نبش قبر

طرح توسعه محوطه داخلی بقعه متبرکه امامزاده دوبرادران خرم‌آباد در حال انجام است و قبرهای موجود در محوطه بیرونی این مقبره تخریب شده است.

به گزارش مشرق، امامزادگان در سراسر کشور مأمن و پناهگاهی برای مردم هستند تا در زمان دلتنگی و مشکلات، مکانی برای آرامش و توسل به درگاه خداوند بیابند که به‌طور یقین در روحیه آن‌ها اثرگذار است و وجود این مکان‌های معنوی سطح تقوای افراد را نیز بالاتر می‌برد.

"دوبرادران" مقبره‌ای نام‌آشنا در شهر خرم‌آباد است که در حد وسط دو چشمه پر آب به نام‌های گرداب سنگی و بردینه قرار گرفته که در این بقعه دو قبر به نام‌های "سید ابوالوفا" و "سید علی" قرار گرفته که از اعقاب امام موسی کاظم(ع)به شمار می‌آیند.

مقبره امامزاده سید ابوالوفا و سید علی سال‌هاست در میان کوچه‌های تنگ محصورشده که اگر از سمت گرداب سنگی برای رسیدن به مقبره حرکت کنی باید از کوچه‌ای کم‌عرض که تنها یک نفر می‌تواند عبور کند با دلهره خود را به مقبره برسانی این در حالی است که این بقعه متبرکه مکانی زیارتی و سیاحتی برای مردم شهر خرم‌آباد است که می‌توانست با اجرای طرح توسعه، زائران با آرامش خاطر بیشتری در این مکان معنوی حضور یابند.

توسعه‌ای به قیمت پاک شدن هویت متوفیان

و اما طی چند روز اخیر خبرهایی از توسعه‌ این بقعه متبرکه به گوش می‌رسید، توسعه‌ای به قیمت پاک شدن هویت متوفیانی که در محوطه بیرونی این مقبره آرمیده‌اند.

طرح توسعه محوطه داخلی بقعه متبرکه در حالی است که حیاط مقبره تخریب و ساخت‌وساز صورت می‌گیرد و قبرهایی که در این مکان قرار دارد نیز مورد تخریب قرار گرفته و خانواده متوفیان هیچ‌گونه رضایتی از تخریب شدن قبر عزیزانشان ندارند.

با ورود به این بقعه متبرکه در مرحله نخست چشممان به محوطه‌ای پر از خاک و قبرهایی خالی افتاد که در کنارشان سنگ‌قبرهایی شکسته و استخوان مردگان مشاهده می‌شد.

بیرون آوردن استخوان مردگان از قبر

تخریب و نحوه دور افتادن استخوان متوفیانی که در حیاط این بقعه مدفون بودند به‌گونه‌ای است که دیگر قابل‌تشخیص نیست کدام استخوان مربوط به کدام قبر بوده که پس از پرس‌وجو از مدیرکل اوقاف استان بیان کردند تخریب قبری پس از گذشت 30 سال مانعی ندارد ولی با مراجعه به نظر مقام معظم رهبری به شماره استفتاء: 455335 و پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه قبر امواتی که در مقبره امامزاده قرار گرفته، به‌قصد توسعه‌ مقبره این قبور را شکافته و استخوان‌ها را بیرون کشیده و به محل دیگر انتقال می‌دهند این مسئله از نظر شرعی مشکلی ندارد می‌فرمایند عمل مذکور حکم نبش قبر را دارد و جایز نیست.

جای تامل است شخص والایی که در این مکان به خاک سپرده‌شده و تربتش محل زیارت مردم شده غیرممکن است روحش راضی باشد کسانی که در جوارش به خاک آرمیده‌اند روحشان این‌چنین آزرده شود.

ساخت و ساز غیرمهندسی بقعه امامزاده ابوالوفا

علیرضا عزیزی فرزند یکی از متوفیان مدفون‌شده در این امامزاده اظهار داشت: برای توسعه فضای داخلی بقعه امامزاده ابوالوفا فضای بیرونی توسط هیئت‌امنای این امامزاده در حال تخریب است و علیرغم اینکه تعداد زیادی قبر در محوطه موردنظر قرار دارد ولی هیچ توجهی نشده و نبش قبر صورت گرفته و استخوان متوفیان از قبر بیرون افتاده و قابل‌ مشاهده است.

وی افزود: پدرم که از افراد خیر شهر بود چهار سال گذشته در حیاط این امامزاده دفن شده ولی با توجه به نقشه‌ای که غیر مهندسی انجام می‌دهند بالای مزار پدرم ستون قرار می‌گیرد که در این صورت جنازه پدرم آسیب می‌بیند.

عزیزی با بیان اینکه بدون مجوز درب‌های بقعه را بسته‌اند و در حال تخریب قبرهای داخل حیاط این امامزاده هستند حتی درختی که 60 سال قدمت دارد و در گوشه حیاط قرار داشت نیز قطع‌شده است، افزود: بر چه اساسی قبر مردگان را شکافته و جنازه را بیرون می‌آورند، اموات مظلوم واقع‌شده‌اند و با این اقدام خود اعتقادات مردم را از بین می‌برند.

مدیر اوقاف پاسخگو نیست

این فرد معترض تصریح کرد: اینجا مکانی زیارتی برای آرامش روح و روان مردم است و در مواقع دلتنگی می‌توانند به این مکان معنوی مراجعه کنند ولی حیاط این امامزاده را از بین می‌برند و باوجوداینکه فضای بیرونی امامزاده خاک دستی است نمی‌توان ساخت‌وساز انجام داد و نقشه‌ای که پیاده می‌کنند مهندسی نیست، فقط برنامه‌های خودسرانه خود را پیش می‌برند و با توجه به مراجعاتی که شده متأسفانه مدیر اوقاف نیز پاسخگو نیست.

حجت‌الاسلام مرتضی خاکباز مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان اظهار داشت: هیئت‌امنای امامزاده در حال ساخت‌وساز و توسعه محوطه داخلی امامزاده هستند، این مکان مالکیت امامزاده است و اگر جنازه‌ای در حریم این بقعه دفن شده با حفظ حرمت مرمت انجام می‌شود.

تخریب انجام‌شده حکم نبش قبر ندارد

وی افزود: این اقدام به‌گونه‌ای نیست که نبش قبر محسوب شود و چنانچه سنگ‌قبری برداشته می‌شود عکس‌برداری صورت گرفته و در همان مکان جای گذاری می‌شود.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان لرستان عنوان کرد: اگر سنگ‌قبری دور انداخته‌ شده باشد در محوطه‌سازی امامزاده‌ها سنگ‌قبر به یک اندازه ساخته، کف سازی انجام و همسان‌سازی صورت می‌گیرد.

وی بیان کرد: اداره شهرستان بر کار ساخت‌وساز محوطه امامزاده نظارت می‌کند و هیچ اقدامی خلاف شرع و قانون انجام نمی‌شود کما اینکه اگر 30 سال از قبری بگذرد تخریب ایراد ندارد و اگر به دفتر همه مراجع نیز مراجعه شود می‌گویند 30 سال از قبری بگذرد تخریب هیچ ایراد شرعی ندارد.

با توجه به مکان قرار گیری این بقعه می‌توان طرح توسعه محوطه این مقبره را به‌صورت گسترده انجام داد تا علاوه بر حفظ حرمت متوفیان در محل، به مکانی برای جذب گردشگران استان تبدیل شود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    63 15
    به بهانه گردشگری همه خاطرات و تعلقات و طبیعت و اعتقادات و ... در حال نابودی است. تفکر سرمایه داری و پول محوری بر همه کس و همه چیز حاکم شده است.
    • IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      10 18
      گردشگری کجا بود? طرح توسعه است واسه گسترش فضا یعنی جاهای تنگ رو نباید گسترش داد?
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      7 3
      وی بیان کرد: .... با توجه به مکان قرار گیری این بقعه می‌توان طرح توسعه محوطه این مقبره را به‌صورت گسترده انجام داد تا علاوه بر حفظ حرمت متوفیان در محل، به مکانی برای (((جذب گردشگران))) استان تبدیل شود.
  • IR ۱۳:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    37 5
    ایرانیا هیولا شدن
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      7 9
      چه ربطی داره؟!
    • IR ۱۵:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      2 10
      هیولا تویی
    • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      12 1
      1330! چی به چی ربطی داره؟ خوب معلومه! این اندازه کودک آزاری و قتل و خیانت و حالا بی‌رحمی به مرده‌ها حتی به نظرت خیلی عادیه؟ حتماً باید آتیش از دهن مردم بزنه بیرون و شاخدار بشوند تا قبول کنی از لحاظ اخلاقی در جامعه با یک وضع ناهنجاری مواجه هستیم؟ از معدود جوانهای پاک مثل حججی که فاکتور بگیریم، یه نگاه به دور و برت بنداز و ببین حرامخوری چه به سر دنیا و آخرت مردم داره میاره تا ربط موضوع دستت بیاد... التماس تفکر...
  • IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    23 17
    توی دولت تدبیر و امید مرده ها هم در امان نیستند! الله اکبر
    • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
      16 8
      گل گفتي
  • حسین IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    67 1
    در شهر ما یک قبرستان با قدمت 5500 ساله و ثبت در آثار باستانی کشوری رو با خاک یکسان کردن و در زمینش مدرسه ساختن و همه نظاره گر بودن.قدمتی که به دوران حضرت ابراهیم و قبل از اون میرسید رو نابود کردن
  • IR ۱۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    23 0
    طرح توسعه قبر؟؟؟ یه فکری برای کارتن خواب ها و بچه های کار و معتادهای در حال گسترش و مناطق فاقد مدرسه و مرکز درمانی می کردید
  • IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    25 1
    به جای توسعه قبرستان تو مناطق محروم مدرسه و درمانگاه بسازید والا ثوابش بیشتره.
  • IR ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۸
    0 0
    اساسا دولت واداره اوقاف نباید اجازه دهند مردگان را درجوار امامزاده ها و امامان دفن کنند مرده جایش در قبرستان است چه فقیر باشد چه ثروتمند چه معروف باشد چه گمنام چه از افراد سیاسی باشد چه غیرسیاسی . وقتی وارد محوطه امامزاده می شوید با انبوهی از قبرهای قدیمی روبرو می شوید و حال تان گرفته می شود
  • رهگذر IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۵/۲۹
    0 0
    ضرب المثلله می گویند الان به دادم برس بعد از مرگم نمی خواهد دسته گل بیاوری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس