شهر ایستادگی

عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات "بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب" از سوی فرماندهی آغاز شد.

به گزارش گروه جهاد و مقاومت مشرق، عملیات پیروزمندانه بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر پس از ۵۷۵ روز گردید، ضربه اساسی و تعیین کننده‌ای بر پیکر دشمن وارد ساخت و تمامی معادلات، و ذهنیت هایی را که در مورد توانایی و قابلیت‌های نظامی ایران وجود داشت، تغییر داد. بسیاری از کارشناسان نظامی و تحلیل گران رسانه‌های خارجی، در برابر سرعت عمل و ویژگی‌های عملیاتی نیروهای ایرانی به هنگام فتح خرمشهر، غافلگیر، مبهوت و شگفت زده شدند.

بدون تردید سوم خرداد سالروز آزدسازی خرمشهر، یکی از پررنگ‌ترین و پرافتخارترین روزهای تقویم ایرانیان در سی و چهار سال گذشته بوده است.

عملیات بیت المقدس در ۳۰ دقیقه بامداد روز ۱۰ اردیبهشت ۱۳۶۱ با قرائت رمز عملیات "بسم الله الرحمن الرحیم. بسم الله القاسم الجبارین، یا علی ابن ابی طالب" از سوی فرماندهی آغاز شد.

قبل از آزادسازی خرمشهر در برخی کشورها به سفرا و کاردارهای ما وقت ملاقات نمی‌دادند

امیر محمدحسن نامی امیر ارتش و فرمانده پیشکسوت هشت سال دفاع مقدس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، با بیان اینکه عملیات "بیت المقدس" سراسر معجزه بود، اظهار کرد: هم مرحله اول، هم مرحله دوم و هم مرحله سوم این عملیات معجزه بود. عملیات بیت المقدس اوج قدرت دفاعی جمهوری اسلامی ایران را در مقابل استکبار شرق و غرب و ارتجاع منطقه نشان داد.

وی با بیان اینکه دست خداوند در عملیات بیت المقدس بسیار مشهود بود، عنوان کرد:عملیات بیت المقدس خودش ۳ عملیات مجزا بود؛ در تمام دانشکده‌های جنگ دنیا، "عبور از رودخانه" یک عملیات " گرفتن سرپل بعد از عبور از رودخانه" یک عملیات و "ادامه دفاع و مقابله با پاتک دشمن" یک عملیات محسوب می‌شوند و ما در عملیات بیت المقدس همه این عملیات‌ها را انجام دادیم.

این امیر ارتش در ادامه با بیان اینکه هیچکدام از مفسران و کارشناسان نظامی، امکان ورود ما به خرمشهر را پیشبینی نمی‌کردند، یادآور شد: صدام بارها و بارها اعلام کرده بود که اگر جمهوری اسلامی ایران بتواند خرمشهر را آزاد کند، من کلید بصره را به آن‌ها خواهم بود؛ رادیوهای بیگانه هم بر روی این موضوع مانور بسیار زیادی می‌دادند.

امیر نامی با بیان اینکه بعد از عملیات بیت المقدس بود که قدرت ما برای همه آشکار شد، گفت: بعد از عملیات بیت المقدس همه مسائل در صحنه‌های ژئوپلیتیک، ژئواستراتژیک و دیپلماتیک تغییر یافت؛ جالب است بدانید که تا قبل از آزادسازی خرمشهر حتی در برخی کشورهای خارجی به سفرا و کاردارهای ما وقت ملاقات نمی‌دادند.

این فرمانده پیشکسوت ۸ سال دفاع مقدس در ادامه گفت: دشمن خرمشهر را با انواع تجهیزات و وسایل پدافندی کاملا مجهز کرده بود، اما رزمندگان اسلام از سیم‌های خاردار حلقوی و موانع خورشیدی و کانالهای مین و نیزه‌ای که روی زمین کاشته شده بود عبور کردند و وارد خرمشهر شدند.

وی افزود: در جریان عملیات بیت المقدس دشمن حدود ۱۹ هزار و ۶۰۰ نفر اسیر داد و ۱۰ هزار نفر از آن‌ها فرار کردند و تعداد بالایی نیز تلفات داشتند.

امیر نامی در پایان با اشاره به جانبازی خود در جریان عملیات بیت المقدس گفت: من در مرحله سوم عملیات بیت المقدس و در شرایطی که به خیابان کشتارگاه رسیده بودم و با بی سیم به سایر فرماندهان اطلاع دادم که "ما در خرمشهر هستیم"، به یکباره از ناحیه پشت پا ترکش خوردم.

کمبود تجهیزات هیچ کدام از فرماندهان را مایوس نکرد

سردار اسماعیل کوثری فرمانده سابق لشکر ۲۷ محمد رسول الله (ص) و رئیس اسبق اداره امنیت ستاد کل نیروهای مسلح در گفت‌وگو با خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، روز سوم خرداد را روز پیروزی و مقاومت مردم ایران دانست و اظهار کرد: عملیات بیت المقدس یک فتح مبین بود که باعث شکسته شدن هیمنه پوشالی استکبار شد.

وی افزود: دشمنان بر این باور بودند که بعد از ۳ روز استان خوزستان یکی از استان‌های عراق خواهد شد و این چنین برای فرماندهان خود جا انداخته بودند که بعد از ۳ روز استان خوزستان جزو عراق می‌شود و حتی نقشه استان خوزستان را به کشور عراق وصل کرده و بر این باور بودند که ۷ روزه به تهران می‌رسند و نظام جمهوری اسلامی را از بیخ و بن بر می‌کنند، چون نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس دین و اخلاق شکل گرفته بود و این نظام برای آن‌ها ضرر زیادی داشت، می‌خواستند این نظام وجود نداشته باشد.

سردار کوثری ادامه داد: در عملیات فتح المبین ۳۰ هزار بسیجی رزمنده مشارکت داشتند، اما در عملیات بیت المقدس که یک ماه بعد از آن آغاز شد ۶۰ هزار نیروی بسیجی مشارکت داشتند که سازماندهی و آموزش و تجهیز آن‌ها مهم بود، یکسری از آن‌ها تجهیزات اولیه از جمله قمقمه نیز در اختیار نداشتند.

سردار کوثری افزود: با وجود کمبود تجهیزات هیچ کدام از فرماندهان مایوس نشدند و نبود امکانات حتی اندکی ناامیدی در بین رزمندگان ایجاد نکرد.

وی افزود: در عملیات بیت المقدس، دشمن آنچنان غافلگیر شد که پا به فرار گذاشت و به لطف خدا آنچنان عمل شد که ۱۶ هزار نیروی بعث، تسلیم رزمندگان اسلام شدند و هیمنه ارتش عراق و استکبار در خرمشهر شکسته شد و این چیزی جز لطف خدا نبود.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس