اردوغان

ترکیه که به دلیل سیاست‌های نادرست داخلی و اشتباهات خارجی با بحران‌های فراوانی روبرو شده است، هم‌اکنون برای فرار از بزرگ‌ترین بحران امنیتی خود تلاش می‌نماید.

سرویس جهان مشرق - جمهوری ترکیه سرزمینی است که در غرب آسیا و جنوب شرق اروپا ( محل تلاقی دو قاره اروپا و آسیا) قرارگرفته است. ترکیه با شش کشور آسیایی و دو کشور اروپایی همسایه بوده و از شمال به جمهوری گرجستان، دریای سیاه و کشور بلغارستان، از جنوب به دریای مدیترانه، سوریه و عراق و از مغرب به دریای اژه و کشور یونان، از مشرق به جمهوری اسلامی ایران ، جمهوری خودمختار نخجوان و کشور ارمنستان محدود می‌گردد.

البته قرار گرفتن ترکیه در چنین منطقه حساس و مهمی علاوه بر این‌که موقعیت ژئوپلیتیکی و ژئواستراتژیکی خاصی به این کشور داده، آن را با خطرات مهم و بزرگی نیز روبرو ساخته است. بنابراین اشتباه ترکیه در برخورد با اقلیت‌های قومیت کردی و ارمنی و تقابل با جمهوری ارمنستان و فشار بر آن از طریق جمهوری آذربایجان باعث شده که هم کردها و هم ارمنی‌ها از سیاست‌های ترکیه به ستوه آمده و تلاش نمایند تا با وارد آوردن خسارت فراوان و فشارهای مضاعف بر رهبران ترک، این کشور را بیش‌ازپیش درگیر نتایج سیاست‌های اشتباه قومی‌شان نمایند.  لازم به ذکر است که ترک‌ها با رفتارهای نادرست خود در داخل کشور علاوه بر این‌که ارمنی‌های قلیل داخل ترکیه را از خود ناامید ساخته‌اند بلکه با فشار بر کردهای بومی ترکیه و به تاراج بردن حقوق اولیه آن‌ها و با تحقیر نژادشان  ( ترک‌های وحشی و ترک‌های کوهستان) خصومت آن‌ها را بیشتر ساخته‌اند.

البته خصومت‌های ترکیه نسبت به ارمنستان و وارد آوردن فشار بر این کشور نیز باعث شده تا ترک‌ها بیشترین نگرانی امنیتی را از مرز ارمنستان داشته و همیشه این مرز را در وضعیت قرمز امنیتی قرار دهند.  از سوی دیگر مداخلات نادرست ترکیه در بحران سوریه و شادی پنهان آن از حوادث کوبانی و دلسردی قومیت کردی از سیاست‌های ترکی نیز باعث گشته تا ترکیه از جنوب نیز با چالش امنیتی بزرگی مانند کردها روبرو شده و بخش مهمی از تلاش خود را معطوف به مدیریت بحران امنیتی آن‌ها نماید.

لیکن چالش باستانی ترک‌ها با یونان از سال ۱۹۲۳ و تلاش برای تحقیر یونانی‌ها در رسانه‌های ترکیه و حمایت یونانی‌ها از کودتاگران ترک و اعطای تابعیت و مصونیت به آن‌ها باعث شد تا ترک‌ها، تنش‌های میان خود و یونان را به بالاترین حد خود رسانده و نگران ترک‌های مقیم یونان باشند.

درنتیجه همانطورکه که استراتژین های ترکی می‌گویند : ترکیه در بزرگ‌ترین و پر چالش مثلث امنیتی قرن به دام افتاده و هرلحظه امکان دارد که این مثلث امنیتی مانند مثلث برمودا حاکمیت و حکومت ترکیه را در کام خود فروبرده و ترکیه را با بحران مشروعیت داخلی و بحران امنیتی روبرو سازد و رهبران ترک نتوانند به‌هیچ‌وجه تمام جوانب بحران را کنترل نمایند.

در همین راستا بسیاری از اندیشمندان امنیتی با تذکر به اردوغان و ناامید کردن او از مدیریت جهانی اسلام ، به او یادآور شدند که ممکن است که ترکیه آتاتورک در گردابی که او با ترسیم بزرگ‌ترین مثلث امنیتی در اطراف این کشور ترسیم کرده غرق‌شده و دیگر نتواند امنیت سابق و مرزهای فعلی را به خواب ببیند.

البته اردوغان نیز با جدی گرفتن این مثلث امنیتی و با تلاش برای نزدیک شدن به روسیه و چین تلاش دارد تا سهم آن‌ها را برای تقابل با کردها در سوریه افزایش داده و با استفاده از پتانسیل آن‌ها به کنترل توان و خشم کردها در جنوب بپردازد؛ چراکه او به‌خوبی می‌داند که تسلیح کردها برای مبارزه با داعش درواقع مانور نظامی و تمرین امنیتی کردها برای تقابل با ترک‌ها محسوب می‌شود و گردها به‌هیچ‌وجه حاضر به درگیری بیشتر با داعش و حتی دولت بشار اسد نخواهند شد و بزرگ‌ترین دشمن خود را همیشه دولت ترکیه و رهبران ملی‌گرای آن ترسیم خواهند نمود.

اردوغان همچنین با تلاش برای افزایش تنش‌های امنیتی فی‌مابین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان تلاش دارد تا حواس ارمنستان را  از ترکیه به سمت آذربایجان معطوف نماید و با تسلیح سنگین کشور آذربایجان، هزینه‌های ارمنی‌ها را برای مداخله در کشور ترکیه به بالاترین حد برساند.اما نکته‌ای که در این میان اردوغان را مستأصل کرده است وجود یونان در نزدیکی بخش اروپایی این کشور و شیطنت‌های آن برای حمایت از بدنه ناراضی ارتش است که با توجه به افزایش تنش‌های میان ارتش و حزب عدالت و توسعه، بخش بزرگی از توان اردوغان را جذب داخل نموده و مانع از بسط ید خارجی او می‌شود.

البته عدم همراهی بیشتر آذربایجان برای پذیرش ریسک‌های ترکیه و ممانعت کرملین و چین از مداخله در مسئله کردها و حمایت سهمگین ایالات‌متحده آمریکا از ارتش کردی در منطقه باعث شده تا تمام سیاست‌های اردوغانی با شکست مواجه شده و تلاش‌ها برای جلوگیری از تسری بحران‌ها به خاک ترکیه از طریق مذاکرات رودررو با تمام قدرت‌های منطقه افزایش یابد.

به‌عبارت‌دیگر اگر اردوغان نتواند چین و روسیه و ایالات‌متحده آمریکا و ایران را در مورد بحران سوریه و کردها و البته تنش ارمنستان راضی کند ، در کوتاه‌مدت ممکن است  با چندین بحران امنیتی ازجمله کودتا و تجزیه اراضی و جنگ داخلی روبرو شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 28
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    سرنوشت خردوغان سرنوشت صدامه! بلند پروازی ها و حماقتهای این ملعون آخرش باعث میشه مثل یک موش فاضلاب از تو سولاخی بکشنش بیرون! و سرنوشت ترکیه هم خیلی جالب نخواهد بود بخصوص با واگرایی قومی موجود در این مثلا کشور!
    • غلامرضا AE ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
      46 7
      سرنوشت ما چی؟2 میلیارد دلار گاز مجانی باید بهشون بدیم اما تا حالا یکبار نرفتیم سر مذاکره برای سد هایی که داره روی دجله و فرات میکشه .حتی زحمت بخودمون ندادیم از طریق بحث های محیط زیست یا همراه کردن عراق کاری انجام بدیم .به دولت که امید نیست مجلسیان هم عوض اینکه به فکر آینده باشند به فکر ایجاد فراکسیون کرد ترک و لر و... شده اند
  • IR ۱۶:۳۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    77 12
    واقعا کی قراره غرور کاذب جناب اردوغان بشکنه؟!
  • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    73 13
    اردوغان به فلاکت افتاده ؟
  • نادر IR ۱۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    کردها و یونان و ارمنستان بلای جان ترکیه الحمدالله
  • ناشناس IR ۱۷:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    88 17
    گور پدر ترکیه ..مسبب تمام این اتفاقها ارزوها وتعالیم فرصت طلبانه. وحشیانه وپانترکیستی مغولی بود...چاه نکن بهر کسی ..اول خودت بوزگوردی ته چاه خواهی بود..
  • IR ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    49 9
    انشاالله به حق این ماه عزیز طرکیه رو به نابوی است و به امید خدا به زودی تجزیه خواهد شد و ارتباطش برای همیشه با خاورمیانه قطع خواهد شد.سد آتاطرک و ایسیلو هم نابود خواهد شد انشاالله
  • IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    75 11
    اردوغان که عامل اجرای پانترکیسم است در جهان اسلام دنبال شیعه ستیزی و ایران هراسی هست
  • خر شناس IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    38 7
    اصلی هیچ شکی نیست که صهیون کشور بزرگ تر از خود را بر نمی تابد امروز از ترکیه و عربستان سواستفاده می کند که کمک بدن محور مقاومت فروبپاچه وقتی محور مقاومت فروریخت نوبت تجزیه خود ترکیه و عربستانه واضح ترش اینه که عربستان و ترکیه بیل برداشتن دارن قبر خودشونو می کنن بهترین و زیباترین تعاریف واژه خریت را می توانید در این جملات ببینید !!! قضیه ترکیه و ورود به اتحادیه اروپا هم قضیه خره و هویج آویزون جلوشه ! ترکیه ...واقعی با اصالته .
  • اصغر IR ۲۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    16 61
    یه واژه جدید از مشرق یاد گرفتیم." استراتژین" راستی هموطن مسلمان با چه استدلالی آرزو میکنی ترکیه مسلمان در گرداب یونان مسیحی و ارمنستان ارمنی گرفتار شود. البته که هیچکدام از آنها قدرت این کار را ندارند
    • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      75 7
      نمردیمو معنی مسلمان هم یادگرفتیم.از کی تا حالا ترکیه شده مسلمان.پس لابد انتظار دارید از داعش و القاعده هم به خاطر مسلمان بودن دفاع کنیم
    • حسین IR ۲۳:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      10 5
      به نظر شما مردم ترکیه مسلمان هستند؟؟!! این همه کارشناسان هشدار میدهند که فیلمها و سریالهای این ملت فاسد برای مردم ایران بد آموزی دارد و باید جلوی پخش ماهواره های آنها را گرفت . شما نشنیده ای؟؟!!
  • علی نظری IR ۲۱:۴۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    15 16
    خیلی هم شاد نباشین به تجزیه ترکیه این سلاحهایی که امپریالیست ها به سوریه فرستادن خطر برای کل منطقه هست بعد تجزیه ترکیه نوبت شما هم میرسه هنوز از تاریخ عبرت نگرفتین سالهای اول انقلاب و جنگ را کردها یادتون نیست؟؟؟این سری حمایت ترکهای آذری رو هم صهیونیسم و آمریکا و فاشیستهای پ ک ک دوست ازتون میگیرن تو شطرنجی که ابرقدرتها مهرهاشونو براتون چیدند مات میشین حواستون باشه .
    • خسته IR ۱۶:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      8 3
      به کوری دیده بدخواهان این بلاها سرایران نمیاد چون رهبرررررری رو داره اگه نمیدونی بدون که ان شاء الله از خطرها عبور میکنیم تا چشم منافق دربیاد
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
      29 7
      ترکیه پدر تروریسم منطقه است؛ تجزیه این حکومت کثیف و تروریستی قطعا به امنیت منطقه کمک خواهد کرد؛ ضمنا حواستو جمع کن در مورد آذریهای با غیرت دیگه صحبتی نکنی! آذری همیشه ایرانی بوده و خواهد بود و هر تخم فتنه قومی رو در نطفه می خشکونه؛ اونی که مات میشه عردوغان تروریسته و موشهای کثیفش
  • مسعود123 IR ۲۱:۵۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    45 8
    خطر ترکیه برای ما بیشتر از همه کشورهای عربی هست... هم به لحاظ تعداد جمعیت و هم مرزهای مشترک... و نبرد سوریه نبرد بین ایران و ترکیه است... فارغ ازهر نوع حکومتی ، یک ترکیه قوی همیشه به ضرر ما خواهد بود.
  • IR ۲۲:۰۹ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    7 7
    چرا تحقیر
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    39 10
    اردوغان قاعده بازی بین المللی را بلد نیست
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    43 8
    اردوغان با اشتباهاتش ملت ترکیه را به کام بدبختی میبره
  • IR ۲۲:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    38 8
    مرگ بر اردوغان ضعیف النفس
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۳
    40 9
    ترکیه در مسیر اضمحلال است انشالله
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    35 9
    خردوغان ترکیه را به طرف انهدام کامل میبرد. تا بیست سال دیگر چیزی از پسمانده کثیف عثمانی باقی نخواهد ماند
  • IR ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    52 9
    از همان اول معلوم بود که هدف اصلی تجزیه ترکیه است
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    6 5
    فکر می کنم در نوشتن موقعیت جغرافیایی همسایگان ترکیه اشتباهی رخ داده است: همسایگان اروپایی ترکیه: یونان، بلغارستان، گرجستان، ارمنستان و جمهوری آذربایجان همسایگان آسیایی ترکیه: ایران، عراق و سوریه
    • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
      20 1
      آذربایجان ارمنستان و گرجستان آسیا حساب می شن ای جغرافی دان. جدا از شوخی از کوه های قفقاز (مرز روس با گرجستان) به بالا اروپا حساب میشه.
  • زیبا احمدپور از تبریز US ۱۶:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    54 4
    عالی بود
  • محمود IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۴
    6 4
    مسلما تجزیه هیچ کشور مسلمانی به نفع مردم آن کشور و جهان تجزیه هرکشور باعث میشود آن کشور راحت تر توسط ابر قدرتها و صهیونیزم بین الملل بلعیده شود وفرهنگ ان کشور استحاته گردد مرگ بر اردوغان ضعیف النفس
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۳/۱۵
    4 0
    خدا عاقبت همه را ختم به خیر بکنه، ان شاءالله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس