سیمرغ در جمهوری آذربایجان

درسایه کم توجهی مسئولان فرهنگی ذیربط در حفاظت از ذخایر ملی و کهن ایرانی، دولت جمهوری آذربایجان برای ثبت اسطوره ایرانی «سیمرغ» به نام خود خیز برداشت.

سرویس جهان مشرق - درپی بهره گیری از اسطوره ایرانی «سیمرغ» در افتتاحیه چهارمین دوره بازی های همبستگی اسلامی در باکو برای روایت تحریف آمیز و مخدوشی از تاریخ و میراث فرهنگی جهان اسلام ، حکمت بابااوغلو، سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان» ، ارگان رسمی حزب حاکم «ینی آذربایجان» جمهوری آذربایجان و نماینده مجلس این کشور، با انتشار مقاله ای در سایت «ترکستان» با تاکید بر اینکه انتخاب «سیمرغ» برای روایت تاریخ در این مراسم و نیز مراسم اختتامیه نخستین دوره بازی های اروپایی در باکو در سال 2015، اتفاقی نبوده است، مدعی شد: «سیمرغ» اسطوره ترک هاست که ایرانی ها آن را تحریف و تصاحب کرده اند!     

سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان»، ارگان رسمی حزب حاکم «ینی آذربایجان» جمهوری آذربایجان و نماینده مجلس این کشور در این مقاله که در پایگاه اینترنتی «ترکستان» منتشر شد، نوشته است: « در مقاله ای که به اختتامیه بازی های اروپایی (در سال 2015) اختصاص داده بودم، اسطوره پرنده سیمرغ را به عنوان محصول تفکر اساطیری ملت آذربایجان معرفی کردم و آن را به مثابه جزئی از تفکر ملی - فلسفی مان ارزیابی کردم. این پرنده اسطوره ای مجددا در افتتاحیه بازی های همبستگی اسلامی به مثابه یکی از شخصیت های اصلی به روی صحنه آمد و مرا نیز به بسط دادن این پژوهش سوق داد. یک بار دیگر اطمینان یافتم که این پرنده صرف نظر از اینکه نامش «فنیکیس»، «آنکا» ، «سمندر» یا «سیمرغ» باشد، به عنوان محصولی از جهان بینی اسطوره ای ترک، به افسانه های ملل مختلف وارد شده و از اسطوره «ایشینقیرای» (ظاهرا کلمه ای قرقیزی است)، عبور کرده است. اما، می دانم که برخی افراد به این (ادعا) اعتراض یا دستکم درباره آن تردید خواهند کرد. به همین خاطر، تحقیقی را که درباره اسطوره سیمرغ کرده ام، مجددا برایتان ارایه می کنم.  شاید هم نیازی به این کار نبود. اما تجربه تاریخی نشان می دهد که برای آن دسته از ارزش هایمان که از آنها نگهداری نمی کنیم، خیلی زود صاحبانی یافته می شود! به همین علت، وظیفه شهروندی و روشنفکری خود می دانم که از ارزش های مادی و معنوی خود حفاظت کنیم و از آنها نگهداری کنیم تا در آینده به موضوع مباحثه تبدیل نشوند!!»

این نماینده مجلس جمهوری آذربایجان برغم اذعان به اینکه  «در تمامی منابع ذکر شده است که پرنده سیمرغ در اساطیر کهن ایرانی، پرنده ای بزرگ بوده است که در کوه قاف می زیست و نماد خیرخواهی و زیبایی است»، افزوده است: « این داستان جعلی باید طوری به پایان می رسید که سیمرغ که در فارسی به معنای سی پرنده است، به اثبات برسد و فارسی بودن این نام نیز ثابت شود.  عطار نیشابوری این روایت از سیمرغ را در کتاب «منطق الطیر» ( زبان پرندگان) خود بیان کرده است. اما، اگر با دقت توجه کنیم، می بینم که این حکایت صرفا از طرف عطار جعل شده است تا اسطوره سیمرغ را فارسی کند. »

حکمت بابااوغلو برای توجیه ادعای بی اساس و عاری از منطق خود افزوده است: « ایران، صرفا مکان جغرافیایی است و جغرافیا نیز اسطوره ندارد. زیرا، جغرافیا اسطوره خلق نمی کند. اسطوره ها و افسانه ها را ملت ها خلق می کنند. در این صورت، یا باید بگوییم که سیمرغ اسطوره ملل فارس زبان است یا اسطوره ملل ترک زبان. عطار این جسارت را نداشته است که آن را اسطوره «پرس» یا «پرسیا» بنامد. زیرا، او می داند که این اسطوره  مال آنها نیست. عطار به آن ، اسطوره ملل ترک زبان نیز نمی گوید. زیرا، نمی خواهد بگوید و بخاطر خودپرستی داخلی اش نمی خواهد به این موضوع اعتراف کند. در این صورت، گزینه مطلوب را می یابد و آن را افسانه ایران می نامد.»

سردبیر روزنامه «ینی آذربایجان» با طرح این سوال که « پس ، اسطوره سیمرغ در کجا خلق شده است؟ » افزوده است: « براساس منابع مکتوب و شفاهی ترکی ، کلمه سیمرغ در آذربایجانی « زمرد» ، در قزاقی «سامقرقخ» و در قرقیزی «شینقیرای» است. بعدها کلمه «سامقرقخ»  به شکل  کلمه «سیمرغ» وارد فارسی می شود. فارس ها نیز این کلمه را با زبان خودشان سازگار می کنند و آن را «سیمرغ » تلفظ می کنند. اندکی بعد نیز اسطوره «شینقیرای» تحریف شده و با جعل عطار نیشابوری به مثابه اسطوره ایرانی معرفی می شود.»

مولف این مقاله پس از ذکر مطالبی درباره اقوام ترک زبان افزوده است : « به این ترتیب، در نتیجه این تحقیق کوتاه می توانیم تاکید کنیم که  این افسانه کهن ترکی بعدها وارد فرهنگ ملل خاورمیانه ( غرب آسیا) از جمله فارس ها شده است. اما، منشأ این اسطوره متعلق به ترک هاست و ما به حق می توانیم این اسطوره را محصول تفکر اساطیر ملل ترک زبان از جمله آذربایجانی ها بدانیم. »

حکمت بابااوغلو افزوده است: « در اسطوره های تمامی ملل ، مکان لانه سیمرغ ، کوه قاف ذکر شده است که علت آن نیز این است که کشتی نوح در کوه قاف به خشکی رسید. زندگی از جمله آتش نیز از همانجا گسترش می یافت. در این صورت ، لانه پرنده سیمرغ نیز باید در کوه قاف می بود. کوه قاف در برخی منابع به شکل «قوو» یا «قاوف» و همان کوه «آغری» (یکی از نمادهای ترویج پان ترکیسم)  ذکر شده است. بنابراین، اسطوره پرنده سیمرغ در هیچ حالتی از محدوده جغرافیایی ملی - فرهنگی متعلق به ترک ها نمی تواند خارج شود.  بنابراین خالق این اسطوره نیز اجداد ما بوده اند.»

حکمت بابااوغلو در پایان تصریح کرده است:« به این ترتیب یک بار دیگر ضروری می دانم که تاکید کنیم ، اسطوره سیمرغ در مراسم افتتاحیه ( افتتاحیه بازی های همبستگی اسلامی در باکو) بطور اتفاقی انتخاب نشده است. » 

گفتنی است پیش از این نیز دولت جمهوری آذربایجان در چارچوب تلاش برای جعل هویت وابسته به پان ترکیسم برای این کشور و به فراموشی سپرده هویت و ریشه های اصیل ایرانی – شیعی مناطق شمال ارس، ضمن انتشار مطالب جعلی در کتب تاریخی، به تلاش های گسترده ای برای تصاحب اجزای مختلف میراث فرهنگی ایران تلاش کرده است که تلاش برای انکار هویت ایرانی و اشعار فارسی نظامی گنجوی، تلاش برای ثبت انفرادی نوروز به نام جمهوری آذربایجان در سازمان ملل، تلاش برای ثبت بازی چوگان به نام این جمهوری در یونسکو، ثبت تار  و موسیقی آذری «عاشیقلار» و موسیقی مقامی ، تلاش برای ثبت کمانچه و... از جمله این تلاش های باکو بوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 26
  • غیر قابل انتشار: 24
  • IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    سیمرغ کلمه ای از که ترکی آسیایی میانه زبان فارسی شده
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      خخخخخ. میگن زبان مریخیها هم ترکیه. راست میگن؟
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      34 9
      سند و مدرک دقیق و معتبر علمی تاریخی هم برای این ادعا دارید؟ یا اصلا این چیزها به گوشتان هم نخورده؟ البته منظور دروغهای شاخدار ساخت باکو نیست. تاریخ یک علم است نه مشتی توهمات ساخته ذهن من و شما.
    • US ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      21 11
      بند مغولی جان ...سی بعلاه مرغ=سیمرغ
    • خانبایف IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      4 11
      تاریخ علم نیست، باستانشناسی علم است. یه ضرب المثل هست که میگه؛ تاریخ را فاتحان می نویسند. پس زیاد روی تاریخ و منابعش حساب نکن.
  • IR ۰۶:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    پان ترکیسم آمیزه جهل و جعل است.
  • مجتبی IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    87 33
    خدایا چرا ایران باید دور بر یه کشورهای غقب مانده بی تمدن باشه؟
  • IR ۰۸:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    72 18
    تلاش برای ثبت انفرادی نوروز به نام جمهوری آذربایجان در سازمان ملل، تلاش برای ثبت بازی چوگان به نام این جمهوری در یونسکو، ثبت تار و موسیقی آذری «عاشیقلار» و موسیقی مقامی ، تلاش برای ثبت کمانچه و... از جمله این تلاش های باکو بوده است با تشکر از زحمات آذربایجانی ها آیا چیز دیگری هم هست لطفا بما معرفی کنید ما فقط ربنای شجریان را می شناسیم
    • ح م IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      33 14
      علی برکت ا...
    • CA ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      فکر کنم دو روز دیگه بیان بگن تخت جمشید هم مال ماست ، ایرانی ها دزدیدنش یا اصلا بگن شاهنامه هم ما نوشتیم !!! قابل توجه مسئولین ، تا همه چیزمونو به نام خودشون نکردن خواهشا یه فکری کنین
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    66 21
    خاک بر سر اون مدیر بی لیاقت. اون از چوگان و موسیقی . اینم از سیمرغ
  • IR ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    60 35
    ای بابا این مغول ها کی می خواهند دست از سر مردم آذری بردارند؟ این دعوا ها نشان می دهد که اینها دچار بحران هویت هستند و تلاش دارند مثل امارات برای خودشان تاریخ و هویت بسازند. البته اینها برای بقاء و آموزش نسلی که احساس بکند یک ملت مستقل هست و درون آنها وطن پرستی القاء بکنند نیازمند این اعمال هستند. تا مثل بار قبل نیروهایشان از روبروی ارامنه فرار نکنند با وجود تسلیحات برتر. امیدوارم که آذری ها بار دیگر متحد شوند و به مام میهن باز گردند که ایران بدون آذری ها ایران نیست. البته کشور آلمان هم میلیاردها مارک خرج کرد تا برای خودش تاریخ بسازد و با همه این تلاش ها توانست فقط 500 سال تاریخ بسازد. در حالیکه ما تمدن جیرفت و کاشان را داریم و یک تکان به خودمان بدهیم بالای 8000 سال تاریخ شهر نشینی می توانیم از آن در بیاوریم. به هر روی با این روند دو روز دیگر فردوسی و رودکی هم شاعر ترک و مغول اعلام خواهند شد و من فقط امیدوارم که آذری های ما که در آن جغرافیا گیر مغول ها افتاده اند زندگی مرفه و همراه با صلح و آرامش داشته باشند و فرهنگ غنی و اصیلشان را حفظ بکنند.
  • IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    59 38
    اران و شروان باید به خاک کشور بازگردانده شود. قرارداد صد ساله تمام شده. موقع برگشته. مغول تبارها رو هم تبیعید میشن همون مغولستان
  • ۰۸:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    28 13
    چرا مشرق یک راهکار برای فهموندن این مسله به مسولان معرفی نمی کنه
    • IR ۲۱:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      33 10
      همین دو خط برای بی وطن هایی که هویت قومی را در سراسر ایران به هویت قومی جایگزین کردند کافیه، صدا و سیمای قومی، کتاب های درسی قومی، مراسم عزاداری قومی و .... مشرق هیچ وقت از مسئولان نظر نمی خواد. نشستن توی اتاقشون سر ماه یه حقوقی می گیرن دنبال دردسر نیستند که. مثلا وقتی در مجلس فراکسیون تجزیه طلبی ترک زبانان راه افتاد این ها چه کردند؟ از همون مجلس است که بر ماست.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    20 23
    همه ی این تناقضات به وجود امده علتش این است که همه ی این کشورهای اطراف متعلق به ایران بود و به مرور زمان به عللی مختلف از ایران جدا شدند و تشابه و تطابق فرهنگی باعث به وجود امدن چنین پیامدهایی میشوند.
  • IR ۰۹:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    42 22
    سیمرغ از کلمه ی مرغوسئن در اوستا گرفته شده و در زبان پهلوی به مرغوسین و در فارسی به سیمرغ تبدیل شده ،یعنی تاریخ اوستا به هزار سال قبل از میلاد مسیح می رسه و اولین باری که کلمه ی ترک در منابع تاریخی به کار رفته مربوط به حکومت گوگ ترک در قرن پنجم میلادیه پس یه عادم عاقل به من بگه این آقا چرا یه سری به منابع تاریخی نزده؟! ظاهرا این افراد تاریخ را یکسری خزعبلات فکری خودشان می دانند که از زمان حال باید به گذشته تزریق شود!!؟
    • خانبایف IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      6 1
      غلط املایی: آدم صحیح است، نه عادم!!!!
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    39 21
    4 روز دیگه میگن شاهنامه مال ماست، من فکر کنیم هدف از ساخت مجموعه های ورزشی المپیکی برای میزبانی بازی های المپیک اروپایی و اسلامی و احتمالا در آینده خود المپیک به اسم خود کردن ذخایر ملی ما ایرانیان باشه
  • IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    30 17
    تفو بر تو ای چرخ گردون تفو
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    22 12
    برو قوی شو اگر راحت جهان طلبی که در نظام طبیعت ضعیف پامال است وقتی دبیرکل وقت سازمان ملل چک سعودیها را نشان داد و محکومیت آنها را غیب کرد ، هر منگولی هم فهمید که همچنان زر و زور و تزویر بر عالم مسلطند . اما این نیز بگذرد . هر چند دلیل نمیشود که کوتاهی مسئولین خودمان را نبینیم . بقول کامنت نویس محترم : ما فقط ربنای شجریان را می شناسیم . خیلی از داشته هایمان به یغما رفتند . این یکی هم روش .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    43 14
    ما هم دلمان به جشنواره آش ایرانی خوش است .
  • IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    33 23
    مدیران فرهنگی ما خوابند آذربایجان داره تمام میراث فرهنگی ما رو به اسم خودش مصادره میکنه تا برا خودش پشتوانه ایجاد کنه حتی اخیرا دلمه رو هم به اسم خودش ثبت کرده
  • DE ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    18 25
    خندم گرفت. به جهنم. اون کشورم مثل کویت باد میشه می ترکه خخخخ
  • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    38 27
    آذربایجان رو که پس بگیریم این قضایا هم خود به خود حل میشه
  • یاغی ایرانی IR ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    34 24
    با این وضع دو روز دیگه هم میان میگن ایران جزء آذربایجان بوده واقعا خاک بر سر مسئولین بی لیاقت
    • دکی IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
      14 10
      اتفاقا هدف همینه!..ایران مانعی هست بین کشورهای ترکی شرق و غرب خزر!!
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    19 19
    چرا نمیرین پی گیری کنید از مسول باز خواست کنید
  • IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    21 20
    ای مگس عرصه ی سیمرغ نه جولانگه توست عرض خود می‌بری و زحمت ما می‌داری حافظ
  • IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    36 25
    این دولتک جعلی دیگه شورشو دراورده.تقصیرماست که کوتاه اومدیم وادعای خاک ازدست رفته مان را نداریم
  • پسر IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    32 19
    و همچنان مسئولان خوابند موقعی بیدار میشوند که به قول شاهنامه نوش دارو پس از مرگ سهراب قرارداد 100 سال تموم شده مجلس باید حتما پیگیری کنه
    • خانبایف IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
      1 8
      عمو جان، صد سال پیش،میشه زمان محمدعلی شاه! اون قراردادهایی که شما حرصش رو میخوری، واسه دوران فتحعلی شاه هست، یعنی خیلی عقب تر.
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    16 22
    تقصر خودمونه این ایران بود که از این رییس جمهور آذربایجان حمایت کرد و الان هم کاملا علیه ایران شده
  • علیرضا IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    11 21
    اصلیتمان به قفقاز برمیگرده اما واقعا مغز اسرائیلی و اجرای علی افی آدم رو از این کارا منزجر میکنه. ان شاء الله با پیروزی فرهنگ شیعه همه ی این نامردان ملل مظلومشان را رها کرده فرهنگی ناب از اسلام ناب محمدی ص دوباره رخ خواهد نمود. ضمنا تا کی مسئولان به عمد خواب آلوده اند؟
  • نور IR ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    21 15
    همش بخاطر مسئولين بي عرضه است
  • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    8 11
    بابا یه فکری بکنید اینکه نمیشه مافقط در فضای مجازی این عملو تقبیح کنیم
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    31 9
    باید گریست... این همه سعی میکنیم با این کشور ارتباط برقرار کنیم بعد از 1 ماه میبینیم یک بیانیه ی ضد ایرانی که از قبل برنامه ریزی شده میدن بیرون.حالا هم تصاحب فرهنگمون احتمالا باید تا چند وقت دیگه منتظر باشیم بگن فردوسی هم از اذربایجان امده. سیمرغ بلورین اهدا میشود به بی مسوولیتی مسوولان کشور طی این چند سال اون از چوگان وحالاهم سیمرغ که در شاهنامه هم امده است. هدف بعدی ""شاهنامه""
  • ناصر IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    33 14
    اگر خودمون رو خریت نزنیم هدف این پان ترکها از جعلی خواندن تاریخ ایران و هویت زدایی مردم ایران کاملآ روشه وقتی شما خود رو ایرانی ندونی دیگه دلیلی برای دفاع از ایران نداری!.. از سرزمین هایی که در اثر حمله روسها از ایران جدا شد فقط آذربایجان نبود گرجستان هم بود ولی برعکس ترک ها و اعراب این کشور هیچ گونه دزدی فرهنگی از ایران نکرد دلیلش هم اصولا روشنه اعراب و ترک ها از زمان حمله مغول به غرب آسیا و اعراب به عراق و لبنان و سوریه امروزی به ایران به چشم هارت لند خاورمیانه که اگر اون رو بگیرم دیگه کل خاورمیانه دست ماست نگاه می کردن یک رقابت غیر دوستانه حتی با هم علیه ایران داشتن با هدف اشغال فرهنگی دوم اقتصادی و نهایتا سیاسی و سرزمینی ایران ...اینکه اصلا تاریخ ایران و مردم ایران رو که زمانی اولین امپراطور کره زمین حتی قبل از رومی ها بودن رو به رسمیت نمی شناسن در حالی که حتی خود اروپایها و امریکایها و شرق آسیایها می شناسن همینه!....اصولا ایران سد راه ارتباط کشورهای ترکی غرب خزر یعنی ترکیه و آذربایجان با شرق خزر یعنی ترکمنستان و..شده و این جلوی سیاست تشکیل ناتوی ترکی و هدف اصلی اردوغان یعنی امپراطوری ترکی رو در غرب آسیا گرفته..بحرحال مطمئن باشید بزرگترین خطر 100 سال آینده ایران یکی پان ترکیسم هست و دومی پان عربیسم..
  • یک افغانی IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    32 16
    شما ایرانی ها عادت کردید پشت مسئولینتان قایم بشید! مسئولین شما یک نفر آدم هستن وقتی ملت پشت اونها رو خالی کنن و تنها باشن و مردم نباشن اونها هیچ کاری نمی تونن بکنن حتی قدم از قدم نمی تونن بردارن..اونها زمانی می تونن حرکتی کنن که یک میلیون نفر جلوی سفارت آذربایجان در ایران تجمع کنن بعد می تونن این رژیم جعلی رو تحت فشار قرار بدن.....ثانیآ شما ایرانی ها سالهاست که مسئولین خودتون رو رها کردید در برابر تقریبا تمامی مشکلات خارجی و داخلی..با کوبیدن مسئولین نقش خودتون رو فقط پاک می کنید...دیگه توی عصر اینترنت و فضای مجازی دیگه مبارزه فرهنگی نیازی به مسئول!!!! نداره...اگر کسی خودشو مسئول فرهنگ حداقل آینده هویتی خانواده خودش بدونه.....که نمی دونه.....
  • حسام IR ۱۵:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    12 12
    بهتر..لیاقتشو نداریم..فرهنگشم نداریم..فقط ادعا
  • مریم IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    22 17
    کار دنیا به کجا رسیده که آخرین قومی که وارد خاورمیانه شدن برای باستانی ترین و اصلیلترین اقوام خاورمیانه یعنی ایرانی ها که این فاشیست نژاد پرست اون رو فقط فارسها می خونه نقل تاریخ می کند!!..آدم نمی دونه بخنده یا گریه کنه تاریخ ایران فقط یک بخش اون هخامنشی و فارسهاست عاشوری ها ایلامی ها مادها زابلی ها سیستانی ها خراسانی ها و.... همه و همه بخشی از این خاک هستن که رمانی تمدنی ایجاد کردن...چون شما با جنگ از ایران جدا شدی و دیگه ایرانی نیستی دلیلی نداره که کل گذشته و حتی ایران رو هم برای اثبات امروزت نفی کنی...
  • نصیر IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    25 10
    نفی هویت تاریخی و فرهنگی ایران نفی تاریخ روم باستان یونان باستان و مصر باستان که با ایران باستان هزاره ها در کشاکش تمدنی بودن و شکست ایران افتخار تاریخی اونها و شکست ها از ایران تحقیر ملی اونها بود هم هست شک نکنید اگر روزی مردم و مسئولین ایران با هم متحد بشن نشون میدن به اونها چرا دست به دزدی فرنگی می زنن چون چیزی برای افتخار در تاریخ خود ندارن...
  • وحید US ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    54 16
    باز هم بگید عرب فلانه. در مقابل اینها عرب را باید سرمه چشم کرد.
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۹
    80 18
    حالا جالب اینجاست رسانه های اذری زبان خودمان مثل رسانه پان ترکیست یول پرس هر روز یه اسم جدید ابداع میکند مثل معدن ازاد شهر که کلمه جعلی برای ان درست کرده یا کرمانشاه را قره ماشان میگوید و....
  • خانبایف IR ۱۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    16 17
    راجع به کوه قاف یه نکته ای بگم؛ یک کوه در شهرستان میانه، استان آذربایجانشرقی وجود داره به نام : قافلانتی (قاف-لان-تی)که البته بعد از انقلاب به نام قافلانکوه تغییر نام داد. حالا ببینیم این قافلانتی مربوط به فرهنگِ ایرانه! یا مربوط به فرهنگِ آذربایجان! خودتون قضاوت کنید.
  • یاکار IR ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۲۶
    11 12
    سازمان ملل بچه بازی نیس که هرکس زود بره بگه این مال منه قبول کنه اینا همش بر اساس وپایه است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس