به اعتقاد کارشناس مسائل حماس، اگر خالد مشعل در انتخابات آتی به‌عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب نشود، سه سناریو موجود است که انتخاب هر یک از این سه گزینه موجب بهتر شدن روابط ایران و حماس خواهد شد.

 به گزارش مشرق، «محمد زارعی»، کارشناس موسسه ندا و تحلیلگر مسائل فلسطین در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص انتخابات داخلی حرکة المقاومت الاسلامی (حماس) در سال 2017، با اشاره به امکان عدم نامزدی خالد مشعل برای ریاست دفتر سیاسی این جنبش گفت: اعضای مجلس شورایی به‌ عنوان بالاترین رأس تصمیم‌گیری در حماس در انتخابات داخلی آتی انتخاب خواهند شد. علاوه بر آن، اعضای دفتر سیاسی یا اجرایی نیز برگزیده می‌شوند که از درون مجلس شورایی بیرون می‌آید.

وی با توجه به برگزاری این انتخابات در چهار بخش اشاره داشت: این انتخابات به‌ احتمال‌ زیاد مارس 2017 برگزار می‌شود که باید در چهار بخش سرزمینی نوار غره، کرانه باختری، داخل اراضی 48 و سرزمین‌های خارج از فلسطین مثل لبنان، سوریه، اردن و قطر انجام گیرد. انتخابات در همه بخش‌ها به‌ صورت همزمان برگزار نمی‌شود که دلایل مختلفی دارد. به‌ عنوان نمونه ممکن است که شرایط امنیتی در کرانه باختری و اراضی 48 مساعد نباشد؛ لذا انتخابات در آن برگزار نمی‌شود. شرایط در خارج از سرزمین فلسطین و نوار غزه به دلیل امنیتی بیشتر برقرار است؛ لذا این انتخابات زودتر انجام می‌گیرد.

کارشناس موسسه ندا انتخابات نوار غره و خارج از سرزمین‌های فلسطین را مهم‌تر از انتخابات دیگر دانست و افزود: چراکه معمولاً اعضای اصلی مجلس شورایی و دفتر سیاسی از آن دو انتخاب می‌شوند. تعداد اعضای مجلس شورایی مختلف است. با این‌ حال آن‌طور که مسجل است، حدوداً 70 -50 عضو دارد؛ مگر اینکه طی سال‌های اخیر بیشتر شده باشد. به‌گونه‌ای که تعداد اعضای آن تا 120 نفر نیز گفته شده است.

وی با بیان نقش دفتر سیاسی حماس بیان داشت: این دفتر که از درون مجلس شورایی برگزیده می‌شود، معمولاً مجری تصمیمات مجلس شورایی است. آن شکلی که از حماس دیده می‌شود، دفتر سیاسی یا دفتر اجرایی است. در حال حاضر یک بخش از دفتر سیاسی در داخل قطر است که خالد مشعل از جمله آن‌هاست. بخش دیگر چون هنیه در نوار غزه است. یکسری نیز در کرانه باختری و اراضی 48 هستند که معمولاً آن‌ها به دلایل امنیتی مشخص نیستند؛ اما اعضایی که در نوار غزه و سرزمین‌های خارج فلسطین هستند، معرفی می‌شوند.

تحلیلگر مسائل فلسطین با توجه به امکان عدم نامزدی خالد مشعل گفت: خالد مشعل در انتخابات آتی قرار است که به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی یا اجرایی انتخاب نشود؛ چراکه قانون انتخابات چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. با این‌ حال این قانون انتخابات باید طی 2 دوره پیشین نیز اجرا می‌شد. هر رئیس دفتر سیاسی باید فقط 2 دوره به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی کل باشد؛ اما طبق تصمیماتی که مجلس شورایی اتخاذ می‌کرد، خالد مشعل به دلایلی دوباره رئیس دفتر سیاسی می‌شد. خالد مشعل در حال حاضر چهار دوره، حدوداً شانزده سال رئیس دفتر سیاسی بوده است.

وی با اشاره به قانون داخلی حماس یادآوری کرد: این دوره ظاهراً قرار بر این است که خالد مشعل ریاست را بر عهده نگیرد؛ اما وی در انتخابات دوره پیشین نیز هر چند که چنین سخنی گفته شده بود، دوباره به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی منتخب شد. این دوره نیز محتمل است که خالد مشعل با توجه به تحولات منطقه دوباره به‌ عنوان رئیس دوره انتخاب شود؛ اما ساختار و قانون داخلی جنبش حماس چنین مسئله‌ای را نمی‌پذیرد.

زارعی سناریوهای جانشینی خالد مشعل را مورد توجه قرار داد و اضافه کرد: اگر خالد مشعل در انتخابات آتی به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب نشود، سه سناریو موجود است. نخست اینکه ممکن است موسی ابومرزوق که الآن به‌ عنوان جانشین دوم رئیس دفتر سیاسی مشغول به کار است، به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شود. وی اولین نفری بود که در سال 1991 به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شده بود که بعداً در آمریکا بازداشت شد و خالد مشعل جای وی را تا الآن گرفت.

وی سناریوی دوم را انتخاب اسماعیل هنیه دانست و افزود: وی الآن به‌ عنوان معاون خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی فعالیت می‌کند. سناریوی سوم نیز برگزیده شدن یحیی السنوار است. وی در حال حاضر مسئولیت بخش امنیتی و نظامی دفتر سیاسی کل حماس را بر عهده دارد. السنوار پیش‌ از این اسیر بود و سال 2011 آزاد شد. احتمال انتخاب دو گزینه اول به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی بیشتر است. با این‌ حال انتخاب هر یک از این سه گزینه با توجه به گرایش‌هایی که دارند، موجب بهتر شدن روابط ایران و حماس خواهد شد.

کارشناس مسائل حماس با بیان مناسبات السنوار با ایران گفت: یحیی السنوار در بین گزینه‌های گفته‌ شده گرایش بیشتری به ایران دارد؛ چرا که فردی نظامی و امنیتی است و معمولاً نیازها و لوازم نظامی حماس برای مبارزه با رژیم صهیونیستی را بیشتر درک می‌کند. احتمال زیادی وجود دارد که اگر وی به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شود، فردای آن روز رو به ایران می‌آورد و ارتباط خود را بهتر می‌کند.

وی روابط اسماعیل هنیه و موسی ابومرزوق را نیز با ایران خوب خواند و تأکید کرد: هرکدام از آن‌ها که به‌ عنوان رئیس دفتر سیاسی انتخاب شوند، روابط ایران و حماس بهتر خواهد شد. ممکن است که در صورت انتخاب هر یک از این دو گزینه، سفر آن‌ها به ایران مطرح شود. با این‌ حال هنیه نسبت به ابومرزوق روابط حسنه‌تری با ایران داشته است. اسماعیل هنیه گزینه‌ای است که احتمال انتخاب وی بیشتر است. وی اخیراً بعد از سفر حج به قطر رفت و صحبت‌هایی از ریاست وی بر دفتر سیاسی مطرح شده بود.
منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس