گوشه و کنار جهان

خبرنگاران مشرق، در جست‌وجوی اخبار و تحلیل‌ها، به نکات ویژه‌ای برمی‌خورند که کمتر موردتوجه تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد.

سرویس جهان مشرق - در کنار اخبار آشکار و تحلیل‌های روزمره در دنیای بین‌الملل، اخباری در لابه‌لای فضای سایبری وجود دارد که یا دیده نمی‌شود و یا کمتر مورد توجه نخبگان، تحلیل‌گران و مخاطبین قرار می‌گیرد؛ مشرق با استفاده از رصد و منابع خاص، اخبار ویژه دنیای بین‌الملل را برای مخاطبین عرضه می‌کند.

*******

** اختلافات داخلی در عربستان نسبت به قطر

درحالی‌که در دیدار امیر کویت و ملک سلمان در جده پیرامون بحران بین عربستان و امارات با قطر وزرای حرس الوطنی، اقتصاد و خالد الفیصل امیر مکه به همراه محمد بن سلمان وزیر دفاع و جانشین ولیعهد حاضر بودند ولی خبری از حضور محمد بن نایف ولیعهد و وزیر کشور در این نشست نبود که این مسئله نشان دهنده ابعاد داخلی بحران بین قطر و عربستان برای دولت سعودی است.

** تحریم‌های ساختارشکن غیرهسته‌ای

ساختار طرح تحریم‌ها غیرهسته‌ای علیه جمهوری اسلامی ایران نشان دهنده برنامه‌ریزی گسترده و جامع آمریکا برای فشارهای هدفمند در راستای تغییر نظام سیاسی در ایران است.

این تحریم‌ها از چهار محور فرهنگی، سیاسی- اقتصادی، نظامی و منطقه‌ای فشارهای گسترده‌ای را همانند تحریم‌های هسته‌ای بر جمهوری اسلامی ایران اعمال خواهد کرد.

تحریم‌های حقوق بشر با هدف تقویت عناصر ضد نظام، تحریم‌های سپاه، تحریم‌های حمایت از تروریسم با هدف مهار قدرت منطقه‌ای و تحریم‌های موشکی با هدف فروپاشی ستون فقرات دکترین نظامی ایران، گام‌های عملیاتی دولت ترامپ برای تغییر نظام سیاسی در ایران است که تاکنون بخش‌های از آن به اجرا درآمده است.

ترامپ تلاش می‌کند تا سیاست‌های ریگان که منجر به فروپاشی شوروی شد را بار دیگر برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران پیاده کند.

** احتمال تشکیل سازمان پیمان شرقِ نزدیک

یک منبع اسرائیلی فاش کرد که احتمال تشکیل سازمان شرق نزدیک میان دولت‌های عرب شامل مصر، اردن، امارات و عربستان سعودی و اسرائیل وجود دارد.

با توجه به منافع مشترک دولت‌ها در مقابله با افراط‌گرایی سنی و دشمنی با ایران سازمان "نتو" می‌تواند پیوندی راهبردی از شرق مدیترانه و دریای سرخ تا کرانه اقیانوس هند را برقرار کند. این سازمان می‌تواند رویکردی جدید برای حل‌وفصل منازعه فلسطین و اسرائیل باشد.

** ترامپ شیعیان را به کاخ سفید راه نمی‌دهد

از زمانی که دونالد ترامپ به ریاست جمهوری رسیده است هیچ یک از رهبران جامعه شیعیان عراق به واشنگتن نرفته‌اند، وضعیتی که نشان از تغییر رویکرد کاخ سفید نسبت به این گروه دارد.

بر اساس اطلاعات منابع ما، درخواست دیدار تعدادی از رهبران شیعه، از جمله نوری المالکی نخست‌وزیر سابق، رد شده است. درب‌های کاخ سفید تنها به روی حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق، گشوده شد. با این حال، در مقابلِ رهبران کرد از جمله مسرور بارزانی، رئیس سرویس اطلاعاتی اقلیم خودمختار که در ماه می از آمریکا دیدار کرد، فرش قرمز پهن شده است.

** سرویس‌های اطلاعاتی چین در جستجوی زندگی فرازمینی

در میان سازمان‌های اطلاعاتی جدید چین که در دست تأسیس هستند، یک از بدیع‌ترین – و سری‌ترین – بخش‌ها واحدی است که به هوش مصنوعی و زندگی فرازمینی اختصاص دارد. مرکز مطالعه هوش فرازمینی (CSETI) که جایی میان واحد جدید «نیروی فضایی» و سرویس اطلاعات نظامی ارتش آزادی خلق و سازمان‌های غیرنظامی مسئول اخترشناسی قرار دارد، در مأموریت‌های فضایی چین حضور خواهد داشت تا به دنبال مدارکی دال بر وجود زندگی هوشمند در فضای خارجی باشد. چین قصد دارد در سال ۲۰۴۹، همزمان با صدمین سالگرد تشکیل جمهوری خلق چین، فضاپیمایی را به مریخ بفرستد.

فست (FAST)، بزرگ‌ترین تلسکوب جهانی با قطری برابر با ۵۰۰ متر، در ماه سپتامبر گذشته توسط چین رونمایی شد. این تلسکوپ در کوه‌های استان گوئیزو (Guizou) در جنوب غربی چین قرار داشته و توسط جامعه ستاره‌شناسی چین (CAS)، به ریاست وو ژیانگ‌پینگ (Wu Xiangping)، مدیریت می‌شود.

علاوه بر دانشمندان جامعه ستاره‌شناسی چین، تحلیلگران اطلاعات الکترونیکی ارتش چین و نیز کارشناسان مرکز فیزیک نجومی دانشگاه سینگوا (Tsinghua) و بخش کهکشان‌ها و کیهان‌شناسی رصدخانه ملی چین که تحت ریاست مائو شود (Mao Shude) قرار دارند، در مرکز ملی هوش فرازمینی حضور دارند.

** سرویس اطلاعاتی ترکیه، نیروی شبه‌نظامی جدید تأسیس می‌کند

 میت، سرویس اطلاعاتی ترکیه به ریاست هاکان فیدان (Hakan Fidan)، یک گروه شبه‌نظامی جدید متشکل از اعراب سنی و ترکمن‌های وفادار به آنکارا در مرز سوریه و ترکیه ایجاد می‌کند.

 این نیروها به سوریه فرستاده می‌شوند تا منطقه‌ای که قبلاً تحت تسلط داعش بود را قبل از اینکه کردهای یگان‌های مدافع خلق و پ‌ک‌ک فرصت پر کردن خلاء را بیابند، اشغال کنند.

** جواب مثبت ترامپ به امارات برای قرارداد نظامی

زمانی که محمد بن زاید آل‌نهیان، ولیعهد ابوظبی و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، در ۱۵ می در واشنگتن دیدار کردند یک توافق دفاعی جدید بین آمریکا و امارات متحده عربی امضاء نمودند. این توافق شامل استقرار جنگنده‌های آمریکایی در امارات و نیز ارائه آموزش به خلبان‌ها و نیروهای ویژه بود.

بر خلاف عربستان سعودی که مایل است قراردادهای دفاعی را در بوق و کرنا کند، امارات به مانند همیشه اطلاع‌رسانی کمی درباره قراردادها انجام داد.

این توافق در دوران دولت قبلی آماده امضاء بود اما به دلیل نگرانی باراک اوباما از کنترل امارات بر واحدهای آمریکایی مستقر در خاک این کشور، به تعویق افتاده بود. دولت ترامپ در مسائلی که موانع اصلی بودند، دست امارات را کاملاً بازگذاشته است.

** تحریم؛ ابزاری حیاتی در سیاست خارجی ترامپ

طراحان سیاست خارجی ترامپ به چهار دلیل تحریم‌های اقتصادی را به‌عنوان ابزاری کلیدی برای نیل به اهداف خویش انتخاب کرده‌اند:

۱. سرعت در طراحی و اجرا

۲. نتایج سریع و ملموس

۳. توجیه پذیری آسان

۴. قابلیت اعمال بر اهداف کوچک و بزرگ

۵. تهاجم بدون حمله نظامی بر کشور هدف

در این میان تنها سه کشور در جهان هستند که سطح تحریم‌های آن‌ها بسیار بالا بوده که عبارتند از ایران، کره شمالی و سوریه.

** توانایی بیشتر تیم ترامپ در تحریم‌های اقتصادی

اگرچه بسیاری در داخل و خارج آمریکا ترامپ را در اداره سیاست خارجی آمریکا فردی ناتوان ارزیابی کرده‌اند اما طراحی معماری تحریم‌ها به یکباره این موضع را تغییر داده است.

در حال حاضر بسیاری معتقدند تحریم‌ها در دوره ترامپ به مراتب شدیدتر و کارآمدتر از دوره اوباما خواهد بود. پیوند بخش خصوصی و دولتی در کنار طراحی استادانه تحریم‌ها که به مراتب اتحاد بیشتری با اهداف سیاست خارجی آمریکا دارند، نشان دهنده توانایی تیم دیپلماسی دولت فعلی آمریکا در این رابطه است.

شاهکار تحریم‌های اقتصادی ترامپ بر دو اصل:

۱- مدل سازی با کیفیت بالا و اطلاعات به روز از آسیب پذیری های اقتصاد کشور هدف

۲- پویایی آن همزمان با دگرگونی‌های اقتصاد جهانی است که راه را برای دور زدن تحریم‌ها بسیار دشوار کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 14
  • مهرناز IR ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    93 2
    بااینکه در سیاست های خارجه امریکا بین دموکرات ها وجمهوری خواهان زیاد تفاوتی وجود ندارد"اما لابی های صیهونیست ها درجمهوریخواهان"انان را نسبت به کشورهائی که همسو با اسرائیل نیستند"افراطی به معنای واقعی عملکرد وادار می کنند"مخصوصا به اینکه داماد ترامپ یک یهودی ودخترش هم یهودی شده "وهردو بدنبال منافع اسرائیل هستند" اما همسو های غرب در دولت یازدهم در تهیه برجام خواستند چنین وانمود کنند"که چنین نگاهی وجود ندارد "وجمهوریخواهان هم برجام را می پذیرند"دروغی بودکه عده ای باور نکردند"اما عده ای از مردم ساده اندیش کشور "دروغ دولت یازدهم را خواستندباورکنند"چرا؟ این عده انقدر در زندگی روزمره خود انقدر خوش ویا بدبخت هستند"که به زوایای دستبرد دشمنان به کشور"اصلا فکری ندارند"انان که زیادی خوش هستند "فقط می خواهند سرشان در اخوری بند باشد.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      10 0
      این تحریمها مادر تحریمهاست این را بنده نمی گویم بلکه آقای فواد ایزدی که از منتقدین سرسخت برجام است می گوید این تحریمها ان قدر شدید است که تا کنون بر ضد هیچ کشوری پیاده نشده است چرا؟ هیچ کشوری نیروی نظامی کشوری دیگر را ذیل یک گروه تروریستی قرار نداده بود که برای اولین بار اتفاق افتاد؟ در این تحریمهای جدید کسانی که برای دور زدن تحریمها همکاری کنند مثل تحریمهای قبلی دیگر جریمه نمی شوند بلکه به لیست تحریم اضافه می شوند، در این تحریمها حتی نهادهای داخلی و دولتی نیز اگر با سپاه همکاری کنند جریمه می شوند یعنی تحریمها فقط شامل مرزهای بیرون از ایران نمی شود و شامل داخل ایران نیز می شود
  • US ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    25 52
    با اجرای این تحریمها سقوط نظام حتمی است
    • ناشناس IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      4 1
      زرشک
    • نادان چه کسی است؟ US ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
      4 3
      سه نکته را به شما می گویم نکته اول: نادان چه کسی است؟نادان کسی است که به جای آن که با منطق و دلیل سخن بگوید به دیگران فحاشی می کند و برچسب می زند.نادان کسی است که آن قدر ناتوان و عاجز از ارائه جوابی منطقی و عقلانی به دیگران است که متوسل به فحاشی و برچسب زدن می شود و دیگران را نادان و حیوان خطاب می کند نشخار کردن کار حیوانات است و نه انسان، حال نادان شما هستید یا بنده؟نکته دوم: سلاح مومن برهان اوست که با دعا و توکل به نتیجه می رساند مومن در چارچوب ادب منطق و اخلاق سخن می گوید و به دیگران فحاشی نمی کند. ضمنا به چه دلیل نتیجه گیری بنده نادرست است و نشخار کردن؟ دلیل این نتیجه گیری را به شما می گویم این تحریمها مادر تحریمهاست این را بنده نمی گویم بلکه آقای فواد ایزدی که از منتقدین سرسخت برجام است می گوید این تحریمها ان قدر شدید است که تا کنون بر ضد هیچ کشوری پیاده نشده است چرا؟ هیچ کشوری نیروی نظامی کشوری دیگر را ذیل یک گروه تروریستی قرار نداده بود که برای اولین بار اتفاق افتاد؟ در این تحریمهای جدید کسانی که برای دور زدن تحریمها همکاری کنند مثل تحریمهای قبلی دیگر جریمه نمی شوند بلکه به لیست تحریم اضافه می شوند، در این تحریمها حتی نهادهای داخلی و دولتی نیز اگر با سپاه همکاری کنند جریمه می شوند یعنی تحریمها فقط شامل مرزهای بیرون از ایران نمی شود و شامل داخل ایران نیز می شود حال نتیجه گیری بنده نشخار است یا سخنان شما؟
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    12 10
    اگه خود ما اقتصاد و قدرت آمریکا را داشتیم با مخالفانمان چه می‌کردیم؟ آیا بهتر از آمریکایی‌ها بودیم یا بدتر عمل میکردیم؟ جوابش ساده است، یه نگاه به داخل مملکت بیندازید و ببینید با مخالفان داخلی چطور برخورد میشه اونوقت همه چیز دستمان میاد.
  • کیان IR ۱۳:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    3 1
    ترامپ تلاش می‌کند تا سیاست‌های ریگان که منجر به فروپاشی شوروی شد را بار دیگر برای مقابله با جمهوری اسلامی ایران پیاده کند. آخه عزیز من این مطلبی که شما نوشتی رو چطور میخوای اثبات بکنی. این بحث، بصیریتی و برداشت آگاهانه باید باشه و هیچگونه سندی مبنی بر اینکه روش شوروی سابق در ایران در حال اجراست در دست نیست، در آن صورت باید گفت که گورباچوف کیست؟ پیمان منع قرارداد هسته ای که در شوروی امضا شد، در ایران توسط چه کسی امضا شد، و چه کسانی نفوذی غرب و آمریکا در ایران هستند، کدام روزنامه های زنجیره ای جیره خوار آمریکا هستند و اگر هستند مجرم هستند و باید توقیف شوند و اگر قابل اثبات نیست نباید گفت. ادعای اصلاحات یک ادعای آمریکایی و غربی برای ایجاد تفرقه در حکومت است و این ادعا از سوی کدام مقام ایرانی مطرح و اجرا شده است و اگر قابل اثبات است باید برخورد شود و اگر نیست پس بیان آن بیخود است و الی آخر.... خلاصه اینکه با بیان این مطالب فقط اختلاف و دوگانگی در جامعه را بیشتر میکنید، مگر اینکه با اسناد کامل و قابل درک و نه فقط قابل استناد به مردم آگاهی وبصیرت بدهید، وگرنه باز هم مردم جاهل در مقابل این عقیده ها خواهند ایستاد و به دشمن و غرب نزدیکتر خواهند شد و ولایت بیشتر تنها خواهد شد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    4 3
    فکر کنم تا 10 سال اینده کارمون تموم باشه از یه طرف تحریم ها ضعیفو ضعیفترمون میکنه و جلو رشدمونو میگیره از طرف دیگه ساختار اقتصادیرو آقایان طوری طراحی کردن که امید به رشدش نمیره تا میشده هم هر کی هر چی دستش رسیده دزدیده و برده ناتوی عربی-عبری هم که داره تشکیل میشه آینده درخشانی نمیشه متصور شد اصلا اگه نترکوننمون کم آبی و بیکاری ما را بس است...
  • مهرناز IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    0 0
    منتقد محترم ناشناس 13:08 دقیقه "همه مطالبی که در داخل ویا در خارج کشور می شنوید"همان عریانی کلمات را ندارد" موضوعاتی نهفته در خود دارد"که باید نگاه عمیق تری داشته باشید "مانند واو میماند که در کلمه نشخوار وجود دارد"اما در تلفظ کلمه بیان نمی شود.
  • IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۷
    3 3
    این نوع تحریم قابل اجرا نیست و احمقانه است چون امریکا نمی تواند همه داخل ایران را تحریم کند و این همه نهادها و کشورهایی که با سپاه و ایران همکاری اقتصادی می کنند آمریکا نمی تواند همه آنها را تحریم کند شاید این تحریم های احمقانه شروع فروپاشی خود امریکا باشد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس