کد خبر 731021
تاریخ انتشار: ۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۰۲:۱۰
دکتر اصغر زارعی

اضمحلال قریب‌الوقوع تروریست‌های داعش ثابت می‌کند که همه قطعات پازل پیروزی برای نبردهای آتی به خوبی چیده شده و تحقق این برنامه‌ها به معنای شکست همه آرزوهای آمریکا در منطقه است.

به گزارش مشرق، دکتر اصغر زارعی در یادداشت روزنامه حمایت نوشت:

مشارکت استراتژیک سوریه، عراق، روسیه، ایران و جبهه مقاومت در منطقه برای مبارزه با تروریسم که ابزار جنگ نیابتی غرب، آمریکا، رژیم صهیونیستی و ارتجاع عرب به شمار می‌آیند، به نتایج شگرفی در عراق و سوریه دست یافته است.


حشدالشعبی اکنون با همکاری نیروهای ارتش با آزادسازی موصل طی هشت ماه گذشته در آخرین محله قدیمی این شهر، گام‌های نهایی را بر می‌دارد و بازپس‌گیری‌ مناطق گسترده‌ای از استان نینوا تا نزدیکی‌های مرز سوریه و استان الانبار تا آخرین شهرک‌های مرزی، نابودی قریب‌الوقوع تروریست‌های داعش را به تصویر کشیده است.


«هادی العامری» فرمانده حشدالشعبی روز گذشته اعلام کرده بود عملیات غرب موصل، عملیاتی مرزی است و حتی بعد از آزادسازی «القیروان» و «البعاج» متوقف نخواهد شد؛ مضاف بر اینکه «حیدر العبادی»، نخست وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق، تأمین امنیت مرزهای عراق و سوریه را به حشدالشعبی سپرده و با نزدیک شدن نیروهای بسیج مردمی و نیروهای ایزدی به مناطق مرزی، عناصر تروریستی داعش در حال فرار به سمت مناطق مرزی سوریه از جمله «الخزنه»، «الشرف»، «التامه» و «البادی» هستند.


از سوی دیگر، گسیل شدن جوانان ایزدی برای عضویت در حشدالشعبی که پس از آزادسازی چندین منطقه در جنوب سنجار به دست بسیج مردمی عراق صورت گرفت، شرایط را به سمت ثبات و امنیت در عراق پیش برده و تمجید «تحسین سعید بک»، رهبر ایزدیان عراق و جهان از حشدالشعبی در این راستا، توطئه تجزیه این کشور را به چالش کشیده است.


ضلع دیگر این شراکت راهبردی در سوریه با موفقیت‌های بزرگی همراه بوده است. بیش از دو هزار تروریست داعشی در عملیات جدید یگان‌های ارتش سوریه در حومه شرقی حلب کشته و ۱۷ روستا در شمال غرب این کشور آزاد شدند.


 در روزهای اخیر، حلب و حلقه‌های امنیتی اطراف آن بازپس گرفته شدند، مناطق کلیدی شمال «حماه»، محله‌های نزدیک به دمشق در غوطه شرقی، محله‌های مهم پیرامون فرودگاه و غوطه غربی، شهرک‌های راهبردی در شرق قلمون، حوزه‌های نفتی شرق حمص و در نهایت کسب پیروزی‌های میدانی بزرگ در همه مناطق مرکز، جنوب و شمال سوریه در مقابل تروریست‌ها، نشان از نزدیک شدن حلقه محاصره تروریست‌ها در عراق و سوریه دارد.


با این وجود، مدتی است عربستان و اردن با مدیریت آمریکا در پی تدارک یک حمله بزرگ در جنوب سوریه هستند. علاوه بر امکان تهدید شدن دمشق از جنوب، بیابان‌های شرقی می‌توانست گزینه مناسبی برای دور زدن محور مقاومت توسط نیروهای تحت فرمان عربستان باشد که با محکم شدن کمربند مقاومت در شرق، این منطقه دیگر سوخته به حساب می‌آید.


این در حالی است که آمریکا به عنوان حامی درجه یک تروریست‌ها دست به هر کاری‌ می‌زند تا تکفیری‌ها را نجات داده و یا حداقل شکست‌ آن‌ها را به تأخیر بیندازد. اقدام شتاب‌زده نظامیان آمریکایی، انگلیسی، فرانسوی و اردنی برای استقرار در مناطق مرزی عراق و سوریه در شرایطی صورت گرفته که در حال حاضر ارتش سوریه و نیروهای مقاومت در فاصله ۲۷ کیلومتری منطقه «التنف» قرار دارند و ائتلاف آمریکایی به نیروهای سوریه درباره نزدیک شدن به این معبر هشدار داده‌اند.


 در این منطقه گروه تروریستی «جیش مغاویر الثوره» مستقر شده‌اند و در تلاش هستند که مانع از پیشروی ارتش سوریه به سمت مرزهای عراق شوند. ارتش سوریه در صدد است که راه ارتباطی دمشق و بغداد را از سمت سوریه به دست گیرد تا از این طریق بتواند اعزام کمک‌های نظامی از راه زمینی را تضمین کند.


از سوی دیگر، برخی گزارش‌ها حاکی از این است که نیروهایی آمریکایی با اطلاع از پیشروی قطعی و آرام یگان‌های ارتش عراق و سوریه در مرزها، به منظور گریز از محصور شدن در این بین، عقب‌نشینی از معبر مرزی التنف را آغاز کرده است چراکه حشدالشعبی و ارتش سوریه احتمال درگیری با نظامیان آمریکایی را محاسبه کرده‌اند و اگر این اتفاق بیفتد، در نتیجه هزاران آمریکایی در عراق و سوریه و منطقه به اهداف ثابت و متحرک آنان تبدیل خواهند شد.


موضوع حائز اهمیت آنکه حرکت حشدالشعبی و نیروهای عراقی به طرف مرزهای سوریه و سرکوب داعش از یک سو و حرکت ارتش سوریه و هم‌پیمانان آن از چندین محور به سمت مرزهای عراق از سوی دیگر، از یک راهبرد تقابلی حکایت دارد که ضمن آزادسازی سریع بسیاری از مناطق در دو سوی مرز که در اختیار داعش و برخی دیگر از گروه‌های تروریستی است، آخرین اهرم‌های حیاتی آمریکا را نیز نشانه رفته است. آمریکایی‌ها که برگ برنده را در منطقه از دست داده‌ و در مصاف اراده‌ها در موضع ضعف قرار گرفته‌اند،‌ در عمل مایل نیستند که هزینه چندانی برای رویارویی با نیروهای نظامی عراق و سوریه بپردازد، لذا می‌کوشند که با خط و نشان کشیدن برای نیروهای عملیاتی در دو سوی مرزها، اندکی از وخامت شرایط نیروهایشان و تروریست‌های دست‌پرورده خود بکاهند.


برنامه آمریکا این است که با عربده‌کشی و تهدید حامیان منطقه‌ای مقاومت، در جغرافیای مرزی عراق و سوریه دست برتر را داشته باشد تا از این رهگذر هم کارت چانه‌زنی در مذاکرات ژنو را از آن خود کند و هم امکان تجزیه در سوریه و عراق را فراهم نماید ولی آنچه عملاً در میدان اتفاق افتاده، از آغاز دو عملیات سریع و هم زمان در سوریه و عراق و قدرت‌نمایی با صلابت محور مقاومت از تهران تا دمشق حکایت دارد. اضمحلال قریب‌الوقوع تروریست‌های داعش ثابت می‌کند که همه قطعات پازل پیروزی برای نبردهای آتی به خوبی چیده شده و تحقق این برنامه‌ها به معنای شکست همه آرزوهای آمریکا در منطقه است. این روزها باید منتظر باشیم و ببینیم که به زودی خاطره آزادسازی حلب دوباره برای آمریکا و متحدانش تکرار شود و روزهای سرنوشت‌سازی که در پیش روست، آینده را به نفع حق علیه باطل رقم بزند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس