واژه نامه مشرق

استعمار بریتانیا از طریق لژ ماسونی اسکاتلند با جذب افشار ارومی او را به عاملی به منظور پیشبرد سیاست خود بدل کرد. ماسون ها از عسگر خان خواستند که مانع نزدیکی فرانسه و ایران شود و به جای آن به زمینه سازی برای تحکیم روابط ایران و انگلستان اقدام نماید.

سرویس سیاست مشرق - میرزا عسگر خان افشار ارومی نایب السلطنه عباس میرزا در تبریز بود. او از سرکردگان نیروی مسلح عباس میرزا نیز بود. در سال 1222 ه.ق (هفت سال پس از ورود سر هارفورد جونز و جیمز موریه و جیمز فریزر سه جاسوس انگلیسی که از طرف امپراطوری بریتانیا به منظور زمینه سازی برای وابسته کردن ایران و نفوذ در شئون فرهنگی و سیاسی و اقتصادی کشور و ایجاد نخستین هسته های منورالفکری به ایران آمده بودند) به عنوان نماینده ایران به دربار ناپلئون رهسپار شد.


عسگر خان در پاریس به عضویت لژ ماسونی "فیلوسوفیک فرانسه" در آمد. این لژ پیرو لژ بزرگ اسکاتلند بود. سرکردگان ماسونی به علت اهمیتی که برای جذب میرزا عسگر خان افشار ارومی قائل بودند بر خلاف روال معمول لژ های ماسونی ظرف مدت سه هفته پس از عضویت به او مقام استادی اعطا کردند. در آن زمان روابط دربار فتحعلیشاه و دولت انگلستان (به علت برخورد ریاکارنه انگلیس) تیره بود و فتحعلیشاه عسگر خان افشار ارومی را به منظوری جلب حمایت فرانسه به دربار ناپلئون فرستاده بود.

استعمار بریتانیا از طریق لژ ماسونی اسکاتلند با جذب افشار ارومی او را به عاملی به منظور پیشبرد سیاست خود بدل کرد. ماسون ها از عسگر خان خواستند که مانع نزدیکی فرانسه و ایران شود و به جای آن به زمینه سازی برای تحکیم روابط ایران و انگلستان اقدام نماید. عسگر خان هر دوی این وظایف را به خوبی انجام داد. او بر خلاف نظر فتحعلیشاه در خصوص تحکیم روابط ایران و فرانسه هیچ حرکتی نکرد. افشار ارومی همچنین ماموریت یافت که پس از بازگشت به ایران به تاسیس لژ فراماسونری مخفی در اصفهان بپردازد. او در سال 1226 ه.ق (پس از بازگشت به ایران) به حکومت ارومیه گماشته شد. او را می توان در زمره روشنفکران تجدد خواه در ایران دانست. عسگر خان افشار ارومی مدتی پس از بازگشت به ایران مورد غضب و بی مهری فتحعلیشاه قرار گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • بند میم SE ۲۲:۵۶ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
    17 24
    اساسا عباس میرزا یک خائن بزرگ در تاریخ ایران بوده است و کسانی که به خطا او را قهرمان نامیده اند اراجیف متملقان قجری و سفرای اروپایی را باور کرده اند. واقعا اگر عباس میرزا یک مرد میهن دوست بود محال بود روسیه در ترکمانچای تعهد حمایت از سلطنت وی و نسل او را بر عهده بگیرد.
  • ایرانی IR ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    7 2
    افرین مشرق تمام پل های ایرانیت رو خراب کن وبه گند بکش....گیرم این اقا به غلط قهرمان ایرانیها بوده از تخریبش چه سودی شامل حال ما میشود فقط در جذب جوانان معصوم این مملکت به پانترکیسم وپان عربیسم پیروزی به بار خواهید اورد...راستی چرا مقاله ای راجع به چالدران نمینویسید که سرزمینهایی به وسعت کردستان عراق وسوریه را عثمانیهای وحشی از ایران جدا کردند ..میترسید طرفداران اردوغان وحشی وپانترکهای خاعن پرمدعای داخلی بدشان بیاید؟؟؟و همچنان به بایکوت خبری پانترکیستی در ایران ادامه میدهید؟
  • بی نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۲
    2 6
    اقا شما دیگه واقعا آزادی اندیشه رو معنا کردی چرا نظرای مخالف رو چاپ نمیکنی آخه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس