ابراهیم رزاقی.jpg

یک کارشناس مسائل اقتصادی کشور گفت: اقدامات متقابل ایران باید در راستای کاهش خام فروشی، کاهش فروش نفت، افزایش دامداری و دامپروری و تولیدات کشاورزی و ورود سرمایه دارها به عرصه تولید باشد.

به گزارش مشرق، ابراهیم رزاقی، در خصوص اقدامات متقابل مجلس ایران در قبال تحریم های اخیر آمریکا علیه ایران اظهار داشت: اقدامات متقابل ایران به ویژه اقدامات اقتصادی که مجلس شورای اسلامی مصوب کرده است در قبال تحریم‌های آمریکا اصلاً قابل مقایسه نیست؛ چرا که یکی از بزرگترین سیستم های بانکی دست آمریکا است و وقتی صحبت از تحریم می کند می تواند با توجه به قراردادهای جدیدی مانند FATF حتی بانک های داخلی ایران را هم تحریم کند.

وی با اشاره به تبعات این قرارداد تصریح کرد: بانک های آمریکایی می توانند با اعمال فشار بر ایران باعث تحریم نهادهای نظامی از جمله سپاه و ... از سوی بانک های داخل کشور شوند که چندی پیش نیز اهد بودیم یکی از بانک ها مشکلاتی را برای یک نهاد نظامی در کشور به وجود آورد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با تاکید بر قدرت مالی، بانکی و ارزی آمریکا عنوان کرد: در حال حاضر هم شاهد هستیم که اگرچه طبق برجام تحریم‌های بانکی برداشته شده است اما در عمل به خاطر اعمال فشار سیستم بانکی آمریکا بر بانک های دنیا، غالب بانک های بزرگ امکان مبادلات ارزی با ایران را ندارند. حتی در مواردی شاهد بوده ایم که قراردادهایی بسته شده است اما امکان جابه جایی ارز برای عملیاتی شدن قرارداد وجود ندارد.

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور در ادامه افزود: مجلس دانسته با ندانسته طرحی را تصویب کرده است که تنها اقدامات متقابلی انجام داده باشد اما در عمل این طرح قابلیت اجرایی بسیار کمی داشته و حتی اگر عملیاتی هم بشود در قبال تحریم های آمریکا اثر چندانی نخواهد داشت.

اقتصاد بر پایه فروش نفت از زمان رفسنجانی پایه ریزی شد

رزاقی با بیان اینکه باید مسئولان کشور در ابتدا برای خود این سوال را طرح کنند که چرا تحریم های آمریکا اثرگذار است عنوان کرد: اقتصادی که از زمان آقای رفسنجانی در کشور است تا کنون بر محور فروش نفت خام و پتروشیمی و وارد کردن کالاهای ضروری و غیر ضروری بوده است که این سیاست در دولت یازدهم به شدت تشدید شده بود.

با وجود دلار ارزان حتی مونتاژ هم در ایران به صرفه نیست

وی با انتقاد از تخصیص دلار ارزان به واردکنندگان در کشور عنوان کرد: ارزان بودن قیمت دلار باعث واردات بیش از حد و ارزان همه اقلام و کالاها شده است که از این رو نه تنها تولید در ایران به صرفه نیست، بلکه حتی صنعت مونتاژ هم در واردات مواد اولیه و سر هم کردن آنها در داخل کشور است در ایران به صرفه نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه در کشورهای صنعتی از فعالیت‌های تولیدی مالیات اخذ نمی‌شود عنوان کرد: در ایران سنگین ترین مالیات ها از تولیدکنندکان اخذ می‌شود و همین مساله در کنار مشکلات بانکی زیادی که برای تولیدکنندگان وجود دارد منجر به زمین خوردن تولید شده است. و تا زمانی که در داخل از تولدکننده حمایت نشود نمی توان با تحریم های آمریکا اقدامات متقابلی موثری انجام داد.

اولین اقدام روسیه در قبال تحریم های آمریکا کاهش وابستگی غذایی خود از طریق افزایش تولید بود

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور ضمن بر شمردن برخی از اقدامات متقابل روسیه در قبال تحریم های آمریکا عنوان کرد: اولین اقدام واکنشی روسیه در قبال تحریم های آمریکا افزایش تولید محصولات کشاورزی و دامداری در این کشور بود و به سرعت وابستگی های غذایی خود را به کشورهای دیگر کم کردند.

رزاقی همچنین گفت: به جای حرف ها و طرح های پوشالی و موهومی برای مقابله با تحریم های آمریکا در اولین نقطه باید به تولید داخلی کمک کرد و از این رو نقاط وابستگی کشور به کشورهای دیگر را کاهش داد. با ابتکارات تولیدکنندگان داخلی قطعاً مشکلات اقتصادی کشور حل می شود و در عوض بازدارندگی برای وضع تحریم های جدید از سوی سایر کشورها ایجاد می کند.

وی در ادامه افزود: غرق شدن در واردات نه تنها منجر به بیکار شدن تعداد زیادی در کشور می شود بلکه اقتصاد کشور را آنقدر آسیب پذیر می کند که هر تحریمی می تواند برای کشور مشکلات اقتصادی ایجاد کند که طبیعتاً قشر کم درآمد آسیب بیشتری از تحریم ها می بیند.

کاش طبقه اشرافی ایران مانند طبقه اشرافی آمریکا در مسیر تولید بود

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی مربوط به دیروز و امروز نیست و مختص همه جوامع در همه دوره هاست عنوان کرد: از دهه 60 به بعد شاهد به وجود آمدن یک طبقه اشرافی گستاخ در کشور هستیم که در کنار ثروت خود به کرسی های قدرت هم رسیده و حتی برای خود نماینده به مجلس می فرستند، رسانه در اختیار داشته و فضای عمومی جامعه را به سمتی که خودشان می خواهند هدایت می کنند.

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور ضمن بیان اینکه طبقه اشرافی در همه کشور ها وجود دارد عنوان کرد: طبقه اشرافی و ثروتمند در کشورهای دیگر مشغول کارهای تولیدی هستند و بخش اعظمی از سرمایه خود را وارد این عرصه کرده و از این مسیر هم سرمایه خود را افزایش داده و هم به کشور خودشان خدمت می کنند اما عمده سرمایه ثروتمندان ایران در کار واردات و کارهای غیر تولیدی است.

رزاقی همچنین خاطرنشان کرد: اشرافیت ایران به دنبال روی کار آوردن دولت های نوکر صفت برای خودشان هستند که بتوانند آنطور که دلشان می خواهد اقتصاد را پیش ببرند به عنوان مثال دولت ها را مجاب به فروش نفت خام و وارد کردن همه کالا ها کند و در همین راستا با تعاملاتی که دارند دولت ها را مجبور به عرضه دلار ارزان به خودشان برای واردات کالاهای خود می کنند.

وی در ادامه افزود: مالیات داد این طبقه هم در دست خودشان است یعنی همواره با راه های مختلف یا مالیات نمی دهند و یا درصد کمی مالیات می پردازند حتی این طبقه حاضر نیستند یارانه دریافت نکنند.

فهرست دارایی های مسئولان به ویژه دولت باید منتشر شود

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور با تاکید بر لزوم انتشار فهرست دارایی های مسئولان به ویژه قوه مجریه عنوان کرد: تنها یکی دو مورد اقدام به انتشار دارایی های خود کردند اما هیچ کدام دارایی های خود را قبل و بعد از مسئولیت منتشر نکردند. در حالی که این موضوعی معمول و قانونی است.

این کارشناس مسائل اقتصادی کشور در ادامه تاکید کرد: اقدامات متقابل ایران باید در راستای کاهش خام فروشی، کاهش فروش نفت، افزایش دامداری و دامپروری و تولیدات کشاورزی و ورود سرمایه دارها به عرصه تولید باشد. در حال حاضر برجام نتوانست مانع از تحریم جدید و بهبود وضع اقتصادی بشود از همین رو باید دولت برای حل این مشکل به داخل توجه کند.

تنها 10 میلیون شغل در کشور وجود دارد که نیمی از آن دلالی است

رزاقی با تاکید بر اینکه بزرگترین دشمنان اقتصاد ما در داخل کشور هستند عنوان کرد: ضربه ای که اقتصاد ایران از اقدامات نسنجیده دولتمردان در داخل کشور خورده است تحریم ها به ایران نزد، با این شرایط اقتصاد و تحریم ها اگر اقدام عملی برای مقابله با آنها صورت نگیرد ایران به سمتی می رود که فقر و بیکاری بر کشور سایه می اندازد.

وی همچنین گفت: اول انقلاب اسلامی قرار بود 150 میلیون شغل ایجاد شود که در حال حاضر 10 میلیون شغل بیشتر در کشور وجود ندارد که نیمی از آنها دلالی است و این از ضعف سیاست های اقتصادی و عملکرد دولت ها بوده است که عملکرد دولت روحانی به این شرایط دامن زد. در حال حاضر ثروت عظیم کشور دست کسانی است که دغدغه تولید ندارند و این خطر بزرگی است.

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور با بیان اینکه برخی به دنبال رساندن ایران به پرتگاه های اقتصادی هستند تا از این رو به انقلاب اسلامی آسیب برسانند، عنوان کرد: مرحله دوم تحریم ها علیه ایران تحریم مواد غذایی است که قبل از آن با واردات زیاد محصولات کشاورزی و غذایی می خواهند کشور را به طور کامل وابسته کنند؛ از همین رو روسیه مقابله با این موضوع را جزء اولویت های خود قرار داده است، ایران تجربه ضربه خوردن از مسیر مواد غذایی را داشته است که بر اساس اسناد بیش از 9 میلیون ایران یجان خود را از دست دادند.

ضرورت کاهش وابستگی ایران به دلار

این کارشناس مسائل اقتصادی بیان داشت: در خصوص کاهش وابستگی های کشور به دلار تصریح کرد: یکی از مهم ترین ابزارهای مقابله با تحریم ها در کشور کاهش وابستگی ها به دلار است؛ چرا که ضرورتی ندارد ایران مراودات مالی خود را با کشورهایی که واحد پولی آنها چیز دیگری است به دلار انجام بدهد.

رزاقی با بیان اینکه این سیاست در حال حاضر در برخی از کشورها در حال پیگیری است عنوان کرد: روسیه در حالی که هنوز تا روز اجرایی شدن این قانون 70 روز باقی مانده است این سیاست را در دستور کار خود قرارداده و در راستای عملیاتی کردن آن نیز اقداماتی صورت داده است.

وی خاطر نشان کرد: حدود 35 کشور دنیا در حال حاضر معاملات پایاپای خود را با واحد های پولی کشور خود انجام می دهند که هم ارزش پولی خود را بالا برده و هم وابستی های آنها به دلار کم می شود.

این کارشناس مسائل اقتصادی در ادامه گفت: حضور دلارها در معاملات ایران امکان رد یابی معاملات ایران را برای آمریکا فراهم کرده و از همین رو فشار تحریم ها هدفمند تر شده است اما ایران می تواند اقتصاد خود را به گونه ای تنظیم کند که وابستگی حداقلی به دلار داشته باشد و این نیازمند اقدامات اساسی و بنیادی در اقتصاد کشور است.

خروج دارایی های ایران از کشورهای اروپایی و تهدید آنها

استاد دانشگاه های اقتصادی کشور بیان داشت: یکی دیگر از راه های مقابله با تحریم ها و تحت فشار قراردادن کشورهای اروپایی را فشار بر آنها خواند گفت: ایران می تواند دارایی های خود را از کشورهای اروپایی و غربی خارج کند و یا حداقل آنها را با این مساله تهدید کند؛ این اقدام از سوی روسیه انجام گرفته و اتحادیه اروپا و حتی برخی از کشورها مانند آلمان در قبال تحریم روسیه  اعتراضات گسترده ای را متوجه کاخ سفید و واشنگتن کردند.

 رزاقی تصریح کرد: امروز نباید کسانی کشور را اداره کنند که درد مردم و منافع مردم را ندارند؛ مردم ایران و کسانی که حامیان نظام جمهوری اسلامی هستند غالبا در شرایط مالی متوسط رو به پایین زندگی می کنند و باید سیاست های اقتصادی کشور در راستای منافع این اقشار باشد تا از بروز تضاد طبقاتی جلوگیری شود.

وی در پایان بیان داشت: مهم ترین مشکل اقتصاد ایران نبود یک روحیه جهادی در میان مسئولان اقتصادی کشور است و در شرایطی که تمام کشورها به دنبال استقلال اقتصادی خود از دیگر کشورها هستند، مسئولان کشور راحت ترین راه که همان واردات و افزایش وابستگی کشور است را انتخاب می کنند.

منبع: راه دانا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس