذاشته است.

درنتیجه می‌توان گفت که بارزانی ها مشروعیت لازم برای رهبری اقلیم کردستان عراق را ندارند؛ چراکه درآمدهای نفتی شمال عراق را به انحصار خود و قبیله بارزانی درآورده و کل درآمدهای نفتی شمال عراق (اقلیم خودمختار کردستان عراق) را در اختیار چند هزار نفر قرار داده‌اند و بقیه مردم کردستان عراق از این درآمدها بهره‌ای نمی‌برند.

 بارزانی با خودبزرگ‌بینی کاذب و زیر سایه حمایت‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی سعی دارد تا با انجام این‌گونه رفتارها (برگزاری رفراندوم و تلاش برای استقلال) به اعمال تفرقه‌انگیز و تحریک‌آمیز خود در منطقه تحت عنوان استقلال کردستان عراق ادامه دهد.

اردوغان اعلام کرده است که اگر شیر صادرات نفت اقلیم خودمختار کردستان عراق را ببندد مردم کردستان عراق از گرسنگی خواهند مرُد. بارزانی ها هم تهدید کرده‌اند که اگر صادرات نفت کردستان عراق قطع شود آن‌ها تمامی رودخانه‌های بزرگ و کوچک، بخصوص آب رودخانه دجله را بر روی دولت مرکزی عراق (بغداد) بسته و اقوام ترکمن و عرب شمال عراق را تبعید و یا قتل‌عام خواهند کرد که این اظهارات ضد بشری، خود به‌تنهایی باعث تحریک و بروز جنگ و درگیری دیگری خواهد شد.

 دولت مرکزی عراق هشدار داده است که حکومت خودمختار اقلیم کردستان عراق باید تمامی فرودگاه‌ها و گمرکات را به ارتش و نیروهای دولت مرکزی عراق واگذار کند ولی بارزانی ها در مقابل تهدید کرده‌اند که این کار را هرگز انجام نخواهند داد.

درواقع بارزانی ها با سرپیچی از دستور و درخواست دولت مرکزی عراق قصد دارند تا ارتش ملی وحشد الشعبی را وارد نبردی سهمگین با نیروهای پیشمرگه کرد نماید و با خون‌ریزی بیشتر در عراق، منافع مستقیم آمریکا، داعش و اسرائیل را تأمین نموده و عراق و کردستان عراق بیش از بیش تخریب و ویران کنند.

بنابراین هدف و نیت اصلی بارزانی تصرف و احاطه کامل بر نفت کرکوک و موصل و تأمین منافع ایالات‌متحده آمریکا و رژیم اشغالگر قدس است. البته برآورد میزان ارزش نفتی این دو منطقه چیزی در حدود چهار تریلیون دلار است که دولت مرکزی عراق (بغداد) هرگز اجازه نخواهد داد که بارزانی ها بر نفت این مناطق دسترسی پیدا کنند و آن را تحت تصرف و انحصار خود دربیاورند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۱۲
    8 11
    همیشه در مورد کردستان عراق و رفراندم آن بطور کامل بنویسید کردستان عراق

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس