مجلس

کارشناس حوزه امنیت بین الملل معتقد است، با توجه به تنش های میان دو کشور، حمایت و یا نقش غیرمستقیم ریاض در این حملات چندان غیرقابل تصور و دوراز ذهن نیست.

به گزارش مشرق، دکتر جیمز والش کارشناس و پژوهشگر امنیت بین الملی و عضو انیستیتوی مطالعات امنیتی ماساچوست روز چهارشنبه در گفت وگوی اختصاصی با ایرنا گفت به نظر او قضاوت قطعی در مورد اینکه این حمله را چه کسانی و با چه انگیزه و یا حمایتی انجام داده اند به زمان نیاز دارد و طبعا تحقیقات نیروهای امنیتی ایران به روشن شدن آن کمک خواهد کرد.


وی افزود: آنچه مسلم است، این است که صرف ادعاهای داعش مبنی بر قبول مسئولیت این حمله، نمی تواند سند و یا مدرک موثقی باشد.


به گفته والش نباید اجازه داد که این تشکیلات به صرف یک ادعا بر مسیر تحقیقات در رابطه با وقایع تروریستی تعیین تکلیف کنند. در غیر این صورت این یک پیروزی برای گروه های تروریستی به حساب می آید.


این کارشناس آمریکایی اضافه کرد که به نظر او اینکه داعش عامل چنین حمله ای باشد، مایه تعجب نیست چرا که ایران از جمله کشورهایی است که چه در سوریه و چه در عراق در خط مقدم مبارزه با این گروه قرار دارد.


دکتر والش اضافه کرد: در این تردیدی نیست که داعش تا کنون از حمله به معابر و اماکن مقدسه ابایی نداشته است، لذا با وجود همه نشانه های ضدیت عربستان با ایران، این غیر متعارف و بعید به نظر می رسد که ریاض تحریک کننده و یا حامی حمله به یک مقبره و زیارتگاه در یک کشور مسلمان باشد.


به گفته این کارشناس مسائل امنیتی با توجه به تنش های میان تهران و ریاض و حمایتی که همواره عربستان از تندرو های سنی کرده است، نقش ریاض در این موضوع مطلقا غیر ممکن به نظر نمی رسد.


وی افزود گرچه احتیاط در نتیجه گیری در مورد عوامل، چگونگی و انگیزه های این حمله ضروری است اما این مسئله را نیز نباید از نظر دور داشت که سفر اخیر ترامپ به عربستان و سخنرانی تحریک آمیز او عملا کارت سبزی اختیار ریاض گذاشته است و تعجب آور نخواهد بود که سران عربستان پس از این دیدار، دلگرمی و شهامت بیشتری در اقدامات تندتر علیه ایران پیدا کرده باشند و حتی از اقدامی نظیر حمله به اماکن مقدسه در ایران حمایت کنند.
والش در ادامه بار دیگر تاکید کرد که گرچه چنین حمایتی از سوی عربستان بعید و دور از ذهن نیست اما برای نتیجه گیری و قضاوت قطعی در این خصوص به وقت بیشتری نیاز هست.
این کارشناس امنیتی آمریکا در رابطه با تصمیم چند کشور عرب منطقه مبنی بر قطع رابطه با قطر گفت: چنین اقدامی با توجه به این که قطر از جمله کشورهای سنی و حامی افراط گرایان محسوب می شود، تنش میان قطر و عربستان در واقع زنگ تفریحی در تنش های میان شیعیان و سنی ها در این منطقه به حساب می آید.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس