وزیر بهداشت - قاضی زاده هاشمی

اواسط آذر و با همه گیر شدن چالش مانکن در شبکه های اجتماعی، پای این چالش وارداتی به اتاق عمل یکی از بیمارستان های ایران هم باز شد و عده ای پزشک و پرستار، مادر و نوزادی را دستمایه چالش مانکن خود کردند.

به گزارش سرویس جامعه مشرق؛  سال 95با تمام فراز و نشیب هایش به پایان رسید. سالی پر از حواشی برای دولت و مردم. حواشی تلخ وشیرینی که وزارت بهداشت نیز از آن بی نصیب نماند و سال پایانی دولت یازدهم با حواشی بسیاری برای نظام سلامت و وزارتخانه ای  که با طرح تحول سلامتش نقطه قوتی برای دولت به حساب می آمد همراه بود. نیم نگاهی به وقایع نظام سلامت در سال گذشته مرور حکایت های تلخ وشیرینی است از فعالیت پزشکان و کادر درمانی که اگرچه هنوز کاستی هایی برای ادامه راهشان  وجود دارد اما نباید به راحتی از کنار خدماتشان عبور کرد.

زخم تیغ بر صورت نوزاد یک روزه

در آخرین روزهای فروردین ماه تحویل نوزادی با صورت بخیه شده بر اثر جراحت ناشی از تماس تیغ جراحی با صورتش، نه تنها خانواده نوزاد بلکه رسانه ها و وزارت بهداشت را به چالش کشید. اتفاقی که درنهایت با موضع گیری قائم مقام وزیر بهداشت به گردن بالا بودن آمار سزارین درکشور انداخته شد و فرهنگ سازی برای گسترش زایمان طبیعی به عنوان راه کاری اعلام شد که وزارت بهداشت مدت هاست در حال کار کردن بر روی آن است.

هزینه های درمان بیمار را به خودکشی وا داشت

دومین ماه سال درحالی آغاز شد که در نیمه های این ماه، خودکشی یک بیمار در بیمارستان میلاد تهران به دلیل عدم تمکن مالی برای پرداخت هزینه های درمان، بازهم نظام سلامت را زیر سوال برد. با اینکه مدیریت بیمارستان میلاد برعهده سازمان تامین اجتماعی است، اما خودکشی یک بیمار به دلیل عدم توان پرداخت هزینه های درمانی باعث شد تا معاون اول رئیس جمهور هر دو وزیر کابینه را مامور رسیدگی به این اتفاق کند. وزرای بهداشت  و تعاون کار و رفاه اجتماعی مامور رسیدگی به این حادثه شدند اما هیچگاه نه مقصر حادثه معرفی شد نه سهم هزینه های درمانی در اقدام این مرد برای خودکشی.

پزشکان متخصص، سر لیست نجومی بگیران دولتی

با طرح موضوع حقوق های نجومی و دریافتی های چند 10 میلیونی توسط مدیران بخش های مختلف دولتی،  وزارت بهداشت و از همه مهمتر جامعه پزشکی نیز از این موضوع در امان نماندند. انتشار فیش های حقوقی پزشکان عضو هیئت علمی که اعداد و ارقام آنها حکایت از دریافت کارانه های چند صد میلیون تومانی داشت و جامعه پزشکی را در صدر نجومی بگیران قرار داد.

کارانه های پزشکی که به یکباره با اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش تعرفه های درمانی رشدی چند برابری را تجربه می کردند به یکباره رسانه ای شدند تا وزیر بهداشت و معاونانش در مقام دفاع از این پرداخت های چند صد میلیونی دست به مصاحبه شوند و این مبالغ را نه حقوق، بلکه پولی بابت انجام کاری اضافه بر وظیفه سازمانی پزشکان اعلام کنند.

حق آرایش پرستاران، چالشی درگیر بین تاییدها و تکذیب ها

همه چیز از انتشار گزارش میدانی مشرق (اینجا) آغاز شد. گزارشی که حکایت از پرداخت حق آرایش به پرستاران زن در بیمارستان های خصوصی داشت تا بیماران و همراهانشان رغبت بیشتری برای حضور در بیمارستان های خصوصی داشته باشند. برخی پرستاران زن مبلغ پرداختی توسط بیمارستان های خصوصی بابت حق آرایش را بین 100تا 150هزار تومان اعلام کردند و اینکه این مبالغ نه در قالب حق آرایش بلکه در قالب پاداش به آنها پرداخت میشود. پاداشی که بنا بر دستور شفاهی باید صرف خرید لوازم آرایش شود.

پس از اعلام این موضوع بود که موجی از تکذیبیه ها به سمت رسانه ها سرازیر شد، اما مسئولان وزارت بهداشت زحمت پیگیری جدی و مستند این موضوع را ندادند تا مشخص شود رعایت عفاف و حجاب در بیمارستان های خصوصی اولویت چندم مدیران آن است؟

انتقال 15رشته دانشگاهی از وزارت علوم به وزارت بهداشت

دوازدهم تیرماه سال گذشته، با درخواست وزیر بهداشت و دستور رئیس جمهور، 15رشته دانشگاهی مانند روانشناسی بالنی، روانشناسی سلامت، خانواده درمانی و ... از وزارت علوم گرفته شد و آموزش آن به وزارت بهداشت واگذار شد. اتفاقی که خیلی ها آن را حاصل لابی وزیر بهداشت با رئیس جمهور می دانستند.

قبل از دولت یازدهم خانم ها کف زمین زایمان می کردند!

سخنان جنجالی وزیر بهداشت در دومین روز مرداد ماه سر و صدای زیادی به پا کرد. سید حسن قاضی زاده هاشمی در مراسمی با اشاره به افزایش تخت های بیمارستانی در استان البرز، حرف های عجیبی زد و گفت: واقعا موقعی که ما آمدیم مردم کف زمین زایمان می کردند!

سخنان وزیر بهداشت با واکنش های شدیدی روبرو شد و بار دیگر نظام سلامت را به حاشیه کشاند. آقای وزیر هیچگاه اعلام نکرد که در کدام دولت و دوره ای مردم کف زمین زایمان می کرده اند که حالا به برکت تلاش های دولت یازدهم می توانند در بیمارستان وضع حمل کنند و نهایتا اعلام شد که منظور، برخی بخش های یک مرکز درمانی خاص بوده که جمله آن، به صورت ناقص در رسانه ها منتشر شده است.

روغن های تراریخته سر سفره های مردم

پس از اضافه شدن روغن پالم به محصولات لبنی و افزایش بیماری های غیر واگیر به واسطه این اقدام غیر قانونی، بحت واردات لجام گسیخته  و جولان روغن های تراریخته(اصلاح شده ژنتیکی)بر سر سفره های مردم مطرح شد.روغن هایی که بخش عمده ای از روغن مصرفی مردم را تشکیل می دهد و مشرق در گزارشی (اینجا) نسبت به مضرات و آسیب های ناشی از مصرف آن در دراز مدت هشدار داد.

حتی رئیس اداره بهبود تغذیه وزارت بهداشت اظهار نظر درخصوص سود یا ضرر این روغن ها را به آینده موکول کرد و گفت: با توجه به تازه وارد بودن این روغن ها باید اظهار نظر درباره مضر بودن یا نبودنشان را به آینده موکول کرد.محصولات تراریخته درحالی وارد سفره ایرانی ها شده است که کشورهای اروپایی به دلیل سرطانزا بودن این محصولات نه تنها اجازه ورودشان به بازار مواد غذایی شان را نمی دهند بلکه هرگونه کشت آن برای مصارف داخلی در این کشورها ممنوع است.

 همراهان بیماری که کارتن خواب نامیده شدند

9آذر ماه سال 95 درحالیکه فصل سرما آرام آرام برای تهرانی ها خط و نشان می کشید، انتشار عکسی در فضای مجازی توسط یک دانشجو، نگاهها را به همراه بیمارانی که در پیاده روهای بیمارستان شریعتی تهران چادر زده بودند جلب کرد. همراهان بیماری که از شهرهای دور و نزدیک برای ماندن در کنار بیمارشان به تهران آمده بودند، اما توسط مشاور وزیر بهداشت کارتن خواب نامیده شدند.

از مانکن سازی در برخی بیمارستان ها تا چالش مانکن در اتاق عمل

اواسط آذر ماه و با همه گیر شدن چالش مانکن در شبکه های اجتماعی، پای این چالش وارداتی به اتاق عمل یکی از بیمارستان های ایران هم باز شد و  عده ای پزشک و پرستار مادر و نوزادی را دستمایه چالش مانکن خود کردند. اتفاقی که انتقادات بسیاری را روانه وزارت بهداشت کرد. اگرچه اینبار هم مسئولان این وزارتخانه ساکت ننشسته و در مقام پاسخگویی درآمدند. اما پاسخ دکتر عباس زارع نژاد رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت که گفته بود این چالش تصویر سازی بوده و تایید آن نیز خاموش بودن مانیتور اتاق عمل است مفید واقع نشد، چراکه بازبینی این چالش دردسر ساز ثابت کرد نه تنها مانیتور اتاق عمل خاموش نیست، بلکه بروز چنین مشکلاتی ناشی از بی تفاوتی وزارت بهداشت نسبت به اتفاقاتی نظیر مانکن سازی و پرداخت حق آرایش به پرستاران بخش خصوصی است که باعث می شود چنین رفتارهایی فارغ از اهمیت جان بیمار از سوی کادر اتاق عمل رخ می دهد. (گزارش مشرق درباره این اتفاق عجیب)

وزیر و نقد طرح تحول سلامت

اوخر آذرماه قاضی زاده هاشمی مهمان برنامه ثریا می شود.برنامه ای با موضوع نقد طرح تحول سلامت که البته بدون حضور منتقدانی چون دکتر پزشکیان، احمد توکلی و وزیر قبلی بهداشت به روی آنتن می رود. ثریای 25آذر به برنامه ای به یاد ماندنی تبدیل می شود. وزیر بهداشت دولت یازدهم که به آرامش معروف است در مقابل سوالات مجری برنامه درباره افزایش 300درصدی تعرفه های درمانی و پرداخت های نجومی به پزشکان متخصص پس از اجرای طرح تحول نظام سلامت به شدت عصبانی می شود و به صراحت نسبت به این چالش به وجود آمده انتقاد می کند.

این شاید اولین بار بودکه وزیر بهداشت آن روی سکه را هم  به نمایش می گذاشت تا مشخص شود قاضی زاده هاشمی چندان هم نسبت به انتقاد با روی خوش واکنش نمی دهد.

 

زور آزمایی قاضی زاده هاشمی با وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی

بالاخره با بالا گرفتن کشمکش ها  بر سر مدیریت منابع سهم درمان بیمه شدگان تامین اجتماعی بین وزارت بهداشت با وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی ، پیروز میدان مشخص شد و وزیر بهداشت توانست با دستور کتبی رئیس جمهور مدیریت بر این منابع را عهده دار شود.

نیمه دی ماه، رئیس جمهور دستور داد تا منابع سهم درمان بیمه کارگران در سازمان تامین اجتماعی در حسابی جداگانه ریخته شود. این دستور اگرچه مخالفت مسئولان تامین اجتماعی را به همراه داشت اما در نهایت به نفع وزارت بهداشت تمام شد.

وزیر بهداشت و شعور فرماندار ایلامی!

پس از برنامه ثریا این دومین بار بود که عصبانیت وزیر بهداشت کار دستش می داد.قاضی زاده هاشمی دوازدهم اسفند ماه و درست در روزهای پایانی سال و فعالیتش در دولت یازدهم فرماندار بدره در استان ایلام را بیشعور نامید و او را تهدید کرد که نخواهد گذاشت در شغل فرمانداری کارش را ادامه دهد.فیلم توهین وزیر بهداشت به فرماندار بدره که در ازدحام بازدید وزیر بهداشت از این شهرستان درخواست های مردمی را به گوش وزیر بهداشت می رساند در کمتر از چند ساعت به پربازدیدترین فیلم شبکه های اجتماعی تبدیل شد.

برخوردی تند و ناشایست که البته یک روز بعد با انتشار فایل صوتی مکالمه وزیر بهداشت و فرمانداری که بی شعور خطابش کرده بود وارد فاز تازه ای شد. مکالمه ای چند دقیقه ای و البته از قبل هماهنگ شده برای نشان دادن تواضع وزیر بهداشت دولت یازدهم.در این فایل صوتی تماس گیرنده وزیر بهداشت است و قصدش از این تماس تلفنی عذرخواهی از فرماندار بدره است، اما برخلاف انتظار این فرماندار است که حتی اجازه صحبت به وزیر نمی دهد و دائم از کرامات وزیر می گوید و از او عذر خواهی می کند!

وقتی کارانه های چند صد میلیونی کار دست وزیر می دهد

وقتی چندماهی از پرداخت نشدن کارانه های چند 10 و حتی چند صد میلیونی پزشکان متخصص بگذرد و رقم های نجومی در حسابشان ننشیند، عده ای دست به کار می شوند تا نظام سلامت را تهدید به کار نکردن و عدم ویزیت بیماران کنند. اواسط اسفند، جمعی از پزشکان متخصص بیمارستان فرشچیان همدان در نامه ای به رئیس بیمارستان تهدید کردندکه اگر کارانه های معوقه شان پرداخت نشود دست از کار خواهند کشید و بیماری را ویزیت نخواهند کرد.

تهدید وزارت بهداشت توسط پزشکان فصل تازه ای در کار نظام سلامت باز کرد تا مشخص شود نجومی بگیران به این سادگی ها کوتاه نخواهند آمد.

تعیین سقف دریافتی برای پزشکان نجومی بگیر

مجلس در آخرین روزهای سال 96مصوبه ای را به تصویب رساند که بر اساس آن سقف دریافتی مدیران دولتی به 12میلیون و 400هزار تومان کاهش یافت. مصوبه ای که گویا بر اساس آن دریافتی پزشکان نجومی بگیر به 16میلیون تومان در ماه کاهش خواهدیافتبر این اساس  پزشکان نیز مانند دیگر شاغلان دستگاههای دولتی تنها مجاز به دریافت 12میلیون تومان حقوق و افزایش پرداختی 30درصدی خواهند بود و به این ترتیب و با احتساب موارد فوق، حداکثر پرداختی به پزشکان عضو هیئت علمی تنها 16میلیون تومان خواهد بود و هرگونه پرداخت خارج از این اصول غیر قانونی تلقی خواهد شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 12
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • زیر میزی IR ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    59 1
    متاسفانه وزارت بهداشت تبدیل شده به وزارت پزشکان چرا وزیر بهذاشت نباید از تحصیل کرده های مقاطع بالای دیگر رشته های غلوم پزشکی باشد؟ به همین دلیل فقط به دنبال منافع همکاران خودشون هستند
  • واویلا IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    20 1
    مثلا این آقا با کلاس و با ادب ترین بین سایر افراد است!! ببین بقیه چه طورند دیگر؟!!
  • مهرداد IR ۰۱:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    58 1
    کارنامه وزارت بهداشت در سال 95 واقعا"مایه شرمساری است .
  • وزارت پزشکان!!!!! IR ۰۱:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    51 1
    البته شخصیت واقعی و خوی متکبرانه و تمامیت خواه وزیر بهداشت در توهین هایی که به فرماندار کرد کاملا مشخص شد و ظاهر سازی های بعذ ماجرا تمام پول ملت را تو جیب برخی پزشکان کردند بعد مقدار کمی از پرداخت مردم کاسته شده که باید این پول صرف ساخت راه و مناطق محروم میشد متاسفانه طرح تحول سلامت در ظاهر به نفع مردم هست اما در اصل به نفع پزشکان هست البته کسی با حق انها مشکل ندارد متاسفانه بیت المال را فضل و بخشش کردن خطاست
  • مهران IR ۰۱:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    18 3
    از دولت تبخیر و امید بیشتر از این هم انتظار نمیره
  • شرم IR ۰۱:۲۸ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    6 31
    واقعیت اون چیزی که شما میگید نیست خیلی از مردم از وزارت بهداشت راضی هستند ، واقعا براتون متاسفم که این همه خدمات این وزارت خونه را نادیده گرفتید
  • سیب IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    22 0
    علی(ع) به اهالی مصر، در باره اهتمام و نگرانی نسبت به بیت المال، نوشته اند: و إنّی إلی لقاءِ الله لَمشتاقٌ و حُسْنِ ثوابِهِ لَمُنْتَظِرٌ راجٍ، و لكنَّنی آسَی أنْ یَلِی أمر هذه الأُمة سُفَهاؤُها و فُجّارُها، فیتخذوا مالَ الله دُوَلاً[57]؛ همانا، من، برای ملاقات پروردگار، مشتاق و به پاداش او، امیدوارم، لكن از این اندوهناكم كه بی خردان و تبهكارانِ این امت، حكومت را به دست آورند، آنگاه، مال خدا را دست به دست بگردانند.
  • سبحان شاهمرادی اصولگرا IR ۰۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    30 0
    وزارت بهداشت باید ترتیبی دهد که اگر کسی مریض شد و پول کافی نداشت یا اصلا پول نداشت او را بیمارستانها و مطبها درمان کنند
  • ناشناس IR ۱۰:۰۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    20 1
    چرا اعلان جنگ وزارت بهداشت با طب اسلامی ایرانی و پلمپ مرکز حجامت حکیم خیر اندیش ننوشتی مشرق اینم باید اضافه میکردی . همچنین اضافه کردن گاز کلر بیشتر به منبع اب شهری شهرستان هرسین به دستور دانشگاه علوم پزشکی استان و مراتب بالاترشان در فروردین95
  • سجاد IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    4 29
    به شخصه از طرح تحول سلامت راضیم و اکثر مردم هم راضی هستن چون شماها کارتون به بیمارستان و عمل کشیده نشده داریتن تخریب میکنین مهم درصد رضایت مردمه
  • مهرناز IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    4 0
    اقای قاضی زاده هاشمی "وزیر بهداشت دولت یازدهم"در مورد شما چی فکر می کردیم "چه شد.
  • علی IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۴
    1 0
    تازه پیمانی است!!! اگر رسمی بود چقدر می گرفت؟!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس