عراقچی

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفته است این اولین آزمون ترامپ بود که طی آن تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

 به گزارش مشرق، سید عباس عراقچی در خصوص حضور خود در جلسه امروز- چهارشنبه ۳ خرداد - کمیته هسته‌ای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، اظهار داشت: این جلسات به صورت مستمر همیشه برگزار شده و هدف ما توجیه کمیسیون امنیت ملی مجلس نسبت به اجرای برجام بوده است.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه کمیسیون امنیت ملی در حال آماده‌سازی گزارش ۶ ماهه خود از اجرای برجام به صحن مجلس شورای اسلامی است، افزود:بیان کرد: سعی ما در این جلسات پاسخگویی به سوالات و ابهامات نمایندگان مجلس در خصوص اجرای برجام است تا اطلاعات واقعی در اختیار آن‌ها قرار گیرد و گزارش جامع، بدون نقص و به‌روز شده‌ای به صحن مجلس ارائه شود.

وی با بیان اینکه جلسه امروز نیز در همین راستا بود، افزود: در این جلسه ابهامات و سوالات نمایندگان مطرح و ما نیز در حد خود پاسخ دادیم و تبادل نظر خوبی صورت گرفت.



انتشار خبری مبنی بر توقف صادرات اورانیوم از قزاقستان به ایران



عراقچی با بیان اینکه تامین نیازهای صنعت هسته ای ایران مطابق روال خود انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: خرید برخی کالاها که از حساسیت برخوردار است از طریق کانال خرید انجام می‌شود. کانال خرید نیز تاکنون عملکرد خوبی داشته و موارد متعددی را برای خرید کالاهای مورد نیاز ایران تصویب کرده است.


رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام در خصوص تامین کیک زرد یا همان اورانیوم طبیعی که ماده خام غنی سازی است، گفت: بعد از برجام تاکنون ۳۶۰ تن کیک زرد از طریق مکانیزم‌های مربوط به برجام وارد کشور شده است.

وی افزود: برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی این اتفاق رخ داده و کیک زرد وارد کشور شده است.

عراقچی با بیان اینکه تاکنون ۳۶۰ تن کیک زرد وارد کشور شده و سفارش‌های دیگری را هم سازمان انرژی اتمی داشته است، ادامه داد: در مورد اینکه چه میزان نیاز به ورود اورانیوم طبیعی جدید هست، رایزنی‌ها هنوز ادامه دارد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه تاکنون نیازهای کشور تامین شده و غنی سازی طبق روال خود ادامه دارد، اظهار داشت: ماده خام و اورانیوم طبیعی به میزان کافی وارد کشور شده و سازمان انرژی اتمی در یک نگاه آینده نگرانه برای تامین نیازهای آتی خود، درخواست ورود محموله های جدید داشته است که این موضوع همچنان در حال رایزنی است و امیدوار هستیم به سرانجام برسد.

ترامپ تاکنون به تعهدات برجامی خود پایبند بوده است



عراقچی در خصوص مدت زمان تمدید تعلیق تحریم‌های هسته ای ایران توسط ترامپ، اظهار داشت: درون قوانین تحریمی کنگره نحوه 'وِیو' کردن آن نیز مشخص شده است؛ معمولا قوانین کنگره به رئیس جمهور برای ۴ یا ۶ ماه اجازه می‌دهد که مانع از ادامه تحریم‌ها شود.

وی با بیان اینکه اختیار رئیس جمهور آمریکا برای تمدید بعضی از قوانین تحریمی مربوط به ایران، ۴ ماهه بوده است، افزود: برای بلا اثر کردن برخی دیگر از تحریم‌های هسته‌ای ایران، اختیار رئیس جمهور تمدید تعلیق ۶ ماهه تحریم‌ها است.

رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام با بیان اینکه هفته گذشته موعد تمدید یکی از آن تحریم‌هایی بود که رئیس جمهور آمریکا اختیار دارد برای ۴ ماه تعلیق این تحریم‌ها را تمدید کند، گفت: در اصل این اولین آزمون ترامپ بود که طی آن تعلیق تحریم‌های هسته‌ای ایران را تمدید کرد.

معاون وزیر امور خارجه با بیان اینکه حدود دو ماه دیگر موعد تمدید تحریم‌هایی می‌رسد که اختیار رئیس جمهور آمریکا برای تمدیدشان ۶ ماهه است، گفت: ترامپ تاکنون به تعهدات برجامی خود پایبند بوده و آن تحریم‌ها نیز در زمان خود باید تمدید شوند.

منبع: خانه ملت

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس