کد خبر 741776
تاریخ انتشار: ۴ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۷
رهبر و العبادی

رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیگر حوزه‌هایی که مورد تأکید رهبر انقلاب هم قرار داشت، از جمله اهداف سفر عبادی به ایران بود.

 به گزارش مشرق، عراق به عنوان یکی از مهمترین کشورهای همسایه ایران به حساب می‌آید که این اهمیت می‌تواند به دلیل برخورداری از بیشترین مرز مشترک زمینی، اشتراکات مذهبی، تاریخی و فرهنگی میان دو کشور، نزدیکی و اشتراکات دیدگاه‌های دو طرف در خصوص مسائل منطقه‌ای، مبارزه مشترک دو کشور با تروریسم، قرار داشتن عراق در محور مقاومت، وجود اکثریت شیعه در آن کشور که بیشترین سهم را از قدرت عراق دارا هستند و موارد اشتراک دیگر میان این دو کشور باشد.

به تازگی شاهد سفر نخست وزیر عراق به تهران بودیم که در راستای سفر منطقه‌ای وی به سه کشور عربستان، ایران و کویت صورت گرفت تا بدین ترتیب تحرک دیپلماتیک مهمی را از جانب بغداد داشته باشیم که می‌تواند اهداف مختلفی را هم در بر داشته باشد که در این گفتار سعی خواهد شد به صورت اجمال به برخی از آن اهداف پرداخته شود.

از جمله اهدافی که برای سفر عبادی که در رأس هیئت بلند پایه‌ای به تهران آمده بود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

- رایزنی در خصوص گسترش همکاری‌های دوجانبه سیاسی، امنیتی، اقتصادی و دیگر حوزه‌هایی که مورد تأکید رهبر انقلاب هم قرار داشت و ایشان تأکید کردند که باید تا جایی که می‌شود سطح روابط ایران و عراق ارتقاء پیدا کند.

- آخرین هماهنگی‌ها در خصوص مسائل مشترک منطقه‌ای از دیگر اهداف این سفر بود که می‌توان از جمله آن مسائل منطقه‌ای به همکاری‌های مشترک در مبارزه با تروریسم اشاره کرد که ایران از آغازین روزهای ورود عناصر تروریستی، تکفیری داعش به عراق با خواست دولت مرکزی آن کشور به صورت مستشاری تاکنون همواره در کنار دولت و مردم عراق قرار گرفته.

- برخی تحلیل گران بر این باورند که از دیگر مسائل منطقه‌ای مورد بحث در آن دیدارها مسئله میانجی گری عراق میان ایران و عربستان بوده، در سال‌های اخیر با قطع ارتباط میان تهران و ریاض و علنی شدن اختلافات آنها شاهد افزایش تنش‌ها در منطقه هستیم.

آنگونه که مقامات ایران بارها اعلام کرده‌اند ما خواهان منطقه‌ای باثبات و امن هستیم و در پی داشتن روابطی مبتنی بر حسن نیت، احترام متقابل و حفظ تمامیت ارضی و حاکمیت ملی با همسایگان خود هستیم که عربستان سعودی را هم شامل می‌شود، لذا از هر پیشنهادی دال بر میانجیگری از جانب هر یک از کشورهای منطقه استقبال می‌کنیم.

- برخی دیگر نیز معتقدند که از جمله مسائل مطرح شده میان مقامات تهران و بغداد با توجه به مقاصد سفر عبادی پیش و پس از تهران، می‌تواند میانجیگری در مسئله محاصره قطر باشد که در این خصوص عبادی سعی داشته در این سفرها با رایزنی با مقامات سه کشور ایران، عربستان و کویت به راه حلی سیاسی جهت پایان دادن به موضوع قطر دست یابد.

یکی دیگر از نکاتی که سفر عبادی به تهران داشت این بود که چندی پیش ایاد علاوی معاون رئیس جمهور عراق اظهاراتی را علیه تهران مطرح کرد و نقش کشورمان را در عراق مورد سرزنش قرار داد که البته پس از آن عبادی در نطقی مواضع علاوی را شخصی خواند و بار دیگر اعلام حمایت خود را از ایران ابراز داشت و ایران را همسایه و شریکی قابل اعتماد دانست که در روزهای دشوار در کنار عراق ایستاده است.

لذا این سفر نخست وزیر عراق به تهران درست پس از آن اظهارات از سوی معاون رئیس جمهور عراق و همچنین با توجه به برخی تحولات مهم منطقه‌ای رخ داده در ماه‌های اخیر و فشارها علیه نیروهای مردمی عراق و نقش ایران در حمایت از آنها، که سعودی‌ها از آن تعبیر به دخالت در امور داخلی عراق می‌کنند، اهمیت ویژه‌ای داشته.

از دیگر مواردی که در سفر عبادی به تهران می‌توان ذکر کرد، برخی نکاتی بود که رهبر ایران بر آنها تأکید داشتند من جمله عدم اعتماد عراقی‌ها به آمریکا، انسجام وحدت داخلی احزاب و قومیت‌های عراقی، اهمیت حضور و پیشروی نیروهای مردمی، ادعای واهی مبارزه با تروریسم از جانب آمریکا و اعلام حمایت مجدد ایشان از عراق یکپارچه و مخالفت با طرح تجزیه آن کشور بود.

مسئولان عراق در این برهه زمان بیش از هرچیز به حفظ اتحاد و انسجام درونی نیازمندند و نه مطرح شدن برخی مسائل همچون برگزاری همه پرسی استقلال کردستان که طرحی است نخ نما شده که می‌تواند هزینه‌های بسیاری را به دولت بغداد تحمیل کند و طبعاً در راستای اهداف بدخواهان عراق هم قرار دارد.

کسانی که دم از استقلال کردستان عراق می‌زنند دانسته و یا نادانسته، آب در آسیاب دشمنان عراق می‌ریزند که بی‌تردید آنها مترصد فرصتی جهت تجزیه آن کشور هستند تا توان عراق را و متعاقب آن قدرت محور مقاومت را در برابر رژیم صهیونیستی بکاهند و این امر یعنی خیانت به کشور و مردم عراق، در حالی که امروز اولویت این کشور مبارزه تمام قد با تروریسم در داخل کشور و توطئه‌های بدخواهان است که از خارج از مرزها هدایت می‌شوند.

یادداشت: محمد مهدی ملکی

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس