سلاح لیزر

آمریکایی ها در حالی مدعی هستند این سلاح لیزری می‌تواند علیه پهپادهای ایرانی به کار گرفته شود که برد عملیاتی این سامانه، بسیار کمتر از سقف و محدوده پروازی پرنده های بدون سرنشین کشورمان است.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، «سلاح لیزری»؛ بازی تکراری و جذاب برای رسانه ها که ارتش آمریکا، اجرای هر از چند گاه آنرا خوب بلد شده و تاثیرش روی افکار عمومی کشورهای هدف و بازتابش در فضای مجازی و مکتوب را به نحو احسن مشاهده می کند. ماجرا از این قرار است که پس از گذشت چند سال، دوباره آمریکا اعلام کرده برای مقابله با پهپادهای کشورهایی چون ایران، کره شمالی، چین و روسیه سلاح لیزری خود با نام LaWS را در آب‌های خلیج فارس آزمایش کرده است؛ آزمایشی که با استفاده از کمبود اطلاعات اهالی رسانه، همان فیلم قدیمی را مجددا به عنوان تست جدید، جا زده و هیچگونه تصویری از این اقدام جدید مخابره نشد.

البته این اولین آزمایش سلاح مذکور نیست و اولین بار در سال ۱۳۹۳ آمریکایی ها آن را در خلیج فارس آزمایش کرده اند. بر اساس اعلام نیروی دریایی این کشور این سلاح در نهایت در سال ۲۰۲۰ میلادی وارد خدمت عملیاتی خواهد شد. آمریکایی ها مدعی هستند این وسیله می‌تواند علیه اهداف متعدد کوچک همچون قایق‌ها و ناوچه‌های توپ‌دار موثر باشد و قادر است به جای شش پرتو بر یک پرتوی قدرتمند متمرکز شود که می‌تواند هم به عنوان یک عامل کور کننده یا به عنوان یک سلاح برای به آتش کشیدن پهپاد یا قایق کوچک استفاده شود.

با توجه به تست مجدد این سلاح در خلیج فارس، اهمیت آن برای رسانه ها، افکار عمومی و نیروهای مسلح کشورمان، مشرق را بر آن داشت تا به تحلیل و بررسی ویژگی ها و نقاط قوت و ضعف این سلاح جدید بپردازد.
 

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس
USS Ponce مجهز به سلاح لیزری ۳۰ کیلوواتی

طبق اعلام این رسانه ها، متخصصان یگان سیستم‌های دریایی نیروی دریایی آمریکا هفت سال مشغول کار بر این وسیله بوده اند و ۴۰ میلیون دلار هزینه صرف شده تا این تکنولوژی به این مرحله برسد. البته تاکید شده که این ماموریت در خلیج فارس یک اقدام آزمایشی است چرا که نیروی دریایی آمریکا می‌خواهد چیزهای بیشتری از این وسیله جدیدی بداند.

تاریخچه ای مختصر از سلاح های لیزری

به زبانی ساده لیزر ابزاری است که نور را به صورت پرتوهای موازی بسیار باریکی که طول موج مشخصی دارند ساطع می‌کنند. این دستگاه از ماده‌ای جمع کننده یا فعال کنده نور تشکیل شده که درون محفظه تشدید نور قرار دارد. این ماده پرتو نور را که به وسیله یک منبع انرزی بیرونی (از نوع الکتریسیته یا نور) به وجود آمده، تقویت می‌کند. از همان ابتدای کشف این خواص در اوایل دهه ۱۹۵۰ دانشمندان به خواص گوناگون این فناوری جدید پی بردند و از آن تاریخ به بعد بخش های مختلف از علوم و صنایع تحت تاثیر این فناوری قرار گرفت.

 در بخش های نظامی نیز با پی بردن به قدرت بالای لیزر برنامه هایی از اواخر دهه ۱۹۶۰ میلادی برای استفاده از این تکنولوژی مطرح شد.  در ابتدا نیروی هوایی آمریکا به دنبال استفاده از لیزر به عنوان یک سامانه پدافند هوایی بود، نیروی زمینی و دریایی آمریکا نیز در ادامه دهه ۱۹۷۰، آزمایشاتی را به منظور طراحی و ساخت سلاح های پدافند لیزری انجام دادند که عمدتا در مرحله نمونه های آزمایشی باقی ماند. اما در دهه ۱۹۸۰ میلادی و با روی کار آمدن رونالد ریگان و بحث استراتژی "جنگ ستارگان" استفاده از سلاح های لیزری در دو نقش تدافعی و هم تهاجمی گسترده تر شده و با جدیت بسیار بیشتری از سوی آمریکا دنبال شد. البته به دلیل موانع موجود در آن پروژه و البته پایان جنگ سرد پروژه های آن طرح نیز عمدتا در مرحله آزمایشی و پیش نمونه باقی ماندند.

به طور مثال یکی از آن طرح ها که از آن زمان مطرح شده و در سالهای بعد از جنگ در قالب برنامه سپر دفاع موشکی آمریکا مطرح شده و نهایتا به دلیل مسائل مالی و نبود توان واقعی عملیاتی لغو شد، پروژه "لیزر هوابرد ضد موشک بالستیک" بود که بر پایه نصب یک توپ لیزری بر روی دماغه یک فروند هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ برای ساقط کردن موشکهای بالستیک در مرحله شتاب گیری اولیه آنها بود.
 

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس
سامانه لیزر هوابرد آمریکا در جریان آزمایشات


این طرح سرنوشت بسیار جالبی پیدا کرد. پروژه YAL-۱ که تبلیغات فراوانی برای آن توسط آمریکا انجام شده بود پس از سالها تحقیق و صرف میلیاردها دلار در زمان مسئولیت رابرت گیتس وزیر دفاع اسبق آمریکا لغو شد.

بخشی از صحبتهای وزیر دفاع سابق آمریکا در مورد این سامانه جالب است. وی می گوید: "من و سایر پرسنل وزارت دفاع معتقدیم که این برنامه هرگز عملیاتی نشده و نخواهد شد. در حقیقت برای هدف قرار دادن یک موشک بالستیک در مرحله شتاب گیری اولیه آن از فاصله ای امن به لیزری ۲۰ الی ۳۰ برابر نیرومندتر از آنچه که در حال حاضر در این هواپیما نصب شده است نیاز است. پس در حال حاضر این لیزر هوابرد در صورتی که قصد مقابله با ایران را داشته باشد بایستی در درون مرزهای این کشور به عملیات پرداخته و موشکهای بالستیک را در مرحله اولیه پرواز ساقط کند. برای این کار ما به ۱۰ الی ۲۰ فروند از این هواپیماها نیاز داریم که بهای هر کدام نزدیک به یک و نیم ملیارد دلار است و هزینه تعمیر و نگهداری سالانه هر کدام از آنها نیز ۱۰۰ میلیون دلار است. من نیز فکر نمی کنم که کسی معتقد باشد که این ایده عملی باشد"

در نهایت و پس از این گونه مخالفت ها، هواپیمای مورد نظر در سال ۲۰۱۲ میلادی به گورستان هواپیماهای آمریکایی در ایالت آریزونای آمریکا منتقل شد.
 

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس
لیزر هوابرد آمریکا در گورستان هواپیما


در شوروی سابق نیز برنامه هایی در خصوص بهره گیری از اشعه لیزر برای مقاصد پدافندی به صورت زمین و هواپایه وجود داشت که به شکل عملیاتی در نیامده و آنچنان از وضعیت فعلی آنها خبری در دسترس نیست و به نظر می رسد اگر ارتش روسیه در حال کار بر روی چنین سامانه هایی است، ترجیح می دهد فعلا به انتشار جزییات یا آخرین اقدامات صورت گرفته در این حوزه نپردازد؛ هرچند که حوزه لیزر همیشه برای متخصصان و محققان این کشور، جذاب بوده است.
 

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس
A-۶۰ لیزر هوابرد ساخت شوروی سابق


چینی ها نیز اخیرا اعلام کرده اند که یک سامانه پدافند هوایی لیزری آن هم مخصوص هدف دادن ریز پهپادها برای دفاع از تاسیسات ثابت خود ساخته اند اما به نظر می رسد آنها نیز فعلا گزینه مخفی کاری یا بی توجهی به این حوزه را مد نظر دارند که انتخاب گزینه اول، منطقی تر به نظر می رسد.
 

جنگ روانی جدید لیزری آمریکا در منطقه خلیج فارس+عکس
لیزر زمین پایه ساخت چین


پس از این توضیح اولیه در مورد این سامانه ها، به سیستم مورد نظر نیروی دریایی آمریکا که با عنوان "سامانه تسلیحات لیزری" و یا به اختصار "LaWS " که با کد  AN/SEQ-۳  نیز شناخته می شود، می رسیم که در حقیقت یک سامانه دفاع نزدیک بوده و با توجه به این کد مطرح شده، به نظر می رسد قرار است جایگزین سیستم فالانکس که یک توپ گاتلینگ ۲۰ میلی متری بوده و در حال حاضر لایه آخر دفاعی اکثر شناورهای نظامی آمریکا را تشکیل می دهد، شود. نمونه قبلی این سامانه توانی در حدود ۲۰ کیلووات و نمونه فعلی توانی برابر با ۳۰ کیلووات دارد.

نقاط ضعف و راه های مقابله با سامانه های لیزری

اما آیا لیزر و سلاح ساخته شده توسط امریکا، یک تهدید فوری برای تجهیزات نظامی کشورمان است؟ ضمن آنکه جواب فعلا منفی است، باید توجه داشت که اولین و یکی از بزرگترین دشمنان سامانه های لیزری، شرایط بد جوی است. هرگونه مه غلیظ، شرجی، پوشش ابری، طوفان شن و یا دود مصنوعی به راحتی می تواند توان این پرتوی لیزری پرتاب شده را کاهش داده یا آن را منحرف و یا حتی به طور کامل در شرایط مطلوب از بین ببرد. حال تصور کنید در منطقه ای مثل خلیج فارس که پدیده هایی این چنینی بسیار رخ می دهد سامانه لیزری مثل این تا چه حد قابل اطمینان خواهند بود؟

در مثالی ساده و پیش پا افتاده، پهپادهای ایرانی به راحتی می توانند با پخش کننده های دود مصنوعی مجهز شده و دیواری از دود را در برابر این سامانه ایجاد کرده و به طور کلی آن را بی اثر کنند. بحث بعدی استفاده از پوشش های منعکس کننده بر روی سامانه های مورد نظر است که به راحتی می توان بر روی قایق ها و پهپادهای ایرانی پوشش های منعکس کننده را نصب کرد.

کلیپ آزمایش سلاح لیزری LaWS


فراموش نکنید که لیزر اصولا یک پرتوی نور است و از قوانین مربوط به تابش و بازتابش پیروی می کند. بسیاری از کارشناسان، در سالهای قبل با طرح این مسئله اعلام کردند که در صورت استفاده از یک پوشش منعکس کننده، مهاجمین می توانند با بازتابش نور لیزر به سمت منبع آن سامانه  مورد نظر را از بین ببرند. نکته دیگر در این خصوص بحث افزایش روز افزون توان تسلیحات دورایستای جمهوری اسلامی ایران است. انواع و اقسام بمب ها و موشکهای هدایت شونده ای که دور از برد این سامانه لیزری پرتاب شده و پهپاد یا قایق پرتاب کننده بدون قرار دادن خود در معرض خطر توان خروج از منطقه را دارد.

در عین حال افزایش سرعت پهپادهای ایرانی مشکل دیگری برای متجاوزین ایجاد می کند. استفاده از موتورهای جت و قابل مانور بودن پهپادهای جدیدتر ایرانی هدف گیری و تابش ادامه دار لیزر به این چنین اهداف کوچکی را بسیار مشکل می کند. در مورد قایق های تندرو هم همین مسئله صادق است و با افزایش سرعت کار برای سامانه های تدافعی مشکل تر خواهد شد. البته در این میان اژدرها نیز سلاح هایی هستند که به دلیل حرکت در زیر آب کلا از خطر این گونه سلاح ها در امان هستند و در صورت استفاده سیستم های تدافعی لیزری کلا بی اثر خواهند شد.

لیزری ۲۰ کیلوواتی بر روی ناوشکن USS Dewey


البته ذکر این نکته نیز مهم است که مقامات آمریکایی از اعلام برد این سامانه خودداری کرده اما با توجه به اعلام آن به عنوان یک سیستم دفاع نزدیک، نباید از برد بالایی برخوردار باشد و همین نکته، در مقایسه با ارتفاع بالای پهپادهای ایرانی برای انجام اقداماتی چون شناسایی یا حمله سریع به اهداف دریایی، عملا امکان استفاده از آنرا ضد تجهیزات مدرن کشورمان ناممکن می سازد، خصوصا آنکه هم اکنون پهپادهای ایرانی در قالب اسکادران های تخصصی در آمده و تعداد آنها یک مزیت بزرگ برای هرگونه اقدامی محسوب می شود و این موضوع در مورد قایق های تندرو سپاه نیز صدق می کند.

آیا سلاح لیزری آمریکا تهدیدی برای ایران است ؟

همانطور که در بالا به آن اشاره شد آمریکا راه طولانی را برای رسیدن به وضعیت فعلی طی کرده و در نهایت بعد از چندین دهه تلاش و صرف میلیون ها دلار هزینه، صرفا به یک سامانه دفاع نزدیک رسیده است که البته هنوز نه تولید انبوه شده و در محیطی مثل خلیج فارس نیز کارایی آن با علامت های سوال بزرگی رو به رو است. نکته بعدی این است که این سلاح حتی در صورتی که کاملا طبق گفته سازندگان آن عمل کند صرفا یک سامانه دفاع کوتاه برد است و شناورهای موشک انداز و بسیاری از پهپادهای ایرانی اصولا نیازی به وارد شدن به درون حلقه دفاعی این سامانه ندارند و از کیلومترها دورتر توان شلیک جنگ افزار خود را دارند.

نیروی دریایی آمریکا و سایر بخش های نیروهای مسلح این کشور همچنان کار بر روی سلاح های لیزری با توان بیشتر را ادامه می دهند اما این که آیا اصولا روزی این سلاح ها به یک حقیقت عملیاتی بدل شوند و بتوان از آنها در حجم بالا در تمام شرایط میدان نبرد استفاده کرد بحثی است که به نظر زمان بسیار طولانی تا مشخص شدن آن باقی مانده است و انتشار اخباری از این دست، صرفا عملیات روانی و تلاش برای تاثیرگذاری روی اذهان و افکار عمومی و مدیران رسانه هایمان خواهد بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 18
  • غیر قابل انتشار: 13
  • US ۰۱:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    95 31
    کاری نداره که با یک سیستم آینه مانند میشه منحرفش کرد
    • IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      20 9
      ایول . جالب بود
  • سارومان IR ۰۲:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    93 49
    متاسفانه با روی کار آمدن دولت اعتدال از نظر شرایط امنیتی در بدترین وضعیت ممکن از بعد از جنگ قرار گرفتیم از یک طرف امریکایها تحریم ها رو از هسته ای روی تسلیحات متعارف ما آوردن و حتی امروز برنامه پهپادی و قایق های تندرو ما رو هم به لیست تحریم های موشکی منطقه ای تروریسم و حقوق بشری اضافه کردن از یک طرف تحریم های تسلیحاتی و موشکی بالستیک ما رو دارن در کنگره حتی برخلاف برجام تمدید می کنن که این وسط کشورهایی مثل روسیه و چین هم که در فکر فروش تسلیحات به ایران هستن دوباره مثل قبل از برجام با تهدید تحریم و مجازات های یک جانبه امریکا این بار به بهانه های غیر هسته ای مواجه میشن! از طرفی دیگر موشک های بالستیک ما با حداقل ترین تعداد تست مجبور به تولید انبوه میشن که خودش کلی ریسک داره و از ابعداد دیگه شاهد فشار سنگین روی قدرت منطقه ای ایران یعنی مقاومت منطقه یا در اصل نفوذ منطقه ای هستیم اصولا وقتی از بالا نگاه می کنیم امریکا داره با اسم رمز تحریم و ایجاد هزینه تک تک فاکتورهای دفاع سخت در ایران رو با هدفی که الآن دیگه شفاف و واضح میگن یعنی تغییر حکومت ایران حذف می کنن چیزی که اعتدال گرایان در زمان برجام منکر اون می شدن و اون رو توهم توطئه تندروها می خوانند برای توجیه عقب نشینی سنگین هسته ای در برجامی که قرار بود ما رو از چاله تحریم ها خارج کنه نه در چاه جنگ یا برجام های بی پایان بعدی وارد کنه آنهم بدون کارت هسته ای! که انتهای اونها در حالت خوش بینانه محض دوستی با اسراییل سعودی و تروریستی قلمداد کردن گروه های شیعه مقاومت در منطقه مثل حزب الله لبنان مدافعین حرم و گروه های شیعه عراقی یمنی و حتی داخل ایران مثل بسیج سپاه و.. هست و در حالت احتمالآ قطعی ورود پایگاه های نظامی امریکا یعنی چتر هسته ای بعلاوه سپر دفاع ضد موشکی امریکا علیه روسیه به داخل خاک ایران مانند دو کشور غربی وشرقی ایران!.. نمیشه حدس زد تا چند سال دیگه میشه زمان خرید ولی میشه مطمئن بود اعتدال گرایان دستور جدید کدخدا یعنی براندازی و تغییر رژیم بدون جنگ رو در دستور کار برجام تغییر رژیم صلح آمیز قرار میدن با حوادثی بسیار سنگین تر از سال 88 و...
  • ایرانی IR ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    آمریکا تهدید قویتر از لیزر برای از موشکهای ایران داره که به همونا دلخوشتره... دولت محترم کنونی صدها برابر لیزر موشک ایرانی رو تهدید میکنه چه نیاز به این هزینه های هنگفت... مگه نبود با کمترین هزینه یا اصلا بدون هیچ هزینه ای تمام زیرساخت های هسته ای رو همونطور که دلشون میخواست از بین بردن... باید این دفعه منتظر موشک بود...
    • محمد IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۶
      2 0
      واقعا
  • IR ۰۶:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    دوست دارم ترامپ بزنه به کله اش یه کاریتون کنه ببینم چی توی چنته دارید داعش تا مجلس اومد خواب بودید طبل توخالی ها
    • سید IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      97 12
      حالا که این قدر ترامپ زده ای برایت یک پیشنهاد دارم، برای لذت بردن از زندگیت برو آمریکا زندگی کن و برای تأمین معاشت هم می توانی از دستشویی شستن شروع کنی.
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      73 4
      مقایسه عملیات شهری داعش با حمله یک ارتش کلاسیک درست نیست و هیچ ربطی به هم نداره. ضمنا تاریخ نشون داده که آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم با هیچ کشور قدرتمندی وارد جنگ نشده است.
    • حبیب IR ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      91 9
      داداش تو مزدوری که فارسی بلدی.از ضمیر مخاطب استفاده میکنی که چی...... همون داعش که حس نزدیکی بهش داری .با سعی بچه حزب الهی ها داره جمع میشه .نبود حاج قاسم الان جنابعالی بین مرز لیبی به ایتالیا سوار قایق بودی داشتی قاچاقی فرار میکردی .بچه های ما که مقر داعش رو از اینجا زدن ....
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      79 11
      واقعا دوست داری به کشورت حمله کنن تا مدافعان کشورت ضایع بشن؟؟!!! اصلاح طلب جماعت همینه دیگه. شعار ملی گراییتون هم فقط حرفه. حرف مفت
    • IR ۰۹:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      5 16
      سلام
    • 2020 IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      61 14
      کلاً اصلاحطلبان عاشق تحریم و تهدید و براندازی و جنگ و آشوب هستند در عین حال دیگران رو جنگ طلب و تندرو برچسب می زنند.
    • IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      63 15
      ما زودتر از ترامپ جونت یه کاری به خود تو میکنیم داعشی حروم لقمه . جِر خوردی همدستات تو حمله به مجلس به درک واصل شدن ؟
    • ابوالفضل IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      36 9
      تا امثال شما منافقها توی مملکت باشن خیلی چیزها امکان داره فرقی نمیکنه تو چه رده ای باشین بالا یا پایین در ضمن مطمئن باش اگه یه روزی این احمق کاری بخاد بکنه من و تو یه سیبلیم واسش فقط دنبال امثال من نمیگرده
  • IR ۰۶:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    11 53
    نور لیزر تا بی نهایت به مسیر مستقیم خود ادامه می دهد پس برد آن بی نهایت است به طوری که در پروژه استارشات قرار است یک سفینه کوچک را تا میلیون ها کیلومتر بوسیله تابش لیزر از روی زمین کنترل کنند
    • سوسان IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      55 5
      باید تمام هوای کره زمین رو تخلیه کنی تا نور لیز به بی نهایت برسه
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      50 2
      بله، برد نور ستاره ها هم بی نهايت است ولی ستاره با آن همه انرژی که ملياردها مليارد کيلو وات ميشود، در فواصل دور ديگر ديده نميشود. نور ليزر هم به همين ترتيب در فواصل دور کم انرژی ميشود.
    • ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
      47 2
      آیکیو مهم توانش هست. خورشید هم نورش تا بی نهایت میره ولی هرچی دور میشیم میزان انرژی ش افت میکنه
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    9 7
    یکی از راه ها ی مقابله با این سلاح تغییر رنگ سطح مثلا قایقهاست مثلا جیوه ای کردن سطح آنها که بخوبی می تونه شعا تابش لیزر را خنثی کنه این آقای "سارومان " اولین کامنت ظاهرا زده به صحرای کربلا!
  • IR ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    14 58
    اووف عجب چیزیه! ایول آمریکا
  • 2020 IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    50 12
    تا اعتدالیون قبلاً سبز و اکنون بنفش، هستند چه نیازی به لیزر و هزینه وتحقیقات برای آمریکا هست؟
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    63 5
    مهم نیست که لیزرشون جواب میده یا نه مهم اینه که دارن روی سلاحهای جدید و نسل آینده تجهیزات سرمایه گذاری و تحقیق میکنن. کاری که ما بر عکس می کنیم و سال به سال داریم بودجه نظامی رو کمتر و کمتر می کنیم. بعدشم میگیم انشالله گربه بود.
  • جواد IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    9 38
    مشرق داری اشتب میزنی این سلاح بعد از جنگ سرد متوقف شده و چند سالی بیشتر از طراحی نگذشته در ضمن این سامانه بسیار پیچیده تر از طراحی موشک راستی به گفته ی طراحان این سلاح پرتوی که سامانه استفاده میکنه نامرعی و در نتیجه منعکس کننده جواب نمیده .فکر کن باسرعت 300 هزار kmبر ثانیه اهداف با گرمای چند هزار درجه ای نابود میکنه
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    23 9
    زمانی که اولین تلاشها برای پرواز صورت گرفت عده ای مسخره کردند و حالا پرواز عمری عادی شده و همین ریشخند ها برای بسیاری دستاوردهای دیگر هم اتفاق افتاده. آنها دارند اولین تلاشهای عرصه نوین از سلاحها را انجام می دهند، الان عده ای می آیند فحاشی که سپاه سلاح مخفی فلان و بهمان دارد، اما یک سوال خیال می کنید آنها هیچ ندارند و یک قل دو قل بازی می کنند؟
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    23 39
    آنها اهل لاف زدن نیستند . اگر عملیاتی و اثر بخش نبود روی ناو نصب نمی کردند . ایران در تجهیزات نظامی مزیت ندارد و خیلی عقب است
  • DK ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    29 13
    ایران کشور قدرتمندیه از این چیزها نمیترسه ایران کشوری نیست که داعش بیاد نزدیک مرزهاش زرد کنه
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    2 3
    سلام گزارشتون عکس نداره
  • ناشناس IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    7 4
    لطفا از نمایشگاه هوایی برادر پوتین یعنی ماکس 2017 گزارش بزارید
  • عباس ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    13 4
    باید سطح خارجی پهپادهامونو آبکاری کروم کنیم تا مثل آینه بشه
  • معاون اول مغز متفکر US ۱۳:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    15 5
    آواکس ، آواکس و موشک ضد ماهواره از اوجب واجبات است.
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۸
    26 3
    دشمن را نباید دست کم گرفت
  • IR ۲۰:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۴/۲۹
    3 0
    لطفا اخلاق را مراعات فرمایید وبه هم نپرید
  • احد IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۲
    4 5
    درود بی کران به سپاه قدرتمند مان وشهدای والا مقام وعزیزمان دوستان تا زمانی که این فرزندان خلف روح الله (رح) را داریم غم بدل راه ندهید حتی اگرصد آمریکای حرامی در پیش باشد.عزت زیاد
  • IR ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۵/۰۳
    8 0
    فقط کم خرد ها دشمن رو دست کم می گیرند ،چیزی که مشرق بهش توجه نمیکنه اونا تهدیدها رو جدی میگیرند وبراش راه حل ارائه می کنند تو جنگ اسراییل و حماس گنبد آهنین رورو کردند برا مقابله با ضد تانکهای حزب الله سامانه تروفی رو معرفی کردن و برا موشک ها و پهبادها سامانه لیزری و انرژی جنبشی..
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۶/۰۸
    1 2
    درودبه همه وطن دوستانو وطن پرستان...راه حل سادست........پهبادشیشه ای یاازجنس طلق محکم مانندفایبرگلاسه محکم شیشه ای که نورازش ردشه......روزوشب برهمگی خوش

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس